menu

Games / Toplijsten en favorieten / Top 10 van 2017

zoeken in:
Fortnite is wel leuk.
Een de eerste twee uurtjes van Tomb Raider 2013 ook erg tof.

Winkelwagentje (moderator)
2017 was een uitstekend gamejaar. Dus ik kom zowaar aan een volwaardige top 10, waarbij het nog lastig is te kiezen welke games mijn lijstje wel, en welke games mijn lijstje niet halen. Persona 5 heb ik nog voor het einde van het jaar uit weten te spelen. Hetzelfde gaat helaas niet op voor YS VIII en Pyre – wel aan begonnen, maar nog te kort gespeeld om ze al in mijn top 10 te kunnen zetten, al komen beiden daar waarschijnlijk wel voor in aanmerking. Life is Strange: Before the Storm en Caligula Effect ook nog mee bezig, maar dat zijn twijfelgevalletjes voor mijn top 10.

Games die ik in 2017 nog graag had gespeeld zijn o.a. Elite Dangerous, PUBG (wacht op de PS4 versie), Tales of Berseria, ECHO, Sonic Mania, What Remains of Edith Finch en Nioh.

TOP 10 - 2017:

1 // NieR: Automata (2017)
Platform: PS4 | tijd: + 40 uur | uitgespeeld | stem: 5.0*

2 // Persona 5 (2016)
Platform: PS4 | tijd: + 115 uur | uitgespeeld | stem: 4.5*

3 // Chaos;Child (2014)
Platform: Vita | tijd: onbekend | nog aan het spelen | stem: 4.5* (voorlopig)

4 // Horizon: Zero Dawn (2017)
Platform: PS4 | tijd: + 50 uur | uitgespeeld | stem: 4.5*

5 // Polybius (2017)
Platform: PS4 | tijd onbekend | stem: 4.5*

6 // Gravity Rush 2 (2016)
Platform: PS4 | tijd: + 45 uur | uitgespeeld (platinum) | stem: 4.0*
Bonus award voor de beste trailer: Gravity Rush 2 | Gravity Cat Live Action Trailer

7 // Valkyria Revolution (2017)
Platform: PS4 | tijd: + 60 uur | uitgespeeld | stem: 4.0*

8 // Danganronpa V3: Killing Harmony (2017)
Platform: Vita | tijd: + 45 uur | uitgespeeld | stem: 4.0*

9 // Nex Machina (2017)
Platform: PS4 | tijd: onbekend | stem: 4.0*

10 // Redout (2016)
Platform: PS4 | tijd: onbekend | stem: 4.0*

Mijn gaming jaar 2017:

In totaal heb ik ongeveer 400 uur kunnen besteden aan gaming, met 66 verschillende games. Daarvan heb ik 145 uur op de PS4 gespeeld, 111 op de 3DS, 68 op de PSVita en 24 op iOs en 17 op DS, rest is verdeeld op volgende platforms, telkens maar een paar uur: Switch, XOne, X360, PSP, WiiU, GBA en de Mini-SNES.

Mijn top 10 van games die ik in 2017 gespeeld heb:

1. Stardew Valley - PS4 - 67.5 uur
2. Bravely Default - 3DS - 41 uur (nog bezig)
3. Uncharted 3 - PS4 - 12 uur
4. Zero Time Dilemma - PSV - 22 uur
5. Horizon Zero Dawn - PS4 - 19 uur, niet afgespeeld
6. Super Mario Odyssey - SWI - 4.5 uur en nog bezig
7. Fire Emblem Fates: Birthright - 22 uur (en nog 17.5 uur in 2016)
8. Jeanne D'arc - PSP - 6.5 uur (nog bezig)
9. Trackmania Turbo - PS4 - 10.5 uur
10. Wolf Among Us - PS3 - 5u en een beetje

Fonzzz002 schreef:

1 Yooka Laylee

Toevallig ben ik nu bezig met A Hat in Time, die heel vergelijkbaar is met Yooka Laylee. Beide zijn indie 3rd person platformgames waarin je colletables moet verzamelen, soortgelijk als Super Mario 64 en Banjo Kazooie. Wat een goed spel is dit! Sterker zelfs, tot nu toe vind ik het een graad beter dan Yooka Laylee (die ik al een 4,5* waard vond). De problemen die ik met Yooka Laylee had lijken hier niet aanwezig te zijn. Mooi om te zien dat het collect-a-ton genre nog in leven is. Nu Mario Odyssey nog.

Zowel Little Nightmares en What Remains of Edith Finch uitgespeeld. Stuk voor stuk goede games ( al had ik van LN meer verwacht ) Maar beide halen mijn top 10 van 2017 niet

Wel een kleine wijziging kwa ranking.

1. Legend of Zelda Breath of the Wild
2. Cuphead
3. Mario Odyssey
4. AC Origins
5. Metroid Samus Returns
6. Forza 7
7. COD WW2
8. Splatoon 2
9. RE 7
10. Destiny 2

MikeMannuh
Nou een beetje laat, maar ik heb op de valreep van 2017 en begin 2018 nog aardig wat games erdoorheen kunnen jassen na een beetje een slow game jaar. Ik vind het daarnaast wel ook gepast dat mijn top 10 uit 2017 bestaat uit games die daadwerkelijk in 2017 zijn uitgekomen.

