menu

Games / Toplijsten en favorieten / Top 10 van 2020

zoeken in:
Het einde van dit (waardeloze corona) jaar komt er weer aan, dus gaat het tijd worden voor de eindlijstjes met de gespeelde games. Drop hier je toplijsten neer met beste games van gamejaar 2020 of met de beste games die je dit jaar hebt gespeeld.

Nog even wachten voor mij ivm ondermeer Cyberpunk en eventuele Black Friday en pre-kerst aanbiedingen. Overigens vond ik het qua games (en muziek) niet echt zo waardeloos, het enige waar 2020 echt tekort is in geschoten is films met het voortdurend verschuiven naar 2021-22. Er waren in mijn ogen zat Indie games en best wel een aantal A+ games die kans maken op een plekje in mijn lijst.

Altijd weer leuk die eindejaarslijstjes. Ik zal eind volgende maand mijn lijst neerpennen. Zal voornamelijk volstaan met oude shit, aangezien ik (nog) geen enkele game van dit jaar heb gespeeld.

pff, heb maar twee games uit dit jaar gespeeld zie ik. Verder net zoals Kevin veel oudere games. Zal eens kijken of ik nog wat in elkaar kan flansen.

Sinner schreef:
Overigens vond ik het qua games (en muziek) niet echt zo waardeloos.

Alleen concerten waren echt een gemis, maar ik heb enorm veel prachtige muziek ontdekt dit jaar.

Concerten waren echt een gemis idd, en ik zie dat nog wel even zo blijven. Maar qua releases heb ik best wel wat prima spul in huis gehaald. En is er zelfs nog een hoop dat ik misgelopen ben. Net als videogames dus.

Ik voer 'm altijd pas in de laatste dagen van december in. Heb dit jaar vrij weinig games uit dit jaar gespeeld. Heb de coronatijd gebruikt om bv een game als Red Dead Redemption 1 opnieuw te spelen. Ik vond het dan ook geen heel bijzonder gamejaar qua nieuwe releases. Heb maar bij 1 of 2 games dit jaar echt het gevoel gehad dat ik 'm direct bij release moest hebben. Maar ik heb dit jaar wel meer gegamed dan in de jaren hiervoor. Meer tijd over.

centurion81 (moderator)
Ik ga 'm ook eind december invoeren. Heb nog nooit zoveel games gespeeld als dit jaar, maar niet één die ook daadwerkelijk dit jaar uitgekomen is.

Ik vind het altijd vervelend dat veel grote titels op het einde van het jaar uitkomen. Dit jaar bvb een Wasteland 3, Assassin's Creed Valhalla en dan nog te verschijnen Cyberpunk. Dat krijg ik op die laatste 3 maanden echt niet meet uitgespeeld. Wat erg jammer is - en bvb ook de nieuwe Yakuza past zo in dat rijtje.

Maar goed...we wachten hier ook tot de laatste week en dan post ik zoals altijd 2 lijstjes. De games van 2020 waar ik het meest van genoten heb en de games 'in general' die ik het meest heb gespeeld en het beste vond ongeacht jaartal.

Sinner schreef:
Ik vind het altijd vervelend dat veel grote titels op het einde van het jaar uitkomen. Dit jaar bvb een Wasteland 3, Assassin's Creed Valhalla en dan nog te verschijnen Cyberpunk. Dat krijg ik op die laatste 3 maanden echt niet meet uitgespeeld. l.
Daarom dat ik vind dat je die top 2020 niet helemaal letterlijk moet nemen. Games die in Nov/Dec van 2019 zijn uitgekomen mogen er wat mij betreft heus nog bij. Is op moviemeter zo volgens mij ook mogelijk met de officiele enquete.

Ik heb er een 8-tal gespeeld die ook daadwerkelijk in 2020 zijn uitgekomen, en met Cyberpunk nog wel van plan 1 te spelen. Als ik me moeite doe kom ik net aan een top 10

Ik zou me Cyberpunk om eerlijk te zijn ook niet uitspelen in 2020. Daarvoor speel ik te langzaam. Ik lig nu ook alweer enkele dagen in bed dus...zelfs Mafia schiet er bij in.

Grovonion schreef:
(quote)
Daarom dat ik vind dat je die top 2020 niet helemaal letterlijk moet nemen. Games die in Nov/Dec van 2019 zijn uitgekomen mogen er wat mij betreft heus nog bij. Is op moviemeter zo volgens mij ook mogelijk met de officiele enquete.

