menu

Games / Toplijsten en favorieten / Top 10 van 2023

zoeken in:
Het is weer december en dus lijstjestijd!

Plaats hier je toplijst met de beste games van 2023 of die van de beste games die je dit jaar hebt gespeeld.

Discussie en uitleg maakt het uiteraard nog leuker

Mijn lijstje komt hoogstwaarschijnlijk pas eind december. Ik hoop eigenlijk nog Lies of P voor 2024 uit te spelen zodat ik die (eventueel) kan meenemen in mijn lijst.

Die van mij komt traditiegetrouw pas begin 2024. Ik heb binnenkort hopelijk 3 weken verlof en wat meer tijd om te gamen.

Here we go!!!

Mijn GOTY staat al vast Nu nog even nadenken over de volgorde van de rest!

Ik heb hoe dan ook een uitzonderlijk gamejaar gehad, heb liefst 4 games beoordeeld na spelen met 4,5*.

Maar slechts 1 van die games komt uit gamejaar 2023, dus mijn GOTY is daarmee vrij makkelijk te bepalen haha.

Heb eigenlijk niet heel veel uit gamejaar 2023 gespeeld, ook al kwam er veel moois uit. Maar ik had nog zoveel liggen en anders kwamen er wel weer buitenkansjes tussendoor.

Denk dat ik voor mijn game van het jaar toch voor RoboCop ga.

Al met al meest geslaagde en eigenzinnige game die ik heb gespeeld.

Bij mij staan FFXVI en Starfield hoog in de running.

Fonzzz002 (crew)
Heb nu een lijst van 16 games uit 2023 gereed staan haha. Maar liefst drie 4,5jes en twee bijna-4,5jes. Terwijl ik niet eens toe ben gekomen aan Tears of the Kingdom, Baldur's Gate III, FF16, Hi-Fi Rush, A Space For The Unbound of Pizza Tower (en nog bezig ben met Alan Wake 2 en Sonic Superstars). Uitzonderliijk goed jaar voor games .

Fonzzz002 schreef:
Hi-Fi Rush.

Eentje die ik eigenlijk ook nog had willen spelen (op de PC weliswaar dan). Ziet er bijzonder leuk uit. Ik denk dat ik wel aan 10 spellen kom, maar de helft nog niet eens een score op heb geplakt. (dat gebeurt wel vaker bij twijfel) of het bijvoorbeeld een Farm / Sim game betreft die letterlijk 'geen einde kent' en je 500 uur in zou kunnen stoppen op dergelijks. Plus de maand is nog niet om.

Oef, dat wordt nog een uitdaging. Ik had dit jaar nog voornemens om bepaalde games op te pakken en/of uit te spelen. Daar is niet heel veel van terecht gekomen en ik zie daar de komende tijd eigenlijk ook maar weinig mogelijkheid voor. Maar goed, ik zal misschien in de laatste week hier nog eens naar kijken. Ben wel benieuwd naar de lijstjes die hier gaan komen.

Nou daar gaan we

1. Alan Wake 2

Na 13 jaar was die daar dan eindelijk, het vervolg. Een game die zowel op grafisch als gameplay gebied geweldig was. De Neo Noir setting draagt hier goed aan bij. Het verhaal en zijn plots!!! " mind bending" Bijna elke speel sessie zat ik op het puntje van mijn stoel. Een game ervaring die ik niet snel zal vergeten en daarom mijn nummer 1 van 2023

2. Star Wars Jedi Survivor

Groter en indrukwekkender dan zijn al geweldige voorganger. Cal Kestis is een zeer interessant karakter in de star wars saga. De game ademt star wars. Vanaf de start heb je je upgrades. De karakters en verhaal zijn geloofwaardig en de wereld bied genoeg uitdaging. Deze game heeft mij ook echt in zijn greep gehouden.

3. Dave The Diver

Zet niet vaak een game in mijn top 10 als ik hem nog niet heb uitgespeeld. Maar voor deze maak ik graag een uitzondering. Als ik van mijn vrouw te horen krijg dat ik helemaal in een game zit ipv mijn aandacht elders, dan weet je het wel. Ja deze duik, restaurant, farm "sim" houd mij bezig. Het ziet er geweldig uit en ik hou van deze 16 bit art stijl. Daarbij is de gameplay, het vissen, maar ook het ontdekken onderwater, de wapens, de boss Fights, je managment in het restaurant......zo simpel maar oh zo diep ( snap je hem? diep ) Voor je weet ga je van " ff een duik nemen, naar oh,...... is het al zo laat". Verslavend

4. The Legend of Zelda: Tears of the Kingdome

Ok, de olifant in de kamer. Niet op nummer 1? zoals zovelen doen dit jaar? Nee, de game was niet vernieuwend genoeg voor mij, de onderwereld zelfs wat saai, grafisch ook geen vooruitgang en het built systeem boeide mij niet zo. Maar toch op plek 4, ja want ik heb er wel heel wat uurtjes ingestoken en heb zeker wel mooie momenten gehad. Het Zelda universum blijft gewoon een genot om doorheen te banjeren en is altijd wel interessant om te ontdekken.

5. Super Mario Bros Wonder

Nintendo did it again! En hoe, 2d platformer, maar toch vernieuwend. De wonderbloem laat je van de ene verbazing in de andere vallen. Grafisch ook echt heel dope. Wellicht ietwat kort, maar in dit geweldige gamejaar, kwam me dat toch wel goed uit. Wil hem uiteindelijk ook nog wel op 100 % halen.

6. Mortal Kombat 1

Ja deze fighter is me beter bevallen als SF6. Omdat ik veelal solo game en nagenoeg niet competitief ben, zowel on als offline, gaf deze fighter mij een boeiend genoeg verhaal. Tevens ben ik wel blij met de invsasion mode, welke mij voorlopig nog wel laat terugkeren naar deze game. Ook deze is grafisch gezien oogstrelend en de fatalities zijn weer over de top en ranzig.

7. Forza Motorsport

Dat heeft wel even geduurd zeg en ja hij is wat karig wellicht, maar ik geniet er toch volop van. Grafisch geweldig, mooie circuits en een hoop uitdaging. De Builders cup stelt mij persoonlijk niet teleur en rij graag even wat rondjes in deze game. Ook deze blijf ik voorlopig nog wel even doorspelen.

8. Street Fighter 6

Na mijn afwezigheid van deeltje 5 (had geen PS), ben ik weer terug. Veelal aanschaf vanwege nostalgie, maar heb er ook echt wel fun mee. Ik hou ook van deze grafische stijl. Zodra ik als Ruy, Ken of Chun Li mag ballen, dan ben ik blij. Ben geen uitblinker in fighters, maar speel ze gewoon graag. Kwa mechanics en souplesse is deze echt wel een stuk beter dan MK1

9. Spider-Man 2

Was eigenlijk niet van plan deze aan te schaffen en ook deze ben ik eigenlijk nog mee bezig. Ben geen hele grote superhelden fan, maar door de hoge cijfers en indrukwekkende (gameplay)trailers toch voor de bijl gegaan. En ja hij is echt mega mooi. De besturing zal mij nooit helemaal liggen denk, het zwaaien door de stad en de fighting controls zijn te uitgebreid en werken gewoon niet altijd even soepel. Verhaal en grafisch top, althans verhaal vermoed ik. Heb dus een beetje gesmokkeld met deze titel. Maar wetende dat de titels hierboven niet ingehaald gaan worden, durf ik het wel aan.

10. Mario RPG

Als ik eerlijk ben valt deze mij ook wat tegen. Maar het blijft de grondlegger van de Mario RPG's. De game blijft trouw aan zijn origineel en dat is denk juist het probleem. Het is wel tof, maar er is in de loop der jaren zoveel veranderd in game design land, dat het daardoor net wat te ouderwets aanvoelt. Wel is die grafisch mooi opgepoetst en de humor is top.

Kortom een geweldig game jaar, waar ik dus nog wel wat te spelen heb.
Spider Man 2 afmaken, vandaag (zojuist) ook de RE4 Remake aangeschaft. Ook die zie ik zeer hoog in de eindejaars lijstjes eindigen. Ken de game door&door en staat ook al eeuwig in mijn top 10 aller tijden. Blashemous 2 staat ook nog in mijn bibliotheek.

