menu

Games / Toplijsten en favorieten / Beste plot twisten

zoeken in:
De titel spreekt voor zich. Wat waren twisten die je goed verraste in games?

Voor mij bestaat een goede plot twist uit een verhaal die de puzzelstukken van tevoren aan je laat zien en een connectie tussen deze stukken onthult, waar je voorheen niet aan dacht. Dit waren de keren dat ik goed verbaasd was in de laatste paar jaar:

A Way Out – Twee ontsnapte criminelen werken samen om een maffia baas te doden. Later blijkt dat Vincent eigenlijk een undercover agent is die o.a. uit was op Leo. De co-up game veranderd plots in een versus game waarin hij op Leo moet jagen.

Silent Hill 2 – James was eigenlijk verantwoordelijk voor de dood van z’n vrouw, wat zijn confrontatie met zijn vrouw in Silent Hill in een heel ander licht zet. In een alternative ending word zelfs gesuggereerd dat hij het een 2e keer kan doen bij een andere vrouw.

Life Is Strange – Mr. Jefferson, een aardige leraar die je weleens spreekt, blijkt de ware dader te zijn achter alle erge dingen die zijn gebeurd. Ik flipte helemaal aan het einde van Episode 4 waarin word gesuggereerd dat je een confrontatie gaat houden met Nathan, om plots de kop van Jefferson te zien.

Heavy Rain – Één van de personages die je bestuurde is eigenlijk de ware Origami Killer, die uit was op het vernietigen van overgebleven bewijs.

Spec Ops: The Line – Je word neergezet als een soort oorlogsheld die een land tegen terrorisme beschermd. Later blijkt dat het land eigenlijk zich tegen jou aan het beschermen was, terwijl hij massaal hun leger + onschuldige vrouwen en kinderen om het leven bracht.

Until Dawn – Josh, het personage dat als eerste ‘sterft’, is eigenlijk in leven en hij heeft zijn dood in scene gezet. Wat me vooral verbaasde aan deze onthulling is dat ik Josh had aangewezen als minst favorieten character, waardoor ik dacht dat de game hem uitkoos als slachtoffer om als eerste te sterven. Indien dit niet het geval was had ik kunnen vermoeden dat zijn dood een fake out was, maar omdat ik het idee had dat ik verantwoordelijk was voor zijn dood zette ik er geen vraagtekens achter.

Braid – In de hele game maak je gebruik van een tijd-terugdraai kracht om puzzels op te lossen, en het personage heeft het steeds over “het redden van de Princess”. Wanneer je eenmaal de “Princess gaat redden” blijkt dat de hele reddingsactie zich achterstevoren afspeelt. Zodra de tijd zich weer normaal gaat afspelen kom je erachter dat de Princess eigenlijk van je wegrende. Waar het verhaal van Braid precies over gaat kan ik niet zeggen, maar dit was wel een heel creatief concept.

Phoenix Wright – Spirit Of Justice (ieder deel eigenlijk) - Apollo z’n vader, met wie je een sterke band vormt tijdens de laatste episode, is eigenlijk al overleden. Hij werd al die tijd Spirit Channeled door Maya.

Phoenix Wright: Dual Destinies – De detective Fullbright, met wie je de hele game samenwerkt, is eigenlijk een spion die de touwtjes achter de schermen in handen had. Dit is de enige keer in de hele reeks dat er een twist was voor iets dat in het merendeel van het verhaal een rol speelde.

Spec Ops The Line was idd verrassend, erg toffe game ook. Life is Strange was echter nogal voorspelbaar

mrdig schreef:
Life is Strange was echter nogal voorspelbaar

Vond je? Dat heb je dan goed voorspeelt. Ikzelf zag de hele Jefferson-twist niet aankomen. Of dat Chloe in een rolstoel zou eindigen bij de alternatieve tijdlijn etc.

Winkelwagentje (moderator)
Een twist die me gelijk te binnen schiet is die van Danganronpa V3 (sowieso hangt heel de reeks aan elkaar van de plottwisten). De meningen over de wending die het verhaal aan t einde neemt zijn behoorlijk sterk verdeeld. En na mijn eerste speelbeurt wist ik m zelf ook niet goed te plaatsen. Maar na m nog eens te hebben teruggekeken en wat reacties van anderen te hebben gelezen, ben ik m een stuk meer gaan waarderen. Goed of niet, het is zeker een twist die me nog enige tijd is bijgebleven.

Spec Ops had ook een verrassend sterk verhaal. Terecht dat die hier wordt genoemd.

Ik vond het bij Half-Life altijd wel lachen dat alles ineens finaal de kanka inging en een kneuzige werknemer plots een hele brede gast blijkt die zonder blikken te blozen iedereen languit legt.

Daarnaast natuurlijk Metal Gear Solid 2.

Gast
geplaatst: vandaag om 16:16 uur

geplaatst: vandaag om 16:16 uur

Let op: In verband met copyright is het op GamesMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.