menu

Games / Toplijsten en favorieten / Top 10 van 2022

zoeken in:
Het is weer december en dus lijstjestijd!

Plaats hier je toplijst met de beste games van 2022 of die van de beste games die je dit jaar hebt gespeeld.

Discussie en uitleg maakt het uiteraard nog leuker

Mijn eindlijst volgt pas vlak voor de jaarwisseling, je weet nooit wat er nog bij komt.

Ik heb 2 games dit jaar gespeeld die ik game van het jaar kan maken. Kirby and the forgotten land en Guardians of the Galaxy. Beiden 4,5*. Die eerste zal mijn 2022-lijstje winnen en ik moet nog even nadenken welke van de 2 mijn totale toplijst gaat winnen.

Zal ook tegen het einde van het jaar zijn. Ik wil eerst nog even Vampire Swansong aanvatten. Ik heb dit jaar best wel wat goede nieuwe games gespeeld. En ook nog een hoop gemist. In dat opzicht vond ik 2022 toch wel een sterk jaar. En 2023 start voor mij ook meteen weer goed met zowel een nieuwe Fire Emblem en Final Fantasy Theatrythm.

Lijstje volgt later...

Was een aangenaam mooi game jaar. Veel 2022 titels gespeeld, dus lijstje moet lukken ( zoals het hoort )
Zoals vele weten, vind ik namelijk dat een dergelijk jaarlijstje, ook enkel titels van dat jaar "moet" bevatten, maar ieder zijn ding

1. Elden ring
2. God of war Ragnarok
3. Cuphead The Delicious Last Course
4. Destiny 2 the Witch queen
5. Gran Turismo 7
6. COD MW 2
7. Splatoon 3
8. Lego Star Wars The Skywalker Saga
9. Fifa 23
10. Mario Strikers Battle League

Tevens gespeeld, maar vallen buiten de top 10, zijn:
Horizon Forbidden West, Kirby the Forgotten land, Switch Sports, TNMNT Shredder's Revenge en Overwatch 2

-marco- schreef:
Was een aangenaam mooi game jaar. Veel 2022 titels gespeeld, dus lijstje moet lukken ( zoals het hoort )
Zoals vele weten, vind ik namelijk dat een dergelijk jaarlijstje, ook enkel titels van dat jaar "moet" bevatten, maar ieder zijn ding
Voor mij zijn er twee lijsten: 1 met de beste titels die ook daadwerkelijk in 2022 zijn uitgekomen. Waarbij ik wel vind dat het lijstje pas na december opgesteld kan worden omdat december een volle games-maand is wat betreft tijd om te gamen maar ook omdat er dan nog significante games verschijnen. Maar ik maak ook graag een lijst van beste games die ik persoonlijk in 2022 gespeeld heb. De pile-of-shame-best-of zo te zeggen.

Staat voor mij niks meer op het lijstje in December
Daarbij kan de top 10 (verwacht het niet), altijd nog aangepast worden

Edit:

Dus toch zojuist kleine aanpassing gedaan , was topper Cuphead vergeten

-marco- schreef:

Ik weet dat wij jaren terug een beetje mot hadden om dit, maar ik denk dat het beiden kan.

Ik lever dan ook altijd een 2022 lijstje en een gespeeld in 2022 lijstje in bij dit topic.

Ach eindejaarslijstjes leveren altijd wel wat discussie op. Met games heb ik toch altijd wel moeite om een lijstje te maken met games uit dit jaar.

Hm echt geen zin in ook.

Confusie schreef:
Hm echt geen zin in ook.

Wat? kom op Confusie even die hersens laten kraken kom op met je top 10!..

Anders moeten we even bij praten in de Nachtgappies club... (als je daar wat aan hebt tenminste).

Nou aangezien ik me geen nieuwe titels meer zie spelen dit jaar gooi ik mijn lijstje(s) er maar alvast op. De eerste is de top 10 met enkel releases uit 2022 die ik heb uitgespeeld of voldoende heb gespeeld om te beoordelen.

1. Triangle Strategy (Switch)
2. Sifu (Switch)
3. Rune Factory 5 (Switch)
4. Bear and Breakfast (Switch)
5. The Quarry (Xbox One)
6. Cult of the Lamb (Switch)
7. Trek To Yomi (Xbox One)
8. Return to Monkey Island (Switch)
9. Mario Strikers Battle League (Switch)
10. Arcade Spirits The New Challengers (Switch)

De tweede is mijn top 15 games waarin ik alles gooi dat ik dit jaar heb uitgespeeld of intensief heb gespeeld. Met 5 plekjes uitgebreid om toch bijna mijn volledig 2022 lijst erin te krijgen.

1. Triangle Strategy (Switch) 2022
2. Disco Elysium (Switch) 2019
3. Red Dead Redemption 2 (Xbox One) 2018
4. Sifu (Switch) 2022
5, Rune Factory 5 (Switch) 2022
6. Bear and Breakfast (Switch) 2022
7. Puyo Puyo Tetris 2 (Switch) 2020
8. Yakuza 0 (Xbox One) 2015
9. Cult of the Lamb (Switch) 2022
10. Trek to Yomi (Xbox One) 2022
11. Regalia Royal Edition (Switch) 2017
12. Trek to Yomi (Xbox One) 2022
13. Return to Monkey Island (Switch) 2022
14. Mario Strikers Battle League (Switch) 2022
15. Grindstone (Switch) 2019

De games die ik helaas in geen lijstjes meer kon plaatsen maar wel memorabel genoeg zijn om even te vermelden. Ik kwam er enkel niet aan toe om er voldoende uren in te steken - ook al ben ik met enkele best goed op weg ondertussen of ze zijn uitgespeeld (*) : Banners of Ruin, Corridor Z, Unavowed, Cosmic Star Heroine (*), Quantum of Solace (*), Two Bit Campus, Borderlands Tiny Tina's Wonderland en Borderlands 3.

