menu

Platforms / Overigen / Old School / Retro FPS vs Nieuwe FPS

zoeken in:
Hier was ik eigenlijk best wel benieuwd naar aangezien ik de laatste weken best wel veel shooters gespeeld heb en tot mijn eigen verbazing moet vaststellen dat ik eigenlijk veel old school shooters (neem 1990-ergens mid 2000) gewoon een stuk beter en leuker vind spelen dan de moderne variant hierop. Het kan en (zal dan ook wel) aan mij liggen) - maar hedentendage is er haast zo weinig risico nog dat het bijna eenheidsworst is geworden. Bijna iedere shooter die lijkt uit te komen is een militaire shooter met (sorry hoor) saaie, echte wapens. Reeksen die 20 of 15 jaar terug top waren (ik noem maar een Halo of Heavy Gears) zijn misschien nog wel degelijk, maar halen het bijlange na niet meer bij hun originele 2 of 3 games? Of zijn gewoon uit het zicht verdwenen (Killzone). De enigen die het nog kunnen bijbenen lijken momenteel Wolfenstein en Doom.

Maar kijk eens naar wat er vroeg te verkrijgen was - van Ninja's (Shadow Warriors) tot militaire shooters (het lekker over-the-top) Soldier of Fortune of Brothers in Arms games - een Egyptische setting of zelfs een Medieval shooter (Heretic en Hexen). De originele Wolfenstein, Doom, Duke Nukem. Games met een meer horror achtige Vibe ala Blood. De star Wars shooters (Dark Forces, Jedi Knight) etc etc. Creativiteit ten top. Vaak met een uitstekend level design waar je met regelmaat voor goed zoeken (of per ongeluk) op een bonus stuitte. Quake. Niet alles was een hit. Maar verdorie. Er was danig veel afwisseling en danig veel plezier (nu nog - 30 jaar later) uit te halen dat het bizar is. En je merkt ook aan het aantal games dat met succes terugkeert naar die periode qua graphics en design dat die vaak prima doen.

Natuurlijk het ziet er wat minder blitz uit. Maar eerlijk? De ervaring was echt meer shooter gericht ipv 15 minuten shootern om dan een in-game cutscene te krijgen, weer 20 minuten bewegen om dan weer eens 5 minuten naar 2 of 3 mannetjes te kijken die het toch al niet bijster zware plot uit de doeken doen.

Voor mij dus Retro / Old-Skool. Met daarbij wel te willen zeggen dat ik ook best wel graag moderne shooters speel. Maar de zin moet er ook echt zijn. En ik betwijfel vaak of ze ooit nog uit de kast trek. Terwijl de originele Doom of Duke Nukem nog altijd wel eens vlug even een half uurtje tussendoor word aangezet.

Ik heb sowieso het idee dat het shootergenre een beetje dood is, op een paar absolute giganten als CoD en Battlefield na. Ben het wel redelijk met Sinner eens dat dit genre vroeger veel creatiever en afwisselender was. Overigens moet er wel speciale dank naar Doom die de afgelopen tien jaar wel drie krakers heeft afgeleverd met een grote fanbase, maar bijvoorbeeld Halo is weer aardig dood en ik denk ook niet dat die remake dit gaat veranderen.

Maar eigenlijk moet je dit verhaal groter trekken naar de hele gamemarkt. Bedrijven durven geen risico's meer te nemen want games maken is peperduur. Dus spelen ze op safe en krijg je inderdaad alleen oorlogsshooters of een titel als Doom wat al een enorme achterban heeft.

Ik merk het ook bij mijn eigen titels die ik speel. In de jaren 90 en 00 speelde ik vooral shooters, maar de laatste 10, 15 jaar aanzienlijk minder. Er zit er elk jaar vaak nog wel eentje tussen maar het is niet zo veel meer. Ik zoek persoonlijk wel shooters met meer realisme en ik skip horrortitels dus dan is het aanbod voor mij iets beperkter, maar ik mis de tijden van Duke Nukem 3D, Goldeneye, Delta Force of juist begin 00's met een Project IGI, Fear, Bulletstorm of Black. Toen had je elk jaar wel unieke shooters die wat nieuws deden.

Gast
geplaatst: vandaag om 17:24 uur

geplaatst: vandaag om 17:24 uur

Let op: In verband met copyright is het op GamesMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.