Grootste tegenvallers dit jaar voor mij:

Starfield en de PS VR2.

centurion81 (moderator)
Bij mij komt er niks meer bij dit jaar! Omdat ik zo weinig uit een jaar zelf game, gooi ik gewoon alles wat ik heb becijferd op 1 grote lijst en orden die. Met 26 becijferde games is het een prima game-jaar geweest!

01. Mario Kart 8 Deluxe: Booster Course Pass (2023) 5*
02. Lake (2021) 4*
03. Disney Speedstorm (2023) 4*
04. Pinball FX (2023) 4*
05. Stray (2022) 4*
06. ABZÛ (2016) 4*
07. The Artful Escape (2021) 4*
08. Uncharted: The Lost Legacy (2017) 4*
09. Maquette (2021) 4*
10. Marvel Snap (2022) 4*

11. Tchia (2023) 3,5*
12. Until Dawn (2015) 3,5*
13. Lost Ember (2019) 3,5*
14. Sniper Elite 5 (2022) 3,5*
15. F-Zero 99 (2023) 3,5*
16. Use Your Words (2017) 3,5*
17. Nexomon (2017) 3,5*
18. Wytchwood (2021) 3,5*
19. Pikuniku (2019) 3,5*
20. Pokémon Snap (1999) 3*

21. Through the Darkest of Times (2020) 3*
22. Vengeful Heart (2020) 3*
23. Assassin's Creed IV: Black Flag - Freedom Cry (2013) 3*
24. GRID Legends (2022) 3*
25. Noir Chronicles: City of Crime (2018) 3*
26. This is a True Story (2022) 2,5*

Tijd voor mijn eindlijsten!

Top van 2023:

1 Spider-Man 2 (2023) – PS5 (4,5*)
2 Mario Kart 8 Deluxe: Booster Course Pass (2023) – Switch (4*)
3 EA Sports FC 24 (2023) – PS5 (3,5*)
4 Disney Speedstorm (2023) – Xbox X (3*)

Mijn toplijstje over gamejaar 2023 is kort, ik heb gewoon weinig uit dit gamejaar gespeeld. Ik had nog zoveel liggen en niet alles sprak me ook aan. Jammer dat Mario Wonder het niet heeft gehaald, die speel ik pas uit in 2024. Maar Spider-Man 2 maakte dit gamejaar wel helemaal goed, wat een overdonderende blockbuster-game.

Toplijst van mijn gamejaar:

1 Spider-Man 2 (2023) – PS5 (4,5*)
2 The Last of Us Part I (2022) – PS5 (4,5*)
3 Spider-Man (2018) – PS5 (4,5*)
4 GoldenEye 007 (1997) – Xbox X (4,5*)
5 Stray (2022) – PS5 (4*)
6 Astro's Playroom (2020) – PS5 (4*)
7 Journey (2012) – PS5 (4*)
8 Mario Kart 8 Deluxe: Booster Course Pass (2023) – Switch (4*)
9 The Last of Us: Left Behind (2014) – PS5 (4*)
10 Tell Me Why (2020) – Xbox X (3,5*)
11 EA Sports FC 24 (2023) – PS5 (3,5*)
12 Uncharted: Drake's Fortune (2007) – PS5 (3,5*)
13 Call of Duty: Modern Warfare II (2022) – Xbox X (3*)
14 God of War (2018) – PS5 (3*)
15 Disney Speedstorm (2023) – Xbox X (3*)

Mijn gehele gamejaar was echt fantastisch. Ik kan me niet herinneren dat ik jaren heb gehad met vier games die ik 4,5* heb gegeven. Ik heb een enorme back catalog en ik merk dat ik nog zoveel kwaliteitsgames kan spelen. Spider-Man 2, overigens wel uit 2023, was echt episch mooi. Dat geldt ook van de remake van TLOU, echt een ongelofelijk mooi en emotioneel verhaal dat ik voor het eerst speelde. En dan was er ook nog de eerste Spider-Man die ik begin dit jaar speelde en ook bijna net zo bruut al was als de versie van dit jaar. En last but not least, GoldenEye op de Xbox. Een trip down memory lane wat ook nog altijd een dijk van een shooter is die ik nu eindelijk met een normale controller kon spelen in plaats van die onmogelijke N64 controller.

Onder de absolute top 4 zaten nog veel meer paraltjes. De unieke kattengame Stray in een cyberpunk-achtige wereld was enorm gaaf. De PS5 launch-game die je gratis krijgt Astro’s Playroom bracht me onder de indruk en vergeet ook een bijzondere indie-titel als Journey niet. Dat was net een droom zoals je die game speelde.

Teleurstelling van het jaar vond ik God of War. Een game met enorme reviewscores, maar ik vond het gameplay-technisch gewoon niet veel aan. Wel ontzettend mooi ontworpen. Van Uncharted 1 had ik ook iets meer verwacht, wel leuk maar niet top. Benieuwd of de vervolgen hier overheen gaan.

Favoriete Games van 2023:

1. Tetris Effect: Connected (pure verslaving!)
2. The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom
3. Mario Kart 8 Deluxe: Booster Course Pass (eindeloos speelbaar)
4. Pinball FX3 (een evergreen)
5. Super Mario Bros. Wonder
6. Metroid Prime Remastered
7. F Zero 99 (een verassing!)
8. Bayonetta 3
9. Splatoon 3
10. AI: The Somnium Files

Nou...mijn lijstje van puur games uit 2023 ziet er ongeveer zo uit...

1. Fire Emblem Engage (Switch)
2. Fae Farm (Switch)
3. Final Fantasy Theathrythm Final Bar (Switch)
4. Super Mario Bros Wonder (Switch)
5. Stray Gods (Switch)
6. Dredge (Switch)
7. Warhammer 40k Boltgun (Switch)
8. Against the Storm (PC)
9. Double Dragon Gaiden (Switch)
10. Dr. Fetus Mean Meat Machine (Switch)

Bepaalde games heb ik dan wel maar enkele uren gespeeld (een Against the Storm bvb) maar dat komt omdat die vrij recent zijn of pas aangeschaft zijn. (spel in kwestie is trouwens een erg goede fantasy city builder). Omdat ik redelijk veel op de Switch speel nemen deze dan ook het gros van de lijst in. Ik neem aan dat 2024 vooral Switch en PC zal zijn. En heel misschien een PS5 of Switch 2? Maar dat staat nog in de sterren geschreven en heeft eigenlijk nog altijd geen prio.

Mijn tweede lijstje zijn de games inclusief degene die ik ook buiten 2023 om heb gespeeld.

1. Fire Emblem Engage (Switch)
2. Fae Farm (Switch)
3. Hellblade Senua's Sacrifice (Xbox One)
4. Final Fantasy Theathrythm Final Bar (Switch)
5. Animal Crossing (Switch)
6. Vampire Survivors (Xbox One)
7. Super Mario Bros Wonder (Switch)
8. Stray Gods (Switch)
9. Dredge (Switch)
10. Warhammer 40k Boltgun (Switch)
11. Against the Storm (PC)
12. Marvels Ultimate Alliance 3 The Black Order (Switch)
13. Double Dragon Gaiden (Switch)
14. Hatsune Mika Project Diva Mega Mix (Switch)
15. Marvels Midnight Suns (Xbox One)

Diverse hiervan, zoals Animal Crossing, Vampire survivors, Marvels Midnight Suns heb ik rond de 100 uur per stuk in zitten. Fae Farm, Vampire Survivors, Against the Storm en Animal Crossing zullen wellicht ook in de toekomst nog wel uurtjes draaien. Hatsune Mika helemaal. Ik dacht dat alle DLC hiervan in mijn versie zat (6 pakjes). Blijkt dat er nog 12 stuks a 6 euro (3 in de uitverkoop) met een tiental song per pak aan te komen zijn. Mijn lol kan dus niet op de komende 5 jaar. Een beetje het Pinball FX, FX3, M effect dus.

