menu

Games / Toplijsten en favorieten / De GamesMeter top 10 van decennium '10

zoeken in:
The_CrY schreef:
Het valt me op dat ik verder vrij weinig Doom (2016) zie terugkomen in andere lijstjes.

Viel me ook op. Ieder zijn smaak natuurlijk, maar Doom blijft 4 jaar na dato nog altijd indrukwekkend en hartstikke fun om te spelen. Ik denk met afstand de beste re-imagining van een stokoude franchise die ik tot op heden heb gezien.

1. Super Mario Odyssey
2. God of War
3. Enslaved Odyssey to the West
4. Fallout New Vegas
5. Deus Ex Human Revolution
6. Skyrim
7. The Witcher 3
8. Far Cry 4
9. Hollow Knight
10. Driver San Francisco

Dit is mijn voorlopige lijst, nog niet de definitieve. Denk dat er nog wel een en ander van plek zou kunnen wisselen en misschien schiet me nog wel iets heel anders te binnen maar vind het voor nu in ieder geval toch al heel wat dat ik met relatief weinig moeite toch tien titels op heb kunnen dreunen. En dat is ook wel echt de max dan.

threeohthree schreef:
1) Disco Elysium (2019)

Echt? Dan ben je mijn held. Het is dat ik hem nog niet heb gespeeld, maar het ziet er werkelijk een klasse spel uit - ik ben nog steeds blij dat de isometrische RPG's de laatste jaren weer zo'n heropleving hebben ondergaan en een paar toppers hebben opgeleverd in de vorm van franchises als Divinity Original Sin, Pillars of Eternity en Wasteland (en ik zal er vast nog wel wat vergeten). En ook Disco Elysium ziet er alleen al vanwege de setting en de keuzes en dialoog e.d erg bijzonder uit.

centurion81 (moderator)
Gaan we dan, kanttekening dat ik eigenlijk pas vanaf 2017 echt "ontwaakt" ben na met name in de 90s en early 00s veel te hebben gegamed Without further ado:

01. Sid Meier's Civilization V (2010)
02. Night in the Woods (2017)
03. Mario Kart 7 (2011)
04. The Last of Us (2013)
05. The Legend of Zelda: Breath of the Wild (2017)
06. GRIS (2018)
07. Mario + Rabbids Kingdom Battle (2017)
08. Super Mario Odyssey (2017)
09. Ys VIII: Lacrimosa of Dana (2016)
10. Hearthstone: Heroes of Warcraft (2014)

Winkelwagentje (moderator)
01. Nier: Automata | 2017 | Platform: PS4
02. Tales of Graces ƒ | 2012 | Platform: PS3
03. Persona 4: The Golden | 2013 | Platform: PS Vita
04. Persona 5 | 2016 | Platform: PS4
05. AI: The Somnium Files | 2019 | Platform: PS4

06. Danganronpa 2: Goodbye Despair | 2012 | Platform: PS Vita
07. Lumines: Electronic Symphony | 2012 | Platform: PS Vita
08. Resonance of Fate | 2010 | Platform: PS3 en PS4
09. Deus Ex: Mankind Divided | 2016 | Platform: PS4
10. TxK | 2014 | Platform: PS Vita

11. Ghost Trick: Phantom Detective | 2010 | Platform: NDS
12. Gravity Rush 2 | 2016 | Platform: PS4
13. Virtue's Last Reward | 2012 | Platform: PS Vita
14. VA-11 Hall-A: Cyberpunk Bartender Action | 2018 | Platform: PS Vita
15. The Last Story | 2011 | Platform: Wii

16. Control | 2019 | Platform: PS4
17. Astro Bot: Rescue Mission | 2018 | Platform: PSVR
18. Steins; Gate 0 | 2015 | Platform: PS4
19. Danganronpa V3: Killing Harmony | 2017 | Platform: PS Vita
20. Journey | 2012 | Platform: PS3

