menu

Platforms / Overigen / Android/iOS (mobieltje)

zoeken in:
centurion81 (moderator)
Voor mij is na de PS4 mijn mobiel eigenlijk het apparaat waar ik het meest op game. Toen ik nog een Switch had speelde ik daar ook regelmatig mobile ports op.

De kwaliteit van de games op mobiel loopt sterk uiteen en touch controls blijven een dingetje, zeker voor bepaalde genres, maar er zitten toch echt wel veel games bij die gewoon het spelen meer dan waard zijn.

Zijn hier nog meer mensen die ook gamen op hun mobiel of wordt dit gezien als iets voor niet-gamers / tijdverspilling?

En zo ja: wat game je dan zoal?

Eigenlijk zelden tot nooit nee. Aangezien ik een GBA, DS, 3DS, PSP en nu de Switch heb is het iets waar ik helemaal niets mee heb.

Het enige dat ik in het verleden deed was wel eens mijn android tablet uithalen om een van de Gamebooks van Tinman (denk ik) te spelen. En recent deed ik wel eens Alto of Cytrus in bvb de wachtkamer van het ziekenhuis, maar daar hield het zowat mee op.

Ik houd het liever bij dedicated gaming devices.

Ik heb in het verleden wel al eens op iOs gespeeld maar raak dat de laatste jaren steeds minder aan. Oftewel is het scherm te klein (speel nochtans op een iPhone 8 max) oftewel is er een beter alternatief in de buurt (Ps Vita, switch, psp, Ps4 etc.). Om een of andere reden motiveert me spelen op een mobiel niet zo zeer als op een dedicated game console, ik kan het moeilijk verklaren.

Ik heb in de afgelopen jaren erg veel mobiele games gespeeld op iOS. Dus ik kan wel een hoop aanraders geven.

Om te beginnen vind ik het gros van mobiele games oninteressant. Echt, open de App Store en je ziet een schijnbaar eindeloze stroom aan varianten op Candy Crush, Clash of Clans en endless runners. Goedkope cash ins met al die in-app purchases. Games met microtransacties krijgen van mij altijd standaard een ster minder. Wat een armoe. Zo krijgen mobiele games dus interdaad een slechte naam.

Het is dus echt goed zoeken naar (speelbare) kwaliteitsgame, maar ze zijn er wel degelijk. Ik speelde ze vooral tijdens de pauzes op mijn werk - de echt leuke games ook thuis. Telefoons zullen waarschijnlijk nooit volwaardige gameplatformen worden, hoe goed en (relatief) groot sommige games ook zijn. Maar daarom hoef je de telefoon als gaming platform natuurlijk niet meteen af te schrijven.

De twee genres die wat mij betreft het best werken op mobiele telefoons zijn strategy en puzzelgames. De absolute top onder de puzzelgames zijn in mijn ogen Threes! en het vergelijkbare 2048. Martin Jonasson heeft onder de naam Grapefrukt ook een aantal aardige puzzelgames gemaakt: het wat ongrijpbare twofold.inc met z'n bevredigende bliepjes en het uitstekende holedown. Ook aardig is Dissembler, maar die bleef niet lang boeien. Unblock Me moet welhaast het meest eenvoudige spelletje zijn dat je op je telefoon kunt spelen. En zoals iedere goede mobiele game is die uitermate geschikt voor ultrakorte speelsessies. Verder is Linelight het proberen waard. In die game verplaats je een lichtje over een parcours van lijnen, en moet je puzzels oplossen om verder te komen. En als je de schaduwpuzzel uit Resident Evil 7 leuk vond, dan zal Shadowmatic je zeker bevallen. Ook de mobiele versie van Lumines is aan te raden. De game lijkt gemaakt voor touch controls.

Trouwens, wat Angry Birds betreft: leuk spelconcept, maar volledig verpest door de ongekende populariteit. Ik heb me ontzettend vermaakt met Angry Birds Star Wars en Angry Birds Space, maar toen ik die jaren later nog eens speelde was het een grote puinhoop geworden. Al die toeters en bellen plegen een aanslag op je zintuigen. Zo jammer dit. Geef me dan maar Squids Wild West, een Angry Birds-achige game waarin je verschillende soorten inktvisjes naar een specifiek doel katapulteerd. Kleurrijk en perfect voor je telefoon.

Een speciale vermelding verdiend ontwikkelaar Simogo, die met The Sailor's Dream en vooral Device 6 twee zeer bijzondere, sfeervolle (text) adventures heeft gemaakt.

Andere fijne puzzelgames: de hele GO-serie (Lara Croft, Hitman en Deus Ex), Monument Valley, en Hidden Folks. Lifeline... heeft ook een geinig concept. Daarin neemt een gestrande astronaut contact met jou op en probeer je hem te helpen overleven door hem middels strategische antwoorden de juiste richting in te sturen. Ik werd alleen op een gegeven moment echt gek van alle notificaties dus verwijderde ik 'm maar weer.

Mobieltjes lenen zich ook uitstekend voor strategy games. Vooral het tower defense genre doet het hier goed in. Vooral TD: Tower Defense, Fieldrunners 2 en Epic War TD2 zijn strakke games. Ook Stardew Valley en Steamworld Heist hebben me lange tijd in hun greep gehouden. Endless runners zijn er ook genoeg. Alto's Adventure steekt met kop en schouders boven de rest uit. Daarnaast is diens opvolger Alto's Odyssey best aardig, alsook Tiny Wings.

Dan de echt complexe games. Zoals gezegd leent niet ieder speltype zich voor touch controls. First- en third person shooters spelen niet fijn (Ik heb GTA: Vice City op de iPad gespeeld, maar dat werkte voor mij niet). Race games wel. Carmageddon speelt bijvoorbeeld verrassend fijn, en ook Need for Speed: Most Wanted en Asphalt 8 deden het goed voor mij. Eenvoudiger race games als Earn to Die 2 zijn leuk tussendoortjes.

Geometry Wars 3: Dimensions Evolved is trouwens ook een zeer bevredigende shooter die ook op je telefoon voor indrukwekkende, adrenalineverhogende actie zorgt.

RPG's doen het tot slot ook goed. Ik heb Final Fantasy IX volledig op mijn iPhone uitgespeeld, en ook de andere Final Fantasy games zijn goed speelbaar. Ook Chrono Trigger en Evoland 2 zijn aan te raden.

Ik vergeet er nog een boel, maar dit zijn in ieder geval de opvallendste games die ik heb gespeeld. Adventures spelen het fijnst op de iPad (Day of the Tentacle, Walking Dead The Game), maar kunnen ook prima op je telefoon gespeeld worden. Zelda-kloon Oceanhorn is ook een fijn spelletje en min of meer uniek in zijn soort. En ik ben Badland ook vergeten, toch wel een van de meest sfeervolle mobiele games.

Maar sinds een jaar of twee speel ik totaal geen mobiele games meer. Ik vind nog maar weinig originele dingen en op een gegeven moment ben je wel klaar met zoeken. Wie weet dat er ooit nog eens iets langs komt dat me voor langere tijd aan mijn telefoon gekluisterd houdt, maar dan moet je wel van heel goede huize komen.

Gast
geplaatst: vandaag om 17:58 uur

geplaatst: vandaag om 17:58 uur

Let op: In verband met copyright is het op GamesMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.