De games uit 2022 die ik eigenlijk nog graag gespeeld had maar vanwege mijn backlog en talloze nieuwe releases (zowel 2022 als aangeschafte 'oude') niet aan toekwam (of bvb geen PC) en niet in bezit heb: Elden Ring, Mario vs Rabbits 2, Kirby, The Dark Pictures The Devil Within, Total Warhammer 3, Shadow Warrior 3, Dorfromantik, Rogue Legacy 2, Turtles Shredders Revenge, Warhammer40k Darktide, Xenoblade Chronicles 3, Persona 5, Frontmission 1st, Neon White, Signalis, Citizen Sleeper, Potion Permit, Bayonetta 3, Beacon Pines, River City Girls 2 (ok...komt pas deze week uit...maar wellicht niet meteen een aanschaf een 39.99) Inscryption, Chained Echoes, Evil West, Dead West, Weird West, Hard West II...

^ Dat lijstje is een beetje on-top of my head wat ik me nog herinner dat ik echt graag wou spelen dit jaar. Ongetwijfeld mis ik nog wel enkele 10tal indie games of zelfs grotere games.

Eh ik zie dat die tweede lijst lichtjes fout is gekopieerd. Blijkbaar had ik Trek to Yomi 2x erin staan. Moet als volgt zijn:

1. Triangle Strategy (Switch) 2022
2. Disco Elysium (Switch) 2019
3. Red Dead Redemption 2 (Xbox One) 2018
4. Sifu (Switch) 2022
5, Rune Factory 5 (Switch) 2022
6. Bear and Breakfast (Switch) 2022
7. Puyo Puyo Tetris 2 (Switch) 2020
8. Yakuza 0 (Xbox One) 2015
9. The Quarry (Xbox One) 2022
10. Cult of the Lamb (Switch) 2022
11. Trek to Yomi (Xbox One) 2022
12. Regalia Royal Edition (Switch) 2017
13. Return to Monkey Island (Switch) 2022
14. Mario Strikers Battle League (Switch) 2022
15. Grindstone (Switch) 2019

Altijd leuk om te zien met welke games iedereen het meeste plezier heeft gehad in het desbetreffende jaar. Aangezien ik tegenwoordig maar heel weinig nieuwe games speel, maak ik één Top 10 voor 2022 met daarin de beste games die ik heb gespeeld. Hier doe ik misschien een tweetal games bij die ik heb geprobeerd, maar mee ben gestopt. Moet eerst nakijken wat ik ook al weer heb gespeeld dit jaar, haha.

solidKevin schreef:
Moet eerst nakijken wat ik ook al weer heb gespeeld dit jaar, haha.

Ja dit heb ik ook haha. Ik ben dit jaar niet zo goed bezig geweest met daadwerkelijk stemmen op games die ik heb gespeeld, dus ik kan niet hier spieken in mijn gameslog oepsie! Ook wel zonde, want bij sommige games heb ik nu zoiets van: Tja, wat vond ik hier ook alweer van?

Zal er nog wel even voor gaan zitten ergens deze maand, altijd leuk een lijstje!

Princess Piranha schreef:
(quote)

Ja dit heb ik ook haha. Ik ben dit jaar niet zo goed bezig geweest met daadwerkelijk stemmen op games die ik heb gespeeld, dus ik kan niet hier spieken in mijn gameslog oepsie! Ook wel zonde, want bij sommige games heb ik nu zoiets van: Tja, wat vond ik hier ook alweer van?

Zal er nog wel even voor gaan zitten ergens deze maand, altijd leuk een lijstje!

Wel blijven stemmen hoor!

Vind het altijd leuk te zien wat mensen nou in zo'n jaar spelen.

Lekker veel Switch games Sinner dat gaat ook veel in mijn lijst komen.
Die typische cartoon stijl, vrolijkheid en plezier dat vind ik altijd wel op een Nintendo console.
Ik moet alleen Mario + Rabbids Sparks of Hope (2022) - GamesMeter.nl nog spelen dat word de laatste van dit jaar.

Fonzzz002 (crew)
Voor mij was dit was mogelijk het beste gamejaar, tot nu toe . Goed genoten en ben met 15 games geëindigd in de toplijst. De lijst van 2022 games:
1. God of War Ragnarok (5*)
2. The Quarry (4,5*)
3. Mario + Rabbids: Sparks of Hope (4/4,5*)
4. Kirby and the Forgotten Land (4*)
5. Sonic Frontiers (4*)
6. Stray (4*)
7. Sifu (4*)
8. Cuphead: The Last Course (4*)
9. Multiversus (4*)
10. Bayonetta 3 (4*)
11. Teenage Mutant Ninja Turtles: Shredder's Revenge (4*)
12. Stranger of Paradise: Final Fantasy Origins (3,5*)
13. The Last of Us: Part 1 (3,5*)
14. The Callisto Protocol (3,5*)
15. Pac-Man World: Re-pac (3,5*)

Van de 2022 games staan Evil West, Elden Ring en As Dusk Falls nog op mijn to-try lijstje.

Games die ik voor het eerst deed in 2022
1. Bayonetta 2 (4,5*)
2. Klonoa (4/4,5*)
3. Bayonetta (4*)
4. Dragon Ball Z: Kakarot [en DLC] (4*)
5. Spider-Man: Miles Morales (4*)
6. Scarlet Nexus (3,5*)
7. Klonoa 2: Lunatea's Veil (3,5*)
8. Nioh (3,5*)

Damn, ik zie in mijn overzicht dat ik maar bar weinig games uit 2022 heb gespeeld. Voor 2021 zou ik een hele lijst kunnen opstellen. A plague tale requiem staat al een tijdje op mijn lijstje, trap die nog af voor einde jaar. Vooral Turtles shredders revenge en vampire survivors vind ik erg tof, love die old school vibes en gameplay.

