menu

Games / Toplijsten en favorieten / Top 10 van 2018

zoeken in:
Het is weer december, tijd voor de lijstjes! Wat waren de beste games die je dit jaar speelde? Maak er een leuke lijst van!

Ik wacht nog heel eventjes...ik moet Assassins Creed nog spelen! Ik denk dat ik hem letterlijk pas op 1 januari ga posten dit jaar.

Ik heb ook nog heel december nodig om maar in de buurt te komen van een top uit 2018. Steek nog ergens vast in 2011 of zo

centurion81 (moderator)
Voor mij wordt 't simpel denk ik, zie dat ik maar 1 game uit 2018 gespeeld heb Maak wel een top 10 erbij van de games die ik dit jaar speelde Kan me overigens voorstellen dat voor meer mensen geldt dat ze niet tot 10 titels gaan komen: De toplijst voor 2018 bestaat op dit moment uit welgeteld 13 games (minstens 5 stemmen/minstens 3,0* gemiddeld).

Dat verrast me wel, centurion81. Heb je niet zo goed als elk switch spel dat dit jaar uitkwam onder de loep genomen?

Wat heb ik gespeeld dit jaar?

Replays:
Mario Kart 8 en Smash Wii U met de familie. (yeah)
Xenoblade Chronicles X om Pharsis eindelijk zonder skell te kunnen verslaan
Een potje of vier Fortnite

nieuw gespeeld
CS:GO surf van m'n zoontje moeten spelen
Dream League Soccer 18/19 op de tablet/smartphone
Onitama op de smartphone
Gabriel Knight Sins of the Father

en natuurlijk het mega awesome Hollow Knight.
en vaak het kaartspel Claim, nog vaker het bordspel Skye en nog vaker Scythe.

hmmm, dus alleen Onitama en DLS 18/19 komen in aamerking.

Winkelwagentje (moderator)
Ik wacht ook nog even. Er komt deze maand nog één game uit die op mijn verlanglijstje staat en volgens mij best een goede kans maakt op een plekje in mijn top 10.

centurion81 schreef:
Voor mij wordt 't simpel denk ik, zie dat ik maar 1 game uit 2018 gespeeld heb Maak wel een top 10 erbij van de games die ik dit jaar speelde Kan me overigens voorstellen dat voor meer mensen geldt dat ze niet tot 10 titels gaan komen: De toplijst voor 2018 bestaat op dit moment uit welgeteld 13 games (minstens 5 stemmen/minstens 3,0* gemiddeld).

Ik kom al jaren tot nipt 10 titels die ik heb gespeeld, maar daarvan zijn er een aantal ook meestal van het jaar daarvoor. Games die ik dan nu goedkoop op heb gepikt. Ik zal dit jaar wel een berichtje maken met een totale top 10 en een gedeelte toplijst 2018 en toplijst overig.

Het was overigens een briljant gamejaar voor mij met oa RDR2, Mario Odessey en Shadow of the Tomb Raider. Ik strooi met 4* en hoger. En daar komt vanaf deze week nog Smash Bros Ultimate bij. In december volgen dan ook nog wel een paar cijfers die ik nog uit moet delen.

Ik maak mijn lijstjes altijd pas in de laatste dagen van het jaar, maar misschien levert dit topic al eerder leuke discussie op

Ik kom al aan 13 games uit 2018 die ik heb gespeeld, waaronder 4 AAA-titels, 1 remaster, 2 iOs games en een paar indies. Dat gaat dus wel lukken, hoewel ik hoop er nog een paar te doen.

Ik heb denk maar vijf a zes games uit 2018 gespeeld. Geen top 10 voor mij dus dit jaar

Voor het eerst

Lijkt wel een trend dat er steeds minder en minder mensen (buiten het trouwe FIFA en COD publiek) games uit het jaar van verschijning full price kopen en ook echt spelen. Of althans toch 'de grote titels'. Bij de Indie titels lijkt het vaak net omgekeerd. Maar ik heb, ondanks het feit dat er erg veel vette spellen in 2018 zijn uitgekomen, toch de indruk dat er heel veel mensen zijn die er maar een handvol (en zelfs dat nog niet eens) gespeeld hebben.

