menu

Games / Toplijsten en favorieten / Top 10 van 2022

zoeken in:
avatar van Princess Piranha
Ook fijn van de eindejaarslijstjes: Ik dacht dat ik niet zoveel games had gespeeld dit jaar, toch nog een goed gamejaar geweest!

Ik kan zelfs een top 5 maken met games uit 2022:
01. Pokémon Legends: Arceus
02. Pokémon Violet
03. Kirby and the Forgotten Land
04. Fire Emblem Warriors: Three Hopes
05. Kirby's Dream Buffet

Mijn jaar was rijkelijk gevuld met Pokémon haha. Zowel met games maar ook daarbuiten. Mijn neefje van 6 jaar oud is nu helemaal fan van Pokémon. De kaarten verzamelen, de serie op tv en Pokémon Go mag natuurlijk niet ontbreken. Bijzonder hoe zo'n franchise elke generatie weer nieuwe fans krijgt. En voor mij ook wel fijn, want nu kan ik wat extra 'coole tante'-punten verzamelen haha. In ieder geval vond ik Arceus echt heel leuk gedaan. Fijne afwisseling op het klassieke format. Lekker rondstruinen en op ontdekkingstocht gaan.

Mijn top 10 met games gespeeld in 2022 ziet er wel echt heel anders uit:
01. Firewatch (2016)
02. Bug Fables: The Everlasting Sapling (2019)
03. Life is Strange: True Colors (2021)
04. It Takes Two (2021)
05. Pokémon Legends: Arceus (2022)
06. The Legend of Zelda: Breath of the Wild - DLC: The Champions' Ballad
07. Röki (2020)
08. Wandersong (2018)
09. Alba: A Wildlife Adventure (2020)
10. Kirby and the Forgotten Land (2022)

Ik twijfelde of ik Bug Fables of Firewatch op 1 wilde zetten. Bug Fables heb ik zo van genoten! Het gaf mij echt weer hetzelfde gameplezier als de eerste twee Paper Mario games. Een lekker avontuur en leuke personages. Echt zo'n game die ik uren kon spelen, heerlijk! Maar Firewatch vond ik toch het meest bijzonder. Ziet er prachtig uit, speelt met je hoofd en de omgeving zo goed in elkaar gezet. Het stond al lang op mijn lijstje met games die ik wilde spelen, door een Gamepass Trial kon ik het mooi meepakken dit jaar.

En tot slot nog een bijzondere vermelding. Dit jaar heb ik ook eindelijk eens geleerd hoe de Pokémon Card Game werkt haha. Vroeger wel fanatiek kaartjes verzameld, maar nooit de cardgame gespeeld. Nadat ik had geleerd hoe de cardgame eigenlijk werkt, kon ik ook de Pokémon Trading Card Game voor de GameBoy Color spelen

avatar van centurion81
centurion81 (moderator)
Ik dacht zo op de laatste dag van het jaar ook nog even de Top 10 van Gamesmeter ( Toplijst 2022 - GamesMeter.nl ) hier te posten:

1. God of War: Ragnarök (2022)
2. A Plague Tale: Requiem (2022)
3. Gran Turismo 7 (2022)
4. Elden Ring (2022)
5. Cuphead in The Delicious Last Course (2022)
6. Horizon: Forbidden West (2022)
7. Kirby and the Forgotten Land (2022)
8. Pokémon Legends: Arceus (2022)
9. Teenage Mutant Ninja Turtles: Shredder's Revenge (2022)
10. The Quarry (2022)

Mooi lijstje toch wel!