Toch SnowRunner nog steeds.

Ik dacht dat ik dit jaar best veel had gegamed, maar dat valt eigenlijk wel mee. Hieronder mijn tien favoriete games die ik dit jaar voor het eerst heb doorgespeeld.

01. A Plague Tale: Requiem (2022) | Platform: Xbox Series X | 5*
02. Marvel's Guardians of the Galaxy (2021) | Platform: Xbox Series X | 4,5*
03. A Plague Tale: Innocence (2019) | Platform: Xbox One | 4,5*
04. Kingdom Hearts: Birth by Sleep (2010) | Platform: PlayStation 4 | 4,5*
05. Elden Ring (2022) | Platform: Xbox Series X | 4*
06. Blur (2010) | Platform: PlayStation 3 | 4*
07. Pentiment (2022) | Platform: Xbox Series X | 4*
08. Metal: Hellsinger (2022) | Platform: Xbox Series X | 4*
09. Kingdom Hearts III (2019) | Platform: PlayStation 4 | 4*
10. Hitman III (2021) (+ deel 1 en 2) | Platform: Xbox Series X | 3,5*

En hieronder nog twee games die ik dit jaar heb geprobeerd en mee ben gestopt. Kon helemaal niks met deze titels.

01. Deathloop (2021) | Platform: Xbox Series X | 2*
02. The Elder Scrolls V: Skyrim (2011) | Platform: Xbox Series X | 2,5*

solidKevin ik heb uit jouw lijst 0 spellen gespeeld dat maak ik niet vaak mee...
En we hebben allebei een totaal andere smaak wie ben jij?

Edit: O wacht The Elder Scrolls V: Skyrim natuurlijk wel die vond ik ook niks.

banjo schreef:
solidKevin ik heb uit jouw lijst 0 spellen gespeeld dat maak ik niet vaak mee...
En we hebben allebei een totaal andere smaak wie ben jij?

Iemand zonder Switch en met een smaak die nogal breed is vind ik zelf, haha. Ik moet wel zeggen dat ik bijna de helft niet had gespeeld zonder GamePass, dus deze lijst had er heel anders uit kunnen zien.

Winkelwagentje (moderator)
Games die dit jaar verschenen zijn gaat een kort lijstje zijn.
Ben al wel aan Valkyrie Elysium (2022) begonnen, maar daar heb ik nog maar een paar uurtjes van gespeeld.

01. Nobody Saves the World (2022) | 4.0*
02. ADIOS Amigos: Galactic Explorers (2022) | 4.0*
03. Horizon: Forbidden West (2022) | 3.5*
04. GhostWire: Tokyo (2022) | 3.0*

Andere games die ik dit jaar uit(voerig) -gespeeld heb:

01. Disco Elysium (2019) | 5.0*
02. Stardew Valley (2016) | 4.5*
03. LEGO City Undercover (2013) | 4.0*
04. Spiritfarer (2020) | 4.0*
05. LEGO Jurassic World (2015) | 3.5*

centurion81 (moderator)
Ik speel altijd amper wat uit een jaar zelf, dus bij deze de volledige lijst van wat ik dit jaar uitvoerig gegamed of uitgespeeld heb. Mijn #1 game van 2022 was Gran Turismo 7 trouwens, wat een racegame, daar keer ik de komende jaren vast met enige regelmaat naar terug! Qua platforms denk ik 60% PS5, 35% Switch en dan nog wat mobile/laptop. Ook voor het eerst een family game er tussen, die ik met mijn oudste dochter (4) wat speel (Carnival Games)

01. Gran Turismo 7 (2022) | PS5 | 5.0*
02. Assassin's Creed IV: Black Flag (2013) | PS4 | 4.0*
03. RiME (2017) | PS4 | 4.0*
04. Life is Strange: Before the Storm (2017) | PS4 | 4.0*
05. Beyond: Two Souls (2013) | PS4 | 4.0*
06. The Journey Down: Chapter Three (2017) | PS4 | 4.0*
07. The Journey Down: Chapter Two (2014) | PS4 | 4.0*
08. Quiplash (2015) | PS4 | 4.0*
09. Paper Mario: The Origami King (2020) | Switch | 4.0*
10. The Journey Down: Chapter One (2012) | PS4 | 3.5*

11. Woven (2019) | Switch | 3.5*
12. SNK vs. Capcom: Card Fighters' Clash (2022) | Switch | 3.5*
13. Sagebrush (2018) |PS4 | 3.5*
14. Battlefield 1 (2016) | PS4 | 3.5*
15. What Remains of Edith Finch (2017) | PS4 | 3.5*
16. Koral (2019) | Switch | 3.5*
17. Wanderlust: Travel Stories (2019) | Switch | 3.5*
18. Mahjong Solitaire (2022) | Android | 3.5*
19. The Little Acre (2016) | PS4 | 3.0*
20. A Normal Lost Phone (2017) | PC | 3.0*

21. Carnival Games (2007) | PS4 | 3.0*
22. Krispee Street (2022) | Android | 2.0*
23. Ski Sniper (2017) | Switch | 1.5*

Zojuist even alle games die ik dit jaar heb gespeeld (voor zover ze op de site staan) voorzien van een aantal sterren. En daarna hier maar eens een post doen. Net als iedereen de disclaimer dat het niet alleen maar 2022 is, want dat is niet te doen. Top 15tje gemaakt, waarbij we beginnen met wat 3,5 sterren:

15. NUTS
Walking simulator waarbij je eekhoorns moet fotograferen in 'n natuurgebied, omdat een bedrijf daar een dam wil aanleggen. De eekhoorns zouden beschermde diersoorten zijn, dus als ze er nog zijn, kan dat de dam stoppen. De game deed me redelijk veel aan Firewatch denken. Dat is wat mij betreft een goed teken.