We hebben niet eens een officiële site toplijst op Gamesmeter, dus het boeit niet zo haha. Gewoon ieders eigen top 10 bekijken.

Moviemeter heeft ook ruime criteria, maar ben het er niet mee eens. Ik vind dat je alleen moet tonen wat hier tussen 1 januari en 31 december in de bios heeft gedraaid, ongeacht wanneer jij bent gaan kijken.

Ajax&Litmanen1 schreef:
Moviemeter heeft ook ruime criteria, maar ben het er niet mee eens. Ik vind dat je alleen moet tonen wat hier tussen 1 januari en 31 december in de bios heeft gedraaid, ongeacht wanneer jij bent gaan kijken.
Gedraaid is hier het key-woord. De film kan dan in 2019 al zijn uitgebracht, zo lang hij maar in 2020 heeft gedraaid. Dat is zo een beetje wat ik op games toepas. Als een game op 15 December uitkomt, is de kans dat hij door mij uitgespeeld wordt in datzelfde jaar erg klein. En dat geldt voor velen, vermoed ik. Anywho, alles niet zo belangrijk natuurlijk, vooral omdat de ranking op Gamesmeter idd in het beste geval officieus karakter heeft

Pffff, word een lastige dit jaar. Niet heel veel 2020 titels gespeeld, doordat ik een jaartje Xbox break heb gehad.

Toch ff proberen een top 5 a 10 te maken

Edit:

Kan snel gaan

1. Destiny Beyond Light
2. Cod Black ops Cold War
3. Dirt 5
4. Animal crossing new horizons
5. Paper Mario Origami King
6. FIFA 21

Momenteel aan het spelen:

Ori and the will of wisps
Doom Eternal

Kwam Cyberpunk deze maand niet uit ? Ik wacht daarom nog even met een definitieve lijst. Dit jaar merkte ik iig vooral plezier uit de indie/onbekende tak te halen. Erg genoten van de komische, 4th wall breaking adventure There Is No Game. De musicale actiongame No Straight Roads is een onontdekte parel en The Pedestrian was een ontspannende, originele puzzelgame.

Fonzzz002 schreef:
Kwam Cyberpunk deze maand niet uit ?
Overal, letterlijk overal reclame van: 10 DEC is het zo ver.

Haha, scheelt dat ik het vroegtijdig had geblokkeerd op social media ivm spoilers. Heb er weinig van meegekregen.

Squall Lionheart (moderator)
Maar drie games gegamed van dit jaar:

5,0* - Persona 5 Royal (2019)
4,5* - Final Fantasy VII Remake (2020)
3,0* - Genshin Impact (2020)

Had je deze al in zijn geheel uitgespeeld? Ben nieuwsgierig naar jouw mening over de nieuwe content .

Cyberpunk is in zijn huidige staat onspeelbaar en met uitzondering van Ori zijn er geen games van 2020 die ik nog op het oog heb. Daarmee is dit mijn definitieve Top 10 van games uit 2020:

1. Last of Us Part 2 (4,5*)
2. No Straight Roads (4,5*)
3. Persona 5: Royal (4,5*)
4. Crash Bandicoot 4: It’s About Time (4*)
5. There Is No Game: Wrong Dimension (4*)
6. Tony Hawk’s Pro Skater 1+2 (4*)
7. Fire Emblem: Three Houses - Cindered Shadows DLC (4*)
8. Dark Pictures Anthology: Little Hope (3,5*)
9. INMOST (3,5*)
10. Twin Mirror (3,5*)

Goede games die ik dit jaar voor het eerst speelde:
1. Super Mario Galaxy (2007) 5*
2. Fire Emblem: Three Houses (2019) 4,5*
3. Ori and the Blind Forest (2015) 4,5*
4. Mark of the Ninja (2012) 4,5*
5. Shovel Knight: Specter of Torment (2017) 4,5*
6. Grand Theft Auto V (2013) 4*
7. Katana Zero (2019) 4*
8. The Wolf Among Us (2013) 4*
9. Hotline Miami (2012) 4*
10. Resident Evil (2002) 4*

In de eerste instantie dacht ik dat dit jaar enigszins tegenviel betreft hoogstaande games, maar er is meer dan genoeg game plezier gehaald uit titels van voorgaande jaren.

Dit jaar heb ik in totaal 39 games gespeeld en daarvan komt er maar liefst één uit 2020. Het is ook nog eens een remaster van een titel uit 2013.

1. Saints Row: The Third Remastered (2020) | Platform: Xbox One | 4*

Mijn top 10 van games die ik in 2020 heb gespeeld staan hieronder.