21. Rocket League | 2015 | Platform: PS4
22. Sound Shapes | 2012 | Platform: PS Vita
23. Velocity 2X | 2014 | Platform: PS Vita
24. Danganronpa: Trigger Happy Havoc | 2010 | Platform: PS Vita
25. Catherine | 2011 | Platform: PS3

26. Horizon: Zero Dawn | 2017 | Platform: PS4
27. Muramasa: Rebirth | 2013 | Platform: PS Vita
28. Oxenfree | 2016 | Platform: PS4
29. Drakengard 3 | 2013 | Platform: PS3
30. BioShock 2 | 2010 | Platform: PS3

01 Neverwinter Nights Enhanced Edition
02 Horizon Zero Dawn
03 World of Final Fantasy
04 God of War
05 Dragon Age Inquisition
06 Torchlight II
07 Saints Row: The Third
08 Tomb Raider
09 Diablo III
10 Dragon Quest Heroes

horizon schreef:
Leuk.. Lijst wordt gemaakt. Nummer 1 is al bekend zonder na te denken.
die komt bij best veel mensen voor, gaat ook in de totale lijst meedoen.

Grovonion schreef:
(quote)
die komt bij best veel mensen voor, gaat ook in de totale lijst meedoen.

Volgens mij gaat mijn nummer 1 niet meedoen in de lijst

Misschien als Onderhond nog mee wil doen.

Sorry, verkeerd gekeken, ik wist dat het om Xenoblades ging, maar ik dacht hem vaker voorkwam. Een 1ste en dertiende plaats gaan idd niet helpen

Vind 'm zelf redelijk saai, maar ik heb dan ook niet zo énorm veel tijd in m'n gaming hobby gestoken de afgelopen 10 jaar

01. Xenoblade Chronicles
02. Xenoblade Chronicles X
03. The Legend of Zelda: Breath of the Wild
04. Xenoblade Chronicles 2
05. Super Mario Odyssey
06. Super Mario Galaxy 2
07. Alien: Isolation
08. Bayonetta 2
09. Fire Emblem: Awakening
10. GRIS

Altijd leuk lijstjes! Maar je ziet vaak dan wel de geijkte lijstjes (terecht ook hoor) Maar het leuke zijn juist de die dissonanten / de guilty pleasures / de buitenbeentjes in die lijstjes waar ik kan dan naar op zoek ben.

Darksiders
Resonance of Faith

zijn voor mij de games die ik hier niet vaak zie maar waar ik echt ontzettend leuke herinneringen aan heb, maar in mijn beleving ook gewoon ontzettend goed zijn.

Wat mij tot nu toe op valt is dat The Last of Us niet heel hoog staat of soms gewoon gewoon geen vermelding krijgt.

Ik heb alle lijsten (zoals ze nu zijn) in Excel staan. Wat gelijk opvalt, en dat zie je ook in het topic, is dat iedereen een zeer uiteenlopende smaak heeft. Er staan al 121 verschillende games in . Aangezien de meeste het bij een top 10 houden, neem ik alleen die games mee. Hierbij krijgt nummer één 10 punten, nummer twee 9 punten enzv.

Ik stel voor om de deadline op 31 januari 2020 te zetten. Dan heeft iedereen genoeg tijd om een lijst door te geven en eventueel de opgegeven lijst te wijzigen. Mocht je het laatste willen doen, noem mij dan even in het bericht en laat even weten wat je precies hebt gewijzigd. Dat is voor mij wat makkelijker. Aangezien ik met mijn eindassessment bezig ben en mijn deadline op 4 februari ligt, plaats ik de uiteindelijke lijst na die dag in het topic.

Ik had al aardig wat gebruikers gecontacteerd voor de lijsten (en sommigen hebben die hier ook doorgegeven. Echt super leuk mensen!), maar misschien heb ik nog wat mensen over het hoofd gezien. Hieronder een lijstje van de gebruikers die ik al heb gecontacteerd (ik hoop niet dat er iemand bijstaat die al in het topic staat ). Mis je iemand? Laat het even weten!