Verder zijn de volgende games alllemaal nog op mijn verlanglijstje - ik had ze graag gespeeld, maar ik heb ze nog niet aangeschaft vanwege geen tijd of andere prio games. Of gewoon niet de juiste console op dat moment: Baldurs Gate 3, Starfield, Street Fighter 6, Mortal Kombat 1, Thirsty Suitors, Robocop, The Expanse, Lies of P, Sea of Stars, Final Fantasy XVI, Dave the Diver, Coffee Talk 2, Alan Wake 2 en Bayonetta Origins

Vermoedelijk zal ik in 2024 nog minder nieuwe release kopen en eerder in mijn backlog blijven duiken. Ook al heb ik ook voor komend jaar toch alweer een rits titels op de verlanglijst. Maar alleen de recente sale bewijst weer hoeveel er eigenlijk nog is dat ik nog wil spelen en erg aantrekkelijk geprijsd staat. Het blijft een beetje een verhaal zonder einde. Niet dat dit zo problematisch is natuurlijke. Wel een beetje een luxe probleem aan het worden.

Sinner schreef:
15. Marvels Midnight Suns (Xbox One)
Zo laag in je lijst? Dat verrast me.

Grovonion schreef:
(quote)
Zo laag in je lijst? Dat verrast me.

Nou...het is een prima spel...maar het heeft op de Xbox One een rits technische issues, ondermeer het herhaaldelijk crashen na x aantal missies dat bij mij het spelplezier toch best wel wat belemmerde. Ik zou het toch nog altijd een 3.5 met een sterretje geven en wellicht een 4 als de bugs eruit waren, maar in de huidige staat op mijn console raakte ik niet verder. Wellicht dat de ervaring beter zou zijn op de PC of de current gens.

Belachelijk goed gamejaar met veels te veel AAA titels en ook weer veels te veel leuke indie games.

Mijn nr1 is toch wel Starfield geworden, heb er 180 uur inzitten, 100% voltooid, game bleef me tot het eind boeien ondanks dat ik de kritieken her en der goed snap. Verder weer met name op de Xbox Series X en de Xbox 360 gespeeld, wel af en toe uitstapjes naar de PS5, Switch, Vita, Evercade en Retro stuff zoals Amiga, MegaDrive etc...

Helaas niet meer gelukt om Star Wars Jedi Survivor, Robocop Rogue City en Super Mario Wonder af te ronden, alle 3 al wel even een paar uurtjes gespeeld. Stiekum had ik ergens ook wel Diablo 4 en Baldur's Gate 3 willen proberen, wellicht volgend jaar. En volgend jaar moet ik eigenlijk ook Cyberpunk 2077 en RDR 2 weer es een kans geven, maar of dat gaat lukken? We gaan het zien.

Dan nu de lijstjes, Top games met releasejaar 2023:

- Starfield 4.5*
- Planet of Lana 4.5*
- Assassin’s Creed Mirage 4*
- Hogwarts Legacy 4*
- Reshoot 3 Proxima (Amiga CD32 - nog niet op gamesmeter) 4*
- Full Void 4*
- Cyberpunks 2: Next Generation (Amiga 1200)
- Ravenlok 3.5*
- Lunark 3.5*
- Cocoon 3.5*
- Maria Renard's Revenge (Amiga 1200 - nog niet op gamesmeter): 3*
- Dordogne 2.5*

Top lijst buiten 2023 om:

- It Takes Two 4.5*
- Stray (ps5) 4*
- Far Cry 6 4*
- Astro Aqua Kitty 4*
- Vampire Survivors 4*
- Powerwash Simulator 4*
- Shredders 3.5*
- The Amazing Spiderman (xbox360) 3.5*
- Transforms War for Cybertron (xbox360) 3.5*
- Need for speed (2015) 3.5*
- Immortals Fenix Rising 3.5*
- The Lego Movie Videogame 2 3.5*
- Dead Space (xbox 360) 3.5*
- Metal Hellsinger 3.5*
- McPixel 3 (staat nog niet op gamesmeter) 3*
- Sommerville 3*
- Costume Quest 2 3*
- Arkanoid Eternal Battle 3*
- Moon Raider 3*
- Hoa 3*
- Garfield Kart Furious Racing 3*
- Turnip Boy Commits Tax Evasion 2.5*
- Aer Memories of Old 2.5*

Mijn nummer 9 had Xenoblade 3 moeten zijn in plaats van Splatoon 3 !!
Ik ben ook zo sloom de laatste tijd.. (iets te veel bier en valium de laatste tijd )

Ben nog lang niet zo ver om een top10 van 2023 te maken. Zelfs niet met oudere games erbij.
Maar heb ook zoveel in bezit en gespeeld.
Maar noem hier de games op die ik heb uitgespeeld en veel heb gespeeld om een begin van de top 2023 voor mezelf op een rij te krijgen.

Nr 1= DEAD SPACE Remake
Deze remake is zowel gameplay wise als graphics insane goed. Had deze begin 2023 al 3x uitgespeeld en ook in hard difficulty.
Maar man oh man dit was insane goed.

Nr 2= Resident Evil 4 Remake
Had deze over en over uitgespeeld. Op een gegeven moment kon ik hem binnen 3 uur uitspelen zonder gebruik van rocket launcher.
Deze remake heeft replay value all over place.
Capcom finest!

Nr 3= Robocop Rogue City
Deze game doet alles goed als het gaat om fans van robocop te benaderen.
De ontwikkelaar heeft hier net zoals met terminator resistance, hun hart en ziel ingegoten.
De humor, geweldig mooie graphics met ray tracing (ook al stiff character developement), fun arcade stijl shooter gameplay met sandbox achtige missies en een dikke WINK naar de films en ook de verhalen en dingen uit de films terughalen naar de game.

Nr 4= Warhammer Boltgun
Een geweldige hommage aan de good old days van fps en het toch anders en nieuw te weten maken.
Non stop actie van begin tot eind en het blijft fun.

Nr 5= Growth
Bijna niemand kent deze game.
Growth is a cozy, hex grid based soft-strategy game. Explore and populate a procedurally generated world by utilizing the unique abilities of animals.
Het concept is vrij simpel alsof het werkt zoals een rogue lite en arcade game.
Probeer zo ver mogelijk in de wereld map te komen en een zo hoog mogelijke score proberen te behalen.
Je connect hex tegels, dat bestaat uit dieren, met elkaar als een soort van puzzel en probeert zover mogelijk te komen totdat er geen tegels meer zijn.

Nr 6= Dorfromantik
In Dorfromantik begin je met een stapel procedureel gegenereerde tegels. De een na de ander trekt u de bovenste tegel van de stapel, plaatst deze op een beschikbare plek en draait voor de beste pasvorm. Daarbij worden groepen en combinaties van landschappen gevormd, zoals bossen, dorpen of water gebieden, en je wordt beloond met punten afhankelijk van hoe goed de tegel past.

Terwijl je het landschap uitbreidt, kun je doorgaan naar nieuwe, kleurrijke biomen en vooraf geplaatste game-objecten ontdekken die je langdurige taken geven. Door deze taken kun je nieuwe tegels, nieuwe gebieden en nieuwe missies ontgrendelen.

Dorfromantik is een soort van Growth, al dan erg moeilijk te beheersen.
Dorfromantik is wel van 2022 kwam ik later achter.

Er waren dit jaar nog wel veel meer geweldige en indrukwekkende games zoals lies of p. Maar deze games vielen mij direct op en lieten niet los.

Mijn lijst bestaat traditiegetrouw uit de beste games die ik dit jaar voor het eerst heb gespeeld. Hieronder mijn keuzes voor 2023.