1. The Legend of Zelda: Twilight Princess HD (2016) | Platform: Nintendo Wii U | 5*
2. Detroit: Become Human (2018) | Platform: PlayStation 4 | 4,5*
3. NieR: Automata - Become As Gods Edition (2018) | Platform: Xbox One | 4,5*
4. Redout (2016) | Platform: Xbox One | 4,5*
5. Bloodborne - Game Of The Year Edition (2015) | Platform: PlayStation 4 | 4,5*
6. Star Wars Jedi: Fallen Order (2019) | Platform: Xbox One | 4*
7. Metroid Prime 2: Echoes (2004) | Platform: Nintendo Wii | 4*
8. Pokémon White (2010) | Platform: Nintendo DS | 4*
9. Saints Row: The Third Remastered (2020) | Platform: Xbox One | 4*
10. Pokémon Heart Gold (2009) | Platform: Nintendo DS | 4*

Hieronder 5 games waar ik me in 2020 met moeite doorheen heb geploeterd (of een poging daartoe heb gedaan):

1. Sonic Forces (2017) | Platform: Xbox One | 2*
2. Sonic Adventure 2 (2001) | Platform: GameCube | 2*
3. Perfect Dark (2000) | Platform: Xbox 360 | 2,5*
4. Sonic Colors (2010) | Platform: Nintendo Wii | 2,5*
5. ReCore (2016) | Platform: Xbox One | 2,5*

Mijn tip game die ik in 2020 heb gespeeld (zie mijn mening bij de game over het hoe en waarom):

- Terminator: Resistance (2019) | Platform: Xbox One | 3,5*

2 Lijstjes van mij. De eerste is puur releases uit 2020. Voor mij blijft Cyberpunk 2077 de game van het jaar - ook al heb ik hem niet uitgespeeld, met 30 uur op de teller inmiddels nog steeds totaal geen bugs, framerate drops of glitches die het spel onspeelbaar maken. Buiten hier en daar kleine 'normale open world game' zaken waar je overal tegenaan loopt - 'mannetje zit door bank', 'je valt per ongeluk door een lift' (1x gebeurt), de AI van sommige passanten is dubieus. Voor mij blijft het verhaal en de karakters goed, de graphics degelijk genoeg om me niet te storen en loopt het gewoon lekker. Verder vond ik Little Hope toch erg boeiend - perfect voorbeeld hoe je interactieve fictie kan brengen en Streets of Rage 4 tot mijn blijdschap gewoon 'klassiek goed'. Ziet er prima uit, speelt erg lekker, en diverse zaken to unlocken. Zonder DLC. Oh en Mafia voelde inderdaad aan als een moderne game - toch puik werk.

1. Cyberpunk 2077 (Xbox One)
2. Dark Pictures Little Hope (Xbox One)
3. Streets of Rage 4 (PC)
4. Mafia Definitive Edition (Xbox One)
5. Yes, Your Grace (PC)
6. Mini Motor Racing X (Switch)
7. Super Punch Patrol (Switch)

Lijstje 2 zijn de games uit diverse jaren die ik gespeeld heb en het meest plezier aan heb beleeft dit jaar. The Outer Worlds heb ik begin van het jaar uitgespeeld, blijf ik een prima spel vinden. Ook al ben ik bij Fire Emblem vast komen te zitten en moet ik overnieuw beginnen vind ik het absoluut een erg goede game (met voldoende content om de 40 uur die ik erin heb te verviervoudigen) en My Time at Portia me een tijd volledig in zijn ban gehad (en stiekem nog steeds af en toe). Lekker relaxed en je bent zo een paar uur kwijt in dit soort games. En ook al heb ik Deemo bvb pas een week - ik vind het absoluut een van de leukste games die ik gespeeld heb dit jaar en trek het iedere dag wel een keertje of meer uit de kast om toch maar even een score te verbeteren of dergelijks. Vandaar dat ook dit spel in de lijst staat. (net zoals bvb Day and Night - wellicht een van mijn favoriete Tetris-alikes in jaren).

