menu

Platforms / Overigen / Google Stadia

zoeken in:
geplaatst:
Uitleg over gamen met Stadia

Google heeft vanavond een nieuw platform voor games aangekondigd. Met het zogenaamde Stadia kunnen gamers via de cloud gamen, waardoor spelers nieuwe games meteen kunnen spelen. Zonder spelcomputer of pc.

Ik vind dit echt vreselijk gaaf klinken zeg. Helemaal als je bedenkt dat een dure console kopen hierbij misschien wel een stuk minder belangrijk zal worden. Maar ook het overal gamen klinkt aansprekend.

Squall Lionheart (moderator)
geplaatst:
GDC 2019 Trailer:

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=Q_dggN2rN3A

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat GamesMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe GamesMeter met je privacy omgaat.

De rest van de presentatie...

geplaatst:
Cloud gaming services zijn natuurlijk niet nieuw (Geforce now, Onlive, Playstation Now, Gaikai, etc..) maar dat een reus zoals Google zich op deze markt gaat begeven is zeker interessant. De combinatie/integratie met Youtube is ook krachtig natuurlijk. Ook start Google dus een eigen game studio en komen er blijkbaar exclusives naar Stadia. Interessant.

Dat dit de toekomst is, is duidelijk, maar momenteel heb ik met dit soort diensten nog wel vraagtekens:
- latency / input lag?
- offline gamen kan dus niet meer?
- hoezo for everyone, lang niet iedereen op de wereld heeft stabiel en snel internet
- krijgen we persoonlijke ads tijdens het gamen? Moet een reus zoals Google nu ook al de gaming markt domineren?
- bezit je nog wel een game? Stadia haalt een game offline en je kan het dus nooit meer spelen..

Ach ja we gaan het zien, Xbox gaat nl ook al die kant op met Project xCloud (xbox live anywhere) en zullen ze na dit nieuws van Stadia alleen maar sneller willen lanceren. Major Nelson verwelkomt Stadia in elk geval: Twitter

geplaatst:
Ja doei. Ik koop er eentje en werp hem meteen de prullenbak in. Aan zo'n zooi heb ik niks. Ik zie de eerste maanden ook niets dan problemen. Zit je zonder internet of met een slechte verbinding? Zwaai maar met je handjes dan. Werkt het streamen niet optimaal of liggen de servers plat. Hetzelfde probleem. Worden de games gerouleerd of niet? Doei doei. Tevens moet voor de nieuwe games ook nog eens betalen. Betalen? Voor iets dat ik dus NIET bezit of kan downloaden? Nee dus. Dag Google Stadia. Ik schat trouwens toch dat de meeste personen gewoon bij Sony of Nintendo of heeeeeeel misschien Microsoft blijven.

Overigens als ook die drie overstappen op eenzelfde streaming model, zonder mogelijkheid tot opslag blijft het bij mij gewoon bij de PC in de toekomst. Gebeurt daar toevallig hetzelfde (dacht het niet) - dan stop ik ook gewoon met gamen en graaf ik gewoon verder in die 2000 of zo games die in nog in doosjes of digitaal heb rondslingeren.

geplaatst:
Sinner schreef:
Ja doei. Ik koop er eentje en werp hem meteen de prullenbak in.

Dat lijkt me toch zonde van het geld .

Begrijp je commentaar wel en je hoort en leest dit soort reacties veel. Denk alleen niet dat je er aan gaat ontkomen. Hoewel het waarschijnlijk nog wel eventjes gaat duren voordat het volledig is overgegaan naar streaming. Hier zullen we niet zo snel problemen hebben maar lang niet overal ter wereld is er een sterke internet verbinding. En daar willen ze de games natuurlijk ook aan de man brengen.

Tegelijkertijd heb ik games alleen nog maar digitaal. Dus voor mij persoonlijk veranderd dit weinig qua eigenaar zijn. Vind het heerlijk om geen doosjes meer op te moeten bergen, discs te moeten wisselen en zoeken in welk doosje de goeie zit. , maar goed dat is weer een andere discussie.

Toch vind ik dit een interessante ontwikkeling. Het artikel op Tweakers gaat er wat dieper op in. Maar als ik het zo lees zijn de vragen die staan met betrekking tot latency en het daadwerkelijk functioneren nog niet beantwoord. Nu voornamelijk de prijs, de games en release datums. Ben benieuwd hoe goed het gaat aanslaan, helemaal nu Microsoft ook die kant op gaat. Van Sony en Nintendo verwacht ik dat ze hier wat achteraan zullen hobbelen en eerst de katten uit de boom kijken eigenlijk.

