menu

Games / Toplijsten en favorieten / Top 10 van 2021

zoeken in:
Het einde van dit treurige coronajaar komt weer in zicht, dus tijd voor onze lijstjes van de beste games van 2021 of die je in 2021 hebt gespeeld.

Hopelijk met mooie onderbouwingen en discussies

centurion81 (moderator)
Jaaa leuk!! Ik kijk altijd weer uit naar dit topic!

Helemaal mee eens, ik kijk altijd uit naar de vele eindejaarslijstjes!!

Maar ik zal mijn lijst pas helemaal tegen het einde van December maken, omdat ik traditioneel gezien nog veel games in December hoop af te werken.

Zo je bent er vroeg bij Ajax, je verwacht weinig van December dus
Ergens eind december zal ik hier wel een lijstje opstellen, heb al wat aardige titels gespeeld dit jaar die het wel waard zijn om op te nemen. En er staan er nog een aantal op de planning de komende maand.

legian schreef:
Zo je bent er vroeg bij Ajax, je verwacht weinig van December dus
Ergens eind december zal ik hier wel een lijstje opstellen, heb al wat aardige titels gespeeld dit jaar die het wel waard zijn om op te nemen. En er staan er nog een aantal op de planning de komende maand.

Nee, in tegendeel! Ik ben nog met een aantal games bezig waarvan ik er in december nog wil reviewen.

Maar de voorpret kan er niet snel genoeg zijn toch

Fonzzz002 (crew)
Ik zou haast een top 10 plaatsen, maar eerst nog ff wachten tot ik de nieuwe Life Is Strange gedaan heb! Death's Door, Kena en The Medium wil ik eigenlijk ook nog doen. En eigenlijk zien The Artful Escape, Genesis Noir, Steel Assault en The Legend of Tianding er ook interessant uit. En oh ja, ik heb Metroid Dread hier nog liggen.. en Pokemnon Snap.. en de laatste COD.. en Scarlet Nexus schijnt een vette hack and slashgame te zijn en-

Nja, je kan niet alles .

Fonzzz002 schreef:
Nja, je kan niet alles .
Nee, dat niet, maar in December toch nog veel . Tenminste, ben ik nog van plan True Colors, Greak en Guardians of the Galaxy te spelen, en met Shin Megami Tensei V te beginnen.

Ik heb wel echt een heel goed gamejaar gehad. Ook veel gespeeld, meer dan andere jaren toen ik soms moeite had een top 10 te krijgen. Heb nu al 11 stemmen en er volgen er nog minimaal 2 bij, vermoedelijk nog 3. Mijn laagste cijfers dit jaar zijn een paar 3,5*, dus dan weet je dat het een tof jaar is geworden.

Dit gamejaar vond ik aardig goed. Maar heb lang niet alles goed gespeeld om een echt goede top10 te geven van dit jaar.
Maar de games die er voor mijn in ieder geval in staan zijn: Dread Templar, HOT WHEELS UNLEASHED, Metroid Dread, Kena: Bridge of Spirits en Cruis'n Blast. Vooral indie games en wat under the radar games deden het dit jaar erg goed.

Ja, altijd leuk die eindejaarslijstjes! Ik ga wel aan 10 games geraken, maar het aantal uit 2021 zal niet heel hoog zijn. Ik ga er eind december ook even voor zitten.

Er zijn dit jaar best veel games uitgekomen en ook best veel goede.
Maar heb lang niet alles goed kunnen spelen om echt alles goed te kunnen uitstippelen.
Shin Megami Tensei V, Lost Judgment, Forza Horizon 5, Jurassic World Evolution 2, UNSIGHTED, Returnal, Guardians of the Galaxy, Succubus, The Medium, Life is Strange: True Colors, Hired Gun, Tormented Souls, Outriders, RE: Village en zoveel meer die geweldig goed waren dit jaar.
Halo Infinite komt er ook nog bij. Ja best veel goede games dit jaar en heb nog lang niet alles genoemd en gespeeld.
Deathloop vond ik persoonlijk niet zo geweldig, al kreeg ie extreem hoge cijfers en goede recensies.
Maar voor mij werd het dit jaar meer games die wat op de achtergrond stonden.
Ja Metroid Dread ken iedereen wel natuurlijk. Bedoelde meer de rest van de games in mijn top10 2021 lijst.
Vorig jaar speelde ik ook al veel goede vergelijkbare games die wat op de achtergrond stonden zoals
KUNAI, Cloudpunk, Prodeus, Sakuna of rice and ruin en Chicken Police - Paint it RED! etc.

Hier mijn top10 van 2021.

De nummer 1
CHORUS: (ps5)
De pre-order die ik had geplaatst was een gokje en speelde de game voordat ik echt naar reviews begon te kijken. Bepaalde reviewers waren er wel erg lovend over en ik begreep het helemaal.
De combat en besturing is erg Arcade en gemakkelijk te hanteren. Veel gemakkelijker te besturen dan bijvoorbeeld een Ace Combat.
Geweldige sfeer, prima lengte (geen korte game gelukkig), goede cutscenes, prachtige graphics, prima voice acting en goede muziek die niet al te overheersend is.
Voor mij de nummer 1 van dit jaar. Echt arcade gameplay in een open space wereld. Meestal ben ik van de lineaire arcade games. Maar in Chorus word het prima gecombineerd.
Past echt perfect in mijn straatje en de ps5 versie is gewoon te goed dankzij goed gebruik van de PS5 DualSense controller.

De nummer 2
Dread Templar: (pc. zelf gog.com versie uitgespeeld)
Denk aan Quake 1, DOOM, DUSK, WRATH: Aeon of Ruin en Prodeus met goede levels, wapens en fantastische FPS gameplay.
Een zeer verslavende old school stijl shooter en de art design is geweldig.

De nummer 3
Sniper Ghost Warrior Contracts 2: (PS5 60fps stabiel. uitgespeeld op xbox series s met 30fps en droppings)
Een echte sniper ervaring met goede stealth mechanics. CI games heeft goed werk gedaan als het gaat om a.i. en perfecte balans in gameplay.
De problemen die in deel 1 van contracts aanwezig waren, zijn hier niet meer aanwezig.