1. The Outer Worlds (Xbox One)
2. My Time at Portia (Switch)
3. Fire Emblem Three Houses (Switch)
4. Warhammer 40K Inquisitor Martyr (Xbox One)
5. Cyberpunk 2077 (Xbox One)
6. Day & Night (Switch)
7. Dark Pictures Little Hope (Xbox One)
8. Total War Warhammer (PC)
9. Streets of Rage 4 (PC)
10. Deemo (Switch)

centurion81 (moderator)
Voor mij 1 grote lijst, van alles wat ik dit jaar voor het eerst gegamed heb. Ik heb één titel uit 2020 gespeeld, namelijk Fall Guys. Far Cry 4 heb ik bijna uitgespeeld, maar omdat ik op vakantie ben tot het eind van het jaar, volgt dat cijfer pas volgend jaar Ik heb alles op de PS4 gespeeld, muv een paar mobile games, daar zal ik even het platform bij noemen

Het was voor mij een geweldig gamejaar, nog nooit heb ik zoveel games uitgespeeld. De meeste uren zitten ongetwijfeld in Gran Turismo Sport, nog nooit heb ik zo serieus een racegame opgepakt en met zoveel voldoening eindeloos dezelfde rondjes gereden, alleen om net iets beter te kunnen worden. Gevolg is dat ik een PS5 wil en een 4K tv gekocht heb, first and foremost om Gran Turismo 7 te kunnen spelen

Veel van de games die ik een mooie waardering heb gegeven kent iedereen hier wel. Toch een paar games die m.i. wat meer de spotlight verdienen dan dat ze hier krijgen, zogezegd mijn hidden gems van 2020:
Get Even (2017)
AER: Memories of Old (2017)
Tearaway Unfolded (2015)

Without further ado dan het lijstje:

01. Gran Turismo Sport (2017) 5*
02. Shadow of the Colossus (2018) 4*
03. AER: Memories of Old (2017) 4*
04. Get Even (2017) 4*
05. Far Cry 3 (2012) 4*
06. Journey (2012) 4*
07. Uncharted 3: Drake's Deception (2011) 4*
08. Tearaway Unfolded (2015) 4*
09. Uncharted 2: Among Thieves (2009) 4*
10. Team Sonic Racing (2019) 4*

11. Brothers: A Tale of Two Sons (2013) 4*
12. Drawful 2 (2016) 4*
13. Star Wars: Battlefront II (2017) 3,5*
14. Valiant Hearts: The Great War (2014) 3,5*
15. The Council (2018) 3,5*
16. Fall Guys: Ultimate Knockout (2020) 3,5*
17. Uncharted: Drake's Fortune (2007) 3,5*
18. SteamWorld Heist (2015) 3,5*
19. Sonic Forces (2017) 3,5*
20. SteamWorld Dig (2013) 3,5*

21. Nights of Azure (2015) 3,5*
22. Call of Duty: Modern Warfare 2 (2009) 3,5*
23. Blackguards 2 (2015) 3,5*
24. Faery: Legends of Avalon (2010) 3,5* (PS3 game, gestreamd via PS Now)
25. The Wolf Among Us (2013) 3,5*
26. Worms W.M.D. (2016) 3,5*
27. The Battle of Polytopia (2016) (Android) 3,5*
28. Enigmatis: The Ghosts of Maple Creek (2011) 3*
29. BioShock (2007) 3*
30. Late Shift (2016) 3*

31. Picross Tale (2018) (Android) 3*
32. Momonga Pinball Adventures (2013) 2,5*
33. One Night Stand (2016) 2*
34. Goat Simulator (2014) 0,5*

Zo, mijn gamejaar zit erop. Vanavond Luigi's Mansion 3 een score gegeven en tijd nu voor mijn eindlijst. Normaal heb ik echt moeite om aan aan een top 10 te komen, maar door de corona had ik dit jaar echt opvallend meer tijd om te gamen. Die uren heb ik vooral in 3 games gestopt die ik dit jaar leerde kennen, genaamd Rocket League (echt tientallen uren in gestopt, die game sleepte me echt door de eerste coronamaanden heen), Kingdom Hearts III (nooit gedacht dit te spelen, maar blij dat ik de gok heb gewaagd) en Red Dead Redemption 1 (wilde al 10 jaar de game een 2e speelbeurt geven om dan wel eens uit te spelen). In die games zitten echt 40+ uur per game.

Het was ook een jaar waarin ik veel retro gegamed heb. RDR1 dus, maar ook Duke Nukem 3D opnieuw gespeeld, nog altijd enorm tof. En uiteraard kwam Mario All-Stars uit, met Mario 64, Sunshine en Galaxy. Superleuk om die eerste twee weer te spelen en die derde te leren kennen. Heb er genoeg mee gespeeld voor een cijfer, maar de drie games te weinig om ze een nieuw los cijfer te geven. Ik kan niet wachten om Sunshine echt serieus op te pakken. Daar ga ik komend jaar zeker tijd in stoppen. Overigens maar 1 onvoldoende, Fifa. Kan echt niet meer hoe lui EA met deze reeks om gaat. En toch....weer tig uur mee gespeeld. Het is té verslavend, hoe matig deze editie ook is.