01. Lies of P (2023) | Platform: Xbox Series X | 4,5*
02. Resident Evil (2002) | Platform: Xbox One | 4,5*
03. Fire Emblem Echoes: Shadows of Valentia (2017) | Platform: Nintendo 3DS | 4,5*
04. It Takes Two (2021)| Platform: Xbox Series X | 4,5*
05. Hi-Fi Rush (2023)| Platform: Xbox Series X | 4*
06. Burnout Revenge (2005) | Platform: Xbox 360 | 4*
07. F.E.A.R. (2005)| Platform: Xbox 360 | 4*
08. Astro's Playroom (2020) | Platform: PlayStation 5 | 4*
09. F-Zero X (1998)| Platform: Nintendo Wii U | 4*
10. Ratchet & Clank (2016)| Platform: PlayStation 4 | 3,5*

Goed, hoe ongelofelijk kut 2023 (en 2022) voor mij ook was, ik eindig dit jaar gelukkig op een zeer positieve noot. Dat heeft allemaal niets met gamen te maken, maar het heeft wel enorme invloed (gehad) op mijn beschikbare tijd en de zin om te gaan gamen. Daardoor heb ik ook maar weinig met mijn voornemens gedaan voor dit jaar. Maar goed er zijn nog wel wat games gespeeld dus bij deze. Zoals gewoonlijk 2 lijstjes. Een voor games van dit jaar en een voor game die ik dit jaar voor het eerst heb gespeeld (of die gewoon even aandacht verdienen). Uiteraard in geen specifieke volgorde.

De games uit 2023:
- Cocoon [Xbox | Gamepass] 4*
Een puzzelgame die echt draait om de puzzels. Het geheel ziet er erg fraai uit en het wordt richting het einde nog erg leuk uitdagend ook. Moeilijk wordt het nooit, maar dat heeft ook met de sterke flow te maken in de puzzels. Aanrader voor de puzzel liefhebbers en met een paar uur ben je er ook zo doorheen. Perfect tussendoortje dus.

- Dordogne [Xbox | Gamepass] 3*
Dordogne moet het vooral hebben van de stijl die de game het meeste draagt. Het grootste nadeel is dat ik er nooit echt lekker in kwam, want dit moet je wel in een zitting uitspelen eigenlijk. Het einde was het meest pakkend en ik had dat ook graag wat verder en dieper uitgewerkt zien worden. Maar goed, ook dit was een prima tussendoortje.

- Planet of Lana [Xbox | Gamepass] 3*
De game werd alom geprezen, maar ik begrijp het nog steeds niet helemaal. Het is een fraaie en je gaat leuk door de puzzels heen. Maar ook dit wordt nergens uitdagend. Er is hier meer focus op het verhaal, maar dat wist mij ook niet echt te pakken. Het voordeel is dat je hier ook weer snel doorheen bent, dus voor een tussendoortje ook wel prima.

- Coffee Talk Episode 2: Hibiscus & Butterfly [Xbox | Gamepass] 4*
Als liefhebber van de eerste keer ik hier ook wel echt naar uit. We krijgen meer van hetzelfde, we schenken weer heerlijke warme (of koude) dranken voor en we kunnen weer genieten van verschillende verhalen en avonturen. Naast wat nieuwe verhalen komen ook oude bekenden weer langs die nog wat te vertellen hebben. Dankzij wat nieuwe mechanics en wat meer aandacht aan de invloed die je hebt blijft deze erg goed boeien. En meerdere playthroughs loont dan ook zeker. Wel de perfecte game om in de avond lekker te ontstressen.

- Mario Kart 8 Deluxe: Booster Course Pass [Switch | aankoop] 3.5*
Helemaal van dit jaar is deze natuurlijk niet, maar nu die compleet is mag er wel wat over gezegd worden. Ik heb me hier wel weer erg goed mee vermaakt. Vooral ook dankzij de toevoeging van enkele oude favorieten. Helaas zijn er mijn inziens wat teveel Tour banen toegevoegd. Leuk dat die door bekende steden gaan en elke ronde anders zijn, maar dat trucje gaat na 6 banen toch wel wat vervelend. Gelukkig ook enkele leuke nieuwe banen en sommige klassiekers die een leuk modern jasje gekregen hebben. Het is wel echt een compleet pakket geworden zo. Ben erg benieuwd hoe ze hier met een 9e deel overheen gaan ter zijne tijd.

- Jusant [Xbox | Gamepass] nog geen cijfer
Nog niet uitgespeeld en ik weet ook niet of ik dat in deze week nog red (tijdgebrek en veel andere belangrijkere zaken die ook nog moeten gebeuren) maar ik neem hem toch alvast op. Ik zit volgens mij nu halverwege en het is eigenlijk wel een erg toffe game. Het klimmen is leuk gedaan en vergt op den duur wel wat planning. Ook de verhaaltjes die je tussendoor kan vinden zijn leuk gedaan. Ook deze werkt rustgevend.

Dan tijd voor de games die ik dit jaar voor het eerst opgepakt heb (of eindelijk heb afgerond) Plus een klassieker die gewoon vermeld moet worden.
- Captain Toad: Treasure Tracker [Switch | aankoop] 3*
Begin dit jaar weer eens opgepakt, toen ik nog wat deed aan die goede voornemens, om hem eens af te ronden. De puzzels zijn leuk gedaan en het concept werkt daarin erg goed. Wel heb ik gemerkt dat deze niet helemaal goed aanslaat bij mij. En sommige uitdagingen zijn ook wel even series om goed voor te gaan zitten. Maar daar is het voor mij toch niet helemaal de game voor. Het is vooral een paar levels doen en dan weer wat anders. Dat is ook de reden dat dit zo lang geduurd heeft voordat ik hem uitgespeeld heb.

- LEGO Indiana Jones [Xbox | aankoop] 3*
Langzaamaan ga ik door de lego games heen (op dit moment ben ik net begonnen met Lego Batman 2) en als Indiana Jones liefhebber stond deze al lange tijd op mijn lijstje. Helaas is de game duidelijk verouderd. Dat viel vooral op aangezien ik Pirates of the Caribbean daarvoor had gespeeld die toch net wat moderner aanvoelt. Maar goede, de verhalen van Indiana Jones blijven leuk en de typische Lego humor past er goed bij.

- GoldenEye 007 [Xbox | Gamepass] 3.5*
Daar is die dan, de klassieker. En ja dit speelt gewoon nog steeds geweldig. De campaign is een leuke variant op het verhaal en de multiplayer is gewoon heerlijke humor. Mijn neefje vindt het ook leuk om te doen, helemaal nu die er wat beter in geworden is en vaker wint. En dit is nog wel oud genoeg zodat mijn zus er niet te moeilijk over doet. Jammer dat er op de Xbox geen online mutliplayer is, ondanks dat ik local multiplayer leuker vindt is het steeds lastiger om met een groepje vrienden bij elkaar te komen hiervoor.

- Hoa [Xbox | Gold] 3.5*
Dit jaar stond qua gaming vooral in het teken van puzzelgames merk ik. En daar valt Hoa ook perfect in. Een erg kalm en simpel tussendoortje dat het vooral van de sfeer en uitstraling moet hebben.

- Doom Eternal: The Ancient Gods - Part One & Doom Eternal: The Ancient Gods - Part Two [Xbox | aankoop] 4*
na eerst nog eens Doom Eternal zelf doorgespeeld te hebben (die game lijkt alleen maar beter en beter te worden) was het nu ook tijd voor de DLC. Ik keek er in eerste instantie een beetje tegenop, wetende dat vooral Part One serieus moeilijker was dan de Eternal zelf. Maar nadat ik zonder kleerscheuren dat eerste level door was gegaan (met vier frikking Marauders...) geloofde ik wel dat het goed zou komen. En hoe dan. Nog meer dan Eternal gaan ze hier diep in op de fantasy stijl van het verhaal en wordt het volledig over de top geblazen. De actie is meer van hetzelfde met vooral meer en sterkere demons. De nieuwe toevoegingen zijn vooral varianten op bestaande waardoor er in dat opzicht weinig nieuws is te vinden. Samen met Eternal valt dit toch wel in het rijtje beste Shooters ooit gemaakt wat mij betreft. Wel blijft het jammer dat Mick Gordon er niet meer bij zit. Want hoe goed David Levy en Andrew Hulshult het ook doen, ze missen die experimentele en industriele inslag en het wordt nu meer metal. Maar goed, vervelend wordt dat nergens. Achteraf denk ik wel dat ze dit beter als een derde deel hadden kunnen maken, vooral om wat meer tijd te hebben voor het verhaal en om die nieuwe demonen wat beter uit te werken. Maar ach, als de DLC van ID al zo sterk is hoe goed moet hun komende game dan worden. (ik hoop nog steeds op een Quake reboot)

- Maquette [Xbox | Gamepass] 2.5*
Dit is toch wel een lichte teleurstelling geworden. De trailers deden vermoeden dat er wel wat sterke puzzels zouden komen, helemaal omdat we spelen met de grote en schaal van objecten en jijzelf. Maar uiteindelijk was het meer in de trant van een walking-sim die echt om het verhaal draait. Een verhaal wat mij iets teveel cliché is om echt boeiend te blijven.

