Games / Toplijsten en favorieten / Top 10 van 2025
zoeken in:
4
geplaatst: 2 december 2025, 22:08 uur
December! Dus tijd voor onze favoriete eindejaars-hobby: eindlijstjes!
Plaats hier je top 10 van 2025 of gewoon je toplijst met alle gespeelde titels in 2025. Verras ons met mooie verhalen en of typ een mooi eerbetoon aan dit prachtige gamejaar.
Plaats hier je top 10 van 2025 of gewoon je toplijst met alle gespeelde titels in 2025. Verras ons met mooie verhalen en of typ een mooi eerbetoon aan dit prachtige gamejaar.
3
geplaatst: 8 december 2025, 19:35 uur
Uit 2025 heb ik gespeeld (Switch 2):
- Mario Kart World
- Donkey Kong Bananza
- EA FC 25
- Pokemon Legends: Z-A
Ik heb ze alle 4 op 4 sterren staan, moeilijk om er een lijstje van te maken. Heb mij met deze 4 titels erg vermaakt (sommige nu nog steeds) maar het zijn voor mij helaas net niet echt de toppers geworden waar ik op had gehoopt. Volgende week begin ik met Metroid Prime 4, die ziet er toch ook wel echt heel mooi uit..!
Heb jij duidelijke favorieten uit 2025 Manny Calavera?
- Mario Kart World
- Donkey Kong Bananza
- EA FC 25
- Pokemon Legends: Z-A
Ik heb ze alle 4 op 4 sterren staan, moeilijk om er een lijstje van te maken. Heb mij met deze 4 titels erg vermaakt (sommige nu nog steeds) maar het zijn voor mij helaas net niet echt de toppers geworden waar ik op had gehoopt. Volgende week begin ik met Metroid Prime 4, die ziet er toch ook wel echt heel mooi uit..!
Heb jij duidelijke favorieten uit 2025 Manny Calavera?
0
geplaatst: 8 december 2025, 19:49 uur
Mijn toplijst plaats ik altijd in de laatste week van dit jaar, maar het was een uitzonderlijk goed gamejaar met voor mij oa Ghost of Yotei, Bananza, Split Fiction en Mario Galaxy 2 en iets onder dat niveau ook nog Mafia TOC en Mario Kart World. Ik moet er nog heel goed over denken wat mijn GOTY gaat zijn, maar dat gaat tussen Yotei en Bananza denk ik.
En dat staat nog los van alle niet-2025 titels die ik dit jaar speelde.
1
geplaatst: 8 december 2025, 22:17 uur
Word nog uitdaging, zo’n mooi en goed game jaar. Zoveel toppers, waaronder Ghost of yotei, Silksong, Metroid Prime 4.
Maar ook Lies of Pi Overture, Ninja Gaiden Ragebound.
Helaas ook tegenvallers, Sonic Racing, AC Shadows en DK Bananza.
En dan nog een game, die deze week uitkomt, Terminator No Fate.
Maar ook Lies of Pi Overture, Ninja Gaiden Ragebound.
Helaas ook tegenvallers, Sonic Racing, AC Shadows en DK Bananza.
En dan nog een game, die deze week uitkomt, Terminator No Fate.
1
Fonzzz002 (crew)
geplaatst: 9 december 2025, 10:52 uur
Grappig hoe ik ook van mening ben dat er veel toppers dit jaar waren, maar met andere titels kom dan marco (Clair Obscur, Split Fiction, Yooka-Replaylee, Shinobi). Heb zelfs een top 20 samengesteld en ben bezig met een video maken over favo games van 2025. Voor nu wacht ik nog ff met het posten van een definitieve lijst ivm games als Terminator 2, Routine en Skate Story die er ook interessant uitzien.
0
geplaatst: 9 december 2025, 11:00 uur
Ah ja Shinobi hoort er ook zeker bij voor mij.
Maar dat is toch het mooie van dat een ieder zo’n zijn voorkeur heeft en smaken verschillen. Daarom vind ik reviews ook niet doorslaggevend, ze geven een indicatie, maar die hoeven niet voor jou toepassend te zijn.
Daarbij haal ik ook toch even de (eeuwige) discussie aan mbt de eindejaars lijstjes hier. Vind het nog steeds absurd dat dit niet enkel geld voor games die ook daadwerkelijk in 2025 zijn uitgekomen.
Een game awards, beste film, muziek album van 2025 komen toch ook niet met titels uit voorgaande jaren.
Vind het lachwekkend en neem de lijstjes met titels uit voorgaande jaren dan ook niet serieus.
Zie wel dat sommige dan twee lijstjes maken, met gespeeld in 2025 en beste titel van 2025. Dat is mijn inziens een mooie tussenweg/oplossing.
Zo dat is er weer uit
Maar dat is toch het mooie van dat een ieder zo’n zijn voorkeur heeft en smaken verschillen. Daarom vind ik reviews ook niet doorslaggevend, ze geven een indicatie, maar die hoeven niet voor jou toepassend te zijn.
Daarbij haal ik ook toch even de (eeuwige) discussie aan mbt de eindejaars lijstjes hier. Vind het nog steeds absurd dat dit niet enkel geld voor games die ook daadwerkelijk in 2025 zijn uitgekomen.
Een game awards, beste film, muziek album van 2025 komen toch ook niet met titels uit voorgaande jaren.
Vind het lachwekkend en neem de lijstjes met titels uit voorgaande jaren dan ook niet serieus.
Zie wel dat sommige dan twee lijstjes maken, met gespeeld in 2025 en beste titel van 2025. Dat is mijn inziens een mooie tussenweg/oplossing.
Zo dat is er weer uit

0
geplaatst: 9 december 2025, 15:28 uur
-marco- schreef:
Zo dat is er weer uit
Zo dat is er weer uit
Lijkt mij inderdaad logisch dat een top 2025 lijstje uit titels bestaat die uit 2025 komen. Misschien is dat bij games wat lastiger, bij films en muziek kom je veel sneller en makkelijker aan een grote selectie waar je uit kunt kiezen. In mijn geval heb ik slechts 4/5 games uit 2025 uitgespeeld (en dan idd games uit voorgaande jaren) terwijl ik tientallen films heb gekeken en albums heb geluisterd.
1
geplaatst: 9 december 2025, 20:44 uur
-marco- schreef:
Zo dat is er weer uit
Mee eens, maar wat mij stoort aan vele eindejaarslijstjes (van en over 2025): dat die eind November of begin december al worden opgesteld. Dan worden eigenlijk vaak spellen die in December verschenen zijn over het hoofd gezien en bestaat het jaar uit 11 maanden.Zie wel dat sommige dan twee lijstjes maken, met gespeeld in 2025 en beste titel van 2025. Dat is mijn inziens een mooie tussenweg/oplossing.
Zo dat is er weer uit
Maar ok, ik herhaal dit minstens 1 keer per jaar dus mijn mening daaromtrent zal al bekend zijn

2
geplaatst: 9 december 2025, 22:33 uur
-marco- schreef:
Zo dat is er weer uit
Zo dat is er weer uit
De reden is omdat dit topic snel klaar is als we alleen de 2025 titels nemen. Ik kom nooit aan 10 nieuwe titels in een jaar, maar ik heb er dit jaar wel bijna 30 gespeeld in totaliteit.
En ja, ik maak altijd twee lijstjes. De top van 2025 en de totale toplijst.
Dit topic moet je gewoon als knipoog zien, lekker lijstjes, beetje discussie en wat terugblikken.
1
geplaatst: 9 december 2025, 22:35 uur
Grovonion schreef:
Maar ok, ik herhaal dit minstens 1 keer per jaar dus mijn mening daaromtrent zal al bekend zijn
(quote)
Mee eens, maar wat mij stoort aan vele eindejaarslijstjes (van en over 2025): dat die eind November of begin december al worden opgesteld. Dan worden eigenlijk vaak spellen die in December verschenen zijn over het hoofd gezien en bestaat het jaar uit 11 maanden.Maar ok, ik herhaal dit minstens 1 keer per jaar dus mijn mening daaromtrent zal al bekend zijn
Dit is voor mij ook een irritatie. Doe de prijsmomenten gewoon in januari.
Bij games heb je een goed voorbeeld nu, Indiana Jones. Kwam december 2024 uit en valt daardoor overal buiten de boot. Ik reken deze ook niet mee als 2025 omdat ik de Xboxversie speelde van 2025.
0
geplaatst: 9 december 2025, 22:40 uur
Manny Calavera schreef:
De reden is omdat dit topic snel klaar is als we alleen de 2025 titels nemen. Ik kom nooit aan 10 nieuwe titels in een jaar, maar ik heb er dit jaar wel bijna 30 gespeeld in totaliteit.
(quote)
De naam van dit forum topic moet ook niet top 10 heten als je het mij vraagt. Voor de een zal het een top 3 zijn en voor een ander top 10. Als de games maar een release van 2025 hebben. Daarom is het ook een eindejaars lijstje

Anders kan ik het hele jaar wel lijstjes maken

Maar blijft een eeuwige discussie hier.
