menu

Platforms / Overigen / Amiga A500 Mini Retro Computer

zoeken in:
avatar van Grovonion
Ik had toen zo'n demo waar een Coca-cola blikje draaide en tegelijk de reclame muziek, inclusief gezongen text draaide. Dat was revolutionair voor die tijd, of toch zeker in mijn ogen. Heb die demo kapot gedraaid.

avatar van Grovonion
Gisteren ook aangeschaft, zou hem tegen donderdag moeten binnen krijgen. Het was interessant de amazon prijspolitiek te volgen. Op .nl was hij een tijdje uitverkocht om dan voor 141€ weer terug verkrijgbaar te zijn. Tegelijkertijd ging hij op .de van 129.99€ naar 127€ om plots zelfs te zakken naar 119€. Voor die laatste prijs heb ik dan ook toegehapt.

avatar van mrdig
Cool! Benieuwd wat je ervan vindt. En weet je de naam van die Coca Cola demo alweer? Je hebt me nieuwsgierig gemaakt

avatar van Grovonion
Ik dacht, zoek even snel op google, dat komt zo wel naar boven, maar noppes. Misschien dat het van de Royal Amiga Force kwam, maar dat is mogelijks een verkeerde hint. Ik blijf zoeken.

avatar van mrdig
Grovonion schreef:
Royal Amiga Force


Nou ff gezocht en is dit het?: https://www.youtube.com/watch?v=yxa2DtvaeIU&t=824s

Zit verstopt in een megademo maar wellicht was hier een aparte release/versie van?

avatar van Grovonion
yesss, mrdig, that's it! Kan zijn dat het een stuk was van een langere demo, maar iig het enige dat ik van die demo herinner

De A500 mini hier trouwens ook binnen gekregen, even met mij dochters getest, het eerste wat me opvalt is dat de nostalgiefactor klein is door het te spelen op een 47" scherm. Het ziet er goed uit, daar niet van, maar ik mis mijn oude C1084 monitor

avatar van mrdig
Grovonion schreef:
het eerste wat me opvalt is dat de nostalgiefactor klein is door het te spelen op een 47" scherm. Het ziet er goed uit, daar niet van, maar ik mis mijn oude C1084 monitor


Ja eens, ik heb de A500 mini aangesloten op m'n kleine lcd hdtv (21 a 23 inch) en dat speelt een stuk fijner dan op mijn 65 inch tv. Dus kleine lcd-tv halen zou ik zeggen of een hdmi naar av converter halen en aansluiten op een oude crt/monitor

avatar van Sinner
Ik heb enkel op televisieschermen gespeeld, en nooit op monitors. Dus betwijfel of ik daar veel last van zou hebben. Neem ook aan dat er wel wat opties zijn om een CRT Scherm te kunnen emuleren. (die van mij was een erg grote, ik had destijds geluk. Opa stierf. Na 80 jaar de planeet te hebben verziekt).

avatar van Grovonion
Dat werkt echt wel out of the box en vaak zonder problemen, dat met die LHA bestanden.

Een enorme trip down memory lane. Games die ik vroeger graag gespeeld of soms gekocht had en wat minder vond, maar er toch aan blijf terug denken. Puzznic, Rock'n'Roll, Castle Master, IK+!!! Prachtig

avatar van mrdig
Ja werkt echt prima out of the box en lekker laagdrempelig en geen geklooi met emulator config.

Makers achter de mini hebben trouwens ook lichtjes gehint naar een maxi versie (dus met werkend toetsenbord). De mini verkoopt dus blijkbaar goed.

Het en der zijn er ook wat mods verschenen als in het mogelijk maken om workbench te booten, adf files gebruiken, cd32 games kunnen afspelen (Simon the sorcerer cd32 talkie version heb ik nu draaien op de mini bijv) etc… Zelf ook al workbench via een trucje geladen evenals Deluxe Paint 4, maar ja, daar heb ik verder zelf niet zoveel aan. Werkt wat houterig en voor Workbench heb ik m’n echte Amiga’s wel. Maar grappig dat het kan en de mods worden steeds creatiever.

Een leuke a500 mini Facebook groep waarin al deze mods, tips en trucs voorbijkomen vind je hier: Facebook

avatar van Sinner
Nu, de meeste adventure games zijn ook op PC verschenen in prima wekende wersie. Helemaal dankzij Scummvm. Maarer zijn best wel een paar niche games die niet of een inferieure versie hebben gehad. Zelfde met RPG Dungeoncrawlers zoals Dark Crypt, de Elvira games (destijds beter op de Amiga) of Ishar.

Maar het leukst bleven voor mij de action games, shoot m ups, side-scrollers. Hoe leuk de console versies ook waren...ze konden zich niet meten met de superieure games van Team 17. Bvb. Risky Woods, Moonstone, Cannon Fodder, Apidya, Rodland, Rainbow Islands, Turrican II, Pang, Skidmarks....

avatar van Grovonion
Veel die jij opnoemt heb ik net gemist toentertijd, of in het geval van Apiyda, is het te laat uitgekomen, ik was toen al gaan studeren en heb mijn amiga destijds verkocht. Maar Pang en Rainbow Islands heb ik wel goede herinneringen aan.

Voor adventures ga ik de Amiga Mini niet gebruiken, behalve dan eventueel voor Future Wars, das toch een adventure dat mij toen erg beindrukt heeft.

avatar van Grovonion
Bij de meeste games die ik met WHdload open werkt de meegeleverde muis niet, iemand een idee hoe dat op te lossen?

avatar van mrdig
Bij elke lha whdload game moet je de settings zetten mbt controllers, scherm crop opties etc. Ws staat dan in dat config scherm 2 joysticks geconfigureerd. 1 van de poorten moet je dan instellen op muis. Dit moet je dus per game doen.

Kan je ook doen terwijl de game al is gestart (klik op home, navigeer weer naar de game, druk op select en pas de config aan (dit is ook het ideale moment voor de awesome functie auto crop). Druk een paar keer op b(ack) en druk weer op home om de game te resumen.

avatar van Sinner
Gisteren bij een vriend gezien. En ik ben behoorlijk onder de indruk. Dus ik vermoed dat over het komende jaar ik zowel de c64 als de A500 mini zal toevoegen aan mijn collectie. Beide apparaten zijn destijds mijn hoofdgaming toestellen geweest en daar heb ik nooit spijt van gehad.

We hadden wel een persoon in de kamer die het steeds had over 'lag' maar ik moet eerlijk zeggen dat ik daar zelf weinig tot niets van gemerkt heb tijdens het spelen.

Erg knappe apparaatjes.

avatar van mrdig
Sinner schreef:
Erg knappe apparaatjes.


Absoluut! De A500 mini heeft trouwens net een firmware update gekregen waardoor nu ook ADF support mogelijk is. Dit is zeker handig voor de nieuwere amiga games, pd games en demos. Mbt demos vooral deze checken: Eon by The Black Lotus :: pouët.net - pouet.net. Geen whdload versie van en werkt alleen op een A500 en werkt ook prima op de mini met adf's. Een demo gemaakt in 2019 en is een absoluut meesterwerkje.

Gast
geplaatst: vandaag om 08:57 uur

geplaatst: vandaag om 08:57 uur

Let op: In verband met copyright is het op GamesMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.