menu

Games / Toplijsten en favorieten / Jouw favoriete (atmo)sferische games

zoeken in:
avatar van Animosh
Met andere woorden: welke games waardeer jij het meest omwille van hun sfeer? Of je de betreffende spellen presenteert via een top 5, een top 10 of op een geheel andere wijze vind ik verder van weinig belang.

Zelf ontbeer ik in mijn opinie de ervaring om tot een respectabele conclusie te komen, maar ik ben alvast uiterst benieuwd naar de subjecten die jullie zullen aandragen.

Imperial Figure
1. outcast
2. mafia
3. broken sword: shadow of the templars
4. half-life 2
5. gta: vice city
6. Day of the Tentacle
7. grim fandango
8. The Longest Journey
9. Full Throttle
10. broken sword: smoking mirror

avatar van Tsjo-Wi
Een toplijstje zou ik niet kunnen maken maar als ik een aantal games moet noemen waar de sfeer het geheel naar een hoger niveau tilt dan denk ik aan: Bioshock, Max Payne, Half-Life 2 en Resident Evil 4. Dit zijn allen games met een geweldige donkere, grimmige sfeer, maar natuurlijk zijn er ook games met zo'n fantastisch vrolijk of magisch sfeertje, zoals Kingdom Hearts, Final Fantasy X, Dragonquest VIII of Prince of Persia Sands of Time. Ik vind sfeer in ieder geval zeer belangrijk in games.

avatar van Naomi Watts
Dat zijn maar twee games op eenzame hoogte en ongeëvenaard.

Silent Hill 2:

Erg grauw, donker maar ook qua sounddesign wordt er een impuls gegeven aan de sfeer. Door de suggestie die de sfeer creeert dat resulteert in psychisch ongemak, dan kan je wel stellen dat het qua sfeer heel goed is. Geen horror game die maar een beetje in de buurt wist te komen.

BioShock:

Een game die een geweldig nieuw universum creerde; Rapture. Vooral de uitmuntende art-deco design en de prachtige en vaak ook verontrustende surroundings.

Ford KAduuk
Bio-Hazard Battle

De muziek alleen al zorgt voor de sfeer. Lekker duister, maar ook ritmisch en meeslepend. De ietwat abstract vormgegeven wezens die je voorbij ziet komen maken het geheel af.

Shadow of the Colossus

Ook een game met een prachtige sfeer, de grote schaal van de game gecombineerd met de muziek maken de game sfeervoller dan vele andere games.

Silent Hill

Een spel waar een boel spanning en mysterie inzit. Daarnaast ook een van de meest spannende spellen, waar je zelfs vandaag de dag nog rillingen van zou kunnen krijgen.

Imperial Figure
Vergeet de grootste en dat is en blijft ICO, hoe kon ik die vergeten zijn, paar jaar geleden uitgespeeld en nu weer opgepikt, shadow of the colossus was minder in game-play maar wel erg atmosferisch.

avatar van Thomas83
Ik ga ook sowieso voor Max Payne. De hele setting van New York in noodweer, de zeer sombere soundtrack, het plot, de voice-acting, de cynische oneliners van Max, de vervreemdende en vrij creepy droomlevels, het ademt allemaal heel goed de gemoedstoestand van Max uit.
Max Payne 2 heef ook nog wel aardig dat broeierige, maar is al wel een stukje minder wat dat betreft (niet qua gameplay en vermaak).
Prince of Persia: Sand of Time is ook genoemd hier, en daar kan ik me ook wel goed in vinden. Erg mooie en betoverende levels, goede voice-acting, aardige cutscenes.
Diablo 2 vond ik aan de eerste keren dat ik het speelde in Act 1 ook zo sfeervol door al zijn somberheid. Die muziek en regen en donkere levels steeds. Maar over het geheel bekeken hoort hij misschien niet helemaal thuis in dit soort lijstjes.
Iemand noemde Silent Hill 2, en dan denk ik weer aan Alone in the Dark en The 7th Guest. Daarbij heb ik echt met klamme handen achter de PC gezeten, vooral bij eerstgenoemde dan. De tweede was ook erg goed door de prachtige graphics en vele filmpjes.
Return to Castle Wolfenstein vond ik ook wel zeer sterk. Ik denk dan vooral aan dat begin, als je in die kerker of zo begint, en met dat gekrijs van iemand die wordt gemarteld, en later dan de ontmoeting met al die zombie-achtige wezens, brrrr.
Dat doet me dan weer denken aan Halo. Die hele donkers en eindeloos grote levels, waarbij je dan vecht tegen die kwalachtige en zombieachtige buitenaardsen. Dat was ook vaak zweten geblazen, met je lampje op je gun en vaak dat je net te weinig munitie had of ergens wat vastgepind zat.
Verder schiet me nu ook het broeierige Mean Streets te binnen, een adventure waarin je ook dood kon en wat nog best pittig en spannend was op momenten.
GTA San Andreas zou ook niet eens zo misstaan in de lijst. Vooral in Los Santos hing toch wel een bepaald sfeertje. Liep je door gebied wat in handen was van vijandelijke gangs en je was nog niet zo sterk, dan voelde je je toch niet helemaal op je gemak. Bovendien straalde het speel dat hele urban sfeertje uit. Vice City vond ik persoonlijk een stuk minder een bepaalde sfeer uitstralen. Natuurlijk was er die mooie ondergaande zon en uitstekende jaren 80-soundtrack, maar voor mij was het allemaal toch net wat te weinig.