7
geplaatst: 10 december 2025, 17:13 uur
Ik zal mijn jaarlijkse Steam overzicht nog delen. Maar deels heb ik ook PS4 games gespeeld. Dus here goes. Ik doe niet aan volgorde en wil er ook geen 10 van maken dit waren gewoon heel toffe spellen allemaal. Het was een geweldig gamejaar. Ik heb misschien iets te veel gegamed. Haha. Maar dat betekent dat ik heel verslavende spellen gespeeld heb.
Sumerian Six
Shadow Tactics/Commandos maar dan nog beter.
Capes
Turn based tactics met superhelden. Supertof.
Blackwell series
Heel logische puzzels, goed geschreven karakters.
Stellar Orphans
Verfrissende deckbuilder, zeer verslavend met een eigen mechaniek om allerlei facetten in balans te houden.
Resident Evil 4 remake
Bijna pure actie maar zo lekker gedaan!
Resident Evil Revelations 2
Een soort Last of Us maar dan in het RE wereldje, prima verhaal en dito karakters. Leuke duo-setup.
Tormented Souls 1 en 2
De oude RE formule met lekker veel puzzels. Soms frustrerend, meestal goed.
Sumerian Six
Shadow Tactics/Commandos maar dan nog beter.
Capes
Turn based tactics met superhelden. Supertof.
Blackwell series
Heel logische puzzels, goed geschreven karakters.
Stellar Orphans
Verfrissende deckbuilder, zeer verslavend met een eigen mechaniek om allerlei facetten in balans te houden.
Resident Evil 4 remake
Bijna pure actie maar zo lekker gedaan!
Resident Evil Revelations 2
Een soort Last of Us maar dan in het RE wereldje, prima verhaal en dito karakters. Leuke duo-setup.
Tormented Souls 1 en 2
De oude RE formule met lekker veel puzzels. Soms frustrerend, meestal goed.
4
geplaatst: 11 december 2025, 10:22 uur
Toch wel weer leuk om te lezen dat mensen weer druk zijn met hoe het lijstje opgesteld moet zijn en of het wel een top 2025 lijstje is. In plaats van een daadwerkelijk lijstje leveren.
Ik lever die van mij eind deze maand wel weer aan. En zal grotendeels uit niet 2025 games bestaan (die kan je dus lekker overslaan -marco-
).
Ik lever die van mij eind deze maand wel weer aan. En zal grotendeels uit niet 2025 games bestaan (die kan je dus lekker overslaan -marco-
).
0
geplaatst: 11 december 2025, 20:54 uur
legian schreef:
In plaats van een daadwerkelijk lijstje leveren.
Dan heb je toch niet goed gelezen... het is net de bedoeling van mij (zoals jezelf trouwens) om eerst eens het einde van 2025 echt te benaderen. Te bedenken dat er nog echte kanshebbers zijn die morgen pas uitkomen etc.In plaats van een daadwerkelijk lijstje leveren.
8
geplaatst: 12 december 2025, 15:33 uur
Ik speel eigenlijk zelden tot nooit een game in het jaar dat hij uitkomt. Dit jaar is, met in totaal vier stuks, een kleine afwijking op die regel. Maar goed om te weten dat men hier alleen games uit dit jaar in dergelijke lijsten vindt passen. Dan stop ik er verder niet veel moeite in:
1. Clair Obscur: Expedition 33 (2025)
2. FAST Fusion (2025)
3. Monster Hunter Wilds (2025)
4. Gears of War: Reloaded (2025)
2. FAST Fusion (2025)
2
geplaatst: 12 december 2025, 20:40 uur
DarthSolidKevin laat die klagers je vooral niet tegenhouden om je lijstje uit te breiden met oudere games. 

3
geplaatst: 12 december 2025, 21:03 uur
DarthSolidKevin schreef:
Ik speel eigenlijk zelden tot nooit een game in het jaar dat hij uitkomt. Dit jaar is, met in totaal vier stuks, een kleine afwijking op die regel. Maar goed om te weten dat men hier alleen games uit dit jaar in dergelijke lijsten vindt passen. Dan stop ik er verder niet veel moeite in:
2. FAST Fusion (2025)
2. FAST Fusion (2025)
Helemaal niet, dat is maar 1 user. De rest ziet gewoon graag je gehele jaarlijst wat je hebt gespeeld verschijnen.
Of maak 2 lijstjes, met 2025 en met alles. Die lever ik eind deze maand ook in.
2
geplaatst: 13 december 2025, 20:22 uur
Thanks, zal kijken of ik er aan het einde van het jaar nog tijd en zin voor kan maken. 

8
geplaatst: 16 december 2025, 00:13 uur
2. Path of Exile II (2025)
3. Gears of War: Reloaded (2025)
4. Borderlands 4 (2025)
5. Avowed (2025)
6. Dune: Awakening (2025)
7. WUCHANG: Fallen Feathers (2025)
Geweldig jaar. Met nog veel titels die klaar liggen
2. Path of Exile II (2025)
3. Gears of War: Reloaded (2025)
4. Borderlands 4 (2025)
5. Avowed (2025)
6. Dune: Awakening (2025)
7. WUCHANG: Fallen Feathers (2025)
Geweldig jaar. Met nog veel titels die klaar liggen

9
Fonzzz002 (crew)
geplaatst: 17 december 2025, 15:51 uur
Voor Youtube heb ik een Top 16 Games van 2025 in elkaar gezet, ivm dat deze 16 het meest interessant waren om aan te kaarten. Met uitzondering van Silly x Polly Beast (waar ik nu mee bezig ben en die voorlopig rond de 4* hangt), is dit de definitieve lijst van games van 2025:
1. Clair Obscur: Expedition 33 (5*)
2. Donkey Kong Bananza (4,5/5*)
3. Split Fiction (4,5/5*)
4. SHINOBI: Art of Vengeance (4,5*)
5. Yooka-Replaylee (4,5*)
6. Dispatch(4/4,5*)
7. Sonic Racing: CrossWorlds (4/4,5*)
8. Ninja Gaiden: Ragebound (4*)
9. Mario Kart World (4*)
10. Tony Hawk's Pro Skater 3+4 (4*)
11. Ninja Gaiden 4 (4*)
12. The Rogue Prince of Persia (4*)
13. Death Stranding 2: On the Beach (3,5/4*)
14. No, I'm not a Human (3,5/4*)
15. Cronos: The New Dawn (3,5*)
16. Bye Sweet Carole (3,5*)
17. SpongeBob SquarePants: Titans of the Tide (3,5*)
18. Lumines Arise (3,5*)
19. Terminator 2D: NO FATE (3,5*)
20. Pac-Man World 2: Re-Pac (3,5*)
En een Top 10 van games uit andere jaren, die ik dit jaar heb gespeeld:
1. Killer Is Dead (2013) 4,5*
2. Super Mario Galaxy 2 (2010)4,5*
3. Sonic X Shadow Generations (2024) 4/4,5*
4. Brothers: A Tale of Two Sons Remake (2024) 4/4,5*
5. No More Heroes III (2021) 4*
6. My Friendly Neighborhood (2023) 4*
7. Prince of Persia: The Lost Crown - Mask of Darkness (2024) 4*
8. En Garde! (2023) 4*
9. Tony Hawk's Underground 2 (2004) 4*
10. Genji (2005) 4*
1. Clair Obscur: Expedition 33 (5*)
2. Donkey Kong Bananza (4,5/5*)
3. Split Fiction (4,5/5*)
4. SHINOBI: Art of Vengeance (4,5*)
5. Yooka-Replaylee (4,5*)
6. Dispatch(4/4,5*)
7. Sonic Racing: CrossWorlds (4/4,5*)
8. Ninja Gaiden: Ragebound (4*)
9. Mario Kart World (4*)
10. Tony Hawk's Pro Skater 3+4 (4*)
11. Ninja Gaiden 4 (4*)
12. The Rogue Prince of Persia (4*)
13. Death Stranding 2: On the Beach (3,5/4*)
14. No, I'm not a Human (3,5/4*)
15. Cronos: The New Dawn (3,5*)
16. Bye Sweet Carole (3,5*)
17. SpongeBob SquarePants: Titans of the Tide (3,5*)
18. Lumines Arise (3,5*)
19. Terminator 2D: NO FATE (3,5*)
20. Pac-Man World 2: Re-Pac (3,5*)
En een Top 10 van games uit andere jaren, die ik dit jaar heb gespeeld:
1. Killer Is Dead (2013) 4,5*
2. Super Mario Galaxy 2 (2010)4,5*
3. Sonic X Shadow Generations (2024) 4/4,5*
4. Brothers: A Tale of Two Sons Remake (2024) 4/4,5*
5. No More Heroes III (2021) 4*
6. My Friendly Neighborhood (2023) 4*
7. Prince of Persia: The Lost Crown - Mask of Darkness (2024) 4*
8. En Garde! (2023) 4*
9. Tony Hawk's Underground 2 (2004) 4*
10. Genji (2005) 4*
11
geplaatst: 25 december 2025, 08:30 uur
Mijn lijstje van 2025. De eerste bevat enkel titels uit 2025. De tweede is een top 10 van titels uit diverse jaren daarvoor. Ik heb een 24tal spellen uitgespeeld in totaal. (daar waren dus echter ook een handvol titels bij die redelijk snel voltooid waren - zoals een FMV game (Mia and the Dragon Princess) of een Visual novel van 2 uurtjes (Ghost in the Pool). Verder heb ik ook wat tijd besteed aan Free to Play Cardgames: Eternal een 15 uur, Hearthstone een 57 uur en Magic the Gathering ongeveer 36 uur. (toch iets meer dan 100 uur in totaal).