Shinobi - 3bdelilah - jellecomicgek72 - BoordAppel - TonyTHorror - Maiky - Princess Piranha - Marcellussss - Cervantes - CarealotCarrot - banjo - All Seeing Fish - neo - Thomas83 - Glacius

centurion81 (moderator)
Maxigames, Yestsida, Onderhond, theo79, Youngtick, Remytje86, Nomak, Finidi, Poepgezicht, Jordy ...zo van het topje van m'n hoofd ?

Er zijn dit decennium nog zoveel goede games die ik nog niet heb gespeeld.
Hier dan toch enkele titels die ik uitgebreid heb doorlopen en die me opperbest wisten te vermaken. Een top 20 samenstellen is voor mij goed te doen. De rangschikking was wel even nadenken, maar ik denk dat die zo wel ongeveer klopt. Leuk topic dit!

1. The Witcher 3: Wild Hunt (2015)
2. The Last of Us (2013)
3. Catherine (2011)
4. Persona 5 (2016)
5. God of War III (2010)
6. Mass Effect 2 (2010)
7. BioShock Infinite (2013)
8. The Witcher 2: Assassins of Kings (2011)
9. Life is Strange (2015)
10. Shadow of the Colossus (2018)

11. LISA (2014)
12. Far Cry 3 (2012)
13. Uncharted 3: Drake's Deception (2011)
14. Kingdoms of Amalur: Reckoning (2012)
15. The Darkness II (2012)
16. Deadly Premonition (2010)
17. Gears of War 3 (2011)
18. El Shaddai: Ascension of the Metatron (2011)
19. Tomb Raider (2013)
20. Blur (2010)

Rujar schreef:
Altijd leuk lijstjes! Maar je ziet vaak dan wel de geijkte lijstjes (terecht ook hoor) Maar het leuke zijn juist de die dissonanten / de guilty pleasures / de buitenbeentjes in die lijstjes waar ik kan dan naar op zoek ben.

Zit wel wat in inderdaad. Dus daarom onofficieel mijn top 10 van dit decennium met minder dan 10 stemmen.

1. Wasteland 2 (8 stemmen)
2. Frostpunk ( 2 stemmen)
3. Dead Cells (3 stemmen)
4. Little Inferno (9 stemmen)
5. Monster Hunter: World (6 stemmen)
6. Hand of fate (2 stemmen)
7. Rimworld (3 stemmen)
8. Jazzpunk (1 stem)
9. Darksiders III (2 stemmen)
10. This War of Mine (7 stemmen)

Heb uiteraard o.a. Disco Elysium en Unepic hier uit gelaten ook al voldoen ze wel aan de criteria (immers al vermeld in de officiële lijst). Vooral Frostpunk verdient echt meer aandacht.

Super leuk initiatief! Mijn lijstje volgt nog

Lijstje opstellen valt ergens nog wel mee, gewoon even door je 5 en 4.5 sterren lijstjes heen bladeren, ik kom dan op de volgende lijst:

1. Mass Effect 2 (2010)
2. Ori and the Blind Forest (2015)
3. Horizon: Zero Dawn (2017)
4. Grand Theft Auto V (2013)
5. Super Meat Boy (2010)
6. Rise of the Tomb Raider (2015)
7. Assassin's Creed Origins (2017)
8. Enslaved: Odyssey to the West (2010)
9. Uncharted 4: A Thief's End (2016)
10. Rayman Legends (2013)

Verder nog veel meer mooie games gespeeld zoals Forza Horizon 3 en 4, Alan Wake, Halo 4 (die muziek!) en onlangs nog Star Wars Jedi Fallen Order, maar ja, keuzes!!

Aantal flops benoemen vind ik dan ook wel weer geinig, deze 4 springen er bovenuit:

1. Mario Kart Tour (2019)
2. Dino Dini's Kick Off Revival (2016)
3. Lemmings Touch (2014)
4. Flashback (2013)

Mijn lijstje volgt ook nog.