Waar ik eigenlijk het meest bang voor ben is dat google na een paar jaar de stekker uit het project trekt omdat het niet het gewenste doel opbrengt. Kijk naar hoeveel moeite Xbox er insteekt om de gamers weer mee te krijgen na hun Xbox One launch debacle. Google moet zich wel bewust zijn dat er veel tijd en energie in gaat zitten om een goeie en trouwe player base te krijgen. En nog meer moeite om die vast te houden. En ik betwijfel of ze daar echt voor willen gaan. Hoeveel programma's en ideeën hebben ze opgestart om enkele jaren later weer te cancellen..

geplaatst:
legian schreef:
Tegelijkertijd heb ik games alleen nog maar digitaal.

MAAR je hebt ze wel. Je kan ze op je harde schijf pleuren van welke console je ook gebruikt momenteel. Dat is bij streamen toch weer een heel ander geval. Wordt het delisted en wil je het nogmaals spelen dan is het pech, jammer dan. Kijk naar bijvoorbeeld het hele Telltale debacle - momenteel worden er blijkbaar games op delisted (op GOG) en wordt er aangerade ze nog zo snel mogelijk te downloaden vooraleer ze niet meer te verkrijgen zijn. Bij streamen loop je dat risico nog veel meer. Ach. Misschien loop ik wel heel erg achter op de trend - maar dat gaat me gewoon te ver. Digitaal (Steam bvb) ben ik absoluut een fan van, maar dit zie ik helemaal niet zitten.

geplaatst:
Deze dienst is alleen bedoelt voor multipayer games. Zeker omdat je in theorie met duizende aan een spel kan deelnemen. En dit soort games zijn sowieso na een tijd niet meer speelbaar. Dus dat je de game fysiek niet meer in bezit hebt vind ik onbelangerijk.

geplaatst:
Sinner Klopt, dat is ook een van de redenen dat ik de games liever koop dan via Gamepass of Xbox Gold binnenhaal. Maar als ik al mijn games wil opslaan met alle patches, updates en dlc dan heb ik nog wel wat extra schijven nodig...
Echter heb ik ook nog wel wat games voor de pc liggen van jaren geleden. Tijdje terug eens geprobeerd die te installeren. Dat ging nog wel maar daarna bleek dat ze op windows 10 niet meer werkte. Dus ook die optie is niet heilig.

Of je achter loopt op de trend? misschien, maar of dat erg is? Juist die kritische blik missen we nog wel eens. En gezien de ontwikkelingen de afgelopen jaren in de game industrie mogen we best wel wat kritischer zijn. mijzelf incluis.

Ik zie mijn neefje en nichtje straks al gewend zijn aan lootboxes, streamin abbo's, volle pond betalen voor halve games die je dan nog niet eens bezit. Ik weet niet of we dat vooruitgang moeten noemen. Tegelijkertijd vind ik dit soort ontwikkelingen dan wel weer ontzettend interessant. En mits goed uitgewerkt hebben ze ook echt wel potentie.

Ben het wel met je eens, maar ik sta er denk ik wat milder in
Zondag maar eens kijken wat Microsoft gaat doen.

Rujar heb je toevallig de game lijst eens doorgekeken, zitten best wat titels tussen die ook gewoon op single player gericht zijn hoor. Dus het is echt niet specifiek voor multiplayer. En juist dat aspect moet ik eerst nog maar zien met het streaming.

geplaatst:
legian schreef:
Rujar heb je toevallig de game lijst eens doorgekeken, zitten best wat titels tussen die ook gewoon op single player gericht zijn hoor. Dus het is echt niet specifiek voor multiplayer. En juist dat aspect moet ik eerst nog maar zien met het streaming.

Klopt maar wat ik er mee wil zeggen is dat ik benieuwd ben naar de kosten van een game. Koop je de game dan zou ik nooit een singe player game spelen op de Stadia. Voor een multiplayer maakt dat niet uit

geplaatst:
Rujar schreef:
Deze dienst is alleen bedoelt voor multipayer games.

Maar dat is dus niet het geval of de bedoeling achter deze dienst, of toekomstige soortgelijke diensten. Was het alleen multi-player gericht kon ik er nog enigszins inkomen, maar de meeste titels tot nu toe zijn singleplayer games.

geplaatst:
Er moet voor iedere game/speler een licentie afgegeven worden lijkt mij? Kan je dan niet gewoon met je bonnetje een digtale versie downloaden bij de uitgever?

centurion81 (moderator)
Almost time jongens...Maar ik denk dat dit typisch geval doodgeboren kindje is, onderschrijf de uiteenzetting in onderstaand artikel wel. Ik denk dat de traditionele drie mijlen voorsprong hebben, om verschillende redenen.

Google Stadia is going to flop and I’m fine with that | Metro News - metro.co.uk

Ze moeten wel eigen titels hebben inderdaad. En dan juist inzetten op hun kracht en dat is dat je met 1000 man tegelijk online op een speelveld kan zijn. Dara kan je toch iets op verzinnen zou je denken.

Gast
geplaatst: vandaag om 08:49 uur

geplaatst: vandaag om 08:49 uur

Let op: In verband met copyright is het op GamesMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.