2 Games heb ik niet volledig uitgespeeld - The Outer Worlds en Seance of Blake Manor. Maar ik kan wel met zekerheid zeggen dat ik beiden erg goed vind en dat ze ook een plaatsje verdienen in mijn eindlijst. Mocht je dat niet eerlijk vinden? Jammer maar helaas - dan denk je ze maar zelf even weg natuurlijk en bekijk je enkel de rest hiervan. Ik heb ook niet bij ieder spel een bericht of score achtergelaten naar goede gewoonte. (bij sommige gewoon even vergeten omdat ik er nog over moest nadenken maar het me weer volledig ontgaan is - andere weet ik nog altijd niet wat ik exact erop zou plakken).
Ondanks dat ik in de zomer best weinig gegamed heb (toch wel een maand of 4 bijna helemaal niet) heb ik dus toch nog best een respectabel aantal games kunnen spelen en behoorlijk wat lol gehad.
Maar goed. Mijn top 10 van 2025.
1. South of Midnight (2025)
2. Absolum (2025)
3. Dispatch (2025)
4. Fatal Fury: City of the Wolves (2025)
5. The Outer Worlds 2 (2025)
6. The Séance of Blake Manor (2025)
7. Sonic Racing: CrossWorlds (2025)
8. Marvel Cosmic Invasion (2025)
9. Lost Records: Bloom & Rage (2025)
10. Terminator 2D: NO FATE (2025)
Mijn top 10 van overige games
1, Diablo IV (2023)
2. The Evil Within 2 (2017)
3. Until Dawn (2015)
4. Bloomtown: A Different Story (2024)
5, Street Fighter 6 (2023)
6. Ravenswatch (2024)
7. Trials of Mana (2020)
8. Little Nightmares (2017)
9. Observer (2017)
10. DreamWorks All★Star Kart Racing (2023)
Verder - games van 2025 die ik erg graag had gespeeld maar helemaal niet aan ben toegekomen: Shinobi, Metroid Prime 4, Mafia the Old Country, The Rogue Prince of Persia, Clair Obscur Expedition 33, Borderlands 4. Fast Fusion, Simon the Sorcerer en Total Chaos.
Volgend jaar? Zal ik wellicht veel teruggrijpen naar de PS3, Xbox One en de 3DS. Ook hier heb ik nog een behoorlijke backcatalogue op waar ik toch echt wel eens wat klassiekers wil spelen. Ook wil ook weer eens wat strategische games terug oppikken zoals Total War Warhammer, de 2 Point games of om het even welke builders etc. En nieuwe titels? Dat moet ik nog even zien - vast staat dat bvb een Heroes of Might and Magic er wellicht zal tussenzitten, Reanimal eventueel. De nieuwe Diablo expansion, Marvel Tokon Fighting Souls, de Invisible VS fighting game heb ik op het lijstje staan. Ook de Star Wars games (de Racer en de Strategy game) ben ik erg benieuwd naar. Eventueel de nieuwe Resident Evil (hoewel dat niet onmiddelijk hoeft). Misschien de Professor Layton game. Fire Emblem schuif ik (mits die al uitkomt in 2026) door naar 2027 (in dat jaar zal ik waarschijnlijk ook een Switch 2 aanschaffen). In ieder geval staan er hopen games op uitkomen die interessant genoeg zijn om te spelen. En is er altijd nog de backlog (en de sales om weer nieuw 'oud spul' in huis te halen).
Maar 2025 was in ieder geval een erg geslaagd jaar.
2 Games heb ik niet volledig uitgespeeld - The Outer Worlds en Seance of Blake Manor. Maar ik kan wel met zekerheid zeggen dat ik beiden erg goed vind en dat ze ook een plaatsje verdienen in mijn eindlijst. Mocht je dat niet eerlijk vinden? Jammer maar helaas - dan denk je ze maar zelf even weg natuurlijk en bekijk je enkel de rest hiervan. Ik heb ook niet bij ieder spel een bericht of score achtergelaten naar goede gewoonte. (bij sommige gewoon even vergeten omdat ik er nog over moest nadenken maar het me weer volledig ontgaan is - andere weet ik nog altijd niet wat ik exact erop zou plakken).
Ondanks dat ik in de zomer best weinig gegamed heb (toch wel een maand of 4 bijna helemaal niet) heb ik dus toch nog best een respectabel aantal games kunnen spelen en behoorlijk wat lol gehad.
Maar goed. Mijn top 10 van 2025.
1. South of Midnight (2025)
2. Absolum (2025)
3. Dispatch (2025)
4. Fatal Fury: City of the Wolves (2025)
5. The Outer Worlds 2 (2025)
6. The Séance of Blake Manor (2025)
7. Sonic Racing: CrossWorlds (2025)
8. Marvel Cosmic Invasion (2025)
9. Lost Records: Bloom & Rage (2025)
10. Terminator 2D: NO FATE (2025)
Mijn top 10 van overige games
1, Diablo IV (2023)
2. The Evil Within 2 (2017)
3. Until Dawn (2015)
4. Bloomtown: A Different Story (2024)
5, Street Fighter 6 (2023)
6. Ravenswatch (2024)
7. Trials of Mana (2020)
8. Little Nightmares (2017)
9. Observer (2017)
10. DreamWorks All★Star Kart Racing (2023)
Verder - games van 2025 die ik erg graag had gespeeld maar helemaal niet aan ben toegekomen: Shinobi, Metroid Prime 4, Mafia the Old Country, The Rogue Prince of Persia, Clair Obscur Expedition 33, Borderlands 4. Fast Fusion, Simon the Sorcerer en Total Chaos.
Volgend jaar? Zal ik wellicht veel teruggrijpen naar de PS3, Xbox One en de 3DS. Ook hier heb ik nog een behoorlijke backcatalogue op waar ik toch echt wel eens wat klassiekers wil spelen. Ook wil ook weer eens wat strategische games terug oppikken zoals Total War Warhammer, de 2 Point games of om het even welke builders etc. En nieuwe titels? Dat moet ik nog even zien - vast staat dat bvb een Heroes of Might and Magic er wellicht zal tussenzitten, Reanimal eventueel. De nieuwe Diablo expansion, Marvel Tokon Fighting Souls, de Invisible VS fighting game heb ik op het lijstje staan. Ook de Star Wars games (de Racer en de Strategy game) ben ik erg benieuwd naar. Eventueel de nieuwe Resident Evil (hoewel dat niet onmiddelijk hoeft). Misschien de Professor Layton game. Fire Emblem schuif ik (mits die al uitkomt in 2026) door naar 2027 (in dat jaar zal ik waarschijnlijk ook een Switch 2 aanschaffen). In ieder geval staan er hopen games op uitkomen die interessant genoeg zijn om te spelen. En is er altijd nog de backlog (en de sales om weer nieuw 'oud spul' in huis te halen).
Maar 2025 was in ieder geval een erg geslaagd jaar.
11
geplaatst: 26 december 2025, 21:12 uur
Zelf kom ik niet aan een top 10 voor dit jaar. In feite speel en koop ik bijna alleen maar fighting games tenzij er bijvoorbeeld een 2D Zelda game uitkomt, of leuke beat em up games. Aangezien er dit jaar geen 2D Zelda game is uitgekomen valt dat al af. Wel lijkt Marvel Cosmic Invasion mij een leuke beat em up game maar die koop ik denk ik straks in het nieuwe jaar.
Dan kom ik geloof ik op 3 games uit die ik dit jaar gekocht heb waarvan er 2 verzameledities zijn:
1: Fatal Fury City of the Wolves (de absolute nummer 1 voor mij, wat een topgame!
2: Capcom fighting collection 2
3: Mortal Kombat Legacy kollektion
Dit jaar heb ik enorm veel uren in Fatal Fury gestopt maar ook in Street Fighter 6. Voor mij beiden topgames die ik beiden nagenoeg perfect vind. Zelf had ik op voorhand verwacht dat ik ook aardig wat uren in de Capcom collection zou stoppen maar die heb ik eigelijk maar erg weinig gespeeld. Ook de Mortal Kombat Kollektion heb ik maar amper aangeraakt. Ik kan mijzelf nog niet echt motiveren die oude games te spelen. Dit komt ook voornamelijk omdat ik het liefst een aantal potjes Fatal Fury of Street fighter 6 speel.
Volgend jaar komen er een aantal interessante fighting games en beat em up games uit waardoor mn lijstje volgend jaar misschien wel wat groter uitvalt.
Dan kom ik geloof ik op 3 games uit die ik dit jaar gekocht heb waarvan er 2 verzameledities zijn:
1: Fatal Fury City of the Wolves (de absolute nummer 1 voor mij, wat een topgame!
2: Capcom fighting collection 2
3: Mortal Kombat Legacy kollektion
Dit jaar heb ik enorm veel uren in Fatal Fury gestopt maar ook in Street Fighter 6. Voor mij beiden topgames die ik beiden nagenoeg perfect vind. Zelf had ik op voorhand verwacht dat ik ook aardig wat uren in de Capcom collection zou stoppen maar die heb ik eigelijk maar erg weinig gespeeld. Ook de Mortal Kombat Kollektion heb ik maar amper aangeraakt. Ik kan mijzelf nog niet echt motiveren die oude games te spelen. Dit komt ook voornamelijk omdat ik het liefst een aantal potjes Fatal Fury of Street fighter 6 speel.