Maar goed - kan natuurlijk ook zijn omdat desbetreffende games zijn vaak ook wel erg groot. Ik heb bvb wel de tijd (maar lig vaak ziek of probeer net thuis zijn te vermijden), anderen hebben een gezin - en als je dan bvb titels als Pillars of Eternity II, God of War, Far Cry 5, Assassins Creed Odyssey, Dragon Quest XI, Red Dead Redemption V, Forza Horizon 4, Monster Hunter World e.d voor de kiezen krijgt ben je alweer een hoop tijd kwijt. Vind ik het ook niet zo gek meer dat je gemiddeld niet aan 10 games komt.

Sinner schreef:
Lijkt wel een trend dat er steeds minder en minder mensen (buiten het trouwe FIFA en COD publiek) games uit het jaar van verschijning full price kopen en ook echt spelen.

Ik ben niet meer zo heel snel als gamer door tijdgebrek en andere activiteiten, kan gerust weken of zelfs maanden over een game uitspelen doen. En de kwaliteit van veel games is anno nu vaak zo hoog, dat ik met een paar games heel lang bezig ben. Dan maak ik keuzes. Ik kijk vaak in een jaar welke titels ik verspreid wel full price wil halen. De rest kan wachten en speel ik een half jaar of jaar later voor een veel lager bedrag. En de meeste titels die ik graag speel komen vaak in het najaar uit. Dan lanceren de grote titels meestal zo voor de feestdagen. Keuzes maken dus. Heb nu bijvoorbeeld Red Dead Redemption en Smash Bros in een korte periode gekocht. Kan ik weer heel lang mee vooruit. Al verwacht ik wel in januari nog New Super Mario Bros Deluxe te kopen voor de Switch. Dankzij de aankoop van die console dit jaar heb ik sowieso al een fortuin in games geïnvesteerd.

Ajax&Litmanen1 schreef:
Ik ben niet meer zo heel snel als gamer door tijdgebrek en andere activiteiten, kan gerust weken of zelfs maanden over een game uitspelen doen. En de kwaliteit van veel games is anno nu vaak zo hoog, dat ik met een paar games heel lang bezig ben.

Dat snap ik dus inderdaad. Ik heb dan wel voldoende tijd maar wegen ziek zijn lukt een hele dag tv zitten me ook niet. En ik game in tegenstelling tot veel mensen a best veel. Ik koop niets full price, hoewel ik nog loop te twijfelen over RDR2. Maar ik zag bvb dat er een direct vervolg op Far Cry V in de stijger staan. Laat me nu net nog op relatief korte termijn (en in budget prijzen want alle games die ik nu noem zijn intussen een euro of 25 of zelfs minder als je geluk hebt Pillars of Eternity II, Vampyr, Far Cry 5 en idd RDR2 willen aanschaffen). Heb ik nog op korte termijn Assassins Creed Odyssey liggen en iedere maand een Humble Bundle Monthly. En dan denk ik...'in welk jaar?'.

Want ook voor volgende jaar dienen zich alweer hopen games aan.

Dus wordt het verschuiven. En soms zoals ik ergens anders zei wel eens langer dan een jaar - soms 2 of 3. Zodat het niet aanvoelt of ik in een wedstrijdje zit met mezelf maar er ook nog echt gewoon plezier aan beleef.

Winkelwagentje (moderator)
Sinner schreef:
Ik koop niets full price, hoewel ik nog loop te twijfelen over RDR2.

Ik moest m even 2 keer lezen voordat ik m had

Winkelwagentje schreef:
Ik moest m even 2 keer lezen voordat ik m had

Geloof me vrij dat had ik ook op het begin. Net zoals met sommige andere afkortingen van spellen of cd's. Fameus is het moment dat ik hardop begon te lachen toen ik eindelijk 'The Fractured but Whole' eindelijk doorhad.