Mijn top 13 van wat ik heb gegamed:

1. Red Dead Redemption 1 – Xbox One (4,5*)
2. Rocket League – Xbox One (4,5*)
3. Duke Nukem 3D – Xbox One (4,5*)
4. Kingdom Hearts III – Xbox One (4*)
5. Super Mario 3D All-Stars – Switch (4*)
6. Luigi’s Mansion – Switch (4*)
7. Call of Duty: Modern Warfare 2019 – Xbox One (3,5*)
8. Red Dead Redemption 1: Undead Nightmare – Xbox One (3,5*)
9. Gears of War 5 – Xbox One (3,5*)
10. Animal Crossing: New Horizons – Switch (3*)
11. Battlefield V – Xbox One (3*)
12. Just Cause 4 – Xbox One (3*)
13. Fifa 21 – Xbox One (2*)

En niet meegenomen in mijn toplijst, omdat ik er maar een kort avondje in heb gestopt bij Switch Online, maar wel mijn cijfer heb aangepast op de site:

Super Mario Kart – SNES (3,5*)

Ik heb van 2020 alleen Fifa, Animal Crossing en Mario All-Stars gespeeld, dus ik maak maar geen 2020-lijstje. Ik merk dat ik steeds meer zo begin te gamen, omdat ik maar zelden een game nog direct bij de release 55 Euro waard vind. Of het moet op de Gamepass komen of een echte Nintendo exclusive zijn. Die zou ik wel halen.

Het was ieder geval kwalitatief gezien een schitterend gamejaar voor me.

Komend jaar ook nog genoeg te spelen, zo heb ik Paper Mario en Smash Bros Ultimate nog liggen die echt eens uren van mij verdienen voor een cijfer en ik wil via de Gamepass ook mijn Xbox Series X eens flink onder handen nemen.

Jullie eindlijsten staan al vroeg vast, ik maak nog gebruik van mijn kerst-vakantie om wat games uit 2020 te spelen. Het is ten slotte nog bijna een week, nog genoeg voor 1 game uit te spelen, hoop ik.

Ga deze week nog wel wat gamen, maar zal geen nieuwe games meer starten of een AC Valhalla gaan uitspelen dus hier ook alvast mijn top 36 van wat ik (uit)gespeeld heb dit jaar.

Ik heb dit jaar net zoals velen veel meer gegamed dan normaal, vooral dankzij Corona veel meer tijd om te gamen. Dit jaar heb ik iets van 15 titels uit 2020 gespeeld, remakes meegeteld en ook een tweetal games die nog niet op deze site staan. Verder van alles en nog wat gespeeld, vooral op de Xbox maar ook op de Xbox 360, PS4, PS1, Switch, Dreamcast, Nintendo (2)DS, Vita, Amiga, Evercade.

Aantal Switch games in mijn lijstje is wel beperkt want ik heb bij zowat alle Switch games niet de neiging om het uit te spelen. Mario Odyssey ben ik op de helft bijv en niet zoveel zin meer in, Gris voor 80% uitgespeeld, Katana Zero voor de helft. Zelfde geldt voor Yoshi's Crafted World en Donkey Kong. Leuk om even te spelen, (alleen of met de kids) maar ik ga altijd weer heel snel terug naar de Xbox. Mario Kart wel aardig veel gespeeld dus die komt wel terug in de lijst.

Aantal Xbox 360/One/SeriesX feitjes van 2020:
- 1298 achievements
- 39515 gamescore
- 2.19 TA ratio
- 35 Xbox games gestart
- 94 Xbox games gespeeld
- 22 Xbox games 100% completed

Mbt Playstation heb ik dit jaar The Last of Us deel 1 eindelijk gespeeld en ook meteen deel 2 erachteraan. En de deel 1 DLC tussendoor. Nu dik een half jaar later heb ik betere herinneringen aan deel 1 dan aan deel 2. Deel 1 dan ook maar ff verhoogd naar 4.5*. Deel 2 was ook tof maar heeft toch een wat politiek correcte meuk nasmaak en duurde gewoon veels te lang.

Verder een remaster op 1, beetje vreemd maar ja het is wel de game waar ik het meeste plezier aan heb beleefd dit jaar. Van begin tot eind van genoten. Sublieme remake.