De nummer 4
HOT WHEELS UNLEASHED: (ps5, switch versie uitgespeeld, pc)
Nogmaals een gokje qua pre-order en het is goed uitgepakt. Het is een geweldige racer geworden in de stijl van trackmania en micro machines.
Het driften is zeer goed, de graphics zijn bloedmooi, de muziek is lekker feel good en de moeilijkheidsgraad is lekker pittig op momenten.
Een geweldig alternatief voor mario kart 8 en in hot wheels zit je niet met irritante power-ups.
Ik had zelf season pass 1 erbij aangeschaft die best prijzig was.
Maar moet zeggen dat season pass 1 goed is gelukt met tracks in de sfeer en stijl van batman universum met extra auto's en spul.

De nummer 5
Metroid Dread: (switch)
Ja echt lekker als vanouds met goede graphics en een lekkere sfeer.
Een E.M.M.I achter je aan is ook wel spannend te noemen.

De nummer 6
Kaze and the Wild Masks: (switch)
Een geweldig alternatief voor Donkey Kong Country en het is gewoon een solide en fun platformer.

De nummer 7
Cruis'n Blast: (switch)
Deze game is echt zo'n fun en de replay-value is oneindig als je een vriend of vrienden hebt.
Maar in je eentje ook prima te doen en nog steeds genoeg replay-value.
Het driften is te verslavend en de tracks zijn extreem goed gemaakt.

De nummer 8
Wonder Boy: Asha in Monster World: (switch)
Dit vond ik een geweldige remake. De graphics, sfeer, muziek, personages en gameplay etc. waren van hoog niveau.
Game was aardig kort, al vond ik het echt kwaliteit boven kwantiteit.

De nummer 9 (ps5)
Kena: Bridge of Spirits:
Een ubisoft met disney gecombineerde stijl action adventure, a la Beyond Good and Evil die uit het niets kwam aanwaaien van een ontwikkelaar waarbij dit ook nog hun debuut game is.
Cute personages, goede combat, bloedmooie graphics en adembenemende muziek.

De nummer 10 (ps5)
F.I.S.T.: Forged In Shadow Torch:
Dit is een game gemaakt door een Chinees bedrijf en gelijk doen ze veel goed met deze game.
Denk aan een combinatie van ratchet and Clank, metroid, wild 9 en beat em up games.
Ja dit is een perfecte balans als het gaat om combat en platforming.
Zelfs de english voice acting is geweldig goed en bevat de game veel sfeer.

Hieronder de afbeeldingen van de game versies die ik in collectie heb en op had gespeeld.
https://i.postimg.cc/j5q1Pf6f/pics-games.jpg
PIC link: Hier
Hier nummer 2: Dread Templar

Kaze and the Wild Masks speelde ik op zowel de switch als op de pc via steam uit.
HOT WHEELS UNLEASHED speelde ik op de ps5, switch en pc. Switch versie uitgespeeld zonder season pass. Nu met ps5 versie met season pass 1 bezig.
Hot Wheels Unleashed is qua graphics en framerate wel veel minder indrukwekkend op de switch. Ja logisch natuurlijk.
Sniper Ghost Warrior Contracts 2 uitgespeeld op xbox series s (digitaal) en nu met de ps5 Elite Edition versie (fysiek) bezig die veel soepeler loopt.

Ik ben helemaal vergeten om uberhaupt lijstjes bij te houden van wat ik dit jaar eigenlijk wel of niet gespeeld heb. En aangezien ik ook niet altijd scores geef of dergelijks...moet ik al echt graven. Ik heb de indruk dat ik voornamelijk oudere games heb gespeeld waar ik nu pas aan toekom met hier en daar Indiegames...maar daar zijn er zoveel goede van dat ik vaak niet weet in welk jaar ze nu wel of niet zijn uitgekomen (ook dankzij de Humble Bundles die regelmatig wel eens relatief nieuwe games erin gooien).

Tough one

oe oe, top 10 lijstjes. Ik hou ervan en al helemaal eindejaar lijstje.
Was een geweldig gamejaar wat mij betreft, met een hoop mooie releases en genieten van de xbox series X, Ps5 en Switch Oled.

Komt ie.

1. Halo Infinite
Nog niet voltooid, maar wat een game, nu al. Master Chief oogt geweldig en is echt een beest in deze game. De opening was geweldig, de open wereld fantastisch en wellicht ga ik de MP ook nog wel leuk vinden.

2. Forza Horizon 5
Behoeft deze titel toelichting?!?! Niet echt. De beste open wereld racer. Zoveel te doen en toont de kracht van de series X.

3. Metroid Prime Dread
Met de aanschaf van de switch led kon deze game niet achterblijven. Geweldig in handheld op de oled. De game zelf is wellicht niet zo uitdagend als voorgaande metrodis, maar heb wel moeten knokken hoor. Vooral bij de bosses. Metroidvania is back

4. Re Village
Vond de voorganger al dope switch, deze is meer een combi van RE4 en 7 en dat bevalt goed. Interessante characters en speelt heerlijk. In een ruk doorgespeeld. Kom maar met de DLC.

5. Super Mario 3D World + Bowser's Fury
Geweldig om te herspelen. Niet echt een 2021 game dus, maar door de toevoeging van Bowser's Fury wel. Die laatste was leuk, maar nooit de puf gehad helemaal te doorspelen.

6. Fifa 22
Speel hem op de Ps5 en dit is echt de eerste Next gen Fifa. De nieuwe hypermotion maakt een nog realistischer. Ik vind dit oprecht weer eindelijk een goede Fifa. Voelt veel minder scripted.

7. COD Vanguard
Ondanks de hele korte SP, was dit wel weer gaaf hoor. Ik vond de opzet van een team van 5 individuele karakters goed gedaan. Wellicht wat weinig diepgang, maar het verhaal was ok. Daarbij hou ik er gewoon van om af een toe een potje MP op te zetten. Warzone is dan weer niet mijn ding.