avatar van Manny Calavera
De sfeer in Gears of War 2 is ook subliem. Het hele gevoel van een totale oorlog tussen mensheid en buitenaardsen is weergaloos getoond met vele prachtige cut scene's. De hele game voelt zo episch als een A product Hollywood film.

En Batman Arkham Asylum moet ook zeker genoemd worden. De ultieme droom voor liefhebbers van Batman. De comic sfeer is weergaloos. Zo duister, zo hard, zo beklemmend. Ik heb ze niet vaak zo gezien.

Dr. Salvador
Manny Calavera schreef:
De sfeer in Gears of War 2 is ook subliem. Het hele gevoel van een totale oorlog tussen mensheid en buitenaardsen is weergaloos getoond met vele prachtige cut scene's. De hele game voelt zo episch als een A product Hollywood film.

En Batman Arkham Asylum moet ook zeker genoemd worden. De ultieme droom voor liefhebbers van Batman. De comic sfeer is weergaloos. Zo duister, zo hard, zo beklemmend. Ik heb ze niet vaak zo gezien.


Ik ben het helemaal met je eens over Batman Arkham Asylum!.
Nog zon prachtige comicbook game is: The Darkness. Die heeft ook een prachtige sfeer, en is erg donker, en realistisch. Ook op het einde van het 1e chapter, gebeurt iets wat je nog nooit zo in een spel hebt meegemaakt!. Prachtspel.

avatar van Jer0en
ok hier mijn favorieten:

Shadow Of the Colossus / Ico

Team Ico is meester in het creëren van een goede sfeer wat mij betreft. Ico is goed omdat ik mezelf vaak betrapte op het gevoel dat ik graag een uitweg uit het kasteel wou vinden, maar toch vaak weer even stilstond om rond te kijken naar bijv. de watermolen en prachtige buitenomgevingen. Niet dat het binnen verkeerd was, dat voelde ook erg sfeervol en duister aan. Maar het was soms een opluchting om even buiten te komen. Shadow of the Colossus in alle opzichten. Alles ademt zweer, de geweldige muziek draagt daar erg aan bij.

Shin Megami Tensei games

Ik weet niet wat het is met Megami Tensei games maar vooral het prachtige duistere sfeertje en de vele mythologische demons die voorkomen in de game geven het een prachtige sfeer. Vooral de laatste dungeons in bijna alle Megami Tensei games voelen episch en erg sfeervol bij mij. Bijna altijd beklim je een toren en krijg je het gevoel van "dit is het! Ik ben er bijna!"

Kingdom Hearts

Gooi Disney in een rpg en ik ben verkocht zo bleek met Kingdom Hearts. De sfeer in elke wereld van Kingdom Hearts voelt als een feest van herkenning. Mijn favoriete personages uit tekenfilms waarmee ik ben opgegroeid komen voorbij, je betreed de wereld van de films. Dat samen met een waanzinnige soundtrack en ik ben verkocht.