avatar van FlorisV
1. Galak-Z. Ultra coole space shooter in heerlijke anime cartoon stijl. Geweldige soundtrack.
2. Roll Player. Zeer verslavende conversie van het dobbel/puzzel bordspel.
3. Huntdown. Knallende platformer met zalige soundtrack en geluidseffecten.
4. Chorus. Space shooter met heel lekkere controls.
5. Everspace 2. Sterke space looter shooter met veel diepgang in een enorme wereld. Nog even in de Early Access.
6. Alien Isolation. Ook in de tweede playthrough, blijft hij geweldig, zoveel sfeer en spanning en de alien is altijd een dreiging.
7. Need for Speed Undercover. Zogenaamd slecht racespel maar veel leuker dan anderen door de beuk-en-ram missies. En een dikke soundtrack.
8. Mass Effect Legendary Edition. Zelfs bij het voor de derde keer spelen puur genieten. Een SF classic.
9. Gordian Quest. Deckbuilder in manga stijl met lekker veel tactisch positiespel. Dit jaar uit de Early Access.
10. Cosmic Star Heroine. Enorm veel old school charm en een degelijk, leuk combat systeem.

avatar van FlorisV
legian schreef:


- A Plague Tale: Requiem [Xbox | Gamepass] 5*
Absoluut mijn game van dit jaar en eentje die ook direct de geschiedenis ingaat als mijn meest emotionele ervaring. .


Ze kunnen wat zwaarder op de hand zijn en zijn bepaald niet subtiel maar Quantic Dream games hebben ook een sterke nadruk op emotie: Fahrenheit, Heavy Rain, Beyond Two Souls en Detroit Become Human.

avatar van legian
FlorisV schreef:
(quote)


Ze kunnen wat zwaarder op de hand zijn en zijn bepaald niet subtiel maar Quantic Dream games hebben ook een sterke nadruk op emotie: Fahrenheit, Heavy Rain, Beyond Two Souls en Detroit Become Human.

Daar heb ik wel eens wat van voorbij zien komen. Maar ze wisten mij niet altijd direct te trekken. Wat trouwens ook niet helpt is dat het PlayStation exclusives zijn, die gaan op mijn xbox niet werken

avatar van Fonzzz002
Fonzzz002 (crew)
legian schreef:
(quote)
Wat trouwens ook niet helpt is dat het PlayStation exclusives zijn, die gaan op mijn xbox niet werken


Deze zijn inmiddels ook speelbaar op de PC, dus als je een prima game PC hebt dan is die optie er.

avatar van legian
Zie dat ze inderdaad ook op Steam staan, evenals demo's van de betreffende games. Ga binnenkort maar eens kijken of mijn PC dit dan aan kan. Dat is dan best interessant.

avatar van AdrievMer86
Mijn lijst van 2022 is veel retro inspired en waarschijnlijk veel games waar mensen nog nooit van hebben gehoord.
Nu zijn bepaalde games in mijn lijst niet van 2022 en dus heb ik er een top 15 van gemaakt.
Ja bepaalde 2021 games kwamen in fysieke staat ook pas in 2022 uit.
Heb veel games nog geen score gegeven.
Maar wel bijna allemaal uitgespeeld en helemaal mijn ding.
In mijn toplijst zet ik tussen haakjes de versie die ik heb gespeeld en/of uitgespeeld.
Ja een game als vampire survivors duurt zeer lang en blijft leuk.
Sinds korte tijd ook de xbox versie erbij aangeschaft om de ontwikkelaar(s) te ondersteunen.

Veel 2022 games zoals dragon quest treasures, final fantasy stranger of paradise, wonderlands en nog veel meer zijn hier nog ongeopend nog niet eens gespeeld. Dus worden nu ook niet in de lijst vermeld.
Elden Ring is een goed spel, al niet mijn ding en dus vermeld ik hem niet in mijn lijst.
Callisto Protocol was wel aardig, al voor mij net niet de top15 behaald, vanwege niet alle gameplay elementen even goed werkte.

1. SIGNALIS (XBOX SERIES) (2022)
Een silent hill/resident evil inspired classic survival horror game met geweldige art design en sfeer.

2. Infernax (PS5) (2022)
Een geweldige old school NES/SNES inspired rpg/action/platforming game van zeer hoog niveau.
Hoge moeilijkheidsgraad en keuze mogelijkheden.