8. Ratchet & Clank Rift Apart
De rede die mij voor het eerst in mijn game geschiedenis een playstation deed aanschaffen. Geen spijt van. De pracht en praal trok mij richting PS. De game heb ik erg van genoten. De graphics adembenemend. PS is wat mij betreft de de verhalende game console a la Disney

9. Mario Party Superstar
Waar Super Mario party mij enorm teleurstelde, is dit de Mario party die ik leuk vind. Weer leuke borden, snelheid en geen gimmicks. Heerlijk om met het gezin te spelen.

10. Mario Golf Rush
Aardig en leuk tijdverdrijf, had er echter meer van verwacht.

Op het lijstje staat Kena, 12 minutes nog, maar door het bovenstaande game geweld, nog niet aan toegekomen.

Voorgaande jaren was het lastig om een top 10 van dat jaar te voltooien, nu was het een "beter" game jaar wat mij betreft.

Volgend jaar kijk ik het meest uit naar CupHead DLC en Witch Queen van Destiny 2

Ik zal dit weekend een lijstje plaatsen. Ik heb echter nooit 10 games uit 2021 gespeeld laat staan uitgespeeld. Dus ik zal een top 10 plaatsen van games die ik dit jaar heb gespeeld en die een indruk op me hebben achter gelaten. Er zitten 2021 titels tussen maar ook (veel) oudere titels.

Fonzzz002 (crew)
Dit jaar aardig wat reeksen afgegaan: alle God of War games, Telltale’s Sam & Max, Uncharted, Ninja Gaiden, Devil May Cry, Dead Or Alive en deels van de Metal Gear Solid reeks. Aan de hand van mijn positieve stemmen (3* of hoger) heb ik in totaal 22 games van 2021 gedaan, 31 games voor het eerst gedaan in 2021 en rond de 24 games herdaan in 2021. Daar zijn games die ik niet heb uitgespeeld, geen stemwijziging voor was of onvoldoende vond niet meegerekend… zoals wellicht te merken is had ik nogal wat vrije tijd haha. Leuk voor de game hobby, maar als COVID voorbij is, ik weer naar kantoor mag en weer normaal kan afspreken zou dat fijn zijn! Word nogal kriegel van steeds afspraken verzetten of inkorten . iig:

Top 15 van 2021:
1. The Great Ace Attorney 2: The Resolve of Ryunosuke Naruhodo (4,5*)
2. Resident Evil Village (4,5*)
3. Inscryption (4/4,5*)
4. Kaze and the Wild Masks (4*)
5. Dark Pictures Anthology: House of Ashes (4*)
6. The Great Ace Attorney: The Adventures of Ryuunosuke Naruhodou (4*)
7. Sonic Colors: Ultimate (4*)
8. WarioWare: Get It Together! (4*)
9. Life is Strange: True Colors (3,5/4*)
10. Mario Party Superstars (3,5*)
11. Nickelodeon All-Star Brawl (3,5*)
12. Little Nightmares II (3,5*)
13. Super Mario 3D World: Bowser’s Fury (3,5)
14. Lost in Random (3/3,5*)
15. 12 Minutes (3*)

Top 10 van games die niet uit 2021 zijn, maar ik dit jaar wel voor het eerst speelde:
1. Gorogoa (4/4,5*)
2. Messenger: Picnic Panic (4/4,5*)
3. Devil May Cry 3 (4*)
4. Star Wars Jedi: Fallen Order (4*)
5. Sekiro: Shadows Die Twice (4*)
6. Metal Gear Solid 3: Snake Eater (4*)
7. Ninja Gaiden Sigma 2 (4*)
8. Sam and Max Save The World (4*)
9. Dead or Alive 3 (4*)
10. Super Meat Boy Forever (4*)

Zoals eerder aangegeven bij deze een top 10 games die ik of heb uitgespeeld of heel veel heb gespeeld in 2021. Hier zitten ook games bij die niet uitgekomen zijn in 2021. Ik ben een behoorlijke game hopper altijd dus ik speel relatief weinig games helemaal uit. Bij deze dan de games waar ik erg van genoten heb dit jaar!

1. Super Mario 3D World + Bowser's Fury (Switch)

Een fantastische Switch update van een Wii U klassieker. De gameplay is allemaal wat vlotter de laadschermen zijn bijna niet aanwezig en het ijzersterke level design blijft overeind. (3D) platformers behoren tot één mijn favoriete game genres en de verzameldrift in mij wordt enorm bevredigd bij Mario games. Bowser's Fury is een hele toffe extra die ook leuk is om 100% te clearen maar de base game is vooral de reden dat dit mijn game van het jaar wel is.

2. Mega Man X (Snes Mini/Switch)

Een wellicht verrassende toevoeging maar ik wilde dit jaar proberen wat meer games te spelen die te boek staan als klassiekers. Ik bakte er bij Mega Man X altijd helemaal niets van en heb de mouwen er nu eens serieus voor opgestroopt om het nog een laatste kans te geven. En warempel het klikte! Eerst via de Mega Man X collectie een keer of 3/4 uitgespeeld (ook om de ingame achievements aldaar te unlocken) en toen ook de op de Snes Mini met de originele controller meerdere malen uitgespeeld. De game is zo fijn om gewoon op te pakken en door te spelen (als je goed bent kan het makkelijk binnen een uur). Het is denk ik een enorm compliment aan hoe geniaal het game design is als iemand die een game uit 1993 eigenlijk ontdekt in 2021 en dit nu al tot zijn favoriete games ooit rekent. Qua game design komen er maar weinig games in de buurt, ook de vervolgen hierop niet die ik ook heb getracht door te spelen.

3. Resident Evil 7 Biohazard (Ps4)

De eerste game die ik uitspeelde op mijn in juni gloednieuw verkregen Ps5. Ik had bij die Ps5 RE Village gekregen en begreep dat die een direct vervolg is op 7. Derhalve downloadde ik deze game via de PS Plus collectie voor een initieel vlugge playthrough. Uiteindelijk bleek ik dit echter een prachtige ervaring te vinden die me na het uitspelen gelijk weer opnieuw deed beginnen voor een aantal van de uitdagendere trophy's Waanzinnig sfeervol en het speelt gewoon heerlijk weg. RE Village moet ik overigens nog steeds uitspelen (shame on me! ).