Door recente aanschaf kan ik wellicht een top 10 (of iets minder) droppen.

To be continued

Squall Lionheart (moderator)
3½* - Detroit: Become Human (2018)
3½* - The Awesome Adventures of Captain Spirit (2018)

Omdat ik maar aan 2 titels kom, doe ik die van 2017 erbij...

4½* - NieR: Automata (2017)
4½* - Night in the Woods (2017)

4* - Little Nightmares (2017)
4* - Torment: Tides of Numenera (2017)
4* - Oh...Sir!: The Hollywood Roast (2017)

3½* - Resident Evil VII: Biohazard (2017)

Squall Lionheart schreef:
Omdat ik maar aan 2 titels kom, doe ik die van 2017 erbij...
Da's foetelen!

Grovonion schreef:
(quote)
Da's foetelen!

God of War vlug even aanschaffen en demo'en om hem in je lijst te kunnen plaatsen ook

Sinner schreef:
om hem in je lijst te kunnen plaatsen ook
Welke lijst? Bewijzen graag!

Wauw yes, ik kan een top 3 voor 2018 maken!

1) Super Smash Bros. Ultimate
2) Grim Fandango: Remastered (Beetje cheaten met mijn top 3. Deze kwam dit jaar voor de Switch uit )
3) Super Mario Party

Een uitzonderlijk jaar voor videogames! Maar liefst twee keer een 5* gegeven. Ben benieuwd naar 2019! Hier is mijn top 10 van de games die ik gespeeld heb (remakes/remasters niet meegerekend):

1. Super Smash Bros Ultimate 5*
2. Detroit: Become Human 5*
3. Astro Bot: Rescue Mission 4,5*
4. God Of War 4,5*
5. Mario+ Rabbids Kingdom Battle: Donkey Kong Adventure 4,5*
6. Moss 4/4,5*
7. Celeste 4*
8. Shadow of the Tomb Raider 4*
9. Dragon Ball FighterZ 4*
10. A Way Out 4*

Ik heb The Messenger en Spider Man voor PS4 ook hoog op mijn lijst staan. Gaat waarschijnlijk nog even duren voor ik daaraan toekom met alle andere games die ik nog aan het doen ben.

centurion81 (moderator)
Ik ga ook maar even foetelen (da's Vlaams I presume)

Voor 2018:
1. Football Manager 2019 Touch (2018)" target="_blank">Football Manager 2019 Touch (2018)
2. Mario + Rabbids Kingdom Battle: Donkey Kong Adventure (2018)" target="_blank">Mario + Rabbids Kingdom Battle: Donkey Kong Adventure (2018)
3. World Conqueror X (2018)" target="_blank">World Conqueror X (2018)

Voor wat ik in 2018 heb gespeeld":

01. Night in the Woods (2017) 5*
02. Ys VIII: Lacrimosa of Dana (2016) 4,5*
03. Football Manager 2019 Touch (2018)" target="_blank">Football Manager 2019 Touch (2018) 4,5*
04. LEGO City Undercover (2013) 4*
05. Mario + Rabbids Kingdom Battle: Donkey Kong Adventure (2018)" target="_blank">Mario + Rabbids Kingdom Battle: Donkey Kong Adventure (2018) 4*
06. Detention (2017) 4*
07. Horizon Chase Turbo (2015) 4*
08. World Conqueror X (2018)" target="_blank">World Conqueror X (2018) 4*
09. Old Man's Journey (2017) 4*
10 Fortnite (2017) 4*

Vooralsnog drie games gespeeld dit jaar. Kingdom Come: Deliverance en Detroit: Become Human worden later nog onderworpen aan een speelsessie. Ik ben benieuwd in welke mate ik deze games ga waarderen.
Een top 5 notering behoort zeker tot de mogelijkheden

1. Spider-Man (4,0*)

Spider-Man pakt (vooralsnog) de eerste plaats. De combat en het webslingeren zijn beide uitstekend in de game verwerkt. Verhaaltje en New York ook best leuk, al is niet heel verrassend of bijzonder. Het leukste vond ik nog wel de verschillende kostuums die je vrij kunt spelen en die ieder een eigen kracht bezitten. Dat vond ik wel een meerwaarde. De vormgeving had wat mij betreft wel wat meer een comic stijl mogen hebben, zoals in Ultimate Spider-Man. Een dergelijke stijl heeft iets meer uitstraling en sluit beter aan op het bronmateriaal.