En natuurlijk nog Silent Hill maar daar is al wat over gezegd en ik heb er weinig aan toe te voegen.

avatar van Mega Man
De originele Tomb Raider trilogie. Enorme tempels, grottenstelsels, tombes, jungles en andere majesteuze complexen vol met puzzels, valstrikken en vijanden die onverwachts om de hoek komen springen. De meest atmosferische locaties zijn o.a. de Griekse levels uit TR1 en de wrak levels uit TR2. Andere atmosferische games zijn de Silent Hill spellen en de Metroid Prime trilogie. Vreemd dat TR niet word vermeld hier. Ben ik dan de enige die een claustrofobisch gevoel had in die verlaten tempels en grotten waarin een gregoriaans mannekoor was te horen tijdens het betreden van een speciale kamer.

avatar van Tsjo-Wi
Ja ben ik wel met je eens. Het was altijd een onwijs magisch moment als de muziek begon te spelen bij de oude Tomb Raider delen. Alleen jammer dat het zo weinig gebeurde. Maar dat maakt het misschien juist nog bijzonderder.

kiriyama
Top 5 puur gebaseerd op sfeer:

01 - Linger in Shadows (PS3)
02 - Shadow of the Colossus (PS2)
03 - Ico (PS2)
04 - Heavy Rain (PS3)
05 - Resident Evil 4 (GC)

avatar van Rujar
Silent hill 2 is wat mij betreft ook de koning van de meest sfeervolle game en bovendien nog een rete goede game ook.

Dr. Salvador
1 Resident Evil 4.
2 Batman Arkham Asylum.
3 Manhunt.
4 GTA Vice City.
5 The Darkness.
6 Silent Hill 4 The Room.
7 GTA 3.
8 BioShock.
9 Constantine.
10 Scarface The World is Yours

shadowmaster100
1 resident evil 4
2 silent hill games( vooral 2)
3 heavy rain
4 splinter cell 3
5 batman arkham asylum
6 the darkness
7 metal gear solid 1 en 4
8 shadow of the colossus
9 fahrenheit
10 yakuza games

Dr. Salvador
Mooie top 10!

avatar van LimeLou
Sfeer is het allerbelangrijkste in games vind ik.
Ik ben zelf niet zo goed in het opstellen van toplijsten, dus eventjes kijken hoor...

1. Final Fantasy X. De sub-tropische sfeer is belachelijk goed, naar mate je de epische reis vordert, kom je steeds meer verschillende omgevingen tegen. De sfeer was vooral wat de game voor mij zo memorabel maakte..

2. Resident Evil 1, 2 of toch maar 4?
Doe mij maar deel 1 (zowel de remake als het origineel)

3. Silent Hill 1 oh wacht.. 2? euhm, toch 3?!
..................................
Doe ze gewoon allemaal maar..

4. The Godfather. Het New York van de jaren 40 en 50 is hier super sfeervol. Van de Italiaanse muziek tot de sloppenwijken van Hell's Kitchen, het is allemaal top! (Ik heb nooit Mafia gespeeld dus ik weet niet of die nóg sfeervoller is)

5. King Kong. Het overleven met Jack op Skull-Island was zeer sfeervol, en dan heb ik nog niet eens gesproken over de levels met King Kong zelf

6. Metal Gear Solid. Helemaal alleen in een basis in Alaska?

7. The Darkness. Duister, creepy en grappig! Ik wou deze game eigenlijk hoger plaatsen in de lijst, maar er zijn nog zo veel andere games die ik op deze lijst wou zetten

8.Brothers in Arms. De realistische sfeer van WOII vind ik hier prachtig weergeven.

9.Star Wars KOTOR. Elke planeet verschilt per sfeer! Wat wil je nog meer?