Complete lijst:

1. Mafia: Definitive Edition (2020): 5* (Xbox One)
2. A Plague Tale: Innocence (2019): 4.5* (Xbox One)
3. The Last of Us (2013): 4.5* (PS4)
4. Gears 5: Hivebusters (2020): 4.5* (Xbox Series X)
5. Ori and the Will of the Wisps (2020): 4* (Xbox One)
6. Minecraft Dungeons (2020): 4* (Xbox One)
7. The Division 2: Warlords of New York (2020): 4* (Xbox One)
8. Hotshot Racing (2020): 4* (Xbox One)
9. Putty Squad (1994): 4* (Commodore Amiga 1200)
10. The Last of Us: Part II (2020): 4* (PS4)

11. Lonely Mountains: Downhill (2019): 4* (Xbox One)
12. Mario Kart 8 (2014): 4* (Switch)
13. Tetris Effect: Connected (2020): 4* (Xbox Series X)
14. New Super Mario Bros. 2 (2012): 4* (Nintendo 2DSxL)
15. Streets of Rage 4 (2020): 4* (Xbox One)
16. Redout (2016): 4* (Xbox One)
17. A Way Out (2018): 3.5* (Xbox One)
18. Day of the Tentacle (1993): 3.5* (Xbox One)
19. Swimsanity! (2020): 3.5* (Xbox One)
20. Blood Stone (2010): 3.5* (Xbox 360)

21. Terminator: Resistance (2019): 3.5* (Xbox One)
22. Toybox Turbos (2014): 3.5* (Xbox 360)
23. Epic Mickey: Power of Illusion (2012): 3.5* (Nintendo 2DSxL)
24. Giana Sisters DS (2009): 3.5* (Nintendo 2DSxL)
25. Little Nightmares: Secrets of the Maw (2017): 3.5* (Xbox One)
26. Xeno Crisis (2019): 3.5* (Xbox One, Dreamcast, Vita, Evercade)
27. The Last of Us: Left Behind (2014): 3.5* (PS4)
28. Mickey Mania (1994): 3.5* (PS1)
29. Star Wars Episode I: Racer (1999): 3.5* (Xbox One)
30. FIFA 21 (2020): 3* (Xbox One)

31. The Adventures of Tintin: The Game (2011): 3* (Xbox 360)
32. Awesome Pea 2 (2020): 3* (Xbox One)
33. Habroxia (2019): 2.5* (Xbox One)
34. FoxyLand (2017): 2.5* (Vita, Xbox One)
35. The Long Reach (2018): 2* (Xbox One)
36. Super Weekend Mode (2018): 2* (Xbox One)

Voor mijn gevoel heb ik juist veel gegamed, maar het aantal games valt erg tegen. Komt vooral door veel te veel uren die in Animal Crossing zijn gegaan, haha! Als Nintendo fan voelde dit als een matig jaar, zeker als je nagaat dat Animal Crossing eigenlijk voor vorig jaar stond gepland(!) en het vooruitblik naar 2021 stelt voor nu ook nog niet veel voor.

Toch nog een klein lijstje kunnen maken! Moest wel erg graven en checken op mijn Switch profiel en mijn stemmen hier. Paper Mario was ik bijvoorbeeld alweer glad vergeten, oeps!

1. Animal Crossing: New Horizons
2. Hyrule Warriors: Age of Calamity
3. Kentucky Route Zero
4. Paper Mario: The Origami King
5. Part Time UFO
6. Clubhouse Games: 51 Worldwide Classics

Non 2020 games:
Hidden Folks

Verder ben ik op dit moment nog bezig met drie games:
- PHOGS! (2020)
- Spyro Reignited Trilogy
- Ni No Kuni: Wrath of the White Witch

En helaas, ik drop eigenlijk nooit games, maar dit jaar toch een grote. Ik kwam er echt niet doorheen, toch 20 uur volgehouden ongeveer:
Final Fantasy X/X-2 HD Remaster
(Ik weet dat dit een erg geliefd spel is, sorry not sorry )

Mijn lijst is verre van actueel, ik loop dan ook al jaren achter als het op de nieuwe games aanspelen komt. Van de vijf games die ik van dit jaar gespeeld heb zijn er 4 mogelijk dankzij gamepass. De andere games die ik dit jaar voor het eerst heb gespeeld zijn ook mogelijk geworden dankzij gamepass. Wat voor mij wel de grootste winnaar is dit jaar. Verder is dit geen toplijst maar meer een lijst van wat ik dit jaar allemaal voor het eerste gespeeld heb.