14. Call of the Sea
Qua genre zit dit in de hoek van Myst; het verkennen van in dit geval een eiland om puzzels op te lossen en zo te ontrafelen wat er is gebeurd op het eiland. Toffe vertelling, niet al te sterke puzzels.

13. Webbed
Een 2D platformer waar je als spin speelt, en dat betekent dus ook het schieten van webs om puzzels op te lossen of tricky omgevingen te navigeren. Inventieve controls daardoor ook, wat het wel fris houdt. Verder is het namelijk een behoorlijk standaard metroidvania, zonder noemenswaardig verhaal. De graphics staan me ook wat tegen. Maar de gameplay is onderhoudend genoeg om de game wel zonder problemen te willen 100%’en.

12. biped
Coöperatieve puzzle game waarbij je met je medespeler moet samenwerken om verder te kunnen. De ideeën voor wat betreft puzzels die hier ten toon worden gespreid zijn niet bepaald nieuw. Maar hey, goed uitgevoerd, dus dan kom je wel aan de 4 sterren, want zoveel frustratieloze co-op puzzle games zijn er niet

11. Outer Wilds: Echoes of the Eye
Het originele Outer Wilds staat in m’n top 10 aller tijden. Deze DLC is wat mij betreft een behoorlijke stap terug. In principe is het idee hetzelfde: als je maar gaat verkennen kom je van zelf mysteries tegen die je op wil lossen. Maar als het idee hetzelfde is, waarom is het dan minder goed? Nou, omdat de basisgame in de weg zit: je moet elke keer eerst een minuutje of twee naar de DLC locatie reizen. Vervolgens is alle content van de DLC op die ene locatie, waardoor de informatiedichtheid veel hoger ligt dan in het origineel. Daardoor is het gevoel van exploreren een stuk minder sterk en niet zo subtiel. Ten slotte had ik ook nog best wel wat technische issues, zoals crashes of dat ik niet meer kon springen. Maar goed, zelfs een mindere versie van Outer Wilds is nog steeds goed.

10. DEATHLOOP
Pfoe, hier zag ik enorm naar uit na Dishonored (2) en Prey, allemaal games die tot de beste games ooit behoren. Maar de voortekenen waren al niet al te best, het leek me een stukje te ambitieus. In de basis vind ik deze game gewoon wel vermakelijk, maar ook vol gemiste kansen.

9. Linelith
Van de meest ambitieuze game in de lijst als vorige naar de minst ambitieuze; in een uurtje was ’t al klaar. Een puzzle game met een subliem idee als centrale mechanic, tot in perfectie uitgevoerd (perfectie is natuurlijk wel makkelijker als de game kleiner is).

8. Unavowed
Klassieke point ‘n click game, toffe sfeer en muziek, redelijk simpele puzzels. Dat laatste is wat mij betreft een pluspunt in het genre, want vaak zijn de puzzels zo obscuur dat ze de flow van het verhaal compleet ruïneren. Ook leuk is het design idee om het als een Bioware (Dragon Age) game aan te vliegen, waarbij je per missie twee van de vier karakters kan kiezen om mee te nemen. Afhankelijk daarvan is alle dialoog anders en zul je ook andere oplossingen voor puzzels moeten zoeken.

7. Supraland Six Inches Under
Weer een uitbreiding van Supraland, en in principe heb ik daar hier al genoeg over geschreven, ’t is in principe gewoon meer van die trant. En het is nog steeds goed, maar wat minder verrassend.

6. Betrayal at Club Low
Nieuwe game van Cosmo D (Off-Peak, Norwood Suite), en de absurdistische stijl, lekker nachtelijke muziek en fixatie op pizza is er nog steeds en is nog steeds geweldig. Wat nieuw is is dat er daadwerkelijke game mechanics zijn in plaats van alleen een walking simulator. Een RPG, compleet met skills, levelling, en dice rolls om te zien of je stat checks door komt of niet. Werkt wonderbaarlijk wel.

5. Dorfromantik
Je krijgt een stapel tegeltjes, en moet met die tegeltjes een landschap maken (denk Carcassonne). Gaandeweg krijg je queesten zoals: maak een (water)weg van minstens 10 tegels lang, of bouw een stad van 20 tegels, een bos van 384 bomen, etc. Als je dat voltooid, krijg je meer tegels. Doel is om zo lang mogelijk door te gaan zonder dat je tegels op gaan. Lekker verslavend!

4. Cuphead: Delicious Last Course
En inmiddels komen we dan bij de 4,5 sterren uit. Cuphead zelf was al een geweldige game, deze DLC is meer van hetzelfde. Met een nieuw karakter dat alles een tikje simpeler maakt. En daarmee vooral iets minder frustrerend, maar zeker niet te makkelijk.

3. Escape Simulator
Escape rooms zijn best wel tof, en deze game komt het dichtste bij een Escape room wat je kunt komen in het medium. Naja, wellicht dat het met VR nog beter kan. Volledig co-op doorgespeeld. Het weet het gevoel van een escape room gewoon uitstekend na te bootsen, met inventieve en gevarieerde puzzels.

2. The Forgotten City
Een telg van de timeloop hausse van vorig jaar, en na Outer Wilds de beste die ik tot nu toe gespeeld heb. Duidelijk ontstaan als een Skyrim mod, wat je kunt zien aan de ietwat awkward animaties en dergelijke. Maar tof mysterie, leuk om te ontrafelen, speelt soepel weg. De klassieke Oudheid en hun pantheon doet het ook altijd wel goed bij mij, met wat filosofische kwinkslagen hier en daar.