Volgend jaar komen er een aantal interessante fighting games en beat em up games uit waardoor mn lijstje volgend jaar misschien wel wat groter uitvalt.
11
Squall Lionheart (moderator)
geplaatst: 27 december 2025, 04:01 uur
Drie games gegamed van dit jaar en zijn alle drie ook m'n top picks geworden!
• Top 2025:
01. Clair Obscur: Expedition 33 (2025) - 5*
Als dit het resultaat van AI gamedev is, dan bring on that Skynet! Nee, als je de game gespeeld hebt zul je onvermijdelijk verbaasd zijn over de ongelooflijke hoeveelheid menselijke (com)passie en creativiteit die er in deze game is gepropt. Prachtig debuut dat in elke categorie uitblinkt. Constant consistently beautiful artwork, prachtig passende soundtrack, erg mooi emotioneel verhaal met vele lagen en zeer vet verteld. En dan is er nog de fun schmoove gameplay, ouwe systemen nieuw leven ingeblazen, leuke eigen takes op nieuwe trends en tot het eind vol verrassingen. En to top it all off hella extra content en challenges crammed in thurr. Al die awards Imo geheel verdiend.
02. The Alters (2025) - 4½*
Pas 20 uur d'rop en ergens halverwege Act 2, maar nu al uniek genoeg voor een top positie. Mooie evolutie van 11bit die een duidelijk stijgende rode draad door hun games hebben lopen. Dit is echt een combinatie van al hun voorgaande titels, de modular mobile base building uit Anomaly, het harde survival aspect van Frostpunk en de moeilijke moral choices in This War of Mine. Dit allemaal gegoten in een erg verse take op het survival crafting genre. Het jezelf clonen met andere herinneringen is een geweldig gegeven en wordt volop gemined. De lifepaths en keuzes van alle verschillende Jan's zijn prachtig uitgewerkt en het worstelen met hun herkenbare emoties en frustraties is minstens zo stressvol als de oprukkende zon voorblijven in je mobiele basis. De vele keuzes met behoorlijk impactvolle consequenties geven me nu al replay zin. Extra shout out nog naar de bekijkbare filmpjes die je voor je Jancave kan unlocken, tot nu toe allemaal met veel plezier tot 't eind uitgekeken.
03. Promise Mascot Agency (2025) - 4½*
Nieuwe game van het Engelse devduo achter Paradise Killer, dit keer met wat hulp van Japanse industry vets, is een lekker eigenzinnige love letter aan de classics geworden. Ondanks dat het straight up weer Yakuza is, maken de vele grappige touches en leuke side-chars het toch tot een eigen ervaring. De vertrouwde Japanse cozy setting en story ark blijken juist een perfecte straight man voor de meer wacky en zany invulling ervan. De gameplay is wederom een mix van visual novel en chille exploratie met collectibles, die dit keer allemaal invloed hebben op de management mechanics en card battles. Die laatste zijn helaas way too easy om ook maar ooit uit te dagen, maar blijven puur door presentatie toch leuk als interludes. Lompe mascottes versus vijanden als normal sized door en slightly uneven steps gets meh everytime.
• Top overig:
04. Withering Rooms (2024) - 4½*
Erg cool gamepje dat is uitgegroeid van 2.5D Clock Tower recreatie tot uniek eigen take op het soulsy roguelite genre. Lekker lugubere art en een intrigerend vet verhaal dat zich chapter gewijs openbaart zorgen voor tonnen sfeer. De in principe simpele slomige gameplay is zo leuk gebalanceerd en op voortborduurt dat het toch een eigen soort survival horror feel oplevert. Geholpen door de aparte levelling en skills, die al snel lekker variërende builds openbaren, waardoor die andere eindes halen alles behalve een straf was. Deel twee al in da works, door de kwaliteit van dit eerste deel een van m'n meest anticipated games.
05. Haven (2020) - 4½*
Behoorlijk zoetsappige en iets te tweeny romance, maar met zoveel heart geschreven dat je toch snel genoeg gaat meeleven met het al dan niet same sex koppel. Yu en Kay zijn erg likeable personages en het was best verfrissend om eens een gewoon goed lopende, albeit wat voorspelbare, normale relatie te gamen. De sci-fi omhulzing van het verhaal, samen de Apiary ontvlucht om aan de aangewezen partners van de Matchmaker te ontvluchten, fleurt het echter allemaal, net zoals het erg mooie design, meer dan genoeg op. En lekkere gameplay feel en flow zorgen dat de vele unieke koppel-scenes elke keer een genot blijven om te kijken. Zelfs na 'm geplat te hebben bleef ik nieuwe scenes en events unlocken. Ook de battle heeft een lekkere, lichtjes lasting in te komen, flow going on, met meerdere knoppen combo's ingedrukt houden en release timing, die uiteindelijk erg schmoove voelt. Zo ook met de samen zweef controls, even wennen maar al snel zalig zoevend. De magical resource in de game heet dan ook toepasselijk Flow.
06. Pacific Drive (2024) - 4*
Review staat bij de game...
07. Gordian Quest (2020) - 4*
Ondanks aardig wat competitie in het genre these days ben ik aan deze cardbattler blijven plakken. Een giga campaign, tien echt verschillende classes, met elk drie verschillende cardpools. En dan is er nog een roguelike mode en een endless mode, die weer wat eigen twists on da mechanics met zich meebrengen. Design good nuff met best mooie 2d art, net genoeg story om te motivaten en leuke extra rpg upgrade mechanics, zijn allen enkel cherries on top van de lekker veelzijdige synergies die maar blijven unlocken. Samen met het upcoming Fight for Olympus mijn meest gespeelde deckbuilder dit jaar.
• Top emulatie:
08. Linda³ (1995) - 4*
Lekker weirde monster raising rpg waarin je een team van honden traint om een paartje van alle fauna te verzamelen in een Ark, voordat de planet Neo Kenia wordt vernietigd door een meteoriet. Een groot deel van de mensen hebben zich echter als reactie aangesloten bij een kerstmis deathcult die het einde embraced. Het erg vette artwork, de anime FMVs en de coole monster designs, vormen een vreemd contrast met de niet echt mooie, realistischere steriele map graphics. Je wordt behoorlijk vrij gelaten in hoe je je noahistische taak aanpakt en hij is in het begin behoorlijk unforgiving. Maar eenmaal je een attack kennel by yer side hebt, vlieg je door de battles heen en wordt het langzaam meer mission achtig qua structuur. Dan rond halfway done met je beestenboel wordt de game weer een stuk story heavier. Daarna opent 'ie opeens weer up en ben je weer vrij om naar gelang beestjes of alternate story bits te ontdekken. De sfeer van de game wisselt constant tussen farts als poison attack en towns vol merry santa's tot existentiële world ending dread en mass suicide solutions. Met andere woorden een classic jrpg.
09. Germs: Nerawareta Machi (1999) - 4*
Zelfs nog wat rasse schreden weirder is deze impossibly janky lovecraftian openworld detective sim, waarin je totaal vrij bent om in first person ongeloofelijk sloom door een lelijke grijze lege wereld te schokken, op zoek naar clues over mogelijke alien invasies en onverwachte menselijke mutaties. Je kan met de auto reizen, die appropriatly clunky bestuurd, of de bus of trein pakken die de districten verbind, maar sloom is het allemaal. Maar ook ontzettend sfeervol. En weirdly enthralling. De game is zo typisch en mysterieus dat je na je tweede dag onbegrijpelijke verdachten ondervragen er toch ingesuckt raakt. Al is 't maar om te kijken waar het heengaat. Er is ultra-clunky combat, met honden en guards, maar ook met alien hivemind mutants, die eens ontdekt je onvoorbereid snel zullen killen. Waarop het geen game over is, maar je nu als secret mutant de game kan uitspelen om de human hybrid melting juist lang genoeg up te coveren.
10. Asuncia (1997) - 3½*
Erg vreemde mix van boardgame, time management en strategy rpg. Elke missie speelt een beetje als bordspel met een tijdslimiet, waarin je snel genoeg groepen monsters moet killen, om de baas te ontgrendelen. Maar er zijn ook groepen monsters die niet nodig zijn, maar wel unieke treasures hebben. Ook zijn er andere mini-quests om mogelijk tijd aan te verspillen. Zorg zo dat je voor het eind baas-ready bent om de missie te clearen. Eigenlijk speelt het als een veel langere, stuk langzamere versie van 'n Half Minute Hero level. Verhaal minimaal maar good nuff als missie-drive en de battles wat old school maar leuk door de best snelle partymember rotation. Na enkele missies blijkt het concept wat te samey voor lange sessies, maar de coole te snel scrollende pixel visuals laten je toch terugkomen. Maar net geen vier, misschien als ze de missies iets korter zouden maken, een halve minuut of zo.