- Superliminal [Xbox | Gamepass] 4*
De volgende puzzelgame, maar deze beviel weer erg goed. Mede dankzij het hoge The Stanley Parable stijl. Ook hier wordt flink gespeeld met verschalen en perspectief wat aardige puzzels oplevert. De flow is erg goed en je wordt regelmatig weer getriggert om outside the box te denken. Dat samen met een nonsense verhaal vol met vreemde dingen en sarcasme zorgde ervoor dat ik toch aardig heb zitten lachen hierbij.

Gamen was dit jaar voor mij grotendeels een manier om even aan dit leven te ontsnappen en de gedachte op nul te zetten. Door wat rondjes te rijden in Forza Horizon 5, 4 en 3, te griezelen in F.E.A.R., aliens af te maken in Halo, dingen schoon te spuiten in Powerwash Simulator en de bovenstaande games. De alsmaar groeiende lijst van te spelen games is ook dit jaar weer gegroeid. Maar ik betwijfel of ik daar komend jaar wel echt aan toe ga komen.
Dat komt vooral door de komst van een vriendin (iets wat ik zeker niet had zien aankomen of verwacht). Maar daar gaat toch flink wat tijd en energie in zitten heb ik gemerkt
Dus de vooruitzichten zijn mooi en er liggen nog wat interessante games te wachten. Dus we gaan volgend jaar gewoon weer proberen wat van die goede voornemens af te vinken.

legian schreef:
De alsmaar groeiende lijst van te spelen games is ook dit jaar weer gegroeid. Maar ik betwijfel of ik daar komend jaar wel echt aan toe ga komen.
Dat komt vooral door de komst van een vriendin (iets wat ik zeker niet had zien aankomen of verwacht). Maar daar gaat toch flink wat tijd en energie in zitten heb ik gemerkt

Dan heb je komende jaar genoeg leuke spelletjes te spelen, maar dan hele andere

Fonzzz002 (crew)
Dit jaar maar liefst met een lijst van 20 games gekomen! Had nogal veel vrije tijd .

1. Spider-Man 2 (4,5*)
2. Resident Evil 4 (4,5*)
3. Star Wars Jedi: Survivor (4,5*)
4. Nickelodeon All-Star Brawl 2 (4,5*)
5. Super Mario Bros. Wonder (4/4,5*)
6. God of War: Ragnarok – Valhalla (4*)
7. Disney Speedstorm (4*)
8. Bramble: The Mountain King (4*)
9. Street Fighter 6 (4*)
10. Super Mario RPG (4*)
11. Mario Kart 8 Deluxe: Booster Course Pass (3,5/4*)
12. Wanted: Dead (3,5*)
13. Mortal Kombat 1 (3,5*)
14. Resident Evil 4 - Separate Ways (3,5*)
15. Hogwarts Legacy (3,5*)
16. SpongeBob SquarePants: The Cosmic Shake (3,5*)
17. DreamWorks All★Star Kart Racing (3,5*)
18. Amanda the Adventurer (3,5*)
19. Alan Wake II (3*)
20. Slay the Princess (3*)

En een lijst van oudere games die ik voor het eerst deed in dit jaar:
1. Metal Gear Rising: Revengeance (2013) [4,5*]
2. Pixel Ripped 1995 (2020) [4/4,5*]
3. Nickelodeon Kart Racers 3: Slime Speedway (2022) [4/4,5*]
4. Spirit Hunter: NG (2019) [3,5/4*]
5. As Dusk Falls (2022) [3,5*]

Geen enkele titel uit 2023, onderstaand lijstje is een opsomming van 10 momenten waarin ik me afgelopen jaar vervuld voelde. Geen enkele game hieronder heeft meer dan 17 stemmen op GamesMeter, een aantal alleen een stem van mezelf... de aansluiting vinden hier is nog niet altijd even makkelijk.

1. Horizon Chase Turbo (2015) (PC)
Een paar dagen helemaal verknocht geweest. Zo feel-good, zo snel, zo nostalgisch, zo fun.
2. GRIS (2018) (PC en Switch)
Stijlvol, emotievol en prachtige muziek van Berlinist. Zo mooi dat hij een paar keer herspeeld is.
3. Lonely Mountains: Downhill (2019) (PC)
Deze game verstaat de paradoxale kunst om ontspannend (dankzij veel groen, vogels en stromende beekjes) én spannend (opperste concentratie vereist) tegelijk te zijn, geweldig beleving.
4. Retrowave (2022) (PC)
Zie Horizon Chase Turbo. Plus dat deze game mijn interesse voor synthwave muziek heeft aangewakkerd. Had aanvankelijk niet helemaal door dat de game iets vertegenwoordigt wat je bijna een heuse escapistische subcultuur van neonlicht, zonsondergang, een toekomstige 80's en overdaad aan synthklanken zou kunnen noemen. Het besef hoe groot chillwave / synthwave wereldwijd is kwam beetje bij beetje terwijl ik me erin 'verdiepte' op YouTube / SoundCloud e.d.
5. CarX Drift Racing Online (2017)
De eerste twee uurtjes waren moeilijk om door te komen en twijfelde ik, maar met wat betere auto's werd het leuker. Gameprogressie puur op basis van hoe veelvuldig en goed je drift bleek goed uit pakken. Erg gevarieerd ook qua omgevingen en uitdagingen, zeer rijke game. Op Steam erg populair, op GamesMeter niet echt (understatement)
6. Lost in Play (2022) (PC)
Halverwege deze game kwam ik in de puzzle "Lost in a futuristic game" terecht. In een game die het van humor, stijl en momenten moet hebben, trok deze puzzle / scene (YouTube)) mijn volledige aandacht, dat kwam vooral door die prachtige elektronische track van ene Alon Kaplan. Zo'n gevoel dat alles ineens even helemaal klopt. Die track van 2 minuten kan ik een uur op de repeat horen. Het is de charme van een indie game zoals deze. Sowieso een game vol verrassingen.
7. Nintendo Switch Sports (2022) (Nintendo Switch)
Meest gespeeld afgelopen maand sinds we zo'n Switch hebben. Met name de gameplay van bowlen en dubbelspel tennis bieden genoeg voor uren vermaak met twee kids.
8. Art of Rally (2020) (PC)
Zo'n game die niet direct geheel overtuigt maar zich ook niet direct helemaal laat raden. Ze weten je heel knap nieuwsgierig te houden naar de verschillende omgevingen en het gameplay vervolg. Moet nog veel meer gespeeld worden.
9. The Tiny Bang Story (2011) (PC)
Opeens zaten we snotterend en half ziek een dagdeel met het hele gezin deze hidden object game te spelen. Hoe je aan een dagje ziek een mooie herinnering kan overhouden.
10 Overcooked! (2016) (Nintendo Switch)
Een nieuwe gameplay ervaring... geconfronteerd worden met hoe goed of slecht je communiceert met je medespelers op de bank. In letterlijk de laatste seconde rennend met een bord met broodje hamburger in de hand nog de laatst benodigde bestelling afleveren, terwijl je elkaar in de weg loopt of er net brand is uitgebroken.

Bedankt gamesmeter en een fijne jaarwisseling iedereen.

