menu

Games / Toplijsten en favorieten / Top 10 van 2021

zoeken in:
-marco- schreef:
(quote)

Toen ik 30 was vroeg ik me hardop af “hoe lang blijft dat gamen leuk?”

Nu net 41 geworden en heb alle next gen consoles

Goed uiteinde Gamers

Games blijven boeiend. Sommige genres kunnen (tijdelijk) gaan vervelen. En sommige games worden te moeilijk. Vooral metroidvania achtige spellen. Terwijl ik op mijn 14e Star Wars op de NES zo uitspeelde, die geldt zeker niet als makkelijk. Ook een goed uiteinde en groeten van de ouwe lul

FlorisV schreef:
(quote)

Games blijven boeiend. Sommige genres kunnen (tijdelijk) gaan vervelen. En sommige games worden te moeilijk. Vooral metroidvania achtige spellen. Terwijl ik op mijn 14e Star Wars op de NES zo uitspeelde, die geldt zeker niet als makkelijk. Ook een goed uiteinde en groeten van de ouwe lul

Idem. Ik heb op de Switch nog eens de klassieke 2D Mario games gespeeld via de NES en SNES apps, maar dat hield ik snel voor gezien. Ik merk dat ik daar gewoon heel slecht in ben geworden. Komt goed uit, ik speel ook niet graag 2D games meer.

Aangezien ik de komende dagen toch niet meer toe kom aan Death's Door (Halo neemt teveel tijd in beslag ) kan ik wel een overzicht opmaken. Dit jaar een paar games kunnen meepakken. Onderstaande overzicht in geen specifieke volgorde trouwens.

- Halo Infinite (Gamepass + aankoop | Xbox) 4,5*
HALO IS BACK!!!! Zo, wat was ik blij toen ik de campaign opstarten zeg. Wat een machtige introductie voor deze geweldige game. Als een klein kind wat voor het eerst Halo speelde op de Xbox bij me neef. Zo voelde dit weer. Het speelt zo heerlijk soepel en ze hebben op alle vlakken de juiste keuzes gemaakt in mijn optiek. De sfeer, de stijl, de muziek (weer met genoeg kippenvel momenten), de humor (de grunts zijn op hun best hier), actie, het verhaal. Alles is zo enorm goed uitgewerkt. Dat dit van dezelfde studio komt die deel 4 & 5 afgeleverd heeft is verbazingwekkend. De basis zit enorm goed in elkaar en ze kunnen dit de komende jaren uitbouwen tot de beste Halo ooit als ze het goed doen. Sinds 2007 heb ik niet meer gehad dat ik met zoveel plezier een halo game opstarten. Oh en multiplayer tak heeft mij zowaar weer geïnteresseerd gekregen in online gamen, het deel wat ik vrijwel altijd negeer. Gegarandeerde game of the year voor mij.

- Omno (Gamepass | Xbox) 4*
Heerlijk leuke puzzel game van zo’n 4 uurtjes. Het wordt nergens bijzonder moeilijk waardoor het vooral heerlijk relaxed blijft. De omgevingen zien er mooi uit en leveren regelmatig mooie plaatjes af. Heerlijk tussendoortje wat ik zonder Gamepass nooit opgepakt zou hebben.

- Dorfromantik (Steam) (Early acces | Steam) 3,5*
Heerlijk relaxte puzzelgame waarbij je dorpjes, bossen, graanvelden, waterwegen en treinbanen aan elkaar moet leggen. Het geheel ziet er erg mooi uit en het heeft een heerlijk rustgevend effect. Hoewel het als een city builder wordt gepromoot is het veel meer een puzzelgame trouwens. Maar wel een serieus leuke.

- The Gunk (Gamepass | Xbox) 3,5*
Een vermakelijke 3D platformer waarbij je grotendeels bezig bent met het opzuigen van Gunk. Dit wordt aangevuld met wat spaarzame gevechten en wat puzzelwerk, hoewel nergens echt uitdagend. Het draait voornamelijk om het opschonen van de wereld en dat heeft iets heerlijk rustgevends. Voor de 4 uur erg vermakelijk, maar hier had voor mijn gevoel meer uitgehaald kunnen worden. Toch, zonder Gamepass had ik ook deze nooit opgepakt.

- Twelve Minutes (Gamepass | Xbox) 3,5*
Fascinerende game die het echt moet hebben van het concept, de voice acting en de intrige wat ze introduceren. De gameplay loop is leuk gedaan en ze hebben duidelijk nagedacht over de mogelijkheden en dingen die je kan doen. Waarbij ik ook wel even naar het scherm zat te staren nadat ik zowel de vrouw als mijzelf van het leven had beroofd. Helaas wordt het verhaaltechnisch wat ongeloofwaardig richting het einde. Een ander probleem, wat gezien het concept vrij logisch is, is de vele herhaling die er plaatsvindt. Waarbij snel duidelijk wordt dat er toch wel wat beperkingen zijn in de voice acting. De eerste helft is daarom ook wel het beste deel. Zeker een aanrader.

