menu

Platforms / Overigen / Amiga A500 Mini Retro Computer

zoeken in:
De Amiga 500 uitgebracht in 1987 dit was mijn eerste game ervaring die volledig in kleur was!.
En man o man het was elke dag raak na schooltijd gelijk naar huis met een vriend en je kon samen geweldige spellen spelen. Maar als ik weer terug kijk dan was die Amiga 500 wel een bakbeest hoor.. ik heb ik nu die Amiga 500 mini besteld die je uit kan breiden, firmware kan ontvangen en die 25 ingebouwde Amiga-klassiekers heeft wie haalt hem nog meer?.

THEA500 Mini (English) - YouTube

Spellen:

Alien Breed 3D
Alien Breed: Special Edition '92
Another World
Arcade Pool
ATR: All Terrain Racing
Battle Chess
Cadaver
California Games
The Chaos Engine
Dragons Breath
F-16 Combat Pilot
Kick Off 2
The Lost Patrol
Paradroid 90
Pinball Dreams
Project-X: Special Edition '93
Qwak
The Sentinel
Simon the Sorcerer
Speedball 2: Brutal Deluxe
Stunt Car Racer
Super Cars II
Titus the Fox
Worms: The Director's Cut
Zool

centurion81 (moderator)
Oeh, wel veel games die bij mijn eerste game-herinneringen op de pc horen! Battle Chess, California Games, Pinball Dreams...leuk man!

Naja, 2e herinneringen op de 386...eerste waren op een XT met 5 MHz en een turboknop voor maar liefst 12 MHz kloksnelheid...o.a. Paratrooper, Wings of Fury en Carmen Sandiego

Ja supertof dit

En ook al heb ik 3 fysieke echte Amiga’s in m’n gamehoek staan heb ik deze mini variant uiteraard wel in de pre-order staan. Initiatief als dit krijgt mijn steun.

Ook bijzonder dat deze club wel de Amiga kickstart rom rechten heeft kunnen gebruiken/kopen van Cloanto en dat bijv een Evercade dit tot op heden (en tot hun eigen spijt) niet is gelukt.

Makers hiervan zitten trouwens ook achter de Commodore 64 mini: Welcome to Retro Games Ltd - retrogames.biz

mrdig schreef:

Makers hiervan zitten trouwens ook achter de Commodore 64 mini

Dat klopt en die nu heel erg goedkoop te krijgen is THE C64 Mini (Commodore 64) (verpakking Italiaans, game Engels) (TV Games) kopen - aanbieding! - Nedgame ik weet niet of dat een goed ding is kwa verkoop aantallen ik gun dit soort projecten altijd het beste.

De voordelen van de Amiga 500 mini:

Geen ingewikkelde Emulator setup
Makkelijk om je spel bestand op te slaan
Makkelijk om aan te sluiten op een nieuwe tv met 720p output
Instelbare beeld grote en met een CRT filter
WHD load support en je kunt je eigen (oude) rom's files gebruiken!
Firmware updates!

Nadelen:

De prijs (120 euro)
Geen fysieke keyboard (die kan je er wel op aansluiten)

De Amiga mini ben ik sowieso van plan aan te schaffen. Zag enkel geen zin dat in voorbestelling te doen. Met het risico dat het om een of andere reden alles uitverkocht is, natuurlijk. Maar gezien de C64-mini historie acht ik die kans klein.

Ik wil ook eerst even afwachten hoe het ding functioneert. Bij de C64 versie zat er blijkbaar nogal wat lag op de joystick (die schijnbaar niet van al te beste kwaliteit was). Heeft me toch wel wat tegengehouden. En natuurlijk heb ik nog een originele C64 met MicroSD die het goed doet.

Maar ik ben hier wel potentieel publiek voor, zeker als je zelf roms kan uploaden. Er zijn een aantal classics die ik met veel plezier herspeel. Een X-Out, Batman the Movie of Apidya zou ik zeker geen nee tegen zeggen.

Dus als ik het goed begrijp heb je niet het keyboard erbij? Vind het ook lastig. Zeker wat je voor dat bedrag krijgt. Temeer omdat ik zelf alles al op een raspbarryPi heb draaien.

als gelijk welk usb-keyboard erop zou werken had ik er geen probleem mee

Hadden ze beter toch echt een goede replica van kunnen maken. Het is nu ook niet echt een collectors item meer.