1. Inscryption
Beste game die ik dit jaar gespeeld heb. Van dezelfde maker was Pony Island belabberd (2,5/5) en The Hex al een stuk beter (3,5/5). De trend van 1 ster hoger per game wordt voortgezet hier, net als de ideeën waar de developer mee speelt. Het is altijd een beetje ‘meta’ en getroll, maar dit keer is de gameplay ook uitstekend. Gedurende de game worden verschillende stijlen van digitale kaartspelletjes goed uitgewerkt, en die variatie houdt het leuk voor de hele game. Ik vind vooral het eerste deel erg sterk, waar de hele sfeer erg creepy maar toch warm is. De stijlen daarna vind ik wat minder. Wat vooral opvalt is hoe fris, slim en inventief er wordt omgesprongen met de gameplay.

Tijd voor mijn eindejaarsranking. Ik dacht dat er nog een stem bij zou komen, maar dat red ik niet meer in dit jaar, dus die komt er komend jaar bij.

Ik heb een geweldig gamejaar gehad, maar wel grotendeels met titels van voor 2022. Ik heb er steeds meer moeite mee om de volle mep te betalen voor games. Niet uit geldnood, maar omdat games gewoon niet af zijn en omdat ik dit jaar niet al te veel nieuwe titels zag die ik perse op dag 1 moest hebben. Mijn gamejaar was best uniek, de eerste keer ooit dat ik een Playstation heb gekocht. Dat zie je nu nog niet terug in de stemmen, maar komend jaar wel. Heb nog tig games liggen die ik ga spelen. Verder heb ik Gamepass goed gebruikt en diverse titels geprobeerd die ik anders niet zou kopen. Niet alles wat even goed, maar voor het geld hoef je het niet te laten.

1 Kirby and the forgotten world - 2022 - Switch - 4,5*

Wat, Kirby op 1? Jazeker. Ik heb hier zo enorm veel plezier van gehad. Prachtige, kleurrijke levels vol met vrolijke gameplay waarbij je toch echt nog wel geregeld goed moest zoeken om de dingen te vinden. Ik werd helemaal happy tijdens het spelen van Kirby. De muziek bleef weken nadat ik klaar was nog in mijn hoofd hangen.

2 Marvel's Guardians of the Galaxy - 2021 - Xbox X - 4,5*

Nipt de nummer 2, had ook zo de nr 1 kunnen worden. Een juweeltje. Visueel oogverblindend mooi, maar ook vol humor en mooie emotionele momenten. De gameplay is ook tof, maar ik merkte wel richting het einde dat ik er klaar mee was. Met dik 20 uur gameplay best uitgebreid voor een shooter.

3 Spider-Man: Miles Morales - 2020 - PS5 - 4*

Ik had er jaren op gewacht, maar kon dus eindelijk een Spider-Man titel op de Playstation spelen. Begonnen met Miles Morales, maar met de originele game ben ik nu nog bezig. Het is awesome om rond te slingeren in een visueel ongelofelijk mooi Manhattan dat ook echt leeft. En de venomkrachten zijn lekker om te gebruiken op je vijanden. Echt mee vermaakt.

4 Teenage Mutant Ninja Turtles: Shredder's Revenge - 2022 - Xbox X - 4*

Mijn retromoment van dit jaar. Heerlijk dat dit uitgebracht is en direct op Gamepass stond. Lekker old school rammen en beuken samen met een maat naast me op de bank. Geweldig avondje mee beleefd. Komend jaar maar eens de Cowabunga Collection kopen voor meer van dit soort fun.

5 Gears 5 - 2019 - Xbox X - 4*

Destijds mee begonnen, ook op gestemd hier maar nooit uitgespeeld omdat het toch een beetje tegenviel. Dit jaar weer opgepakt en het bleek toch echt veel beter dan ik toen vond. Ik denk mijn eerste game die ik 2x op een eindejaarslijstje heb gezet in mijn tijd op deze site.

6 Fifa 23 - 2022- Xbox X - 3,5*
7 Assassin's Creed: Valhalla - 2020 - Xbox X - 3,5*
8 Forza Horizon 5 - 2021 - Xbox X - 3,5*
9 Microsoft Flight Simulator - 2020 - Xbox X - 3,5*
10 Mario Party: Superstars - 2021 - Switch - 3,5*
11 Bully - 2008 - Xbox X - 3,5*
12 Fall Guys: Ultimate Knockout - 2020 - Xbox X - 3*
13 Mario Strikers: Batlle League Football - 2022 - Switch - 3*
14 Maneater - 2020 - Xbox X - 3*

Grootste teleurstelling was Mario Strikers. Zo naar uitgekeken, maar het was slaapverwekkend door de minimale content. Na een weekje alweer doorverkocht. Een verrassing was weer Flight Simulator. Geen echte game, maar wel enorm bevredigend om af en toe een uurtje te spelen en dan te vliegen over steden of gebieden waar ik ooit geweest ben.

Mijn 2022 gamelijstje is dus vrij klein:

1 Kirby and the forgotten world - 2022 - Switch - 4,5*
2 Teenage Mutant Ninja Turtles: Shredder's Revenge - 2022 - Xbox X - 4*
3 Fifa 23 - 2022- Xbox X - 3,5*
4 Mario Strikers: Batlle League Football - 2022 - Switch - 3*

Gelukkig wel 2 topgames.