2. Dragon Ball FighterZ (3,5*)

Goede fighting game met oogstrelende graphics. Verhaalmodus is wel geinig, omdat het afwijkt van de serie. De gevechten zijn wel wat eentonig, wat meer variatie kon geen kwaad. Ook het verhaal word steeds minder boeiend, omdat je telkens hetzelfde verhaal doorloopt maar dan vanuit een ander perspectief. Conclusie: goede combat, prachtige graphics, gebrekkige variatie.

3. God of War (1,0*)

Deze game word beladen onder de prijzen, maar ik kon er eigenlijk niets mee. De camera staat veel te dicht op de actie, waardoor je de meeste vijanden niet goed kunt zien. De lock on werkt niet goed en verdwijnt als vijanden besluiten een andere richting op te gaan. Het verhaal is wat langdradig en daardoor ook saai, al zijn de personages nog wel aardig neergezet. Een game met stroeve gevechten en langdurige gameplay onderbrekingen dus. Niet heel geslaagd.

Nou, hier is dan. Top 10 red ik niet, wel een top 8

1. Red dead redemption 2 (4.5 *)
2. Super smash bros ultimate (4.5*)
3. Forza horizon 4 (4.5*)
4. Shadow of the tomb raider (4*)
5. Unravel 2 (not yet rated)
6. Celeste (3*)
7. Super Mario party (3*)
8. Fifa 19 (not yet rated)

centurion81 schreef:
Ik ga ook maar even foetelen (da's Vlaams I presume)
It sure is

2018 was een slecht gamejaar voor mij, volgens mij heb ik geen game uitgespeeld

Mijn '2018' eindejaarslijstje is redelijk snel gemaakt zie ik. Ik heb hoop & al 3 games die dit jaar uitgegeven zijn ook echt gespeeld. Niet uitgespeeld though - maar wel lang genoeg om ook echt te zeggen dat ik er plezier aan beleef en aan zal beleven in de toekomst. Dit zijn :

1. Assassin's Creed Odyssey
2. Reigns : Game of Thrones
3. Raging Justice

...groot verschil met mijn normale lijstjes maar goed. Zoals gezegd. Tegenwoordig is het niet doenbaar om ook echt alles jaarlijks te volgen, en ook niet echt in mijn interesse om eerlijk te zijn. Zeker niet bij AAA games.

Welke waren dan de 10 games waar ik wel het meest plezier aan heb beleefd in 2018? Dat zijn de volgende:

1. Story of Seasons - Trio of Towns (3DS - 2016)
2. Mafia 3 (uitgespeeld - Xbox One - 2016)
3. Injustice 2 (uitgespeeld - Xbox one - 2017)
4. Eternal Card Game- (PC - 20xx?)
5. Mad Max (uitgespeeld - Xbox One - 2015)
6. Puzzle Mario & Dragons (3DS - 2015)
7. For Honor (Xbox One - 2017)
8. Soul Calibur 3 (PS2 - 2005)
9. Heartstone (PC - Heartstone 2014)
10. Boom Blox Bash Party (Wii - 2009)

korte toelichting: Mafia 3 en Mad Max waren veruit mijn 2 favoriete open world games dit jaar - beiden hadden een prima sfeer en net de juiste balans tussen het volgen van een verhaal en nevenactiviteiten om me bezig te houden. Ook na het uitspelen ben ik met regelmaat nog teruggekeerd om hier en daar nog wat dingetjes te doen / ontdekken. Iets wat ik zelden doe. Story of Seasons heb ik samen met Puzzle Mario zowat als enige games gespeeld in de zomer, buiten op mijn stoel, bij de deur, met noise-cancelling headset op zodat ik me niet bewust hoefde te zijn van mijn buren. Goed voor zo'n 50-60 uur per stuk.