4. Cuphead (Switch)

Waanzinnige artstyle en ontzettend uitdagende gameplay die overigens nooit frustreert. Dit komt omdat de laadtijden als je eenmaal met een boss bezig nooit lang zijn als je het onderspit delft. Zo kun je direct nog een poging wagen en als het dan uiteindelijk lukt geeft dat echt even een gelukzalig en euforisch gevoel. Als ik een top 10 games had zou deze er zeker in staan. De Switch port is overigens echt steengoed. Ik speel deze game ook veel met een maat van mij op zijn Ps4 en daar zitten veel meer bugs en framerate issues in. Zaken die ik in mijn inmiddels 30 uur nog niet ben tegen gekomen op de Switch.

5. Spider-Man Miles Morales (Ps5)

Mijn eerste volwaardige Ps5 ervaring en het was genieten. Heb met veel plezier een platinum playthrough gedaan. De game ligt me qua algehele stijltje wellicht nog wel beter dan de eerste Spider-Man op de Ps4. Plot, actie, graphics, gameplay het is allemaal top. Ik kan niet wachten op de nieuwe al gaat dat nog wel even duren.

6. The Legend of Zelda Skyward Sword (Switch)

Veel kritiek op deze HD update vanwege de prijs etc. Kritiek waar ik het overigens mee eens ben. Nintendo melkt haar fans graag schaamteloos uit. Maar als je de game cadeau krijgt speelt de prijs/kwaliteit verhouding persoonlijk niet zo meer mee en dus heb ik me eigenlijk echt uitstekend vermaakt met deze Zelda game. Ik heb in de Wii dagen maandenlang getwijfeld om hem destijds al te halen maar de toen ook wisselvallige reviews hielden me toen tegen. Uiteindelijk hebben ze Wii controls heel behoorlijk weten te implementeren naar de Switch al weet ik zeker dat het mijn Joy Con drift proces heeft versneld. Voor de rest weet je wat je van een Zelda game mag verwachten en daarin stelt het absoluut niet teleur. Toffe dungeons, meeslepend verhaal en hele vette muziek. Prima game!

7. Resident Evil 4 (Switch)

Een game ik destijds op de Wii al bijna had uitgespeeld maar ben toen bij het laatste chapter blijven steken. Dit jaar dan op de Switch eindelijk helemaal doorgespeeld. De klassieker status is zeer terecht in mijn ogen. De game staat na (bijna) 17 jaar nog steeds als een huis. Ook bij deze RE game is het gewoon tof om het vaker door te spelen door te experimenteren met verschillende wapen set ups en dergelijke. De gameplay werkt gewoon top.

8. Tony Hawk's Pro Skater 1 + 2 (Ps4)

Dit is hoe een remaster zou moeten zijn. Een update van de graphics naar huidige maatstaven maar de geweldige basis gameplay blijft intact en er worden geen vervelende hippe tierelantijntjes aan toegevoegd. Het keer op keer opnieuw spelen van de gebieden blijft nog altijd enorm verslavend en ik hoop dat dit soort eenvoudige arcade games gewoon uit blijven komen. Ik ben er een groot fan van!

9. Pokémon Brilliant Diamond (Switch)

De meest recente game die ik nu nog aan het spelen ben. Heb er al 20 uurtjes in zitten en sta nu voor de Pokémon League opgave. Ook hier veel kritiek vanuit de Nintendo/Pokémon community. Te begrijpen kritiek ook alleen ook punten waar ik me persoonlijk minder aan stoor. Ik hou gewoon van de klassieke Pokémon ervaring en die wordt me hier geboden en dan wil ik er prima de volle mep voor betalen (al kreeg ik het in dit geval cadeau). Bepaalde onderdelen die de game veel te makkelijk maken hadden gemakkelijk optioneel kunnen worden gemaakt en het is jammer dat dit na al die jaren van kritiek nog steeds niet gebeurd. Aan de andere kant maken ze de game op bepaalde vlakken juist weer enorm uitdagend dus ik snap niet waarom daar niet wat consistenter in zijn. Desalniettemin vermaak ik me er zoals gezegd enorm mee en zal ik ook ongetwijfeld weer lang na het uitspelen van de story bezig zijn met het vullen van mijn Pokédex.

10. New Pokémon Snap (Switch)

Gewoon een erg mooie Pokémon game die echt leuk wegspeelt als een snack tussendoor. Zo nu en dan even een uurtje foto's schieten en dan weer wegleggen. Er zit in de vorm van side quests ook nog een hoop content in de game die je nog uren kan bezig houden. Grafisch spettert het echt van je tv af omdat het zo kleurrijk is. Heel leuk.

En zo zijn er nog tientallen andere games waar ik heel veel (of minder veel) uur in heb gestoken dit jaar. Ik denk dat 2022 voor mij wel een behoorlijk Ps5 jaar gaat worden. Ik ben al een beetje aan het uitstippelen wat ik allemaal nog wil spelen daarop en de nieuw aangekondigde releases doen nu al pijn in de portemonnee!

centurion81 (moderator)
Bij deze mijn ranking van alles wat ik dit jaar uitgespeeld of voldoende gespeeld om te becijferen heb! Ik heb namelijk helemaal niks uit 2021 gegamed

Zijn een stuk of 30 games, verdeeld over PS4, PS5 en Switch...PS4 games die ik op PS5 speel noem ik PS4
Lijkt of ik meer op de Switch heb gegamed maar dat komt omdat dat veelal bite-sized spellen zijn die ik tijdens vakanties gespeeld heb, qua uren was het veel meer PS5, vooral omdat ik nog steeds veel Gran Turismo Sport (2017) - GamesMeter.nl speel

Het was een redelijk gamejaar. Ook wat onvoldoendes uitgedeeld, komt met name omdat ik af en toe een gokje met 1 euro-sale spelletjes op de Switch waag De tofste game was Astro's Playroom, die de power van de PS5 en de mogelijkheden van de DualSense controller geniaal showcaset in een heerlijk platformavontuur, dat tevens een deep-dive in de rijke geschiedenis van PlayStation is

De meeste uren hebben in Gran Turismo Sport en de twee Far Cry games in de lijst gezeten.