- Microsoft Flight Simulator (Gamepass | Xbox)
Aangezien deze pas dit jaar op de consoles uitgekomen is neem ik hem toch nog even mee in dit rijtje. Ik heb vrij weinig met simulators, maar flight simulator weet het wel goed te doen zeg. In de korte tijd dat ik me hier even mee bezig ben geweest heb ik me kostelijk vermaakt. Vooral door de mooie beelden die toch op de tv getoverd worden. Het vliegen is heerlijk zo vanaf de luie bank en zolang er niet veel gedaan hoeft te worden is het ook allemaal geen probleem. Echter blijkt een controller toch een zeer beperkt middel om alles te kunnen doen. Wat dan ook de reden is dat ik er eigenlijk niet meer mee verder ben gegaan.

Daarnaast ook nog de onderstaande games voor het eerst dit jaar gespeeld:

- Doom Eternal (Gamepass + aankoop | Xbox) 4*
Een game die sinds ik hem gespeeld heb me niet meer loslaat. Na hem uitgespeeld te hebben heb ik de streams van Hugo Martin ontdekt en heb ik mijzelf ondergedompeld in de vele streams, interviews en documentaires die er over Doom zijn. Het heeft ervoor gezorgd dat ik meer en meer van Doom Eternal ben gaan houden en de game steeds meer ben gaan waarderen. Zelfs de irritatiepunten die ik erbij heb. Zoals de Marauder, die ongelofelijk irritant is en qua techniek totaal niet past met de rest van de vijanden. Waar tegelijkertijd ook zijn kracht zit en als je eenmaal weet hoe je ermee om moet gaan wordt de dans erg interessant. Minder liefde heb ik echter voor het Mario achtige platforming wat regelmatig langskomt. Dat blijft een wat vervelend onderdeel. Gelukkig hebben ze het qua gameplay volledig op orde en is het een genot om de vele verschillende demonen af te blijven maken. Ondertussen heb ik een Elite controller in huis en beide DLC’s gekocht. Komend jaar ga ik me daar weer uitermate mee vermaken.

- Forza Horizon 4 (Gamepass | Xbox) 3,5*
Eigenlijk zou hier Horizon 5 moeten staan, maar die heb ik maar een half uurtje gespeeld bij mijn zwager. En deze heb dit jaar pas echt opgepakt dus past hij wel in het rijtje. De Horizon reeks weet mij nog altijd beter te vermaken dan de Motorsport tak. Ook deze is weer erg genietbaar als racer, vooral op de Series X loopt hij heerlijk. Helaas is de locatie in Engeland niet zo aantrekkelijk als Australië uit Horizon 3. Tegelijkertijd is het hier ook weer een gevalletje ‘been there, done that’. En dat begint na verloop van tijd toch wat te vervelen. Komend jaar ga ik Horizon 5 wel weer een kans geven trouwens, die ziet er qua locatie weer aantrekkelijker uit. Hoewel ik daar ook een groot ‘been there, done that’ gevoel verwacht.

- Life is Strange 2 (aankoop | Xbox) 3*
De minste van de serie, voornamelijk door de niet bijster boeiende personages. Toch blijft het vermakelijk om keuzes te moeten maken en de consequenties daarvan te zien gebeuren. Helemaal omdat ze hier niet alleen jouw personage maar ook je jongere broertje indirect beïnvloeden. Leuk om eens doorheen te spelen, maar hopelijk weten ze voor deel 3 wel weer de juiste snaren te raken.

- Lonely Mountains: Downhill (Gamepass | Xbox) 3,5*
Het levert een bijzondere mix van frustrerende en kalmerende gevoelens tijdens de toch naar beneden om de snelste tijd neer te zetten. Heerlijk om zo af en toe eens op te starten in een verloren uurtje om vervolgens ruim 2 uur verder te zijn.

- Super Mario Odyssey (aankoop | Switch) 3,5*
Een erg vermakelijke en soepele Mario platformer met een aantal leuke elementen. Helaas begint het allemaal wat formulematig aan te voelen voor mij. Waarbij de grote aantrekkingskracht die de game voor velen heeft voor mij simpelweg niet meer zo goed werkt. Uiteindelijk blijft het natuurlijk wel een erg toffe game om doorheen te gaan. De gameplay zelf zit sterk in elkaar en het blijft dan ook leuk om te spelen. Wat vooral zichtbaar was bij mijn neefje die hiermee ontzettend veel lol beleefd. Helaas heeft het voor mij niet meer diezelfde aantrekkingskracht.