Grovonion schreef:
als gelijk welk usb-keyboard erop zou werken had ik er geen probleem mee

Dat kan ook wel en dat kon ook al op de Commodore C64 Mini

Commodore C64 Mini & Keyboard USB - YouTube

Ik zou dit alleen al willen kopen voor Speedball 2, wat een geweldig spel was dat.

Wel hadden ze er eigenlijk een normale (arcade) joystick bij moeten doen zoals bij de C64 mini. Want games zoals Kick Off 2 (my all time favorite) zijn niet te spelen met een gamepad. Nu zijn er wel manieren om een old school joystick (9 pin connector to usb) aan te sluiten maar toch...

mrdig schreef:
Wel hadden ze er eigenlijk een normale (arcade) joystick bij moeten doen zoals bij de C64 mini. Want games zoals Kick Off 2 (my all time favorite) zijn niet te spelen met een gamepad. Nu zijn er wel manieren om een old school joystick (9 pin connector to usb) aan te sluiten maar toch...

Jaha tof! ik had vroeger ook die joystick (met 1 of 2 knoppen?) dat werkte super goed bij Kick Off...
Het overspelen ging zo snel en het had een heerlijk tik geluid.

Rujar schreef:
Hadden ze beter toch echt een goede replica van kunnen maken. Het is nu ook niet echt een collectors item meer.

Jawel maar je kunt nu ook kiezen voor een Commodore 64 met een werkend toetsen bord!.

The C64 Microcomputer (TV Games) kopen - Nedgame

voor 128 euro even duur als de Amiga A500 mini
Maar wel met een werkend toetsen bord dat is wel zo mooi natuurlijk..

Speedlink Competition Pro Extra USB Joystick - Anniversary - Zwart/Rood (PC Gaming) kopen - Nedgame

En dit is alleen al mooi als collectors item en het ziet er degelijk uit.

geplaatst:
1e reviews/unboxing videos druppelen binnen, looking good!

geplaatst:
Ik heb hem ook al binnen en wat een klein wondertje is het ik was gewoon flabbergasted toen ik het beeld zag het is heel mooi allemaal. En ook heel degelijk nu even op zoek naar mijn oude diskettes die zet ik op een usb en de oude tijden herleven echt..

Maar ik ben nu ook weer op zoek naar oude Amiga 500 diskettes dus als iemand nog wat wil verkopen?.
Geef me maar een persoonlijk bericht.. er kunnen wel 1000 spellen op zo'n kleine usb stick dat is te gek toch...

geplaatst:
Nu al binnen? Ik heb een pre order staan bij Bol maar hier nog niks. 31e komt ie hier pas.

En diskettes heb je niet veel aan, je moet
zogenaamde Whdload images (in lha formaat) op de usb stick zetten. Complete whdload files van games (en wat demo’s) zijn hier het beste te vinden: WHDownLoad

geplaatst:
Ooo dat is een belangrijke tip Mark dat ga ik doen en ik hoop voor je dat die Mini Amiga500 sneller komt dan je denkt..

Afgelopen weekend kwam ie dan eindelijk en wat een cool apparaat. Ideaal voor de Amiga liefhebbers . Selectie van games erop is prima en elke game is te tweaken qua schermverhoudingen en andere instellingen. De ware kracht van het apparaat komt tot uiting als je een lading games op een usb stick zet en wil je nog wat verder gaan dan is het ook tof om klassieke grafische muziek demos erop te zetten, denk aan State of the Art, 9 Fingers, Enigma, Desert Dreams etc…

Beeld positionering heb ik bij een Amiga emulator nog nooit zo goed gezien trouwens, mooi gecentreerd en handige auto crop opties. Kwaliteit en detail van het apparaat is verder erg goed. Gamepad en muis ook prima. Gamepad is wel lastig bij games waarbij je eigenlijk wel een klassieke joystick nodig hebt zoals Kick Off 2 maar daar zijn mogelijkheden voor.

Ja dikke prima dit

Maar nu is mijn vraag...hoe werkt het met de games in LHA formaat? Is er veel getweak voor nodig in optieschermen? Speelt het vlot en vloeiend? Games die wel of niet werken zoals het hoort?

geplaatst:
Sinner schreef:
Maar nu is mijn vraag...hoe werkt het met de games in LHA formaat? Is er veel getweak voor nodig in optieschermen? Speelt het vlot en vloeiend? Games die wel of niet werken zoals het hoort?