Hades
Ik ben sinds Bastion al groot fan van Supergiant games. Zowel Bastion als Transistor heb ik meermaals in bezit en uitgespeeld en ik kan er nog steeds van genieten. Hades past zo in dat rijtje en komt met stipt op de nummer 1 zelfs. De presentatie, visuals, art direction, muziek en het verhaal is om de vingers bij af te likken. Het is een prachtig spel om te zien. En nog mooier om te spelen. De diepgang in de personages en de wereld is heerlijk en dat wordt alleen maar beter en leuker naarmate het verhaal vordert. Het speelt ongelofelijk soepel, zelfs op de switch. Het is mijn favoriete game van dit jaar en een absoluut parel. Hoewel er eentje was die er erg dicht bij kwam.

Ori and the will of the Wisps
Deel 1 kan ik ondertussen bijna dromen en dit vervolg zou zomaar diezelfde kant op kunnen gaan. De gameplay is heerlijk soepel en het ziet er werkelijk prachtig uit. Regelmatig even de tijd genomen om te genieten van de visuals en de muziek. Helaas kamt de xbox one versie nog wel met wat technische problemen, zoals wat audio glitches en omgevingen die wat tijd nodig hebben om ingeladen te worden. Gelukkig niets wat de game opbreekt.

Gears Tactics (nog bezig)
Een erg toffe game die verrassend goed werkt op de xbox, hoewel ik en muis en keyboard toch prefereer hierbij. Het is heerlijk om de gears en hun uitrusting en skills te finetunen en de missies te plannen. Erg vermakelijke toevoeging aan het Gears universum.

Gears 5: Hivebusters
De tweede Gears game dit jaar en ook dit is een bijzonder vermakelijke toevoeging aan het universum. De personages, locaties en het verhaal zijn erg leuk. Qua gameplay weer typisch Gears, met wat fijne toevoegingen. Ben erg benieuwd wat ze hier nog meer mee gaan doen.

Tell Me Why
De game moet het vooral hebben van de mooie omgevingen, het mysterie en een flinke dosis liefhebberij voor dit type game. Verdeeld over drie episodes is de zoektocht interessant met leuke personages. Helaas heeft de game wel wat tijd nodig om op gang te komen waardoor het einde toch vrij snel in zicht is.

Oudere games Voor het eerst gespeeld in 2020:

Rage 2
De gunplay is veruit het beste onderdeel. De bruutheid van Doom gecombineerd met de vrolijke kleuren en heerlijke powerups. Helaas is de wereld enorm saai om doorheen te reizen en zijn zowat alle missies hetzelfde. Gelukkig is het vrij snel uit te spelen.

Hellblade: Senua's Sacrifice
De game moet het vooral hebben van het intrigerende thema. Op gameplay gebied valt het mij behoorlijk tegen namelijk. Het was een bijzondere ervaring die voornamelijk erg ongemakkelijk en frustrerend was. Misschien het doel van de game ook wel, maar ik had er in ieder geval geen plezier in.

Ryse: Son of Rome
Release game van de One console en hij ziet er nog steeds erg goed uit. Toen nooit opgepakt omdat het qua gameplay niet mijn ding was/is. Maar nu met Gamepass toch eens geprobeerd. En dat was bijzonder vermakelijk eigenlijk. Erg toffe setting met vermakelijke gameplay. Ik ben toch enigszins verbaasd dat er (nog) geen vervolg op gekomen is.

Verder ben ik dit jaar druk geweest om beide Dishonored games op Ghost & Clean Hands uit te spelen. En ben ik begonnen met The Ezio collection aangezien iedereen vol lof is over de nieuwe Assassins Creed. Maar eens kijken of ik me komend jaar ook eens aan Origins kan gaan wagen. Daarnaast ook nog wat op de Switch verder gespeeld met Mario Odyssey en Captain Toad: Treasure Tracker. Tevens ook begonnen met Halo wars op de PC (lange tijd geleden eens geprobeerd op de xbox maar daar nooit echt ingekomen). Al met al best een geslaagd game jaar.