Ook speel ik ook nog dagelijks wel card games. Elder Scrolls staat er dit jaar niet in, maar speel ik wel nog - de hoofdmoot van mijn tijd ging echter naar Heartstone en vooral Eternal. (goed voor een uurtje / anderhalf per dag / om de andere dag). Ook Heroes of the Storm en sinds kort Overwatch doe ik zo heel af en toe wel eens. Maar in beide ben ik niet zo'n held. Injustice 2 is voor met afstand de beste fighter van de hele generatie, de story mode en alle karakter endings unlocked, behoorlijk wat online gespeeld en natuurlijk op de couch tegen vrienden. Zoals het eigenlijk toch wel het leukst blijft.

For Honor - me door heel erg veel mensen afgeraden (voornamelijk in het echt) en toch een game waar ik heel veel plezier een heb beleefd en toch een 10-15 in heb steken (verdeeld over pc en xbox one - maar xbox one het meest met een uur of 11). De verhaal modus is tot mijn verbazing heel erg aardig gebracht en zit op 2/3de daarvan, en de multiplayer is gewoon...tja...leuk. Ook al is het niet altijd even fair, en al helemaal niet als toevallig tegen een team uitkomt dat goed op elkaar ingespeeld is. Maar toch is het dan bijzonder vermakelijk als je een kill scoort. Zeker in bizarre omstandigheden.

En wat doen Boom Blox Bash Party en Soul Calibur 3 of all things hier op de lijst? De eerste is te pas en te onpas uit de kast getrokken, zowel door mezelf als op aanvraag van bezoek en blijf gewoon een heel erg populair spelletje om met om het even wie te spelen. Wat mij betreft echt wel een Wii klassieker. En Soul Calibur 3? Herontdekt eigenlijk. 2 hebben we destijds ontzettend veel gespeeld, daarna een Xbox one gekocht en deel 4 gekocht en fanatiek gespeeld en intussen deel 3 'tussenin' gekocht om de collectie te vervolledigen. Laat me nu net 2 vrienden hebben die eigenlijk net hetzelfde gedaan hebben. Dus op een gegeven moment een HDMI stekkerdoos gekocht voor de PS2, naar onder gehaald en ja hoor. Sindsdien is het zowat iedere keer als een van beide heren aanwezig is hetzelfde. Soul Calibur 3. En tussenin ook want je wil natuurlijk wel de ventjes unlocken e.d. Dus verdien toch nog een plekje in mijn top 10 xx jaren na dato.

En nu op naar 2019. Eens kijken of ik daar wel wat tijdiger bij de games ga zijn. Mijn gok? Neen. Zeker niet nu ik zie dat zowel Far Cry 5 als ook Vampyr op meerdere plaatsen rond de 20-25 euro in de aanbieding liggen...en ik ook stapels games herontdek. Of gewoon ontdek die ik nooit gespeeld heb

...en dan zijn er natuurlijk ook nog Red Dead Redemption 2 (edit - die 3 is natuurlijk een 2) en die mythische Switch waar iedereen het maar over heeft

Sinner schreef:
...en dan zijn er natuurlijk ook nog Red Dead Redemption 3 en die mythische Switch waar iedereen het maar over heeft

Cool, is er al een deel 3? Ga ik die ook meteen spelen

Ajax&Litmanen1 schreef:
(quote)

Cool, is er al een deel 3? Ga ik die ook meteen spelen

Oh...in julie tijdslijn nog niet dan? Wat gek? Julie spelen vast ook nog wel Assassin's Creed enzo ?

Gast
geplaatst: vandaag om 01:34 uur

geplaatst: vandaag om 01:34 uur

Let op: In verband met copyright is het op GamesMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.