10. The Legend of Zelda. Een jongen helemaal alleen die een grote wereld moet verkennen?

avatar van Animosh
Mijn god, wat schreef ik vroeger pretentieus. Atmosferische games? Een respectabele conclusie? Uiterst benieuwd? Subjecten? Maar soit, ondertussen heb ik ook een redelijk aantal sfeervolle spellen gespeeld, en voor mij sprong vooral Limbo er bovenuit. Verder vond ik het eerste hoofdstuk (in het dorp) van Resident Evil 4, het beginstuk van Doom 3 (daarna wordt het meer een echte shooter, en dat spreekt me veel minder aan) en verschillende stukken uit Metroid Prime 1 en 2 ook een sterke sfeer hebben. Maar om eerlijk te zijn denk ik dat geen enkele game nog echt in de buurt is gekomen bij de meest sfeervolle films en muziek, al hebben games waarschijnlijk wel het potentieel om het veel beter te doen. Wat games op dit moment wel veel beter doen dan alle andere media is om de gebruiker in een toestand van flow te brengen, maar op het gebied van sfeer, inhoud en het losmaken van emoties hebben ze nog een lange weg af te leggen imo.

avatar van CarealotCarrot
Animosh schreef:
Mijn god, wat schreef ik vroeger pretentieus. Atmosferische games? Een respectabele conclusie? Uiterst benieuwd? Subjecten? Maar soit, ondertussen heb ik ook een redelijk aantal sfeervolle spellen gespeeld, en voor mij sprong vooral Limbo er bovenuit. Verder vond ik het eerste hoofdstuk (in het dorp) van Resident Evil 4, het beginstuk van Doom 3 (daarna wordt het meer een echte shooter, en dat spreekt me veel minder aan) en verschillende stukken uit Metroid Prime 1 en 2 ook een sterke sfeer hebben. Maar om eerlijk te zijn denk ik dat geen enkele game nog echt in de buurt is gekomen bij de meest sfeervolle films en muziek, al hebben games waarschijnlijk wel het potentieel om het veel beter te doen. Wat games op dit moment wel veel beter doen dan alle andere media is om de gebruiker in een toestand van flow te brengen, maar op het gebied van sfeer, inhoud en het losmaken van emoties hebben ze nog een lange weg af te leggen imo.


Iedereen schaamt zich wel (een heel klein beetje) als ze terugkijken naar wat ze vroeger deden/schreven .

Journey is trouwens de meest sfeervolle game ooit voor mij. En als kunstwerk is het door geen enkel ander medium evenaart. Waarschijnlijk omdat het een puur persoonlijke ervaring is, die overigens uniek is ook nog.

avatar van Grovonion
Ik schaam me nog altijd voor wat ik vandaag de dag schrijf, maar dat houdt me niet tegen:

1. Baldur's Gate II: Shadow's of Amn - Als een isometrisch spel je maandenlang kan meezuigen in zijn wereld en dat na 10 jaar nog nazindert dan is een hoge plaats in de lijst van meest atmosferische spellen verdiend.

2. Kult - Amiga - Als adventure een beetje te warrig en zelfs te cryptisch (vandaar ook uit mijn top 10 verdwenen), maar qua sfeer zelden een spel een alien-wereld geloofwaardiger zien neerzetten, zelfs de interface van het spel doet buitenaards aan. In mijn ogen echt Kult.

3. Nomad Soul - PC - heerlijk sf spel dat erg ondergewaardeerd wordt. Qua shooter zeker niet het beste, maar als David Bowie meespeelt, en een karakter iconischer dan Ziggy Stardust zelve speelt, dan weet je dat het een sfeervol spel is.

4. System Shock 2 - PC - zelf eigenlijk niet veel gespeeld, kwam net aanzetten in een periode waar ik spellen even vaarwel had gezegd, maar de indruk die het me toen gaf toen ik het een vriend zag spelen liet een spijt achter dat ik het zelf nooit heb uitgespeeld. Nu spijtig genoeg een beetje verouderd, maar uitstekend remake-voer.

5. Catherine - PS3 - Interactieve Graphic-novel met heerlijke wanhopige karakters overdag en een puzzle gedeelte dat wonderbaarlijk een sfeer van nachtmerries weet weer te geven. Grandioze spel-ervaring.

6. 9 Hours 9 Persons 9 Doors - DS - voor mij hoeft een spel niet veel interactiveit te hebben, als het verhaal maar zo goed is als bij deze.

7. Future Wars - Amiga - beetje door de macht van lucasarts vergeten adventure game van Delphine, die vaak uitblonken in sfeervolle games, alleen de sound-track is al het vermelden en spelen waard.

Gast
geplaatst: vandaag om 10:45 uur

geplaatst: vandaag om 10:45 uur

Let op: In verband met copyright is het op GamesMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.