Ik heb dit jaar belachelijk veel gegamed en iets van 50 stemmen uitgebracht zie ik in mijn gameslog, maar ik zal het bij een top 10 houden van wat ik dit jaar heb gespeeld:

1. A Plague Tale: Requiem (2022) - GamesMeter.nl: 5*
2. Horizon: Forbidden West (2022) - GamesMeter.nl: 4.5*
3. Narita Boy (2021) - GamesMeter.nl: 4.5*
4. Return to Monkey Island (2022) - GamesMeter.nl: 4.5*
5 Archvale (2021) - GamesMeter.nl - 4*
6. The Ascent (2021) - GamesMeter.nl en The Ascent: Cyber Heist (2022) - GamesMeter.nl - 4*
7. LEGO Star Wars: The Skywalker Saga (2022) - GamesMeter.nl : 4*
8. Strange Brigade (2018) - GamesMeter.nl - 4*
9. Teenage Mutant Ninja Turtles: Shredder's Revenge (2022) - GamesMeter.nl - 4*
10. Kaze and the Wild Masks (2021) - GamesMeter.nl: 4*

Games die dan net niet de top 10 hebben gehaald zijn The Falconeer, Borderlands 3, Back 4 Blood, The Medium, Mortal Kombat 11, Modern Warfare uit 2019 en CoD MWII uit 2022, toffie indie games als The Artful Escape, The Pedestrian, Echo Generation, Raji en dan nog een 15 tal 3* games of lager....

Op het moment dat ik dit lijstje samenstelde heb ik m'n nummers 1 en 2 nog even omgedraaid. Plague Tale zal me altijd goed bij blijven, wat een meeslepend verhaal, sfeer, muziek, graphics noem maar op, die toch maar op 5* gezet en Forbidden West een half sterretje lager. Forbidden West is ook meteen de enige ps5 game die ik heb gespeeld dit jaar en heb ik me uiteraard ook uitstekend mee vermaakt, maar deze zal niet voor eeuwig een diepe indruk bij me achterlaten.

Qua indie game special mention voor Narita Boy, wat een gave indie game,, top pixel art, smooth gameplay en toffe sound, op en top mee vermaakt begin dit jaar.

Squall Lionheart (moderator)
Lijstjes tijd!

Twee games gegamed van dit jaar:

NeonLore (2022) - 2½*
Review staat bij de game pagina...

Steam Engine (2022) - ½*
In twee minuten te platten...

Dit jaar pas gegamede oudere toppers:

The Surge 2 (2019) - 4½*
Verrassend veel van genoten. Stuk minder serieus als het eerste deel, maar levert in dit geval een leukere wereld op. Gevarieerde sci-fi metropool overrun door weirde nanotech waar life goes on. Maar story en setting is door de wat unfocused feel zeker niet waar de game shined. Het is tegen verwachting in het battle-systeem dat dit keer veel beter klikt. Het lijkt wel alle drie de souls varianten te combineren. Je kan ouderwets shield en wapen stijl, je kan snel spelen met dash en regain, wat meer als Bloodborne voelt, of je kan een pure parry build maken ala Sekiro. Je krijgt drie gear slots, waardoor je voor elke vijand snel kan wisselen van stijl. Daar komt een verbeterd, nog meer risk-reward, healing systeem bij, waar damage done omgezet kan worden in extra heals en heals banken. Deel een was een janky slog van een clone, dit voelde daarentegen als een joyous iteration van het genre.

Control (2019) - 4*
Met lichte tegenzin aan begonnen, omdat ik de gameplay vids maar repetitief vond lijken, maar ze gaven niet weer hoe lekker die hectische shoot-outs spelen. Jesse's gaven lijken weinig vernieuwend maar werken zo lekker in combinatie dat het toch een unieke battle-flow oplevert, die ondanks weinig variatie lang genoeg leuk blijft. Tweede onverwacht sterke punt was het brutalist design met incredible destruction en het lekker mysterieus-melig peaksy story-sfeertje. Leuke lore en chars, cool background drama, met als finishing touch de lichte soulsy invloeden.

Tormented Souls (2021) - 4*
Moeilijk om te zeggen hoeveel mijn cijfer is beïnvloed door nostalgie, maar deze ultra ouderwetse throwback is de beste survival horror ervaring van de afgelopen tijd voor mij, ondanks dat er weer wat AAA contenders in het genre bezig zijn. Het is echt oldschool in all the right ways imo, hoewel de bad voiceacting hier niet sfeerverhogend werkte. Prachtige fixed angle views, lekker mansion design, appropriately clunky combat, leuke puzzels, lekker freaky sfeertje... Ondanks dik twenty year gap slide deze game zo in het rijtje van A-tier resident clones, onder Galerians, boven Carrier, ergens naast Overblood.

Star Wars Jedi: Fallen Order (2019) - 4*
Een van de coolere dingen die het Star Wars universum recentelijk heeft uitgepoept. Niet alleen echt een mix van alle populaire game-stijlen van afgelopen decade tot een smooth blend gemixt, ook story en chars onverwachts goed en meeslepend. Hij is niet helemaal jankfree en de tweede helft werd het wat lamer met force witches en zombie-ghosts, maar qua gameplay bleef het een lekkere mix van set piece rides, platform puzzling, soulsy combat en erg leuke exploration in mooie massive interconnected levels.

Yakuza: Like a Dragon (2020) - 4*
Ryƫ ga Gotoku's ode aan Dragon Quest en Persona 5. En hoewel ze vooral ook de tedium en grind van hun inspiratiebronnen hebben gekopieerd (en Yakuza was al niet de snelste point getter), is het een erg vermakelijke goed passende combo geworden. Niet alleen is er weer ontzettend veel side gedoe met mini games, ook de is de constant aanwezige RPG combat, met letterlijke jobs om te combineren, verzadigd met oneindig veel challenges en stats om te halen, waardoor het grinden en questen altijd een of meerdere bijtaken bevat. Ook cool dat de city-size is meegegroeid. De nieuwe helden zijn een loveable bunch en de main story is, hoewel lacking in flow, ook weer erg sterk. Maar vooral weer erg memorabel door de supermelige humor, die dit keer in overvloed aanwezig is. Ik heb al een uur in een deuk gelegen door de bios van de bad guys te browsen...