• Honourable mention:
11. Loop8 (2023) - 3½*
Ondanks eigenlijk geheel terechte kusoge kritieken toch erg genoten van deze Worst JRPG Of 2023… De broken roguelike loop zorgt niet alleen dat de management en rpg battle mechanics na een cycle al uit balans zijn, maar ook dat 80% van de gameplay bestaat uit lappen tekst doorduwen. Die andere 19% bestaat uit elke dag heen en weer lopen (niet rennen) naar dezelfde plekjes voor stat boosts en op wandering npc's wachten. En dan nog 1% clunky rpg battles die zo hakkelig lopen dat ik oprecht twijfelde of het een artistic stop-motion effect was. Het blend iig wel mooi in met de equally choppy animations en stuttering framerate... Waarom ik ondanks de eindeloze herhaling toch die plat heb gehaald is de prachtige 2d char en background art die het eiland-dorpje zo knus weergeven dat het woonbaar wordt. Ook zijn de chars en hun eindeloze dialogen (de eerste keer althans) erg genietbaar, al je love-interests zijn behoorlijk stereotiep, maar allemaal leuk genoeg geschreven en elk met een eigen satisfying arc. Helaas zorgen de, op zich leuk bedachte, maar vreselijk geïmplementeerde, broken mechanics ervoor dat het voor velen een veel te stotterend vehikel zal zijn om die arcs tot een goed einde te brengen.
• Dishonourable mention:
00. Persona 5 Tactica (2023) - 3*
Te kinderachtig qua looks, te makkelijk qua strategy, te voorspelbaar in storytelling en veel te statisch in presentatie voor een P5 spin-off... Halverwege de tweede wereld begon ik al behoorlijk bored te raken, enkel de char requests, die een puzzle battletje met zich meebrengen, hielden me engaged. De foreshadowing in het verhaal is zo thick dat die eindeloze samenvattingsgesprekken ipv leuke banter al snel aanvoelen als frustrerende filler. De weinig stylish visual novel presentatie en overall lack of pizzazz verbaasde me nog het meest. Samen met de downright saaie level aankleding, het gemis van town interactie en de chapter/missie opbouw killed het alle laatste restjes rpg. Wat overblijft is 'n okay strategy battler met te lange interludes en te weinig challenge die steeds verder down mah pile zakt.
• Top 2025:
01. Clair Obscur: Expedition 33 (2025) - 5*
Als dit het resultaat van AI gamedev is, dan bring on that Skynet! Nee, als je de game gespeeld hebt zul je onvermijdelijk verbaasd zijn over de ongelooflijke hoeveelheid menselijke (com)passie en creativiteit die er in deze game is gepropt. Prachtig debuut dat in elke categorie uitblinkt. Constant consistently beautiful artwork, prachtig passende soundtrack, erg mooi emotioneel verhaal met vele lagen en zeer vet verteld. En dan is er nog de fun schmoove gameplay, ouwe systemen nieuw leven ingeblazen, leuke eigen takes op nieuwe trends en tot het eind vol verrassingen. En to top it all off hella extra content en challenges crammed in thurr. Al die awards Imo geheel verdiend.
02. The Alters (2025) - 4½*
Pas 20 uur d'rop en ergens halverwege Act 2, maar nu al uniek genoeg voor een top positie. Mooie evolutie van 11bit die een duidelijk stijgende rode draad door hun games hebben lopen. Dit is echt een combinatie van al hun voorgaande titels, de modular mobile base building uit Anomaly, het harde survival aspect van Frostpunk en de moeilijke moral choices in This War of Mine. Dit allemaal gegoten in een erg verse take op het survival crafting genre. Het jezelf clonen met andere herinneringen is een geweldig gegeven en wordt volop gemined. De lifepaths en keuzes van alle verschillende Jan's zijn prachtig uitgewerkt en het worstelen met hun herkenbare emoties en frustraties is minstens zo stressvol als de oprukkende zon voorblijven in je mobiele basis. De vele keuzes met behoorlijk impactvolle consequenties geven me nu al replay zin. Extra shout out nog naar de bekijkbare filmpjes die je voor je Jancave kan unlocken, tot nu toe allemaal met veel plezier tot 't eind uitgekeken.
03. Promise Mascot Agency (2025) - 4½*
Nieuwe game van het Engelse devduo achter Paradise Killer, dit keer met wat hulp van Japanse industry vets, is een lekker eigenzinnige love letter aan de classics geworden. Ondanks dat het straight up weer Yakuza is, maken de vele grappige touches en leuke side-chars het toch tot een eigen ervaring. De vertrouwde Japanse cozy setting en story ark blijken juist een perfecte straight man voor de meer wacky en zany invulling ervan. De gameplay is wederom een mix van visual novel en chille exploratie met collectibles, die dit keer allemaal invloed hebben op de management mechanics en card battles. Die laatste zijn helaas way too easy om ook maar ooit uit te dagen, maar blijven puur door presentatie toch leuk als interludes. Lompe mascottes versus vijanden als normal sized door en slightly uneven steps gets meh everytime.
• Top overig:
04. Withering Rooms (2024) - 4½*
Erg cool gamepje dat is uitgegroeid van 2.5D Clock Tower recreatie tot uniek eigen take op het soulsy roguelite genre. Lekker lugubere art en een intrigerend vet verhaal dat zich chapter gewijs openbaart zorgen voor tonnen sfeer. De in principe simpele slomige gameplay is zo leuk gebalanceerd en op voortborduurt dat het toch een eigen soort survival horror feel oplevert. Geholpen door de aparte levelling en skills, die al snel lekker variërende builds openbaren, waardoor die andere eindes halen alles behalve een straf was. Deel twee al in da works, door de kwaliteit van dit eerste deel een van m'n meest anticipated games.
05. Haven (2020) - 4½*
Behoorlijk zoetsappige en iets te tweeny romance, maar met zoveel heart geschreven dat je toch snel genoeg gaat meeleven met het al dan niet same sex koppel. Yu en Kay zijn erg likeable personages en het was best verfrissend om eens een gewoon goed lopende, albeit wat voorspelbare, normale relatie te gamen. De sci-fi omhulzing van het verhaal, samen de Apiary ontvlucht om aan de aangewezen partners van de Matchmaker te ontvluchten, fleurt het echter allemaal, net zoals het erg mooie design, meer dan genoeg op. En lekkere gameplay feel en flow zorgen dat de vele unieke koppel-scenes elke keer een genot blijven om te kijken. Zelfs na 'm geplat te hebben bleef ik nieuwe scenes en events unlocken. Ook de battle heeft een lekkere, lichtjes lasting in te komen, flow going on, met meerdere knoppen combo's ingedrukt houden en release timing, die uiteindelijk erg schmoove voelt. Zo ook met de samen zweef controls, even wennen maar al snel zalig zoevend. De magical resource in de game heet dan ook toepasselijk Flow.
06. Pacific Drive (2024) - 4*
Review staat bij de game...
07. Gordian Quest (2020) - 4*
Ondanks aardig wat competitie in het genre these days ben ik aan deze cardbattler blijven plakken. Een giga campaign, tien echt verschillende classes, met elk drie verschillende cardpools. En dan is er nog een roguelike mode en een endless mode, die weer wat eigen twists on da mechanics met zich meebrengen. Design good nuff met best mooie 2d art, net genoeg story om te motivaten en leuke extra rpg upgrade mechanics, zijn allen enkel cherries on top van de lekker veelzijdige synergies die maar blijven unlocken. Samen met het upcoming Fight for Olympus mijn meest gespeelde deckbuilder dit jaar.
• Top emulatie:
08. Linda³ (1995) - 4*
Lekker weirde monster raising rpg waarin je een team van honden traint om een paartje van alle fauna te verzamelen in een Ark, voordat de planet Neo Kenia wordt vernietigd door een meteoriet. Een groot deel van de mensen hebben zich echter als reactie aangesloten bij een kerstmis deathcult die het einde embraced. Het erg vette artwork, de anime FMVs en de coole monster designs, vormen een vreemd contrast met de niet echt mooie, realistischere steriele map graphics. Je wordt behoorlijk vrij gelaten in hoe je je noahistische taak aanpakt en hij is in het begin behoorlijk unforgiving. Maar eenmaal je een attack kennel by yer side hebt, vlieg je door de battles heen en wordt het langzaam meer mission achtig qua structuur. Dan rond halfway done met je beestenboel wordt de game weer een stuk story heavier. Daarna opent 'ie opeens weer up en ben je weer vrij om naar gelang beestjes of alternate story bits te ontdekken. De sfeer van de game wisselt constant tussen farts als poison attack en towns vol merry santa's tot existentiële world ending dread en mass suicide solutions. Met andere woorden een classic jrpg.
09. Germs: Nerawareta Machi (1999) - 4*
Zelfs nog wat rasse schreden weirder is deze impossibly janky lovecraftian openworld detective sim, waarin je totaal vrij bent om in first person ongeloofelijk sloom door een lelijke grijze lege wereld te schokken, op zoek naar clues over mogelijke alien invasies en onverwachte menselijke mutaties. Je kan met de auto reizen, die appropriatly clunky bestuurd, of de bus of trein pakken die de districten verbind, maar sloom is het allemaal. Maar ook ontzettend sfeervol. En weirdly enthralling. De game is zo typisch en mysterieus dat je na je tweede dag onbegrijpelijke verdachten ondervragen er toch ingesuckt raakt. Al is 't maar om te kijken waar het heengaat. Er is ultra-clunky combat, met honden en guards, maar ook met alien hivemind mutants, die eens ontdekt je onvoorbereid snel zullen killen. Waarop het geen game over is, maar je nu als secret mutant de game kan uitspelen om de human hybrid melting juist lang genoeg up te coveren.