Lionheart, Batman, Apidya zal ik morgen ff checken, maar ff hierop terugkomend: Games in LHA formaat komt puur omdat ze (nog) geen ADF images ondersteunen. Dat komt mogelijk wel met een firmware update, maar lha formaat (of eigenlijk whdload games) is dikke prima, hieronder wat meer info:

Games in lha formaat is eigenlijk wat misleidend, LHA is namelijk niks anders dan zeg maar Zip/RAR, het is een gecomprimeerde file die je kan uitpakken en wat staat daar in? Nou, een harddisk versie van een Amiga game gemaakt met een (geweldige) tool genaamd Whdload. Whdload is een programma die eigenlijk in de nadagen van de Amiga is ontstaan omdat toen pas vele mensen een harddisk in hun Amiga hadden. Echter waren er maar een handjevol games die je uberhaupt op een harddisk kon installeren. Veel Amiga game diskettes worden namelijk als 'ndos' getoond als je ze probeert te benaderen via Workbench (= Amiga OS) en bovendien zijn veel originele game diskettes voorzien van copy protection. Slimme gasten hebben toen Whdload gemaakt, hiermee kun je kort gezegd een game installeren op een harddisk die dat van zichzelf niet kan. Dit doen ze door de boot-sector van de originele floppy te rippen en te modificeren (copy protectie verwijderen, cheats menu eventueel toevoegen, 2 button joystick support toevoegen, etc...). Deze gemodificeerde boot-sector wordt gestopt in een whdload slave file die door whdload wordt geladen en de rest van de game info wordt geladen uit raw dumps van de floppies. Naast het feit dat je hiermee een game op een harddisk kan installeren, werd het met deze tool ook mogelijk om a500 games die het van origine niet deden op een a1200 wel te kunnen installeren en te kunnen spelen op een a1200

Dus lha whdload games zijn ideaal en inmiddels zijn er al belachelijk veel Amiga games in dit formaat gerealiseerd. Voor de a500 mini komt het dan neer op:

- zoek de game die je wil op de site whdownload.com
- zet deze in een folder van een usb stick (fat32 geformatteerd)
- voorzie deze stick wel van a500 mini software (zie handleiding, deze software bevat whdload met name)
- stickie erin, a500 mini opstarten, selecteer de usb stick, klik op de file name en gamen maar.

Vrijwel alle A500 games spelen soepel en de meeste A1200 games doen het ook prima (oa Banshee, Naughty Ones, Slamtilt en Marvin's Marvellous Adventure heb ik getest). Elke game is individueel te configureren mbt schermverhoudingen en controllers (mappen van buttons etc). Veel tweaken is het vaak niet, ik doe vaak ff auto-centre/auto-crop en dan is het wel ok. Alleen voor een pinball game moest ik veel buttons van de gamepad mappen naar shift, return, spacebar en f1 keys etc...

geplaatst:
Bedankt. Was toch wel heel erg benieuwd ernaar. Binnenkort komt tenslotte het vakantiegeld en om eerlijk te zijn kriebelt het best wel om zo'n mini A500 in huis te halen als de compat groot genoeg is met de games die ik wil spelen. Het blijft met de c64 een onderdeel van mijn jeugd en zo'n mini model met een stickje neemt tenslotte een hoop minder plek in dan een echt model met games. Daar heb ik echt gewoon geen plek meer voor. Dus denkelijk of nu of later in het jaar zou ik best wel eens kunnen toehappen.

geplaatst:
Sh!t, dat klinkt als een best puike Amiga game solution, merci mrdig!

geplaatst:
Grovonion schreef:
Sh!t, dat klinkt als een best puike Amiga game solution, merci mrdig!

Ja dit is een hele coole en makkelijke manier om anno 2022 met Amiga games aan de slag te gaan. Veel opties, hdmi uitgang etc... Geen gedoe met je eigen pc/mac emulators of zelf een pie in elkaar flansen en bovendien veel goedkoper dan een originele Amiga want die zijn best duur tegenwoordig (op bijv marktplaats)

Sinner: De games die je noemt werken goed: Batman en Apidya heb ik niks aan hoeven tweaken. Alleen voor Lionheart moest ik wel een een advanced optie aanzetten (Copper) anders heb je wat grafische glitches, alternatief is een nieuwere whdload versie van Lionheart zoeken die die glitches kan fixen (die versie is er, maar staat niet op whdload). Hier een impressie, zelfs een klein filmpje: a500 mini - Google Photos - photos.app.goo.gl

geplaatst:
Bedankt mrdig! Ziet er inderdaad goed uit en als het inderdaad zo makkelijk is om spellen aan het werk te krijgen...