Nog net voor de jaarwisseling dan ook mijn lijstje (met alleen maar spellen uit 2023):

01. 4.25* The Talos Principle 2: een geweldig filosofisch puzzelspel dat mijns inziens zelfs nog wat beter is dan het eerste spel. Het introduceert een hoop nieuwe puzzelmechanismes, wat de gameplay fris houdt, het verhaal is een stuk uitgebreider en barst van de kleurrijke personages (waarvan vooral Athena, het hoofdpersonage van het eerste spel, memorabel is), en de filosofie (het gaat dit keer vooral over de ideale toekomst voor de mensheid) wordt veel meer via dialogen gecommuniceerd en is direct relevant voor het plot, waardoor het minder abstract is. Een aanrader voor liefhebbers van puzzelen en/of filosofie.

02. 4.00* Blasphemous 2: een sterke soulslike platformer, met net zoals haar voorganger een zeer stijlvolle, religieus geïnspireerde wereld en strakke, uitdagende combat. Dit vervolgt voegt alleen weinig nieuws toe ten opzichte van haar voorganger, maar voor genre-liefhebbers is het nog steeds de moeite waard imo.

03. 3.75* Wo Long: Fallen Dynasty: een nieuw spel van de makers van de Nioh-serie, met vergelijkbare gameplay maar veel meer nadruk op het counteren van aanvallen. Dat counteren is leuk om te doen, en er zitten weer een aantal zeer taaie boss fights tussen (zoals die tegen Lu Bu), maar net als bij de Nioh-spellen zou meer variatie in gameplay en vijanden (en meer vernieuwing) welkom zijn geweest.

04. 3.75* Convergence: A League of Legends Story: een tijdreismetroidvania, waarin je (zoals in Prince of Persia) oa de tijd terug kan draaien tijdens gevechten, waardoor je fouten direct kan herstellen. Dat blijft een leuke twist op een bekende formule, en in vergelijking met Prince of Persia (waar zand behoorlijk schaars was en een heleboel verschillende doeleinden had) is het terugdraaien van de tijd hier echt een essentieel onderdeel van het spel. Maar verder is het een erg standaard metroidvania.

05. 3.75* Octopath Traveler 2: net iets beter dan het eerste spel, maar uiteindelijk deelt het grotendeels dezelfde sterke en zwakke punten. Het idee om acht verschillende personages te volgen, die ieder hun eigen verhaal hebben, is op zich leuk, maar de verschillende personages en plotlijnen hebben daardoor amper binding met elkaar, waardoor het onduidelijk is waardoor ze überhaupt samen reizen. Maar de gameplay blijft vermakelijk, de moderne 2D graphics mooi en de soundtrack uitstekend. (Overigens kan ik Triangle Strategy, een SRPG uit 2022 in dezelfde stijl die ik net heb uitgespeeld, ook zeker aanraden. Wat mij betreft is die zelfs wat beter dan OT2, met een Game of Thrones-achtig verhaal over een aantal landen die elkaar de tent uit vechten en strategie-gameplay die voor een beginner als ik best fris was.)

06. 3.75* Sea of Stars: nog een old school 2D RPG, die net als Octopath Traveler audiovisueel zeer sterk is maar de absolute top misloopt door een zeer clichématig verhaal en weinig vernieuwende gameplay.

07. 3.50* Jusant: een puzzelplatformer waarin je een berg moet zien te beklimmen. Het spel is heel makkelijk (het is vrijwel onmogelijk om dood te gaan, als dat überhaupt kan) maar als liefhebber van platformers spreekt het idee van een hoge berg beklimmen mij wel aan, het spel is kort, er worden genoeg nieuwe twists geïntroduceerd om het fris te houden, en de relaxte sfeer is erg aangenaam.

08. 3.50* Mega City Police: een actie-roguelike die heel erg aan Nuclear Throne doet denken, maar dan in een cyberpunk setting. Het is alleen wat minder gepolijst, maar zoveel spellen zijn er niet in die trant (en het spel is best goedkoop), dus als je meer van hetzelfde zoekt is het best de moeite waard.

09. 3.25* Brotato: een spel in de trant van Vampire Survivors, waarin je waves van steeds meer vijanden moet zien te overleven met steeds meer krachten, totdat je uiteindelijk een lopende bullet hell boss bent. Er is alleen (net als in VS) weinig variatie, dus na een uur of vijf was ik het persoonlijk alweer beu.

10. 3.25* Planet of Lana: een puzzelplatformer in de trant van Limbo en Inside, over een meisje dat op zoek gaat naar haar zus nadat zij (en andere inwoners van haar dorp) ontvoerd wordt door een soort van robots. Persoonlijk vond ik deze wat minder dan Limbo en Inside, vooral doordat de wereld wat kinderlijker is (met veel kleur en een schattig dier als gezelschap), maar het vermaakte nog steeds wel.

11. 3.25* Cocoon: een puzzelspel van (oa) de ontwikkelaar achter Limbo en Inside. Maar waar die spellen puzzelplatformers waren is dit meer een 'puur' puzzelspel, waarin het puur draait om puzzelen (met werelden in ballen waarmee je puzzels kan oplossen, en waarin je kunt reizen (en die je - om het makkelijk te maken - ook in andere ballen kan plaatsen)), en dat spreekt mij persoonlijk minder aan.

Squall Lionheart (moderator)
Maar drie games gegamed uit dit jaar:

Rode Kat (2023) - 4½*
Afstudeer project van onze enige echte eigen markwiering dat way meer als een 7 had verdient! Lievige ode die verrast door steeds uitbreidende gameplay, met powers die gradually nieuwe mechanics en challenges toevoegen. Leuke soundtrack en voice acting de kers op de taart. Ik zeg downloaden die hap!

Item Tower (2023) - 2½*
Grappige tetris variant die, ondanks random- en wobbliness, door de steady-state om de tien items, toch nog leuk genoeg is om het leaderboard te halen. Verder super bare bones en op de rand van shovelware, maar fun enuff plat voor één piek!

The Light in the Darkness (2023) - 2½*
Gratis is altijd goed!

Mijn Top 10 van 2023:

Kowloon High-School Chronicle (2004) - 4½*
Een minimale remake en vertaling van een vergeten Japanse PS2 classic is mijn GOTY! Erg leuke mix tussen dungeon crawler RPG, dating sim en visual novel adventure. Met een stijl die het best valt te omschrijven als Persona meets Indiana Jones by way of cowboy Bebop. Treaure hunter dungeon diving 's nachts, terwijl je overdag de student probeert uit te hangen. Onderverdeeld in episodes, waardoor het voelt als 21 Jumpstreet met occulte archeologische objecten ipv drugs. Gameplay is ook erg leuk door veel vrijheid in uitrusting en aanpak. Ook erg leuk side jobs systeem met aparte mechanics en raadsels. Dit in een massive tombe om steeds meer in te unlocken en backtracken zorgt ervoor dat elke afdaling nieuws openbaart. En door het oldschool simulatie-achtig desgin ben je evenveel aan't puzzelen en regelen als praten en battlen. Die laatste twee aspecten zijn ook erg cool gedaan, dialogen voer je met een emotie wiel en battles met behulp van guns, melee, items, skills en spells. En dan is er nog de 8-bit mini-game Rockford Adventure, die een detective rpg combineert met een pyramid puzzle, en gewoon groot en goed genoeg is om legit bij de NES classics te horen. Dit slide richting de 5*.

Road 96 (2021) - 4½*
Erg vette multi-storied adventure simulatie. Een humoristische luchtige Life-is-Strangey roadtrip gecombineerd met een duistere regime-survival simulation. Geslaagd grappig en serieus oprecht zeldzaam zo smooth geblend. Elke tiener die je over de border helpt krijgt andere snippits en events van de main chars mee, waardoor je pas na een stuk of vijf geredde teens de big picture begint te overzien. Hierbovenop komen de leuke kleine tussenstops met challenges, mini-games en leuke side-chars. Daardoor is elke ontsnappingstocht uniek, sommige zijn hectisch en tragisch, andere rustig en hoopvol. Elke teen wordt de jouwe, waardoor het grote geheel, dat beïnvloed wordt door de keuzes van al je gevluchte kids tezamen, extra impactvol voelt.