Wil even beginnen met een paar unsung heroes op Gamesmeter, waar ik toch erg van genoten heb. In willekeurige volgorde:

Anodyne (2013) - GamesMeter.nl
Rainswept (2019) - GamesMeter.nl
Subsurface Circular (2017) - GamesMeter.nl
The Last Tinker: City of Colors (2014) - GamesMeter.nl

----
Dan de grote lijst..Afhankelijk van hoe snel ik ben komt misschien Battlefield 1 (2016) - GamesMeter.nl er nog ergens tussen te staan voor het eind van het jaar!

01. Astro's Playroom (2020) - GamesMeter.nl (PS5) 4,5*
02. Heavy Rain (2010) - GamesMeter.nl (PS4) 4*
03. Far Cry 4 (2014) - GamesMeter.nl (PS4) 4*
04. Far Cry Primal (2016) - GamesMeter.nl (PS4) 4*
05. Subsurface Circular (2017) - GamesMeter.nl (SWI) 4*
06. Gorogoa (2017) - GamesMeter.nl (SWI) 4*
07. Anodyne (2013) - GamesMeter.nl (PS4) 3,5*
08. Uncharted 4: A Thief's End (2016) - GamesMeter.nl (PS4) 3,5*
09. Gone Home (2013) - GamesMeter.nl (SWI) 3,5*
10. Rainswept (2019) - GamesMeter.nl (SWI) 3,5*

11. The Last Tinker: City of Colors (2014) - GamesMeter.nl (PS4) 3,5*
12. Everybody's Gone to the Rapture (2015) - GamesMeter.nl (PS4) 3,5*
13. Yoga Master (2019) - GamesMeter.nl (PS4) 3,5*
14. Gear.Club Unlimited (2017) - GamesMeter.nl (SWI) 3,5*
15. Sniper Elite III (2014) - GamesMeter.nl (PS4) 3,5*
16. Child of Light (2014) - GamesMeter.nl (PS4) 3,5*
17. Slay the Spire (2019) - GamesMeter.nl (PS4) 3,5*
18. Suguru Nature (2020) - GamesMeter.nl (SWI) 3,5*
19. Maneater (2020) - GamesMeter.nl (PS5) 3*
20. Wide Ocean Big Jacket (2020) - GamesMeter.nl (SWI) 3*

21. All-Star Fruit Racing (2017) - GamesMeter.nl (SWI) 3*
22. Donut County (2018) - GamesMeter.nl (PS4) 3*
23. Cinders (2012) - GamesMeter.nl (SWI) 3*
24. The First Tree (2017) - GamesMeter.nl (SWI) 3*
25. Wreckfest (2019) - GamesMeter.nl (PS4) 3*
26. Among Us (2018) - GamesMeter.nl (SWI) 3*
27. Milkmaid of the Milky Way (2017) - GamesMeter.nl (SWI) 2,5*
28. Soul Searching (2017) - GamesMeter.nl (SWI) 2,5*
29. Drowning (2018) - GamesMeter.nl (PS4) 2*
30. Super Battle Cards (2020) - GamesMeter.nl (SWI) 2*

31. Yoga Master: Meditation Studio (2021) - GamesMeter.nl (PS4) 2*
32. Swordbreaker (2015) - GamesMeter.nl (SWI) 1,5*

Mooie lijst! Ik heb Astro’s Playroom ook gespeeld en ben deze verdorie helemaal vergeten in mijn lijst. Echt een topper inderdaad!

Squall Lionheart (moderator)
Maar drie games gegamed van dit jaar:

Persona 5 Strikers (2020) - 4*

Erg cool dat ze de schwifty turn-based feel van P5 succesvol in de combat hebben weten te implementeren. Ook veel meer verhaal, town en dungeon design als verwacht. Hoewel de thieves wat karikaturaal, de badguys wat lame en iets te veel herhaling richting 't eind, een volwaardige sequel imo!

Hitman III (2021) - 3½*

Grafisch best mooi opgepimpt en geweldig dat alles geïntegreerd is tot een giga geheel. Hoewel een wat magere score heb ik weer geweldig genoten van de (helaas dit keer wat voorspelbare) thrills en kills...
Als derde deel in de trilogy imo het minste, gewoon omdat er het minste vernieuwing en content in zit, maar als compleet seizoen echter absoluut een dikke 5*!

Lizard Lady vs The Cats (2021) - ½*

Fiddy cents wasted!

Oudere dit jaar pas gegamede toppers:

Prey: Mooncrash (2018) - 4½*

Geweldige variant op de al fantastische gameplay elementen van de koning der immersive sims, Prey. Perfect geblende invloeden van roguelikes, looter-shooters en survival crafters, levert een te gekke loop op, een soort Deathloop if you will...

Captain Tsubasa: Rise of New Champions (2020) - 4½*

Ontzettend leuke mix tussen hyper anime football, rpg character builder en visual novel. De eerste mode, Tsubasa's Story, neemt je mee door de lievig enthousiaste maar verrassend lastige wereld van het japanse jeugdvoetbal. Al snel ontdek je dat gewoon voetballen niet volstaat en enkel over-the-top powershots de doelman doen duizelen. Dan kom je in de tweede mode, New Hero, erachter dat je karakter van zijn verdiende punten voorzien een best diep systeem van skills, stats en stijlen openbaart. Waarmee je dan natuurlijk een heel eigen team wil bouwen om die worldcup te bemachtigen...

Death Stranding (2019) - 4½*

Kojima did it again! Een uniek nieuw genre gecreëerd, de Strand Game! Hoewel eigenlijk gewoon een fetchquesty MGSV, met minder actie en meer traversal mechanics, gecombineerd met een Dark Soulsy online systeem. Maar samen met het mooie, typische weirde, afkorting-heavy verhaal, sfeervol ontwerp en de mooie soundtrack, iig een unieke ervaring.

Ghost of a Tale (2018) - 4½*

Erg mooi wat hier, door grotendeels een animator, gedaan is. Duidelijk een passion project dat helaas wat polish lackt, maar door de erg leuk geschreven dialogen, het verrassend gedetailleerd verhaal en de geweldige karakters, absoluut een rough gem. Wat begint als een wat crappy stealth adventure ontpopt zich uiteindelijk tot een unieke action rpg. En dat in een instantly loveable fabeltjeswereld met de perfecte mix tussen gritti- en cuteness, in verhaal en design.