Een overzicht van 10 games van de dit decennium die me het meest geïntrigeerd hebben. De volgorde is wat moeilijk te bepalen, maar ik heb BOTW op 1 gezet omdat sinds de komst van de Switch met deze game de game industrie uit het voor mij nostalgische SNES tijdperk een soort van herboren lijkt te zijn.

1: The Legend of Zelda: Breath of the Wild
2: Dragon Quest XI (S): Echoes of an Elusive age
3: Persona 5
4: Super Mario Odyssey
5: Ys VIII: The Lacrimosa of Dana
6: Red Dead Redemption
7: Xenoblade Chronicles 2
8: Disgaea 5
9: The Elder Scrolls V: Skyrim
10:Bayonetta

De beste games van het decennium:

1. Dishonored 2 (2016)
2. Return of the Obra Dinn (2018)
3. Hollow Knight (2017)
4. Kentucky Route Zero (2013)
5. The Witness (2016)
6. What Remains of Edith Finch (2017)
7. Subnautica (2018)
8. Dishonored (2012)
9. Transistor (2014)
10. Hexcells Infinite (2014)

Zo te zien is het wel tijd om m'n top 10 op de site 'ns te updaten, want wat daar #1 staat komt hier maar op #8... De sequel krijgt nu de #1 spot. De Dishonored games zijn gewoon zo tof en gevarieerd om te spelen, met de beste level design die ik gezien heb. Open world games zijn overrated zolang het niet hetzelfde niveau van level design en aandacht voor detail heeft als games als Dishonored.
Return of the Obra Dinn heeft ook zo'n briljante aandacht voor details, en de gameplay in die game is behoorlijk uniek. Hollow Knight is simpelweg de beste metroidvania van de laatste jaren, heerlijke sfeer en heerlijke gameplay. Nummer 4 op de lijst is nog niet eens af, het is nu al jaren wachten op episode 5, maar toch komt het al zo hoog op de lijst: als games kunst kunnen zijn, dan is dit de eerste die ik zou noemen: Kentucky Route Zero.

The Witness is ook weer een masterclass van design, met enorm toffe ontdekkingen zoals hoe er ergens op het eiland een map van het eiland is geïntegreerd in de omgeving, die updatet wordt met welke puzzels je al gehaald hebt etc, zodat je ook kunt zien waar je nog iets gemist hebt. What Remains of Edith Finch is de beste walking simulator van 't decennium, enorme variatie in de korte vignets, met een cool overkoepelend verhaal. Subnautica is de enige crafting game die de moeite waard is om te spelen, vanwege de unieke setting: het oceaanleven in de game is enorm indrukwekkend. Ook goede keuze om het niet procedurally generated te maken, zoals veel van de survival/crafting games doen. Zo blijft het leuk om te exploreren, omdat je spul kunt vinden dat de designers er in hebben gestopt. Uitzichten zoals je in deze game krijgt, krijg je nergens anders in games.

Groot fan van de Supergiant Games studio, die met Bastion een uitstekend debuut afleverden, maar met Transistor het gebruik van de mooie artstyle, geweldige muziek, prima verhaal hun stijl van game perfectioneerden met uitstekende gameplay. Pyre was een stapje terug (de unieke combinatie van sports/visual novel games werkte niet echt), Hades staat hoog op m'n verlanglijstje. Hexcells Infinite tenslotte is de enige in de top 10 die nog niet op deze site staat; schitterend elegante puzzel game die me naar een stuk of 20 andere games heeft geleid in het genre, die allemaal minder goed zijn.

11. Prey (2017)
12. Europa Universalis IV (2013)
13. The Elder Scrolls V: Skyrim (2011)
14. Hotline Miami 2 (2015)
15. Factorio (2015)
16. The Binding of Isaac: Rebirth (2014)
17. Dead Cells (2017)
18. Legend of Grimrock II (2014)
19. Alien: Isolation (2014)
20. Supraland (2019)

21. Batman: Arkham City (2011)
22. Firewatch (2016)
23. Gorogoa (2017)
24. Shadow Tactics: Blades of the Shogun (2016)
25. Portal 2 (2011)
26. Thumper (2016)
27. Divinity Original Sin 2 (2016)
28. Borderlands 2 (2012)
29. Her Story (2015)
30. Red Dead Redemption (2010)