Idol Manager (2021) - 4½*
Erg lollig management gamepje dat nog het best is te omschrijven als een uitgebreidere Game Dev Tycoon met een vleugje visual novel. Waar de game in uitblinkt zijn de relaties die zich tussen jou en je meisjes onderling kunnen voordoen. Elk randomized karater heeft buiten talenten en vaardigheden ook unieke personality quirks, die zowel voor- als nadelig kunnen uitpakken. Daarbij zijn er erg veel unieke event en verschillende scenario's door de game verweven dat het constant fresh blijft voelen. Of je nu bezig bent dat idol een centerfold te bezorgen, om haar vervolgens te daten, waarop collega's haar beschuldigen van sleeping-to-the-top. Of een risicovolle sexy reclamecampagne op bent 'nt zetten om je nieuwe political-metal zustergroep van de grond te krijgen. Constant zijn er ex- en intrinsic goals om te halen. Het meest gelachen om een schandaal dat een van m'n meisjes trof tijdens het streamen. Blijkbaar was ze GTA San Andreas 'nt spelen en besloten de ondertiteling voor te lezen om haar engels te oefenen. Outrage over de rain of N-bombs leek onvermijdelijk. Maar in plaats van haar te laten verontschuldigen besloot ik simpelweg niks te doen, waarop de twitter-mobs het een dag later al vergeten zijn en moved on to a new target! Zoals gezegd uniek verhalende management game waar ik nu al meerdere seizoenen in heb vertoefd en mijn kleine girl group is uitgegroeid tot entertainment emporium.

Paradise Killer (2020) - 4*
Erg weird glitchwavey 3D detective exploration adventure met vette 2D visual novel stijl art en invloeden. In de verre toekomst heeft een groep onsterfelijken een paradijselijk eiland gecreëerd, met als doel alien godheden aan te trekken. Elke cyclus wordt het eiland opnieuw ontworpen, maar de 249ste iteratie gaat er iets fout. Vlak voor de overstap wordt de raad bruut vermoord, aan jou om het mysterie op te lossen. Maar interviews met excentrieke eeuwenoude semi-godheden, die meer tot concepten zijn verworden als mensen, zijn onvoorspelbaar. Met karakters zoals Lady Love Dies, Witness to the End en Doctor Doomjazz, weet je dat suspects blamen veel wazige lore lezen gaat opleveren. Gameplay bestaat grotendeels uit het eiland verkennen met overal items en clues om te vinden, waarmee je vervolgens de verdachten kan opsporen en ondervragen. Die verkenning is echter onverwacht leuk. Niet alleen omdat het licht N64 voeldende eiland is onderverdeeld in verschillende wijken, die elk een unieke sfeer en flavour opleveren, maar ook door de unlockbare dubbeljump en dash, die de zeer verticale labyrint-achtige districten tot ware playgrounds maakt. Het detective aspect is ook vrij uniek, in dat je er niet één juiste waarheid is, maar het meer afhangt van welk bewijs en alibi's je aan elkaar linkt op 't eind. Uniek sfeervol neon synth murder mystery.

Elden Ring (2022) - 4*
Meer dan 400 uur ingehangen zegt eigenlijk genoeg. Misschien zelfs wat te streng geweest in m'n review, enkel vergeleken met From's former masterpieces verbleekt 'ie wat. Daar los van was 't gewoon toch weer een zeer brute, niet te missen, tocht.

Katana Kami: A Way of the Samurai Story (2020) - 4*
Way of the Samurai vind ik een unieke PS2 hidden gem, dus was verrast door deze spin-off tien jaar na de schijnbare dood van het IP. In eerste instantie teleurgesteld dat er geen keuze momenten meer inzitten en het nu een Diablo kloon geworden lijkt. Maar upon closer inspection is het een uniek andere take op het roguelike genre met weaponcrafting en selling. Waar elk van de vele gecrafte en gevonden wapentypen ook eigen stats en movesets hebben. Met super lekkere, echt samurai voelende swordcombat, met dodges, parries, ripostes en unsheath-attacks, plus dus nog de unieke moves wan het wapentype die je met gebruik unlockt. En doordat je een wekelijks doel moet halen om je potentiële geliefde te bevrijden, en dus zwaarden zal moeten verkopen, krijg je een lekkere loop van 's nachts demonhunting en overdag crafting en management. Extra grappige details zijn dat je de drie heersende facties tegen elkaar uit kan spelen, en aangezien jij de enige smid in town bent lekker cashen. En het feit dat er meerdere suitors achter je damsel aanzitten, omdat het een online game is en andere spelers op dezelfde buit azen. Echter kwam ik er na enkele encounters achter dat het hele online gebeuren grotendeels fake is. Ik dacht al wat zijn er nog veel spelers en ik had toch helemaal geen Plus? Enige victims zijn de levels en vijanden, die door de randomized nature en repetitie wat te snel boren. Verder te gek gamepje die ergens mid m'n top roguelikes hangt.

Titan Chaser (2021) - 4*
Super low-budget janky eenmans projectje dat toch tot een van m'n meest memorabele game ervaringen behoort. Het begint al met het grafisch stijltje, erg low-tek maar leuk gebruik gemaakt van allerlei verouderde technieken. Samen met het mooie kleurgebruik en de epische implications levert het plaatjes op die ver boven hun weight punchen. Een ander uniek aspect zijn de controls gewoon 3d first person, maar alles waar je naar kijkt is gelabeld en activeerbaar, waardoor het als point en clicker voelt. Erg grappig als je in je auto stapt en beseft dat elke functie een apart tabje is. Sleutel draaien, engine aan, stoel veztten, lichten aan, gas geven, niks, uit neutraal zetten, gas geven, oh ja radio aan, en dan ook nog op de weg letten terwijl je de map op je bijrijdersstoel afspeurt voor je locatie. Na een tijdje krijg je het echter door en voelt het juist lekker systematisch met uniek veel control. Tegen die tijd is het spel helaas al afgelopen. Alle vijf missies zijn uniek sfeervolle eigen peaceful takes op Trolljegeren, nog extra enhanced door de lynchian bureaucratic downtime momenten. Zo veel sfeer met zo weinig budget, geef deze dev een zak geld.

Ravenous Devils (2022) - 4*
Lekker lugubere timing management sim met een smaakvolle cannibal butcher victorian versie van bonnie en clyde. Boven lijken maken en hun kleren klauwen om er haute couture van te knutselen. En onder de bodies malen en prakken om er worstenbroodjes van te bakken. De snelheid waarmee nieuwe klanten komen zorgt voor stress momenten waarin je bijna betrapt wordt, maar wat oven-upgrades en scherpere scharen evenen de flow weer lekker uit. Zo vliegen de dagen voorbij en staat voordat je het weet de wekelijkse villian voor je deur. Erg genoten van dit tasty tussendoortje.

Maize (2017) - 4*
Super grappig first person exploration adventure gamepje. Als er door een verkeerd geïnterpreteerde memo, in een afgelegen militair lab, intelligente mais wordt ontwikkeld, duurt het niet lang voordat ze de faciliteit overnemen. Als je hier ontwaakt zonder geheugen is je enige gids een Russische KGB agent wiens verstand vast is komen te zitten in het lichaam van een robot-teddybeer. De gameplay is vrij simpel, alsook de puzzels, maar de reden waarom is zo grappig in het verhaal verwerkt, dat het de perfecte ondersteuning wordt voor dit quirky adventure. Ook zijn de graphics erg mooi voor het budget, door het kleurrijke positively corny design, met special shout-out naar de maismensen zelf. Ondanks wat missing polish en rush toch echt een hidden gem dit, die me vaker deed denken aan de lucas arts lolz of old.

Grootste tegenvallers:

Resident Evil 3 (2020) - 2*
Zelfde euvel als RE2make, de demo was leuker. Bij 2 was het enkel de route reorganisatie die ik minder vond, bij 3 de hele rest van de game. Nee waar ik dacht een soortgelijke, iets actievollere, versie van 2 in Raccoon City te krijgen, blijkt dit een aaneenschakeling van saaie setpieces. Met een Jill die de worst case of strong woman disease so far heeft. En als je dan eindelijk weer een sectie krijgt met wat meer puzzels is het gewoon een repeat van deel 2. Nee niet eens zin om uit te spelen.