Fist of the North Star: Lost Paradise (2018) - 4½*

Gewoon een lower-budget Yakuza met de Fist license slapped on it? Yes, please! Ontzettend goeie fit, de melodrama en ultra-violence van Fist of the North Star, met de melige en toch oprechte stijl van Team Ryƫ ga Gotoku. Wat volgt is een game waarin ik nu al meer dan 40 uur door het wasteland loop te Hidebu'en, de main quest ontwijkend, op zoek naar meer gare sidestories en mini-games...

Subnautica (2018) - 4*

Verrassend veel van genoten, deze scripted variant op survival crafters. Toch meer dan genoeg om te exploren. Prachtige, soms echt spooky, onderwater sferen. Verbazend leuke progressie en story ook, waardoor uiteindelijk afscheid nemen van de onderwaterplaneet tot een van m'n meest memorabele game-moments behoort.

NEOVERSE (2020) - 4*

Zoals de review van FlorisV al aangeeft, ontzettend leuk, lekker snel kaartspelletje. Design is een gare no-style mengelmoes, maar de card battle systeempjes zijn uniek en gevarieerd genoeg om leuk te blijven. En door de gacha-achtige progressie van pay-to-win games om te zetten naar een single-player roguelike systeempje, blijft 'ie verrassend verslavend als pick-up-en-play tussendoortje.

Persoonlijke tegenvaller van het jaar:

Gravity Rush 2 (2016) - 2½*

Wat heeft een zoevend en stuntelend snel spel met compact leuk chapter design (dat ik met 4,5* sterren heb beoordeeld) nog meer nodig? Een openworld met veel empty space en recycled content, tergend trage stop-en-start stealth missions, obestuurbare obligate instant fail escort quests en mandatory mangled timed mini-games! Het geheel wordt gered door het coole art design, prachtige 2d art en leuke characters, maar qua gameplay design... Foei!

Tot mijn grote spijt heb ik maar bedroevend weinig games gespeeld dit jaar. Sommige titels zouden normaal gesproken niet snel in deze lijst komen, maar goed daar gaan we.

01. NieR Replicant ver.1.22474487139... (2021) | Platform: Xbox Series X | 5*

De reimagining van een cultklassieker die absoluut een tweede kans verdiende. Het origineel was een verborgen pareltje met wat ruwe randjes die in de nieuwe versie bijna volledig zijn gladgestreken. De nieuwste vijfde notering in mijn top 10. Review

02. Mass Effect Legendary Edition (2021) | Platform: Xbox Series X | 4,5*

Een fantastische bundel met alle delen van de Mass Effect trilogie en al haar uitbreidingen. Het eerste deel is mooi opgepoetst en het is nog net zo episch als de eerste keer. Een must have voor zowel de veteranen als de nieuwkomers. Review

03. Phantasy Star Online 2: New Genesis (2021) | Platform: Xbox Series X | 4*

Een MMORPG die je alleen via een omweg in Nederland kan spelen en die ik, tot mijn grote schaamte, al bijna 300 uur heb gespeeld. NGS is de voornaamste reden waarom ik zo weinig verschillende games heb gedaan. Volgend jaar ga ik serieus minderen met deze game.

04. Gears 5: Hivebusters (2020) | Platform: Xbox Series X | 4*

Een van de grootste verassingen van dit jaar voor mij. Het hoofdverhaal in Gears 5 vond ik een van de slechtste uit de serie en ook die open wereld onzin stond me heel erg tegen. Hivebusters is weer lekker klassieke Gears Of War actie met heerlijke set pieces en humor. Aan het einde merkte je wel dat men te veel karakterontwikkeling in het laatste uur wilde proppen, maar dat neem ik voor lief.

05. Kingdom Hearts II (2005)| Platform: PlayStation 4 | 4*

In alle opzichten een verbetering op zijn voorganger, maar verre van een perfecte game. Er is veel variatie in (baas)gevechten, maar ik vond het soms wat teveel van het goede. Daarnaast voelen de verhalen op de Disney werelden vaak niet als onderdeel van het overkoepelende narratief, maar een aangeplakt onderdeel. Desondanks weer kostelijk vermaakt in de Darkness of my Kingdom Heart.

06. Apex Legends (2019) | Platform: Xbox One & PlayStation 4 | 4*

Een game waar ik het bestaan wel van wist, maar nooit heb geprobeerd. Ik heb een allergie voor Battle Royale games, maar Apex wist me wel te boeien door de kleurrijke personages en toffe gunplay.

07. The Last of Us: Part II (2020) (2020) | Platform: PlayStation 4 | 4*

Tja, ik moet eerlijk bekennen dat ik deze game normaliter niet snel in mijn lijst had gezet. The Last of Us is een franchise die overeind wordt gehouden door het narratief en de stemacteurs. De gameplay is wat achterhaald en veelal niet leuk om te spelen. Het tweede deel doet dit beter dan de eerste game, dus daarom kreeg hij 0,5* hoger van mij. Review

08. Fire Emblem Fates: Birthright (2015)| Platform: 3DS | 3,5*

Fire Emblem is een serie die ik na het spelen van Radiant Dawn op de Wii pas echt ben gaan volgen. Fates: Birthright is een prima titel in de serie, maar ik vond hem niet zo memorabel. Ik moet de andere twee delen van Fates nog doen voor het complete plaatje, dus misschien verander ik nog van gedachte. Review

09. Code Vein (2019) | Platform: Xbox One | 3,5*

Anime Dark Souls. Met die drie woorden kan je Code Vein wel beschrijven. Er zijn wat interessante mechanieken, maar de baasgevechten (die in Dark Souls zo vet zijn) halen het bloed onder je nagels vandaan met de constante insta kills. Review

10. Cyberpunk 2077 (2020) | Platform: Xbox One| 3,5*

De grootste teleurstelling in heel wat jaren. Over de staat van de game op release is genoeg gevloekt, maar het was uiterst ondermaats. De RPG-elementen voegen bijna niks toe, skills voelen nutteloos en de game is gewoon een zooitje. Cyberpunk wordt gered door het schrijfwerk en de fantastische stemacteurs. Review

Ik houd ook altijd wel van top 10 lijstjes maar dit jaar is het anders nu zit ik er gewoon tegen op!.
En ik weet niet echt waarom, maar het zal wel te maken hebben met dat deze laatste maanden van het jaar die zo ontzettend grijs verlopen letterlijk en figuurlijk. Ik heb daarom ook heel veel vrolijke Nintendo games in mijn lijst staan ik had het echt nodig!.