10. Asuncia (1997) - 3½*
Erg vreemde mix van boardgame, time management en strategy rpg. Elke missie speelt een beetje als bordspel met een tijdslimiet, waarin je snel genoeg groepen monsters moet killen, om de baas te ontgrendelen. Maar er zijn ook groepen monsters die niet nodig zijn, maar wel unieke treasures hebben. Ook zijn er andere mini-quests om mogelijk tijd aan te verspillen. Zorg zo dat je voor het eind baas-ready bent om de missie te clearen. Eigenlijk speelt het als een veel langere, stuk langzamere versie van 'n Half Minute Hero level. Verhaal minimaal maar good nuff als missie-drive en de battles wat old school maar leuk door de best snelle partymember rotation. Na enkele missies blijkt het concept wat te samey voor lange sessies, maar de coole te snel scrollende pixel visuals laten je toch terugkomen. Maar net geen vier, misschien als ze de missies iets korter zouden maken, een halve minuut of zo.
• Honourable mention:
11. Loop8 (2023) - 3½*
Ondanks eigenlijk geheel terechte kusoge kritieken toch erg genoten van deze Worst JRPG Of 2023… De broken roguelike loop zorgt niet alleen dat de management en rpg battle mechanics na een cycle al uit balans zijn, maar ook dat 80% van de gameplay bestaat uit lappen tekst doorduwen. Die andere 19% bestaat uit elke dag heen en weer lopen (niet rennen) naar dezelfde plekjes voor stat boosts en op wandering npc's wachten. En dan nog 1% clunky rpg battles die zo hakkelig lopen dat ik oprecht twijfelde of het een artistic stop-motion effect was. Het blend iig wel mooi in met de equally choppy animations en stuttering framerate... Waarom ik ondanks de eindeloze herhaling toch die plat heb gehaald is de prachtige 2d char en background art die het eiland-dorpje zo knus weergeven dat het woonbaar wordt. Ook zijn de chars en hun eindeloze dialogen (de eerste keer althans) erg genietbaar, al je love-interests zijn behoorlijk stereotiep, maar allemaal leuk genoeg geschreven en elk met een eigen satisfying arc. Helaas zorgen de, op zich leuk bedachte, maar vreselijk geïmplementeerde, broken mechanics ervoor dat het voor velen een veel te stotterend vehikel zal zijn om die arcs tot een goed einde te brengen.
• Dishonourable mention:
00. Persona 5 Tactica (2023) - 3*
Te kinderachtig qua looks, te makkelijk qua strategy, te voorspelbaar in storytelling en veel te statisch in presentatie voor een P5 spin-off... Halverwege de tweede wereld begon ik al behoorlijk bored te raken, enkel de char requests, die een puzzle battletje met zich meebrengen, hielden me engaged. De foreshadowing in het verhaal is zo thick dat die eindeloze samenvattingsgesprekken ipv leuke banter al snel aanvoelen als frustrerende filler. De weinig stylish visual novel presentatie en overall lack of pizzazz verbaasde me nog het meest. Samen met de downright saaie level aankleding, het gemis van town interactie en de chapter/missie opbouw killed het alle laatste restjes rpg. Wat overblijft is 'n okay strategy battler met te lange interludes en te weinig challenge die steeds verder down mah pile zakt.
10
centurion81 (moderator)
geplaatst: 27 december 2025, 15:42 uur
Mijn gamesjaar was wat schraal
Ik ben langzaamaan steeds minder gaan gamen en meer gaan lezen, wat resulteerde in 17 gelezen boeken en nog net 10 games. Ik speel zelden recente games, dus ik maak gewoon ff een toplijstje van al wat ik gegamed heb!
01. Just Dance 2026 Edition (2025) 4*
02. Mario & Luigi: Brothership (2024) 4*
03. The Last Campfire (2020) 4*
04. SteamWorld Quest: Hand of Gilgamech (2019) 4*
05. The Smurfs: Mission Vileaf (2021) 3,5*
06. Mario's Picross (1995) 3,5*
07. Yoku's Island Express (2018) 3,5*
08. Framed 2 (2017) 3,5*
09. Ridge Racer 64 (2000) 3,5*
10. Cosmo Gang: The Puzzle (1992) 1,5*
Ik ben langzaamaan steeds minder gaan gamen en meer gaan lezen, wat resulteerde in 17 gelezen boeken en nog net 10 games. Ik speel zelden recente games, dus ik maak gewoon ff een toplijstje van al wat ik gegamed heb!01. Just Dance 2026 Edition (2025) 4*
02. Mario & Luigi: Brothership (2024) 4*
03. The Last Campfire (2020) 4*
04. SteamWorld Quest: Hand of Gilgamech (2019) 4*
05. The Smurfs: Mission Vileaf (2021) 3,5*
06. Mario's Picross (1995) 3,5*
07. Yoku's Island Express (2018) 3,5*
08. Framed 2 (2017) 3,5*
09. Ridge Racer 64 (2000) 3,5*
10. Cosmo Gang: The Puzzle (1992) 1,5*
5
geplaatst: 27 december 2025, 22:17 uur
Wel tof om te zien hoe divers de lijstjes zijn. De ene speelt alles uit het lopende jaar, de andere niks, de ene alleen vechtgames, de andere vooral indies. Ik haal er vaak inspiratie uit, dan ga ik zo'n titel even opzoeken en soms wil ik die dan ook spelen.
Mijn toplijst is nog niet klaar, maar wel bijna. Ben nog met wat titels bezig dus begin volgende week volgt de eindlijst. Heb ieder geval zeer genoten van dit hele jaar gamen.
Mijn toplijst is nog niet klaar, maar wel bijna. Ben nog met wat titels bezig dus begin volgende week volgt de eindlijst. Heb ieder geval zeer genoten van dit hele jaar gamen.
9
geplaatst: 28 december 2025, 14:36 uur
Mijn top 18 van 2025:
1. Mafia: The Old Country (2025) 4*
2. Assassin's Creed Shadows (2025) 4*
3. South of Midnight (2025) 4*
4. BALL x PIT (2025) 4*
5. Avowed (2025) 4*
6. Terminator 2D: NO FATE (2025) 4*
7. Gears of War: Reloaded (2025) 4*
8. Lonely Mountains: Snow Riders (2025) 4*
9. RoboCop: Rogue City - Unfinished Business (2025) 4*
10. Deep Rock Galactic: Survivor (2025) 3.5*
11. Keeper (2025) 3.5*
12. Herdling (2025) 3.5*
13. Mario Kart World (2025) 3.5*
14. Wheel World (2025) 3.5*
15. Project X: Light Years (2025) 3.5*
16. Polterguys: Possession Party (2025) 3*
17. Call of Duty: Black Ops 7 (2025) 2.5*
18. The Legend of Cyber Cowboy (2025) 2.5*
Top 6 Amiga games 2025:
1. Phantom Leap (2025) 3.5*
2. Tiny Pixel Adventure ( Amiga Free Version ) by HooGames2017 (2025) 3*
3. Mad Santa by zooperdan (2025) 3*
4. OutRun: Amiga Edition by reassembler (2025) 3*
5. Krogharr by Tigerskunk (2025) 3*
6. The Gate by Allanon71 (2025) 3*
Top 2 Evercade
1. Roguecraft DX - Cartridges and Games - Evercade 4* (Amiga topper van 2024 nu zijn eigen cart op Evercade)
2. Alle 3 de NeoGeo carts: 4*
Prima game jaar maar geen absolute topgame voor mij dit jaar, allemaal rond de 4* en 3.5*. Misschien had ik moeten doorzetten met Claire Obscur die ik na 2 avondjes opzij heb gelegd en niet meer verder heb gespeeld, wie weet volgend jaar.
Qua retro ook weer top, veel nieuw Amiga spul maar ook weer vermaakt met andere retro, dit jaar met name Evercade, MegaDrive, AtariST en veel Xbox 360.
1. Mafia: The Old Country (2025) 4*
2. Assassin's Creed Shadows (2025) 4*
3. South of Midnight (2025) 4*
4. BALL x PIT (2025) 4*
5. Avowed (2025) 4*
6. Terminator 2D: NO FATE (2025) 4*
7. Gears of War: Reloaded (2025) 4*
8. Lonely Mountains: Snow Riders (2025) 4*
9. RoboCop: Rogue City - Unfinished Business (2025) 4*
10. Deep Rock Galactic: Survivor (2025) 3.5*
11. Keeper (2025) 3.5*
12. Herdling (2025) 3.5*
13. Mario Kart World (2025) 3.5*
14. Wheel World (2025) 3.5*
15. Project X: Light Years (2025) 3.5*
16. Polterguys: Possession Party (2025) 3*
17. Call of Duty: Black Ops 7 (2025) 2.5*
18. The Legend of Cyber Cowboy (2025) 2.5*
Top 6 Amiga games 2025:
1. Phantom Leap (2025) 3.5*
2. Tiny Pixel Adventure ( Amiga Free Version ) by HooGames2017 (2025) 3*
3. Mad Santa by zooperdan (2025) 3*
4. OutRun: Amiga Edition by reassembler (2025) 3*
5. Krogharr by Tigerskunk (2025) 3*
6. The Gate by Allanon71 (2025) 3*
Top 2 Evercade
1. Roguecraft DX - Cartridges and Games - Evercade 4* (Amiga topper van 2024 nu zijn eigen cart op Evercade)
2. Alle 3 de NeoGeo carts: 4*
Prima game jaar maar geen absolute topgame voor mij dit jaar, allemaal rond de 4* en 3.5*. Misschien had ik moeten doorzetten met Claire Obscur die ik na 2 avondjes opzij heb gelegd en niet meer verder heb gespeeld, wie weet volgend jaar.