3. Alwa's Awakening & Cathedral (EVERCADE, 2022 release) (getest op evercade classic, evercade vs en evercade exp)
Geweldige NES/SNES inspired action platformers net zoals met Infernax.
Alwa's Awakening met zijn klassieke exploration, action platforming gecombineerd met puzzels.
Cathedral met zijn Shovel Knight geïnspireerde gameplay.
Vooral Cathedral ligt mij het meest dankzij zijn geweldige sfeer en muziek.

4. Skul: The Hero Slayer (STEAM) (2021)
Heerlijke Rogue-lite 2d action platformer. Niet voor iedereen weggelegd, al prima te doen voor liefhebbers van bijvoorbeeld Dead Cells en Blasphemous etc.

5. Record of Lodoss War-Deedlit in Wonder Labyrinth (PS5) (2021)
Een Castlevania: Symphony of the Night en Bloodstained: Ritual of the Night geïnspireerde game van zeer hoog niveau.

6. Sniper Elite 5 (STEAM) (2022)
Had de singleplayer campagne in de moeilijkste difficulty uitgespeeld en kwam zo nu en dan wat a.i. foutjes tegen.
Maar al om al een zeer goede stealth/sniper game met een geweldige sfeer en prima missies.

7. Vampire Survivors (STEAM) (2022)
Zet deze, te verslavende en oneindig durende retro/pixelated stijl, time survival game gecombineerd met rogue-lite elementen, toch in de top10 notering. Geen idee hoe ze dit genre nu noemen.
Maar eenmaal met deze game bezig en je zit er uren achter.
Zit in totaal al op meer dan 100 uren, als het niet meer is, geen idee.

8. Heidelberg 1693 (STEAM) (2021)
Nu heb ik de ps5 versie fysiek, al vond ik daar de controls wat vreemd vanwege het richt systeem.
Maar met pc versie werkt de game geweldig goed met muis. Controller is met pc versie niet native supported. Ja heel vreemd allemaal.
Maar deze game is zo goed dat ik er weinig woorden voor heb.
De game duurt niet erg lang. Maar geweldige art design, en de sfeer is heerlijk luguber en bloederig en game is best pittig op momenten.

9. Zombie Army 4: Dead War (Switch, 2022 release)
Een best lang durende singleplayer campagne dat natuurlijk steeds hetzelfde is.
Maar de game is zo sfeerrijk en de gameplay blijft verslavend en leuk.
Zelfs op switch een meer dan prima performance en framerate.

10. Soulstone Survivors (STEAM) (2022)
Een actie rogue-lite die heel erg geïnspireerd is door Vampire Survivors.
Maar met Soulstone Survivors beweeg je meer de muis voor het richten.
In dat opzicht doet het wat denken aan een Twin-stick shooter, al niet helemaal.
Deze game kan ook verslavend werken als je eenmaal goed bezig bent.
De game is zelfs nog in ontwikkeling.

11. WRC Generations (PS5) (2022)
Generations voelt als een perfecte balans tussen WRC9 en WRC10.
Het gevoel van rijden is een kwestie van wennen, aanpassen en tunen als nodig.
Het is vooral goed opletten en tunen als je met weersomstandigheden te maken hebt.
Zat vaak op het puntje van mijn stoel.

12. Kirby en de Vergeten Wereld (2022)
Erg vrolijke game die gewoon meer dan fun is.

13. Mario + Rabbids Sparks of Hope (2022)
Geweldige RPG/Strategie fusie met mario en de crazy konijnen. Had hier erg veel plezier aan beleefd. Vond hem persoonlijker leuker dan het eerste deel.

14. Evil West (PS5) (2022)
Keek hier geheel 2022 naar vooruit en de game was het meer dan waard.
De combinatie van melee combat en ranged weapons werkt geweldig goed.
Snelle reactievermogen is vaak ook een vereiste.