Het jaar 2020 is nu echt voorbij en dat betekent dat het tijd is voor mijn compleet overzicht van het jaar in gaming. In totaal heb ik vorig jaar 95 games (17 digital only) gespeeld op 10 verschillende platforms verdeeld als volgt:

1. PS4 - 234 uur - 34 games
2. PS Vita - 115 uur - 4 games
3. Switch - 95u - 23 games
4. DS - 33u - 8 games
5. 3DS - 15u - 7 games
6. PSP - 14u - 5 games
7. PS3 - 7u - 7 games
8. Wii - 6u - 4 games
9. WiiU - 4u - 1 game
10. PC 1.5u - 2 games

Van deze 95 games heb ik er 23 uitgespeeld, 8 hiervan digitale games.
Het meest gespeeld dit jaar heb ik volgende games:

1. Trails of Cold Steel - PSV - 97u
2. FFVII Remake - PS4 - 48u
3. Wargroove - SWI - 32u
4. 428 Shibuya - PS4 - 30u

Redelijk wat games waar ik slechts een kwartier mee vertoeft heb, en om verschillende redenen niet heb verder gespeeld, hier een paar voor mij opvallende:

1. Strikers Edge - leuk, maar hier moet ik wachten op een menselijke co-op oponent
2. Yes, Your Grace - kwam op slecht tijdstip, namelijk net voordat ik 13 Sentinels en ook wel Cyberpunk ben begonnen.
3. Tactics Ogre - heel lang geleden al eens een uur of 4 ingestopt en steeds van plan er nog eens mee aan de slag te gaan, maar ook deze keer niet blijven plakken.

En dan ten slotte mijn top-lijsten:

De lijst van 10 beste games die ik dit jaar gespeeld heb (deze heb ik wel alle uitgespeeld):

1. FFVII Remake - PS4
2. Trails of Cold Steel - PSV
3. The Outer Worlds - PS4
4. The Council - PS4
5. 428 Shibuya Scramble - PS4
6. Uncharted 4 - PS4
7. Wargroove - SWI
8. The Legend of Zelda - Links Awakening - SWI
9. What Remains of Edith Finch - PS4
10.Arcade Spirits - PS4

De lijst van 10 beste games uit 2020 die ik dit jaar gespeeld heb. Ik heb ze voor alle duidelijkheid nog niet alle uitgespeeld. Maar omdat het mijn lijst is vind ik dat ze er toch bij passen, ik heb er alleszins genoeg tijd mee verbracht om ze een plaats in mijn lijst te geven:

1. FFVII Remake - PS4
2. 13 Sentinels - PS4 (WIP)
3. Hades - SWI (WIP)
4. Arcade Spirits - PS4
5. Persona 5 Royal - PS4 (WIP)
6. Horace - PS4 (WIP)
7. Fall Guys - PS4
8. Rhythm of the Gods - SWI
9. Moving Out - PS4
10. Florence - SWI

Zoveel games als een aantal hier heb ik niet gespeeld maar 2020 was wel het jaar waarin ik gamen weer actief opgepakt heb maar wat wil je, als docent, met al die vakanties in coronatijd. Het was ook het jaar dat ik na jaren eindelijk op een next gen (PS4, nu al niet meer next gen) ging spelen en niet meer alleen ps3 en retro.

Nou. Here goes:

1. The last of us 2 (PS4)
2. Red Dead Redemption 2 (PS4)
3. Super Metroid (SNES)
4. Mass effect 2 (PS3)
5. Monkey Island 1 (PC)
6. Monkey Island 2 (PC)
7. Resident evil 4 (Wii)
8. Skyrim(PS3)
9. Zelda Twilight princess (Wii)
10. House of the dead: overkill (Wii)
11. Castlevania: symphony of the night (PS3)
12. Monkey Island 3 (curse of Monkey Island) (PC)
13. Full Throttle (PC)
14. Uncharted 2 (PS3)

Daarnaast heb ik nog Portal 2, Sam & Max en Grim Fandango gespeeld maar die had ik al eens gespeeld dus die tel ik niet mee (anders zouden ze hoog staan!).

Een paar games was ik aan begonnen maar die vond ik zo tegenvallen dat ik gestopt ben: Fallout New Vegas, Metal Gear Solid peace walker en Mass Effect 3. De eerste twee waren simpelweg te gedateerd in hun genre dat ik er niet in kwam en ME3 was gewoon teleurstellend na deel 2.

Dan was er ook nog Cyberpunk, de eerste game ik misschien wel 10-15 jaar die ik op dag 1 heb gekocht. Dat doen we dus ook nooit weer. De enige reden dat ik dat ding niet met een rotgang uit het raam heb gefrisbeed of er overheen gediareed heb is dat ik hoop dat ze ooit met de next gen patch er nog wat van weten te maken. Op kluizenaarslevel van eenzame hoogte de teleurstelling van 2020.

Zo. Dit was mijn uitspraak, hiermee zult u het moeten doen.

Gast
geplaatst: vandaag om 10:10 uur

geplaatst: vandaag om 10:10 uur

Let op: In verband met copyright is het op GamesMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.