- A Short Hike (aankoop | Switch) 4*
Een kort spel waarbij je als een vogel genaamd Claire naar de top van de berg moet klimmen. Ondertussen vind je van alles en nog wat en kom je andere dieren tegen die je kan helpen. Het geheel heeft een enorm feelgood gehalte en is ongelofelijk chill om te spelen. De korte speeltijd maakt het perfect om even tussendoor te spelen. Of om later nog eens terug te keren om wat verder te ontdekken. Heerlijke game en een aanrader voor iedereen.

- Townscaper (Gamepass | Xbox) 3,5*
Een spel kan je het niet echt noemen, er is geen doel of uitdagingen om te behalen. Wel is het ontzettend leuk om wat aan te klooien met het plaatsen van huisjes en daarbij toch aardige plaatjes te maken. En op de Xbox veruit de makkelijkste 1000GS die ik gehaald heb. Vooral leuk voor een zen momentje.

- Coffee Talk (Xbox Gold games | Xbox) 4*
Erg fijne verhalende game. Ze leveren leuke personages met boeiende verhalen. Het geheel is vooral erg sfeervol en chill/relaxt om te doen. Je speelt als de Barista en bent voornamelijk een toeschouwer die af en toe een koffie (of een andere drank) mag klaarmaken. Het heeft zeker iets rustgevends. De twist is leuk gevonden, hoewel er verder weinig mee gedaan wordt. Maar dat is gezien de kleinschalige game ook niet vreemd. Verder vooral heerlijk vermakelijk. Een vervolg is in de maak en die ga ik zeker in de gaten houden.

Verder dit jaar ook nog weer eens de gehele Halo serie (afgezien van Halo wars dan) doorgespeeld ter voorbereiding op Halo Infinite. En ondertussen dat nogmaals aan het doen met een vriend samen. Ik ben lang geleden gestopt met bijhouden hoe vaak ik de campaigns doorgespeeld heb, maar vooral deel 2 en 3 vervelen niet merk ik.

Terugkijkend op het afgelopen jaar ben ik blij dat ik toch nog redelijk snel een Xbox Series X in handen heb kunnen krijgen. Daar ben ik enorm blij mee en heeft zeker een positief effect op mijn gamen gehad. Het gemak om even snel wat te spelen is zoveel makkelijker geworden. Een gevolg is wel dat de Switch dit jaar bijzonder veel stof heeft verzameld. Deels ook omdat er weinig games voor zijn die mij echt interesseren. Zo heb ik Breath of the Wild geprobeerd, maar ik kan mijzelf er niet toe zetten om daar verder mee te gaan. Iets wat ik bij meer Nintendo games merk.

Uiteindelijk heb ik qua gamen niets te klagen gehad dit afgelopen jaar. Afgezien van te weinig tijd om door al die games heen te spelen. Zo heb ik Death's Door, Psychonauts 2 ,Metroid Dread, Hitman, Control en Jedi Fallen Order nog liggen. En dan nog een enorme backlog. Maar ik ben allang blij dat mijn favorieten serie gewoon weer terug op niveau is. Tijd om Halo Infinite weer eens op te starten.

Hier alvast de Top van Shoot'm'ups die ik dit jaar gespeeld heb:

1 Dangun Feveron
2 Thundercross - een golden oldie van Konami die dankzij oneindige continues ook voor mij te doen is
3 Sturmwind EX - grafisch de meest prachtige shoot'm up dat ik gespeeld heb.
4 Raiden IV x Mikado Remix
5 Project Starship X - soort van rogue-like shoot'm'up, best interessant
6 Raiden V
7 Fullblast - prul van Redartgames die ik desondanks redelijk wat gespeeld heb, veel te makkelijk, tot de eindbaas eraan komt die dan weer onmogelijk leek.

en zelfs nog ene erbij, want vandaag ook "Is It Wrong to Try to Shoot 'em Up Girls in a Dungeon?". Gespeeld, een gratis sh'm'up (op Steam tenminste) die als freebee voor het main-spel gedacht was, denk ik. Maar op zich een heel charmante shoot'm'up is die toch best wat vermaak meebrengt, voor een verloren kwartier hier of daar:

1 Dangun Feveron
2 Thundercross
3 Sturmwind EX
4 Raiden IV x Mikado Remix
5 Project Starship X
6 Is It Wrong to Try to Shoot 'em Up Girls in a Dungeon?
7 Raiden V
8 Fullblast

Jaar is nu dan echt bijna voorbij dus hierbij ook mijn lijstje:

Ik kom op 11 games uit 2021 die ik heb uitgespeeld voor zover mogelijk:

01. Marvel's Guardians of the Galaxy (2021) - GamesMeter.nl - 4.5*
02. Psychonauts 2 (2021) - GamesMeter.nl - 4.5*
03. Forza Horizon 5 (2021) - GamesMeter.nl - 4.5*
04. Halo Infinite (2021) - GamesMeter.nl - 4*
05. Outriders (2020) - GamesMeter.nl - 4*
06. Inviyya (2021) - GamesMeter.nl - 4*
07. FIFA 22 (2021) - GamesMeter.nl - 3.5*
08. Microsoft Flight Simulator (2020) - GamesMeter.nl - 3 *
09. Doodle World (2021) - GamesMeter.nl - 3 *
10. Habroxia 2 (2021) - GamesMeter.nl - 3*
11. Space Jam: A New Legacy - The Game (2021) - GamesMeter.nl - 2.5*

Guardians of the Galaxy is tot mijn verrassing bovenaan gekomen, ik verwachtte niet zo veel van die game maar wat een heerlijke grappige muzikale actievolle game. Echt van genoten van begin tot eind.

Verder dit jaar weer op van alles gegamed: snes, megadrive, ps1, ps2, dreamcast, amiga (cd32), evercade, vita, ds, 2dsXl, switch, ps4/5, xbox360

Op de Switch heb ik dit jaar wel Metroid Dread gespeeld maar zit daar denk ik op 30% van de game dus nog niet kunnen waarderen. Zelfde geldt voor Astro's Playroom & Ratchet & Clank voor de PS5: nog niet uitgespeeld. Komt toch omdat ik vooral op de Xbox game.

Ik zal geen lijst maken van games die ik dit jaar heb (uit)gespeeld maar niet uit 2021 komen, beetje suf/divers lijstje met bijv een aantal oudere xbox360 games. Degene die in dat lijstje wel uit het oog springt is bijv een Assassin's Creed Valhalla (2020) - GamesMeter.nl: in maart uitgespeeld en onlangs nog de DLC van gespeeld. Volgens TA heb ik daar 174 uur inzitten inmiddels dus waarschijnlijk wel mijn meest gespeelde game dit jaar.

Al met al een bijzonder vermakelijk game jaar waarbij ik aan mijn gameslog te zien vooral in het begin van het jaar en aan het eind van het jaar veel gamede. In de zomermaanden teveel buiten gespeeld en op terrassen gezeten zo te zien.

Edit: nog wat Xbox 2021 ta stats:
- 1.318 achievements behaald in 2021
- 32.461 gamerscore behaald in 2021
- 51 xbox games gestart in 2021
- 93 xbox games gespeeld in 2021
- 18 games 100% gecomplete qua achievements in 2021

Mijn jaar in gaming. Totaal zo een 508 uur gespeeld op 9 verschillende consoles.

Top drie consoles:

1. PS4 met 173 uren
2. PS5 met 134 uren
3. Switch met iets meer dan 100 uren

Meeste tijd heb ik zoals bijna elk jaar met RPG's verbracht, top 3 genres:

1. RPG's 185 uren'
2. Adventures (alles van walking sim tot point'n'click) 77 uren
3. Platformers rond 70 uren

In totaal heb ik zo een 100 games gespeeld, waarvan ik 32 heb uitgespeeld. Maar ook zo een 41 games daarvan niet langer dan een uur gespeeld. Reden daarvoor is omdat het oftewel een erg kort spel is of, en dat komt vaker voor. Ik er gewoon geen zin in had. Een kleine categorie is games die we even hebben ge-multiplayerd (bv. strikers edge) maar die ik daarna niet meer heb opgepakt.

Mijn top 10 van games uit 2021 is geworden (voor het eerst verschenen op die bepaalde console zo ver ik weet):

1. Tales of Arise - PS5
2. Forgotten City - PS5
3. Life is Strange: True Colors - PS5
4. Ratchet & Clank: Rift Apart - PS5
5. Guardians of the Galaxy - PS5
6. It Takes Two - PS4
7.Greak: Memories of Azur - PS5
8. There is No Game: Wrong Dimension - Switch
9. Maquette - PS5
10. Warioware: Get it Together - Switch

Beste spellen niet uit 2021:

- 13 Sentinels: Aegis Rim - PS4
- Langrisser I - PS4
- Persona 5 Royal - PS4 (intussen 80 uur ver maar nog niet uitgespeeld aargh)
- The Return of Obra Dinn - PS4
- 51 Worldwide games - Switch
- Hades - Switch
- Fire Emblem: Shadow Dragon - DS
- Rhythm Thief & the Emperor's Treasure - 3DS
- Super Meatboy - PSVita

Mooi topic is dit weer geworden.

Leuk trouwens om in deze forumgroep de oude topics van eerdere jaren terug te lezen. Zie ik zo mijn top 10 van een jaar of 10 terug.

Gast
geplaatst: vandaag om 23:30 uur

geplaatst: vandaag om 23:30 uur

Let op: In verband met copyright is het op GamesMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.