15. Arcade Paradise (STEAM) (2022)
Het management gedeelte is misschien maar minimaal met zijn weinig opties.
De gameplay kan daardoor erg eentonig werken met zijn dagelijkse routine van wasserette taken erin verwerkt.
Maar arcade paradise is fun en bevat best wel veel goede Retro inspired games die je over en over probeert te doen voor een high score.
Misschien niet de arcade simulatie die bepaalde mensen hadden verwacht.
Maar de game is fun en meer dan waard voor de beginnende digitale retail prijs van 20 euro.

Hedon Bloodrite, Ziggurat 2 en House Flipper wil ik dan ook nog benoemen in mijn 2022 toplijst als extra nr. 16,17 en 18 notering.

avatar van mrdig
AdrievMer86 schreef:


3. Alwa's Awakening & Cathedral (EVERCADE, 2022 release) (getest op evercade classic, evercade vs en evercade exp)
Geweldige NES/SNES inspired action platformers net zoals met Infernax.
Alwa's Awakening met zijn klassieke exploration, action platforming gecombineerd met puzzels.
Cathedral met zijn Shovel Knight geïnspireerde gameplay.
Vooral Cathedral ligt mij het meest dankzij zijn geweldige sfeer en muziek.


Deze 2 games heb ik ook even gespeeld op de Evercade VS en Exp, vooral Cathedral beviel me wel, maar es verder spelen!

avatar van Grovonion
Tijd voor mijn jaarlijks overzicht, moet me een beetje haasten anders is het straks alweer 2023 dat de klok slaat

Ik heb in 2022 94 verschillende games gespeeld en daarvan 26 uitgespeeld. Dit waren spellen die verschenen zijn tussen 2001 (F-Zero: Maximum Velocity - GBA) en natuurlijk in 2022 (zie beneden).

In totaal heb ik in vorig jaar 495 uren tijd kunnen spenderen aan gamen. Het grooste deel daarvan op PS4 (266 uren), Switch (121 uren) en PS5 (37.5). De rest verdeeld op 6 andere consoles (GBA, DS, 3DS, PS3, iOS en PSP).

Het aantal games dat in 2022 zijn verschenen was 15, 5 daarvan ook uitgespeeld, mijn top:

1. Tactics Ogre - PS5 (hoewel ik toegegen slechts half-weg ben)
2. The Centennial Case - PS4
3. ElecHead - Switch
4. Tasomachi - PS4
5. Spacewing War - PS4

In de andere 10 heb ik (nog) te weinig tijd gestoken om een goed oordeel te vellen, schat ik.

Tenslotte de top van games die ik in 2022 gespeeld heb maar niet per-se in 2022 verschenen zijn:

1. Persona 5 Royal - PS4 (2020)
2. Nier - Automata - PS4 (2017)
3. Xuan Yuan 7 - PS4 (2021)
4. Marvel's Guardians of the Galaxy - PS5 (2021)
5. Attack of the Friday Monsters! A Tokyo Tale - 3DS (2012)
6. Hammerwatch - PS4 (2017)
7. Tetris Effect (2018)
8. Half Minute Hero - PSP (2009)
9. Tactics Ogre - PS5 (2022)
10. ElecHead - Switch (2022)
11. The Centennial Case - PS4 (2022)
12. Grindstone - Switch (2020)
13. Beyond a Steel Sky - PS5 (2021)
14. Persona 5 Dancing in Starlight (2018)
15. Nippon Marathon - PS4 (2018)
16. Light Fairytale - Episode 1 - PS4 (2021)
17. Tasomachi - PS4 (2022)
18. Daedalus - PS4 (2019)
19. Iris Fall - PS4 (2021)
20. Spacewing War - PS4 (2022)

Gast
geplaatst: vandaag om 01:39 uur

geplaatst: vandaag om 01:39 uur

Let op: In verband met copyright is het op GamesMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.