Dan ga ik er toch eens even over denken of ik me inderdaad niet eveneens eentje aanschaf. Hopen games die klassiekers blijven - en daaronder tel ik ook de spellen die op andere platformen en / of consoles zijn uitgekomen. Een Risky Woods of Turrican bvb blijven wat mij betreft toch echt wel superieur op de Amiga.

geplaatst:
Ja systemen en emuleren is een ding.
Pie en mini pc's met bijv. batocera omtoveren tot een retro gaming systemen is soms zo'n gedoe.
Amiga emulatie is vaak ook nog iets wat niet helemaal goed werkt.
Met Sega Saturn vind ik dit ook het geval. Maar met saturn emulatie ligt het vaak aan de linux emulators.
SSF emulator via windows is bijv. veel stabieler en heb je minder sterke pc's voor nodig en amper tweaken. Beetle-Saturn word vaak met linux gebruikt en is wat sterkere hardware voor nodig.
Amiga emulatie is hoe dan ook veel tweaken en kloten met bijv. batocera of welk ander emulatie OS dan ook.
Met deze mini Amiga 500 is het easy peasy. Gewoon handleiding en mrdig volgen en het komt goed.

De Amiga 500 was trouwens mijn eerste gaming device waar ik achter zat.
Was toen 7 jaar oud in ong. 1992 en mocht van mijn vader achter zijn amiga met Oscar, Gods, Superfrog en Turrican.
Een buurjongen van mij die toen 12 was had een Sega Megadrive en dus deelden we vaak game ervaringen met elkaar.
Maar over 1 ding waren we het wel over uit en dat was de muziek van de amiga.
Muziek van de amiga games was en is nog steeds insane goed.
Ja heb amper verstand van Amiga aangezien ik toen alleen maar games speelde als klein joch voor een korte tijd.
En sinds 1996 speelde ik alleen maar op pc 486 en in 1999 mijn eerste echte eigen console/systeem had met PS1/PSX.
Ja had voor een lange tijd ook geen geld en altijd amper systemen en games.
Maar vanaf 2018 tot en met nu flink aan het verzamelen geweest en het resultaat mag er zijn.

geplaatst:
AdrievMer86 schreef:
Maar over 1 ding waren we het wel over uit en dat was de muziek van de amiga. Muziek van de amiga games was en is nog steeds insane goed.

Ja helemaal mee eens, omdat je Turrican noemde hier nog een kort filmpje van Turrican 2 op de A500 mini incl een stukkie van de awesome soundtrack: Shared album - Google Photos - photos.app.goo.gl

geplaatst:
Echt een aanrader hoor Sinner de Amiga 500 is zo klein en licht zoals je verwacht maar de 'maus' en de controller zijn van ontzettend goede kwaliteit en klikken erg lekker weg. ik wil ook nog zo'n typische Joystick er bij aanschaffen en dan heb je een hele mooie set.

geplaatst:
mrdig schreef:
awesome soundtrack

Ook dat is inderdaad een van de dingen waar de Amiga in uitblonk. Geweldige soundchip, stukken beter dan wat er op console of PC gebied werd aangeboden. De muziek van bepaalde games (bvb Apidya) staat nog altijd in mijn geheugen gegrift.

En het voordeel t.o.v PC waren dan weer dat de graphics en controls van de arcadegames echt stukken beter waren. Voordat midden begin en midden jaren '90 langzaan dingen als Wing Commander en Ultima VII de PC eindelijk naar nieuwe hoogte duwden was ik altijd verbijsterd hoe goed de Amiga spelletjes er wel niet uitzagen.

Nu...de consoles hadden wel weer het voordeel van een veel preciezere besturing en een ander soort games. Die zeker niet onderdeden voor de homecomputers, maar ik heb toch echt wel wat geweldige jaren beleefd met mijn C64 en Amiga.

(en ik had destijds niet de consoles, echter wel de handhelds - een gameboy en een gameboy advance - dus dat was voor mij een erg prettige combinatie)

Trouwens heel grappig dat ik met mijn vader ging lunchen en winkelen vanmiddag en hij zelf begon over de mini Amiga. Hij had hem dus ergens in een winkel zien staan en vond het ook wel een leuk ding (ook al gamed hij niet).

Gast
geplaatst: vandaag om 09:09 uur

geplaatst: vandaag om 09:09 uur

Let op: In verband met copyright is het op GamesMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.