Battle Chef Brigade (2017) - 4*
Te gek gamepje, deze mix tussen hack n slash rpg en match 3 adventure. Als eerste is de 2d art echt gorgeous, met super veel leuk geanimeerde characters en mondwaterend mooie fantasy ingrediënten en gerechten. Het overkoepelend tournament verhaal is perfect opgebouwd en de stressige mix van vrij kunnen battle harvesten en kook puzzelen, onder constante tijdsdruk, is verrassend verslavend. Maaltijd-elementen en ingrediënten-combo's zorgen voor grappig gepuzzel buiten het gematch, vooral ook doordat je equips echt voor unieke builds zorgen. Je kan kiezen om match 2 of 4 ervan te maken, focussen op groente en fruit, botten of poison gebruiken om het op een unieke manier op te spicen. Genoeg verschillende tactieken om een tweede of zelfs derde run leuk te houden. En dan is zijn nog daily challenges en couch co-op mogelijkheden. De coolste Cook-Off's sinds Suikoden II!

Twee dit jaar pas vertaalde classic ps1 quirkers:

Mizzurna Falls (1998)
Deadly Premonition avant la lettre. Een real-time open world detective adventure met heavy Twin Peaks invloeden, painted in gloriously glitchy ps1 textures... Het is meer adventure en een erg droge meer down to earth take op het high school murder mystery, maar erg genietbaar want, net zoals bij z'n opvolger, zorgt ambition over budget hier voor unieke charm.

Racing Lagoon (1999)
Een racing rpg van square tijdens de top van hun creatievere periode. Typisch japans amnesia-verhaal volle versie van Fast and the Furious. Koplampen knipperen en mede-racers uitdagen voor upgrade onderdelen werkt lekker verslavend. Langzaam ontvouwt zich zo een intrigerend plot tussen de leden van de tortured maar totally radical racing clan fams. De nineties-cool turned up to eleven artstijl ondersteund de unieke vibe verder.

Wat ik tof vind aan een topic is zien hoe divers ieders keuzes zijn. Genoeg mensen die een game in de lijst hebben die ik niet bij anderen zie.

Zo Tunic is uitgespeeld en daarmee de laatste game die ik dit jaar nog eventjes wilde afronden. Dus dan maar eens tijd om een lijstje op te zetten. Ook nu weer twee lijstje, eentje voor dit jaar en eentje voor de eerste keer gespeeld dit jaar. Er zit trouwens geen specifieke volgorde in die lijsten. We beginnen uiteraard met de lijst van dit jaar.

- A Plague Tale: Requiem [Xbox | Gamepass] 5*
Absoluut mijn game van dit jaar en eentje die ook direct de geschiedenis ingaat als mijn meest emotionele ervaring. En ik dacht dat Life is Strange mij goed wist te raken. De game is werkelijk prachtig en laat mooi zien waar de huidige generatie toe in staat is. Helaas is er (nog?) geen 60 fps modus, maar de 30 fps zijn snel vergeven. Het is indrukwekkend hoe ze mij wisten mee te slepen in het verhaal van Amicia en Hugo de Rune. Een absoluut meesterwerk. Dat combineren ze ook nog eens met sterke gameplay waarbij ze de pijnpunten van Innocence grotendeels hebben weggewerkt. En het geheel nog eens hebben uitgebreid. Nog niet eerder was sluipen en iedereen ontwijken om ongezien door het level te komen zo enorm bevredigend. Pracht game. Een reactie die ik tegenkwam was de volgende: "I've beaten many games, but this is the first game that has beaten me." En dat omschrijft wel goed mijn ervaring van deze game.

- Pentiment [Xbox | Gamepass] 4*
De game die bewijst wat voor kracht Gamepass heeft. Anders had ik dit nooit opgepakt, maar het is nu toch wel mijn grootste verrassing van het jaar. Heerlijk relaxte game om lekker met een biertje (of wijn of whisky) te gaan ervaren. Het speelt alsof je een goed boek leest en de middeleeuwse setting is geweldig uitgewerkt. Het geheel zit vol met mooie details en ze hebben me toch een aantal keer goed weten te verrassen. De game vraagt om meerdere playthroughs dus dat gaat zeker gebeuren.

- PowerWash Simulator [Xbox | Gamepass] 4*
Nog zo’n parel dankzij Gamepass, veruit de meest relaxte game van het jaar. Een beetje voortuigen en gebouwen schoonspuiten. Werk waar ik in het echte leven absoluut geen plezier aan ga beleven. Iets wat ik gelukkig dan ook niet hoef te doen. Maar wat is het hier toch heerlijk zeg. Een podcast op en lekker een uurtje of 2 weer dingen schoonspuiten. Heerlijk zen wordt je er van.

- Tunic [Xbox | Gamepass] 3.5*
Tunic is super schattig, ziet er geweldig uit en heeft een zeer fijne soundtrack. Maar het verbergt een mysterieus en uitdagende game. Eentje die zichzelf uiteindelijk wel wat in de weg zit. Waarbij vooral frustratie en irritatie wat te vaak in negatieve vorm langskomt. Maar de algehele presentatie en de ervaring geven zeker iets leuks.

- Vampire Survivors [Xbox | Gamepass] nog geen cijfer
Pas afgelopen week aan begonnen, dus een cijfer ontbreekt nog. Maar ik ga hem hier toch even noemen. De game heeft namelijk een serieuze verslavingsfactor in zich zitten. Na elke run toch weer een volgende run doen. Zoals Hades en Deadcells dat ook zo goed kunnen. Echter speelt dit een heel stuk relaxter met alleen maar je pookje om rond te lopen. Perfecte game voor even tussendoor.

En dan de noemswaardige games die ik dit jaar voor het eerst gespeeld heb. Opnieuw niet op specifieke volgorde.