Qua retro ook weer top, veel nieuw Amiga spul maar ook weer vermaakt met andere retro, dit jaar met name Evercade, MegaDrive, AtariST en veel Xbox 360.
5
geplaatst: 28 december 2025, 16:22 uur
Door het lezen van bovenstaande verhaal van mrdig kom ik tot de conclusie dat ik afgelopen jaar toch nog iets meer aan games gekocht heb dan dat ik in eerste instantie dacht. Die "vergeten" games heb ik zelfs nog vrij recent gekocht. Het gaat dan om:
Neo Geo cart 2 voor de evercade
Neo Geo cart 3 voor de evercade
En het bijzondere in mijn geval is dan misschien nog wel dat het mij niet eens zozeer te doen is om de fighting games die op deze carts staan. Het was mij vooral te doen om Ninja Commando die op cart 2 staat, en om Super Sidekicks die op cart 3 staat. Dat zijn beiden games die ik vroeger veel op Neo Geo kasten heb gespeeld en waar ik enorm prettige herinneringen aan heb. Uiteraard zijn alle andere Neo Geo games op beide carts ook top!
Ik kan (volgens mij) mn eerdere berichtje hier in dit topic niet meer aanpassen/veranderen maar anders waren deze 2 Neo Geo carts zeker boven de Capcom en Mortal kombat collectie komen te staan.
Neo Geo cart 2 voor de evercade
Neo Geo cart 3 voor de evercade
En het bijzondere in mijn geval is dan misschien nog wel dat het mij niet eens zozeer te doen is om de fighting games die op deze carts staan. Het was mij vooral te doen om Ninja Commando die op cart 2 staat, en om Super Sidekicks die op cart 3 staat. Dat zijn beiden games die ik vroeger veel op Neo Geo kasten heb gespeeld en waar ik enorm prettige herinneringen aan heb. Uiteraard zijn alle andere Neo Geo games op beide carts ook top!
Ik kan (volgens mij) mn eerdere berichtje hier in dit topic niet meer aanpassen/veranderen maar anders waren deze 2 Neo Geo carts zeker boven de Capcom en Mortal kombat collectie komen te staan.
10
geplaatst: 28 december 2025, 20:41 uur
Ook tijd voor mijn eindlijstjes. Eentje van 2025 en eentje met al mijn gespeelde games. Het was vermoedelijk mijn allerbeste gamejaar uit mijn leven met de hoeveelheid games die ik heb gespeeld, maar vooral op basis van kwaliteit. Dat zie je ook wel terug aan mijn gegeven cijfers. Het was een jaar waarbij ik heel veel reeksen heb kunnen afronden (Mario Galaxy, Uncharted en Mafia reeks) en waarbij ik ook enkele verrassende pareltjes heb ontdekt. Het was ook een jaar met een prima mix tussen de 2025 games (toch 8 stuks) en klassiekers.
1 Ghost of Yōtei (2025) (PlayStation 5) 4,5*
2 Donkey Kong Bananza (2025) (Nintendo Switch 2) 4,5*
3 Split Fiction (2025) (PlayStation 5) 4,5*
4 Super Mario Galaxy 2 (2010/2025) (Nintendo Switch 2) 4,5*
5 Mafia: The Old Country (2025) (PlayStation 5) 4*
6 Mario Kart World (2025) (Nintendo Switch 2) 4*
7 Keeper (2025) (Xbox Series X/S) 3,5*
8 EA Sports FC 26 (2025) (PlayStation 5) 2,5*
(Hier ontbreekt overigens Super Mario Galaxy 1, omdat ik die dit voorjaar heb gespeeld via de Mario 3D All-Stars collectie uit 2020.)
Maar de nr 1 is dus Ghost of Yotei. Waarom? Omdat ik hier ruim 50 uur in door heb gebracht wat me bleef boeien tot de laatste minuut met alles dat er was te beleven. En het wraakverhaal was ook uitstekend. Het was niet de meest verrassende game, maar het verbeterde alles aan Ghost of Tsushima. De nr 2 is terecht Bananza, die heel dicht bij plek 1 kwam maar richting het einde toch een beetje ging vervelen door de herhaling. Maar het was een schitterende nieuwe 3D titel van Nintendo en een enorme ode aan deze aap. En de nr 3 is Split Fiction, gewoon een waanzinnig gave co-op game, iets dat tegenwoordig nauwelijks meer bestaat omdat mensen alleen nog singleplayer of online spelen. Maar ik vond het weer heel fijn om dit samen met iemand naast me te spelen. Het was sowieso een uitstekend gamejaar, ook mijn eerste speelsessie met Galaxy 2 en verder nog een aantal hele fijne titels. En een nieuwe Nintendo-console, altijd fantastisch.
En dan nog mijn hele eindlijst:
1 Super Mario Galaxy (2007) (Nintendo Switch) 5*
2 Ghost of Yōtei (2025) (PlayStation 5) 4,5*
3 Donkey Kong Bananza (2025) (Nintendo Switch 2) 4,5*
4 Split Fiction (2025) (PlayStation 5) 4,5*
5 Super Mario World (1990) (Nintendo Switch) 4,5*
6 Super Mario Galaxy 2 (2010) (Nintendo Switch 2) 4,5*
7 Ghost of Tsushima: Director's Cut (2020) (PlayStation 5) 4*
8 Uncharted 4: A Thief's End (2016) (PlayStation 5) 4*
9 Indiana Jones and the Great Circle (2024) (Xbox Series X/S) 4*
10 Mafia: The Old Country (2025) (PlayStation 5) 4*
11 Road 96 (2021) (Xbox Series X/S) 4*
12 Mario Kart World (2025) (Nintendo Switch 2) 4*
13 Uncharted: The Lost Legacy (2017) (PlayStation 5) 4*
14 Ghost of Tsushima: Iki Island (2021) (PlayStation 5) 4*
15 Mafia II: Definitive Edition (2010) (Xbox One) 3,5*
16 Keeper (2025) (Xbox Series X/S) 3,5*
17 Need for Speed: Hot Pursuit - Remastered (2010) (Xbox One) 3,5*
18 Flower (2009) (PlayStation 5) 3,5*
19 Star Fox (1993) (Nintendo Switch) 3,5*
20 Grand Theft Auto III (2001) (Xbox Series X/S) 3,5*
21 Super Mario World 2: Yoshi's Island (1995) (Nintendo Switch) 3,5*
22 Paper Mario: The Thousand-Year Door (2024) (Nintendo Switch) 3,5*
23 Microsoft Flight Simulator 2024 (2024) (Xbox Series X/S) 3,5*
24 Road 96: Mile 0 (2023) (PlayStation 5) 3*
25 Halo Infinite (2021) (Xbox Series X/S) 3*
26 Mafia III (2016) (PlayStation 5) 3*
27 F-Zero (1990) (Nintendo Switch) 3*
28 Doom (2016) (Xbox Series X) 3*
29 Life Is Strange: Double Exposure (2024) (PlayStation 5) 2,5*
30 EA Sports FC 26 (2025) (PlayStation 5) 2,5*
Ik schrik er bijna van, dertig titels (al waren een stel games ook maar vrij kort, van een uurtje tot max drie, vier). Ik heb wel eens jaren gehad dat een top 10 halen nog een uitdaging was. Maar ik heb dit jaar gewoon veel gegamed, het was zo’n jaar dat het mijn belangrijkste scherm-hobby was, boven films en series. En het was ook nog eens dat er enorm veel games van deze lijst veel indruk op me hebben gemaakt. Alleen al veertien titels die vier sterren of meer bij me scoren. Mario Galaxy 1 is de terechte winnaar, wat een unieke en emotionele game was dit. Mario op zijn allerbest. En dan heb ik ook weer Super Mario World gespeeld, ook al zo’n Mario klassieker die ik zo graag eens wilde spelen. En eindelijk ook eens GTA 3 gespeeld, de enige grote 3D GTA die ik nooit serieus speelde.
Verder enorm genoten van de Uncharted titels, wat een heerlijke reeks. Dat is nou mijn type game. Zelfde geldt voor de Mafiareeks, deel 2 was gaaf en de nieuwe vierde game was zelfs super. Ook nog een aantal kleinere games gespeeld, zoals de Road-games, Flower of het verrassende Keeper. En uiteraard de nodige Switch online titels. Star Fox was erg leuk. En slechts twee onvoldoendes. Geen absolute troep, maar wel weer zeer ondermaats gezien ze vasthangen aan een reeks die voorheen wel kwaliteit leverde.