31. Endless Legend (2014)
32. Brothers: A Tale of Two Brothers (2013)
33. Assassins's Creed Odyssey (2018)
34. The Wolf Among Us (2013)
35. The Talos Principle (2014)
36. Stardew Valley (2016)
37. Tales from the Borderlands (2014)
38. BioShock 2 (2010)
39. Thomas Was Alone (2012)
40. Renowned Explorers: International Society (2015)

De top 10 zijn allemaal 5 sterren, en ergens in de 30s kom je pas bij de 4 sterren.

Hier dan ook mijn lijstje, nog net voor de jaarwisseling! Voor mij was dit echt het decennium van de platformer: mijn hele top 10 bestaat uit platformers, en ook in de rest van mijn lijstje zijn ze volop te vinden. De liefde werd aangewakkerd door Super Meat Boy (de #1 in mijn lijst), en die is er daarna eigenlijk altijd gebleven. Ik hou van hun snelle, fast-paced gameplay waardoor je makkelijk in een flow terechtkomt. Ik hou ervan dat ze vaak weliswaar zeer uitdagend zijn maar je niet zwaar straffen voor falen, waardoor je bevrediging kan vinden zonder al te veel frustratie. En ik hou van de precisie en eerlijkheid van hun gameplay: als je faalt ligt de schuld bij jou, en idem dito als je slaagt, wat de gameplay erg bevredigend maakt. En spellen in andere genres met vergelijkbare gameplay-elementen (denk aan Hotline Miami, of old school first person shooters) bevielen me vaak om dezelfde redenen. De laatste tijd ben ik wel iets minder weg van precisieplatformers dan voorheen (ze vergen vaak een hoop tijd en energie, wat ik tegenwoordig minder makkelijk kan opbrengen dan in mijn studentenjaren, en het nieuwe is er ondertussen wel vanaf), maar ik zie platformers voorlopig nog niet van de troon gestoten worden door een ander genre. Maar zeg nooit nooit: wie weet hoe games zich in het komende decennium gaan ontwikkelen.

Voor het volgende decennium hoop ik - naast meer van hetzelfde, want spellen met de bovenstaande gameplay-elementen speel ik nog steeds erg graag - vooral op twee dingen. Ten eerste zou ik graag een doorbraak zien van het streamen van games. Ik hou vooral van 2D games, waardoor het aanschaffen van een veel snellere PC of een console voor mij niet echt loont, maar ik zou graag af en toe ook een big budget game spelen, en naar ik begrepen heb is dat bij streamen mogelijk met een relatief bescheiden apparaat (omdat veel van de computing power dan door "de cloud" kan worden verzorgd). Daarnaast zou het waarschijnlijk leiden tot meer "avonturisme" (het proberen van games buiten het bekende straatje), en dat lijkt me ook een zeer positieve ontwikkeling. En ten tweede hoop ik dat VR echt door gaat breken. Het is technologie met enorm potentieel, maar het is nu nog erg duur en heeft nog een hoop schoonheidsfoutjes (zo worden veel mensen er blijkbaar misselijk van). Goedkope, toegankelijke VR die geen gimmick is maar echt voor een grote verscheidenheid aan spellen kan worden gebruikt zou revolutionair zijn. Of dat in dit decennium gaat lukken weet ik niet, maar ik zou die doorbraak heel graag zien.