* Super Mario 3D World + Bowser’s Fury (2021) - GamesMeter.nl

* Metroid Dread (2021) - GamesMeter.nl

* Mario Party Superstars (2021) - GamesMeter.nl

* Monster Hunter Rise (2021) - GamesMeter.nl

* Dusk (2018) - GamesMeter.nl

* Immortals: Fenyx Rising (2020) - GamesMeter.nl

* Super Mario Odyssey (2017) - GamesMeter.nl

* Cruis'n Blast (2021) - GamesMeter.nl

* Quake (1996) - GamesMeter.nl

* Pinball FX 3 (2017) - GamesMeter.nl

Goede dagen en gamer For Life!

Mooi om Super Mario Odyssey in je lijst te zien. Blijft een keiharde klassieker. Die kan ik elke dag wel spelen.

Fijne dagen ook allemaal!

1 Mass Effect Legendary Edition (2021)

Geniaal, ook nog heerlijk bij een 3e speelbeurt en deze wordt een fantastische afsluiting van mijn 2021, ook als ik de Reapers niet tijdens het vuurwerk uit mijn sterrenhemel kan knallen.

2 A Plague Tale: Innocence (2019)

Zeer sfeervol, prachtig getekend en met een nieuwe insteek van stealth gaming.

3 Commandos 2: Men of Courage (2001)

Niet te geloven dat iets dat zo brak en buggy geporteerd is naar de PS4 toch nog zo gaaf bleek te zijn. Het was alle herstarts waard, zelfs het compleet opnieuw moeten beginnen van alle missies nadat al mijn savegames (door een te groot aantal ervan) corrumpeerden bij Castle Colditz. Dit alles is vooral een bewijs van hoe goed het oorspronkelijke spel was, ik kon het niet loslaten. Hoe uitstekend Desperados 3 ook was, de verslavende factor was sterker bij de binken van Commandos 2.

4 Resonance of Fate (2010)

Gun Fu galore! Aanvankelijk op de PS3 gespeeld maar na uitspelen de HD remaster gekocht om alvast een flink stuk te herspelen. Was zeer verslavend door een uniek combat systeem zoals enkel Tri Ace het kan bedenken.

5 Record of Lodoss War - Deedlit in Wonder Labyrinth (2020)

Verrekte moeilijke metroidvania (voor mij dan, ik vind dit genre lastig als ouwe lul) maar erg mooi en charmant zoals ook de oude tekenfilmserie was. En nu op lekker veel platformen te krijgen al.

6 Star Wars: Squadrons (2020)

Door dit spel kreeg ik enorm zin in allerlei flight sims, van Ace Combat tot Rebel Galaxy Outlaw maar Squadrons blijft de beste door prachtige graphics en leuke, gevarieerde missieontwerpen .

7 Halo 3 (2007)

Na meer dan 10 jaar stofverzameling uitgespeeld. Een herinnering aan wat makkelijk vergeten kan worden: een spel hoeft niet gloednieuw of vernieuwend te zijn maar gewoon goed gemaakt en weinig spellen zullen het degelijke vakwerk van Halo 3 overtreffen. Volgend jaar wordt het tijd voor Halo Reach, ook long overdue!

8 Tom Clancy's Splinter Cell: Pandora Tomorrow (2004)

Deze reeks blijft op eenzame hoogte staan en hoewel Chaos Theory de beste is, merk je toch al hoeveel in het eerste deel goed werd gedaan. Het verhaal boeide niet maar gameplay en diepgang maakten alles goed. Pandora Tomorrow had een beter verhaal dus toch maar die gekozen voor het lijstje.

9 Gordian Quest (2020)

Moest ik even inkomen en ze willen er nog steeds te veel onnodige onzin instoppen, maar de basis is erg leuk, ook na meer dan 150 uur spelen. Zeer verslavende deckbuilder voor de liefhebber!

10 Devil Slayer Raksasi (2019)

Altijd lastig die 10e plek maar deze is gewoon goed. Kleurrijk, originele camerapositie (top-down) en zeer gevarieerd qua vijanden en beloningen.

banjo schreef:
Goede dagen en gamer For Life!

Toen ik 30 was vroeg ik me hardop af “hoe lang blijft dat gamen leuk?”

Nu net 41 geworden en heb alle next gen consoles

Goed uiteinde Gamers

Voor mij is het ook maar een kort lijstje van dit jaar:

1. Story of Seasons - Olive Town (Switch)
2. The Dark Pictures Anthology - House of Ashes (Xbox One)

Ze waren beiden gelukkig wel goed! Scheelt. Echter...games uit 2021 die ik gespeeld heb, maar niet lang genoeg, en niet vaak genoeg, maar wel erg leuk waren en zeker uitnodigen tot meer waren:

* Metroid Dread (Switch)
* Mario Golf (Switch)
* Loop Hero (PC)
* Fort Triumph (PC - nodigt echter uit om op Switch te halen in een sale)
* Shing (Erg aardige side-scrolling Beat 'm up - maar heb hem pas een half uur gespeeld)

Wat betreft andere games die ik gespeeld heb - de eerste steekt er met kop en schouder bovenuit, maar ook de rest mag zich zeker laten zien en heb ik proberen te rangschikken naar gelang ik er plezier uit heb gehaald:

* Red Dead Redemption 2 (Xbox One) (bij lange na nog niet uitgespeeld trouwens)
* Wasteland 3 (XboxOne)
* Arcade Spirits (Switch)
* The Solitaire Conspiracy (Switch)
* Little Big Planet Karting (PS3)
* Hotshot Racing (Switch)
* Syndicate (PS3)
* Assassins Creed 3 (Xbox360)

Ongetwijfeld zijn er nog veel meer die ik gespeeld heb, de een al wat minder lang dan de ander. Maar dit zijn de games die me het meest bijblijven. (toegegeven, mijn geheugen laat me wel vaak in de steek). Vanaf volgend jaar eens wat beter bijhouden wat ik gegamed heb en gekocht heb.

