menu

Platforms / Overigen / Oculus Quest

zoeken in:
avatar van BoordAppel
BoordAppel (moderator)
https://thumbor.forbes.com/thumbor/960x0/https%3A%2F%2Fblogs-images.forbes.com%2Fsolrogers%2Ffiles%2F2019%2F05%2F190402_Quest_FH_dark_color-1200x675.jpg
Ik wilde altijd al eens VR proberen, maar de hoge prijs (vooral om mijn PC te upgraden) heeft me altijd tegengehouden. Toen las ik een tijd terug iets over de Oculus Quest, een draadloze stand alone VR headset voor €450. Het leek me het ideale apparaat om me te introduceren in de VR wereld.

En dat is gebleken! Je bent ongeveer een half uur bezig om het ding aan de praat te krijgen en de hele set-up af te ronden maar daarna gaat er een wereld voor je open. De wow-factor is in het begin best wel groot en simpele apps als First Steps zijn al heel interessant. Gewoon aan touwtjes van raketjes trekken, een balletje gooien of een cartridge in een console stoppen zijn in VR ineens bijzonder. Dat gevoel gaat natuurlijk wel snel weg, maar toch blijf ik het elke keer als ik de Quest aanslinger weer bijzonder vinden dat je je in een heel andere wereld kan bevinden.

Helaas kreeg je er geen game bij, maar er zijn wel een aantal demos te spelen. Ik vond vooral Beat Saber, Superhot en Space Pirate Trainer interessant. Zo krijg je toch een mooie intro in VR en kan je kijken wat je leuk vindt. Nu ik wat games gespeeld heb ben ik nog steeds wel enthousiast voor VR. Er zijn alleen wel te weinig "echte" games. Veel blijft een beetje hangen in techdemos en arcade en er zijn niet veel verhalende games. Ook zijn de meeste games nogal kort. Toch blijft het supercool om in een game als Superhot je vijanden af te knallen, je waant je echt in een John Woo film waarin je de dopeste dude ooit bent. Ook krijg je van sommige games echt een uitstekende workout. Na een paar rondes Spare Pirate Trainer voel je echt wel dat je wat gedaan hebt.

Ook wat betreft de technische kant ben ik zowel positief als negatief. Zo heeft de headset een Snapdragon 835 met 4 GB aan geheugen. Geen powerhouse dus, de kans dat je mobiele telefoon krachtiger is is best groot. Je ziet dan ook wel dat de graphics niet zo mooi zijn als ze op de pc zouden zijn, dit is vooral zichtbaar bij sommige modellen met een laag aantal polygonen en wat low res textures. Over de kwaliteit van de lenzen ben ik best te spreken al denk ik dat hier de beperkingen van de huidige generatie VR goed te zien zijn. De resolutie per oog is 1440 bij 1600, dat is flink maar het menselijke oog houd je er nog niet mee voor de gek. Je ziet de pixels dus wel. Ook is de kijkhoek nog niet optimaal. Ik had geen last van een tunnel-effect maar als je er op gaat letten zie je de rand van de headset wel. Dit is niet echt storend overigens.

Het is wel echt fantastisch dat de Quest draadloos is. Het is heerlijk om door je kamer te lopen of je snel om te draaien zonder dat er continu een draad in de weg zit. De batterij van de Quest gaat ongeveer 3 uur mee, lang genoeg voor een VR game sessie. Mocht je langer willen spelen dan kan dat, maar dan wel aan de draad; je kan opladen en spelen tegelijk.
Wat me ook erg heeft verbaasd is de kwaliteit van de tracking. In tegenstelling tot een Oculus Rift of een HTC Vive maakt de Quest gebruik van inside-out tracking. De headset heeft 4 cameras die de echte wereld en je controllers in de gaten houden. Het is bijna nooit voorgekomen dat de Quest mijn "handen" kwijtraakt, ook niet als je wat snellere bewegingen maakt in game.

Al met al ben ik best enthousiast over VR gamen en de Oculus Quest. Het is een mooi apparaat om je een introductie te geven in VR en als ik de plannen zo lees dan blijft Oculus aan de headset werken zodat er op termijn steeds meer functies bijkomen. Ik ben vooral benieuwd naar de hand tracking en de Oculus Link kabel, waarbij je de headset op je pc kan aansluiten.

Zijn er hier meer mensen die een VR headset hebben? En zo ja, wat zijn jullie ervaringen?

Ik ga me volgend jaar de oculus quest 2 kopen, er zijn nu behoorlijk wat games bijgekomen.
Lijkt me echt fantastisch zo in een andere wereld stappen.
Ik heb nu nog de vr bril voor de playstation 4, maar dat heb ik nu wel gezien, teveel kabels en te weinig mooie vr games.

Gast
geplaatst: vandaag om 12:56 uur

geplaatst: vandaag om 12:56 uur

Let op: In verband met copyright is het op GamesMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.