En nu op naar 2026, waar ik alweer zoveel games voor klaar heb liggen…
1 Ghost of Yōtei (2025) (PlayStation 5) 4,5*
2 Donkey Kong Bananza (2025) (Nintendo Switch 2) 4,5*
3 Split Fiction (2025) (PlayStation 5) 4,5*
4 Super Mario Galaxy 2 (2010/2025) (Nintendo Switch 2) 4,5*
5 Mafia: The Old Country (2025) (PlayStation 5) 4*
6 Mario Kart World (2025) (Nintendo Switch 2) 4*
7 Keeper (2025) (Xbox Series X/S) 3,5*
8 EA Sports FC 26 (2025) (PlayStation 5) 2,5*
(Hier ontbreekt overigens Super Mario Galaxy 1, omdat ik die dit voorjaar heb gespeeld via de Mario 3D All-Stars collectie uit 2020.)
Maar de nr 1 is dus Ghost of Yotei. Waarom? Omdat ik hier ruim 50 uur in door heb gebracht wat me bleef boeien tot de laatste minuut met alles dat er was te beleven. En het wraakverhaal was ook uitstekend. Het was niet de meest verrassende game, maar het verbeterde alles aan Ghost of Tsushima. De nr 2 is terecht Bananza, die heel dicht bij plek 1 kwam maar richting het einde toch een beetje ging vervelen door de herhaling. Maar het was een schitterende nieuwe 3D titel van Nintendo en een enorme ode aan deze aap. En de nr 3 is Split Fiction, gewoon een waanzinnig gave co-op game, iets dat tegenwoordig nauwelijks meer bestaat omdat mensen alleen nog singleplayer of online spelen. Maar ik vond het weer heel fijn om dit samen met iemand naast me te spelen. Het was sowieso een uitstekend gamejaar, ook mijn eerste speelsessie met Galaxy 2 en verder nog een aantal hele fijne titels. En een nieuwe Nintendo-console, altijd fantastisch.
En dan nog mijn hele eindlijst:
1 Super Mario Galaxy (2007) (Nintendo Switch) 5*
2 Ghost of Yōtei (2025) (PlayStation 5) 4,5*
3 Donkey Kong Bananza (2025) (Nintendo Switch 2) 4,5*
4 Split Fiction (2025) (PlayStation 5) 4,5*
5 Super Mario World (1990) (Nintendo Switch) 4,5*
6 Super Mario Galaxy 2 (2010) (Nintendo Switch 2) 4,5*
7 Ghost of Tsushima: Director's Cut (2020) (PlayStation 5) 4*
8 Uncharted 4: A Thief's End (2016) (PlayStation 5) 4*
9 Indiana Jones and the Great Circle (2024) (Xbox Series X/S) 4*
10 Mafia: The Old Country (2025) (PlayStation 5) 4*
11 Road 96 (2021) (Xbox Series X/S) 4*
12 Mario Kart World (2025) (Nintendo Switch 2) 4*
13 Uncharted: The Lost Legacy (2017) (PlayStation 5) 4*
14 Ghost of Tsushima: Iki Island (2021) (PlayStation 5) 4*
15 Mafia II: Definitive Edition (2010) (Xbox One) 3,5*
16 Keeper (2025) (Xbox Series X/S) 3,5*
17 Need for Speed: Hot Pursuit - Remastered (2010) (Xbox One) 3,5*
18 Flower (2009) (PlayStation 5) 3,5*
19 Star Fox (1993) (Nintendo Switch) 3,5*
20 Grand Theft Auto III (2001) (Xbox Series X/S) 3,5*
21 Super Mario World 2: Yoshi's Island (1995) (Nintendo Switch) 3,5*
22 Paper Mario: The Thousand-Year Door (2024) (Nintendo Switch) 3,5*
23 Microsoft Flight Simulator 2024 (2024) (Xbox Series X/S) 3,5*
24 Road 96: Mile 0 (2023) (PlayStation 5) 3*
25 Halo Infinite (2021) (Xbox Series X/S) 3*
26 Mafia III (2016) (PlayStation 5) 3*
27 F-Zero (1990) (Nintendo Switch) 3*
28 Doom (2016) (Xbox Series X) 3*
29 Life Is Strange: Double Exposure (2024) (PlayStation 5) 2,5*
30 EA Sports FC 26 (2025) (PlayStation 5) 2,5*
Ik schrik er bijna van, dertig titels (al waren een stel games ook maar vrij kort, van een uurtje tot max drie, vier). Ik heb wel eens jaren gehad dat een top 10 halen nog een uitdaging was. Maar ik heb dit jaar gewoon veel gegamed, het was zo’n jaar dat het mijn belangrijkste scherm-hobby was, boven films en series. En het was ook nog eens dat er enorm veel games van deze lijst veel indruk op me hebben gemaakt. Alleen al veertien titels die vier sterren of meer bij me scoren. Mario Galaxy 1 is de terechte winnaar, wat een unieke en emotionele game was dit. Mario op zijn allerbest. En dan heb ik ook weer Super Mario World gespeeld, ook al zo’n Mario klassieker die ik zo graag eens wilde spelen. En eindelijk ook eens GTA 3 gespeeld, de enige grote 3D GTA die ik nooit serieus speelde.
Verder enorm genoten van de Uncharted titels, wat een heerlijke reeks. Dat is nou mijn type game. Zelfde geldt voor de Mafiareeks, deel 2 was gaaf en de nieuwe vierde game was zelfs super. Ook nog een aantal kleinere games gespeeld, zoals de Road-games, Flower of het verrassende Keeper. En uiteraard de nodige Switch online titels. Star Fox was erg leuk. En slechts twee onvoldoendes. Geen absolute troep, maar wel weer zeer ondermaats gezien ze vasthangen aan een reeks die voorheen wel kwaliteit leverde.
En nu op naar 2026, waar ik alweer zoveel games voor klaar heb liggen…
7
geplaatst: 29 december 2025, 09:56 uur
Ik heb te weinig games gespeeld voor een top 10 (zelfs top 5) van games uit 2025. Daarom een algemene lijst met alle spellen die ik heb gespeeld dit jaar.
1. Clair Obscur: Expedition 33 4.5*
2. The Last of Us: Part II 4.5*
3. Uncharted 4: A Thief's End 4.5*
4. Assassin's Creed: Odyssey 4*
5. Indiana Jones and the Great Circle 4*
6. Rise of the Tomb Raider 4*
7. Marvel's Guardians of the Galaxy 4*
8. Resident Evil 4 4*
9. Spider-Man: Miles Morales 4*
10. Uncharted: The Lost Legacy 4*
11. Star Wars Outlaws 3.5*
12. Mafia: The Old Country 3.5*
13. EA Sports FC 25 3*
Met Indy ben ik nog niet klaar, maar loop wel tegen het einde van de game aan. Heb net het gedeelte met de jonge Noorse archeologe/oud-student van Indy gehad. Moest wel lachen om hoe het eindigde.
Clair Obscur was een onvergetelijke game. Odyssey heb ik de meeste uren in zitten, en Guardians de leukste verrassing. Star Wars Outlaws was veel beter dan verwacht Gezien het gemiddelde hier en op andere sites was Resident Evil 4 een kleine teleurstelling, maar nog steeds van genoten. Rise of the Tomb Raider vond ik beter dan het eerste deel. Het derde deel ga ik in 2026 spelen. Als Mafia 4 op de één na laatste eindigt weet je dat het een goed gamejaar was.
1. Clair Obscur: Expedition 33 4.5*
2. The Last of Us: Part II 4.5*
3. Uncharted 4: A Thief's End 4.5*
4. Assassin's Creed: Odyssey 4*
5. Indiana Jones and the Great Circle 4*
6. Rise of the Tomb Raider 4*
7. Marvel's Guardians of the Galaxy 4*
8. Resident Evil 4 4*
9. Spider-Man: Miles Morales 4*
10. Uncharted: The Lost Legacy 4*
11. Star Wars Outlaws 3.5*
12. Mafia: The Old Country 3.5*
13. EA Sports FC 25 3*
Met Indy ben ik nog niet klaar, maar loop wel tegen het einde van de game aan. Heb net het gedeelte met de jonge Noorse archeologe/oud-student van Indy gehad. Moest wel lachen om hoe het eindigde.
Clair Obscur was een onvergetelijke game. Odyssey heb ik de meeste uren in zitten, en Guardians de leukste verrassing. Star Wars Outlaws was veel beter dan verwacht Gezien het gemiddelde hier en op andere sites was Resident Evil 4 een kleine teleurstelling, maar nog steeds van genoten. Rise of the Tomb Raider vond ik beter dan het eerste deel. Het derde deel ga ik in 2026 spelen. Als Mafia 4 op de één na laatste eindigt weet je dat het een goed gamejaar was.
1
geplaatst: 29 december 2025, 10:19 uur
Mooie lijst met echt krakers van games.
Guardians of the Galaxy vind ik al jaren een verborgen parel, die moet je echt spelen als je iets hebt met singleplayergames en dan geen problemen hebt met superhelden.
Guardians of the Galaxy vind ik al jaren een verborgen parel, die moet je echt spelen als je iets hebt met singleplayergames en dan geen problemen hebt met superhelden.
* denotes required fields.