Lara Croft GO (2015) - 2½*
Doordat ik zo genoten had van Hitman GO dacht ik dat dit een no brainer was, maar hij was in alles stukken minder. Mindere mechanics met minder leuke puzzels. Het ontbreken van de bordspelstijl maakt dit gewoon een lelijkere low-poly Lara. En veel minder replay value, geen challenges, dus geen rede om runs te verbeteren. Wat overblijft is een snel verteerde snack.

Remothered: Tormented Fathers (2018) - 2½*
Jodie Foster simulator ziet er verrassend goed uit in het begin, totdat de hidey action begint en de jank alle potentie sneller killt dan scissorman. Het idee is best vet mansion doorzoeken met naked crazed grandpa op je hielen, maar de uitwerking is echt totale bagger. Nee goede bedoelingen en creepy stijl en sfeer kunnen dit tergend buggy hide-and-seek slopfest niet redden. Jammer.

Dit was ook wel echt een van mijn favoriete games van dat jaar. Slechts 2x uitgespeeld maar het stak prima in elkaar met heel memorabele karakters die vooral in een grijze zone zaten qua mening. (uitzondering daargelaten). De mini games waren leuk, de diverse kanten van iedereen leer je pas echt kennen na vaker spelen. Erg sterk inderdaad.

Overigens gaat ook Idols Manager op mijn wishlist. Dat soort dingetjes blijven altijd leuk. Ook als het een beetje richting de Ecchi gaat zo af en toe. Heb me een tijd terug Galaxy Girls en Battle Girls aangeschaft. Twee Visual novels met hier en daar wat licht erotische invloeden. Het is geen must, maar het blijft wel lekker speels en geinig.

Road 96 heb ik al een paar jaar op de radar, toch nooit gespeeld. Terwijl het zelfs op Gamepass stond en ik de game al had geïnstalleerd.

Squall Lionheart (moderator)
Manny Calavera schreef:
Ik mis het trouwens, games waar de keuzes die je maakt echt bepalend zijn.

'Kzou zeggen zwengel 'm aan!

Squall Lionheart schreef:
Rode Kat (2023) - 4½*
Afstudeer project van onze enige echte eigen markwiering dat way meer als een 7 had verdient! Lievige ode die verrast door steeds uitbreidende gameplay, met powers die gradually nieuwe mechanics en challenges toevoegen. Leuke soundtrack en voice acting de kers op de taart. Ik zeg downloaden die hap!

Hartelijk bedankt voor jouw positieve beoordeling, Squall Lionheart!
Het doet mij goed om te zien dat jij mijn kattenspel zo waardeert. Ik heb er veel moeite in gestoken. Veel nagedacht over het verhaal; veel dialogen bedacht; veel tekeningen gemaakt; veel gezocht naar passende achtergrondmuziek enzovoort. Ik heb tot nu toe niemand gehad die het spel heeft uitgespeeld. Waarschijnlijk schrikken de wiskundevergelijkingen spelers af.

Ik moet nog steeds een Engelse en Russische vertaling maken van dit spel. Met de Engelse vertaling ben ik bezig; met de Russische moet ik nog beginnen.

Momenteel ben ik bezig met het ontwikkelen van een 3-dimensionaal racespel dat zich afspeelt in ons eigen dorp (en deels op de A7 snelweg). Dit is weer sterk geïnspireerd door de A2 Racer-serie die zich afspeelt op bekende wegen in Nederland (A2 snelweg, Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Scheveningen enzovoort).

Ik heb nog nooit een noemenswaardig 3D spel gemaakt. Het maken van een 2-dimensionaal is relatief simpel, maar 3D komt met extra uitdagingen, zoals cameraproblemen, maar ook het feit dat het maken van 3D modellen en 3D animaties veel lastiger is dan 2D tekeningen en 2D animaties. Ik volg nu een aantal uitlegvideo's om 3D modellen te maken in Blender.

Dit is mijn eerste 3D model in Blender: ons eigen huis. Plaatje 1 en plaatje 2.

Ik ben er erg trots op. Momenteel werk ik aan een 3D model van de iconische Fiat Panda!

Om het eventjes on-topic te houden, dit is mijn lijst.

1. TileMan.io. 2-dimensionbaal blokkenspel met andere spelers in de wereld waarin jij territorium moet veroveren. Jij kunt ook territorium spelen van andere spelers. Simpel, elegant, leuk. Ik speel dit spel vaak als tussendoor. Ik beluister dan een interessante video terwijl ik dat spel speel.

2. Mijnenveger. Zowel de Mijnenveger op Windows XP als op Linux (Gnome Mines) als op mijn mobiele telefoon vind ik erg leuk om te spelen. Echt een geweldig spel. Als ik in de schuur achter de computer zit en naar een mooi liedje luister, speel ik vaak Mijnenveger. Mijn record van toen ik 16 jaar oud was is 117 seconden. Tot op heden (nu ben ik 26 jaar oud) heb ik dat record niet gebroken. Het dichtst dat ik in de buurt ben gekomen is 124 seconden.

3. Inside the Void. Indrukwekkend spel; mysterieus, met mooie grafische effecten en een zéér interessant verhaal. Ik vind het vooral indrukwekkend hoe een spel waar zoveel in zit slechts 31 MB groot is (37 MB op Linux, wat nog steeds erg klein is).

Ja, ik... heb niet zoveel computerspelletjes gespeeld in 2023. In ieder geval: niet zoveel grote spellen, zoals de grote titels die jij op deze webpagina tegenkomt.

Ik heb wel mijn eigen spel Rode Kat (2023) - GamesMeter.nl meermaals gespeeld, voornamelijk om het spel te testen en te zien of het spel deed wat het moest doen.

Een beetje laat, maar hier is nog mijn gaming jaar 2023, met daarbij 2 top-lijsten, die van beste gespeelde games van 2023 en die van games gespeeld in 2023.

Ik heb in totaal 13 games gespeeld die in 2023 zijn uitgekomen, en daarvan heb ik er 7 uitgespeeld en nog 2 voldoende gespeeld om er een oordeel over te kunnen vellen.

Twee die daarbuiten vallen zijn: Fire Emblem Engage en LoZ: Tears of the Kingdom. Die heb ik respectievelijk 7 en 5 uur gespeeld, maar verre van uitgespeeld. Ik zou kunnen beargumenteren dat het uiteindelijk een soort teleurstellingen waren, omdat ik er op een of andere manier niet ingeraakt ben. Maar vroeg of later pak ik ze toch weer op en dan gaat het resultaat vermoed ik weer anders zijn.

Mijn top 8 dan:

1. Starfield
2. Final Fantasy XVI
3. Super Mario Bros. Wonder
4. Hogwarts Legacy
5. Persona 5 Tactica
6. Killer Frequency
7. Loopers
8. Rytmos

Als ik de andere games die ik in 2023 heb uitgespeeld erbij neem dan ziet het er zo uit:

<1.> Disco Elysium
<2.> Mass Effect
3. Starfield
4. Final Fantasy XVI
5. Super Mario Bros. Wonder
6. Hogwarts Legacy
<7.> Utawarerumono: Prelude to the Fallen
<8.> Vampire Survivors
<9.> TOEM
10. Persona 5 Tactica
<11> Coffee Talk
<12.> Heavenly Bodies
13. Killer Frequency
14. Rytmos
<15.> Hextech Mayhem: A Leaugue of Legends Story
16. Loopers
<17.> Hazelnut Hex
18. Erica

Voor de rest heb ik dit jaar in totaal 72 games gespeeld, daarvan 21 uitgespeeld. In totaal heb ik 489.5 uren aan gamen besteed.

PS5: 217.25u
Switch: 108u
PS4: 100u
XBsX: 83u
en dan de resterende tijd verdeeld over PSP, 3DS, PSP en even Gameboy, Xbox 360 en iOs.

Gast
geplaatst: vandaag om 19:24 uur

geplaatst: vandaag om 19:24 uur

Let op: In verband met copyright is het op GamesMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.