En nu dan eindelijk mijn lijstje:

01. Super Meat Boy
02. N++
03. Rayman Origins/Legends
04. Guacamelee
05. Hollow Knight
06. Ori and the Blind Forest
07. VVVVVV
08. Fenix Rage
09. Blitz Breaker
10. Bit.Trip Runner 2

11. Splasher
12. Celeste
13. Dead Cells
14. Electronic Super Joy
15. Hotline Miami 1+2
16. Katana Zero
17. Nuclear Throne
18. The Bug Butcher
19 The Messenger
20. Downwell

21. Crypt of the NecroDancer
22. DmC: Devil May Cry
23. Portal 2
24. SOMA
25. The Talos Principle

01. The Last of Us (2013)
02. Journey (2012)
03. Undertale (2015)
04. The Witcher 3: The Wild Hunt (2015)
05. The Legend of Zelda: Breath of the Wild (2017)
06. Bloodborne (2015)
07. Super Mario Galaxy 2 (2010)
08. The Elder Scrolls V: Skyrim (2011)
09. Nier: Automata (2017)
10. Mass Effect 2 (2010)

Voor wie niet kan wachten een tussenstand :
1 The Witcher 3: Wild Hunt
2 The Last of Us
3 Mass Effect 2
4 Bloodborne
5 The Legend of Zelda: Breath of the Wild
6 Hollow Knight
7 Super Mario Odyssey
8 Persona 5
9 Portal 2
10 Horizon Zero Dawn

Hm. Ik hoop dat we een lijstje krijgen met de top 20 van games uiteindelijk. Ik kan wel min of meer met de tussenstand leven hoewel ik bijvoorbeeld Hollow Knight en Horizon Zero Dawn toch net wat te hoog vind eindigen. In het 'grote geheel' tussen bepaalde grote knallers.

Sinner schreef:
Hm. Ik hoop dat we een lijstje krijgen met de top 20 van games uiteindelijk. Ik kan wel min of meer met de tussenstand leven hoewel ik bijvoorbeeld Hollow Knight en Horizon Zero Dawn toch net wat te hoog vind eindigen. In het 'grote geheel' tussen bepaalde grote knallers.

Kan ik eraan vastplakken om top 20 te krijgen.
Dit is 11 tm 20:
11 Dark Souls
12 Fallout New Vegas
13 Sid Meier's Civilization V
14 The Elder Scrolls V: Skyrim
15 Life is Strange
16 Super Meat Boy
17 Ori and the Blind Forest
18 Xenoblade Chronicles X
19 Dark Souls 3
20 God of War

De lijstjes zijn enorm divers eigenlijk. Daarom kan een spel dat maar twee keer genoemd wordt maar wel twee keer in de top 2 staat hoog eindigen. Kan de diversiteit wel waarderen.

En wat heet te hoog hollow Knight en horizon zero dawn? Ze staan vaak genoemd dus verdienen ze vanzelf een hoge notering.

horizon schreef:
En wat heet te hoog hollow Knight en horizon zero dawn? Ze staan vaak genoemd dus verdienen ze vanzelf een hoge notering.

Top de rest van die lijst.

Nou ik verwoord het wellicht niet goed. Te hoog naar persoonlijke smaak dan - ik denk dat ik in mijn lijst heel erg gelet heb op herspeelbaarheid. Ik noem dan een Civilization V, Heartstone of Skyrim waar je toch wel makkelijk een honderd tot tweehonderd uur instopt en jaren later nog eens uit de kast trekt t.o.v een game als Hollow Knight of Horizon Zero Dawn die ik dezelfde herspeelbaarheid niet zie hebben. Maar dat is dus idd eerder persoonlijk. Ik vind beide games zonder twijfel bij de beter games van de laatste generatie horen.

Ik heb 95 uur in de game op plek 6, hoor, dat is denk ik wel meer dan ik uit Hearthstone heb gehaald. En in ieder geval waren dat ook kwalitatief een stuk betere uurtjes. Maar goed, het is natuurlijk persoonlijk allemaal.

1. The Last of Us: Definitive Edition
2. Tomb Raider: Definitive Edition
3. Deus Ex: Human Revolution
4. Rise of the Tomb Raider
5. Portal 2
6. Battlefield Bad Company 2
7. Heavy Rain
8. Zelda: Twilight Princess HD
9. Ghost Recon: Future Soldier
10. The Talos Principle

Gast
geplaatst: vandaag om 22:17 uur

geplaatst: vandaag om 22:17 uur

Let op: In verband met copyright is het op GamesMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.