- A Plague Tale: Innocence [Xbox | Gamepass + aankoop] 4.5*
Zo sterk als Requiem is deze niet, maar zonder Innocence had Requiem nooit zo sterk kunnen zijn. De twee games voelen ook veel meer aan als twee hoofdstukken in hetzelfde verhaal dan als een echt vervolg. Ook Innocence is een prachtige en aangrijpende ervaring. En absoluut een aanrader voor iedere liefhebber van single player verhaal gedreven games.

- Life is Strange: True Colors [Xbox | Gamepass] 4.5*
True Colors is een waardige toevoeging aan de Life is Strange serie. De game ziet er geweldig uit en weet een prachtige idyllische wereld te presenteren. Het verhaal en de personages maken indruk en voelen een stuk realistischer aan dan de vorige delen. Waarbij ze mij makkelijk wisten mee te voeren in de reis. En die reis is hier veruit het belangrijkste want het einde is toch een beetje een anticlimax. Gelukkig heeft de game op dat moment de punten al vol binnen want ook hier heb ik optimaal van genoten.

- Lake [Xbox | Gamepass] 4*
Lake was kort maar krachtig. En perfect als tussendoortje. De game stelt vragen over hoe je wilt leven, in een drukke carrière gevulde wereld met veel aanzien, mogelijkheden en potenties? Of in een simpelere kleinere wereld dichterbij de natuur. Dat is verpakt in een kleine rustige game waarbij je eventjes als postbezorger aan de slag mag. Heerlijk rustgevend in ieder geval.

- Forza Horizon 5 [Xbox | Gamepass] 4*
Vorig jaar stond hier deeltje 4, nu mag deeltje 5 er staan. Ze hebben eenzelfde score, maar deel 5 bevalt mij toch wel echt beter. Ik ben op het moment weer bezig met 4 om nog eens wat achievements te halen en het verhaal door te lopen. En dan valt op hoeveel fijner deel 5 wegspeelt. Om die reden mijn stem dan ook maar met een halve ster verhoogd. De wereld is prachtig om te zien, de auto’s rijden heerlijk en de events zijn vermakelijk. De aankleding is deze keer ook in de stijl van het land, en dat helpt bij de algehele ervaring. Wel hoop ik dat ze voor een vervolg wat meer creativiteit gaan gebruiken want elk deel is wel een herhaling van zetten.

- The Pedestrian [Xbox | Gamepass] 3.5*
Dit is een erg leuke en creatieve puzzel game met een verrassende twist. Eentje waar ik absoluut van genoten hebt. Ik was nog even bang dat ze het concept iets te lang zouden doortrekken, maar ze wisten op het juiste moment te stoppen. Heerlijk creatieve game.

- Unpacking [Xbox | Gamepass] 3.5*
De volgende kleine relaxte game. Doosjes uitpakken en zodoende door de verschillende levensmomenten van het personage gaan. Het wist mij voor die korte duur bijzonder goed te vermaken.

- Deathloop [Xbox | Gamepass] 3*
Ondanks dat deze mijn interesse niet zo had als Dishonored of Prey was ik hier toch benieuwd naar. Arkane is namelijk een zeer interessante studio. Het bekende DNA zit hier dan ook weer volledig in verweven, helaas is de uitwerking niet helemaal mijn ding. Het is vooral een net wel net niet game geworden die het uiteindelijk niet helemaal waar weet te maken. Nou las ik van de week iets over mogelijke dlc/vervolg dus wie weer brengen ze er nog wat tofs naartoe. Hopelijk weet Redfall een goede revanche te leveren komend jaar.

- What Remains of Edith Finch [Xbox | Gamepass] 3*
Simpele walking sim die na alle positieve verhalen mij eigenlijk wat tegenvalt. Het verhaal is erg over de top. De twist is dan wel weer leuk gevonden. Gelukkig was die niet al te lang.

- Last Day of June [Switch | aankoop] 3*
Als groot liefhebber van de muziek van Steven Wilson (vooral Porcupine Tree en zijn eerdere solo werk) was dit toch wel verplichte kost. Ook al heeft het eventjes geduurd voordat ik het daadwerkelijk gespeeld heb. Uiteindelijk is de nauwelijks noemwaardig en had dit makkelijk vervangen kunnen worden voor iets anders met hetzelfde effect. De game zelf is een prima puzzelaar die verder weinig bijzonder is.

Daarnaast nog verschillende Lego games, zoals de Star Wars, Indiana Jones, Batman en Pirates of the Caribbean gespeeld. Vermakelijke games die wel hun datum beginnen te vertonen. Daarin weet Pirates of the Caribbean zich het beste te onderscheiden. Die voelt het minst verouderd en bevat veel passende humor.

De prijs voor slechtste game gaat naar Scorn. Dat is een absoluut gedrocht van een ding geworden. Het meest kutte spel dat ik gespeeld heb en ook direct mijn laagste cijfer heeft gekregen. Die game is het tegenovergestelde van entertainment.

Zo terugkijkend was het zeker geen verkeerd gamejaar. Ik heb weer flink profijt gehad van Gamepass met een aantal zeer fijne toevoegingen. En met A Plague Tale heb ik toch wel mijn meest intense en aangrijpendste game ervaring ooit gehad. Eentje die echt in mijn geheugen gegrift staat. Daarnaast ook dit jaar weer flink wat games onafgerond laten liggen. Niet omdat ik ze niet wil spelen, maar vanwege het grote aanbod van interessante games. Nu zou ik mij willen voornemen om daar komend jaar verandering in te willen gaan brengen. Maar als ik dan kijk naar die waslijst aan games, en de interessante releases die nog uit moeten komen.... Tja dan betwijfel ik of ik me daar echt op toe kan gaan leggen.

Gast
geplaatst: vandaag om 06:20 uur

geplaatst: vandaag om 06:20 uur

Let op: In verband met copyright is het op GamesMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.