Ook mijn toplijst is wel af. Ik verdeel ‘m in een complete lijst met wat ik dit jaar heb gespeeld en een toplijst met games uit 2021. Helaas ben ik met Bully niet ver genoeg voor een cijfer dit jaar, dus die komt er volgend jaar bij.

Toplijst totaal:

1. It Takes Two (2021, Xbox X) – 5*
2. Super Mario 3D World + Bowser’s Fury (2021, Switch) – 4,5*
3. Super Smash Bros Ultimate (2018, Switch) – 4,5*
4. Mafia: Definitive Edition (2020, Xbox X) – 4*
5. Life is Strange: True Colors (2021, Xbox X) – 4*
6. Gears of War 5: Hivebusters (2021, Xbox X) – 4*
7. Super Mario Party (2018, Switch) – 4*
8. Doom 2: Hell on Earth (1994, Switch) – 4*
9. Call of Duty: Vanguard (2021, Xbox X) – 3,5*
10. Hitman 3 (2021, Xbox X) – 3,5*
11. Call of Duty: Black Ops Cold War (2020, Xbox X) – 3,5*
12. Fifa 22 (2021, Xbox X) – 3,5*
13 Paper Mario: The Origami King (2020, Switch) – 3,5*
14. Yoshi’s Crafted World (2019, Switch) – 3,5*

Normaal kom ik meestal aan 10 games, dus ik heb dit jaar wel bijzonder veel meer gegamed. Ik had niet echt een dip ergens in het jaar, er kwamen of lagen nog veel titels die ik nog wilde spelen en door corona zit je nu eenmaal meer thuis dan je wenst. Mijn dikke nr 1 is It takes two. Iedereen die een co-op partner kan regelen MOET dit spelen. Veruit de beste co-op game die er bestaat. Emotioneel, grappig, uitdagend, fantastisch. De port van Mario 3D World was ook fantastisch, ik had geen Wii-U dus dit was geheel nieuw voor me. Zoveel toffe uren mee beleefd. En de nr 3 is Smash Bros, die ik vanaf de release al had maar veel te lang links had laten liggen. Wat een enorme Nintendo encyclopedie vol historie is dit zeg. Niet normaal. En dan volgen ook gewoon nog 5 titels die ik met 4 sterren heb beoordeeld, dus het was voor mij een fantastische gamejaar. Zelfs de al jaren matige Fifa reeks heeft zelfs dit jaar een goed speelbaar nieuw deel.

En nog even gefilterd op een toplijst 2021:

1. It Takes Two (2021, Xbox X) – 5*
2. Super Mario 3D World + Bowser’s Fury (2021, Switch) – 4,5*
3. Life is Strange: True Colors (2021, Xbox X) – 4*
4. Gears of War 5: Hivebusters (2021, Xbox X) – 4*
5. Call of Duty: Vanguard (2021, Xbox X) – 3,5*
6. Hitman 3 (2021, Xbox X) – 3,5*
7. Fifa 22 (2021, Xbox X) – 3,5*

Toch nog 7 games dit jaar gekocht. Maar ik merk dat ik steeds minder games bij release full-priced koop, maar gewoon een paar maanden wacht en ze voor half geld haal. Maar soms zijn games het wel waard, zoals Mario 3D World en dan betaal ik het wel graag meteen bij de release.

Kortom, geweldig jaar qua games gehad. Voor 2022 liggen oa nog Bully, Assassins Creed Valhalla, Mario Galaxy 1 en Mario Party 2021 klaar voor lange speelsessies en een cijfer. En ik neem weer een Gamepass abonnement voor oa Halo Infinite.

-marco- schreef:
(quote)

Toen ik 30 was vroeg ik me hardop af “hoe lang blijft dat gamen leuk?”

Nu net 41 geworden en heb alle next gen consoles

Goed uiteinde Gamers

Ik heb hetzelfde. Heb de afgelopen jaren af en toe best een gamedipje gehad, maar nooit blijvend en dit jaar meer gegamed dan in jaren. Het voordeel van ouder worden is dat je je tijd meer waardeert én over het algemeen meer geld hebt om in gamen te stoppen. Als 17 jarige had ik echt het geld niet om constant nieuwe consoles en games te kopen.

Ik vind dat er trouwens op de valreep best nog wel een paar Indie games e.d uitkwamen ind e laatste week. Bvb Wytchwood, Loop Hero, een aardige puzzel game op de Switch wiens titel ik kwijt ben. Dan nog de relatief late releases van de ports van Beyond a Steel Sky of bvb Disco Elysium. Dit jaar zat echt wel propvol titels.

Ajax&Litmanen1 schreef:
Als 17 jarige had ik echt het geld niet om constant nieuwe consoles en games te kopen.

Nee... bij mij ging het zo ik moest eerst weer mijn oude spelcomputer plus nog wat spellen verkopen om weer die felbegeerde nieuwe spelcomputer te kunnen kopen. En daar heb ik nu nog steeds spijt van maar ja zo ging het.. je moest wel .

banjo schreef:
(quote)

Nee... bij mij ging het zo ik moest eerst weer mijn oude spelcomputer plus nog wat spellen verkopen om weer die felbegeerde nieuwe spelcomputer te kunnen kopen. En daar heb ik nu nog steeds spijt van maar ja zo ging het.. je moest wel .

Dito, maar nooit spijt van gehad. Weet nog dat ik me snes verkocht bij een game winkel op Hoog Catherijnen Utrecht en toen later bij de Free record shop een N64 met Mario kart kocht, man wat was ik toen blij.
Sweet memories

Nu je ouder bent heb je idd meer te besteden en vind ik ook nog aardig de tijd om te gamen, ondanks werk, gezin en andere bezigheden

Gast
geplaatst: vandaag om 09:34 uur

geplaatst: vandaag om 09:34 uur

Let op: In verband met copyright is het op GamesMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.