Mijn top 3 ligt zeer dicht bij elkaar en ik kan dan ook zeer lastig kiezen welke beter is dan de andere. Deze drie games stijgen ver boven de rest uit. Voor nu voelt dit als de juiste volgorde, maar deze drie kunnen wat mij betreft elk op 1 staan.

1. Prey
Wat een game was dit. Nagenoeg onbegrijpelijk dat deze game zo stil is gekomen en ook zo stil weer is verdwenen. Lag na een paar weken al in de budgetbak. Wellicht komt dit doordat mensen teleurgesteld waren omdat het niet paste bij de originele franchise, maar die games heb ik nooit gespeeld en heb ook nooit interesse in ze gehad. Een mix van Deus Ex, Dishonored en Alien. Een intrigerend verhaal, Deus Ex gameplay, mooie graphics, een soundtrack van o.a. Mick Gordon en daarnaast ruimte om de game te spelen op de manier hoe jij wil. Alien powers? Human powers? guns blazing of toch maar stealth? Count me in!

2. Wolfenstein II: The New Colossus
Ik heb deze net vandaag pas uitgespeeld, maar wat een game. Een supervette setting in een door Nazi gecontroleerde wereld met de meest belachelijke, maar supergrappige, experimenten, de meest evil Nazi bad guys en natuurlijk gewoon doodleuk Nazi's en KKK lui neerknallen. Het feit dat ik bij deze game meer gelachen heb en meer WTF?! momenten mee heb gemaakt dan bij South Park wil wel wat zeggen. Van Wyatt die ligt te trippen op LSD en cartoon characters begint te zien, tot de tiroler Nazi dochter van Frau Engel die negers begint te bangen, tot je eigen executie waar je hoofd eraf gehakt wordt, opgevangen wordt en op sterk water gezet wordt en natuurlijk de meesterlijke zieke rol van Frau Engel zelf. En wederom met muziek van Mick Gordon. Zijn soundtracks voegen toch altijd net dat beetje extra toe. Echt te gek deze game!

3. Mass Effect: Andromeda
Vast een verrassende vermelding gezien de slechte ontvangst. Persoonlijk heb ik de game 3 maanden na release gespeeld en had vrij weinig last van veel zaken die ik in de commotie voorbij had horen komen. De game is niet perfect en haalt zeer zeker niet het niveau van ME2, maar wat een prachtige game was dit en wat heb ik mij vermaakt hiermee. Supermooie werelden en omgevingen, klaar om ontdekt te worden door jou. Wat mij betreft was het hoofdpersonage van deze game de wereld. Daardoor waren het verhaal, wat degelijk maar niet geweldig was, en de gameplay, wat soms misschien een tikkeltje eentonig was, bijzaak voor mij.

4. GWENT: The Witcher Card Game
Wellicht de enige dubieuze titel op deze lijst qua release date. Is de game officieël uit? Eigenlijk nog niet. Daarnaast is de game ook al in 2016 in closed-beta gegaan. Echter, open-beta is gereleased in 2017, de kaarten die je nu unlocked blijven unlocked en er gaan geen server wipes meer plaatsvinden. Daarnaast is er zelfs al een competitive tournament scene georganiseerd door CD Projekt zelf voor grote geldprijzen dus de game is mijns insziens dus zo goed als uit en ik heb hier al heel wat uurtjes plezier aan beleefd. The Witcher universe is wat mij betreft de vetste fantansy universe wat er bestaat, zowel op het gebied van games als daarbuiten. Hoewel begonnen als een minigame in The Wild Hunt staat deze game opzich zelf ook z'n mannetje, al is het nagenoeg onherkenbaar als je de versie uit The Wild Hunt gewend bent. Ik kijk er naar uit om nog heel wat uurtjes hier in door te brengen.

5. Injustice 2
Een super fighting game. Ja de Street Fighter lui hoor je zeuren in een hoekje dat Neatherrealm games niet pro zijn en blah blah. Echter, als je deze game vergelijkt met SF5 en MvC:I moeten die games zich schamen. Als totaal pakket kun je hier niet omheen. Een campaign die misschien wel beter is dan welke DC film dan ook, een uitgebreid divers character roster, meerdere single en multiplayer modes en het is daarnaast te gek om gear voor je characters te verzamelen en ze in de meest bad ass costumes te hijsen. Met plezier heb ik alle characters tot level 20 gedreund, waar dat normaal een zeer vervelende grind zou zijn. Neatherrealm weet wat ze de 'normale' gamer moeten bieden in hun fighting games en daarnaast is er genoeg diepgang te vinden als je er toch wat serieuzer mee bezig wil zijn.

6. South Park: The Fractured But Whole
Al sinds de jaren 90 een fan van South Park en hoewel deze game niet veel nieuws brengt t.o.v. The Stick of Truth is daar niet veel mis mee als je gewoon meer krijgt van een game die gewoon supercool was. Het is gewoon duidelijk wat je hier krijgt. Een 20 uur durende South Park aflevering vol met Matt & Trey humor en boordevol verwijzingen naar 20 jaar South Park, gecombineerd met actuele humor.

7. Cuphead
Ik heb Cuphead nog niet uitgespeeld. Ik ben op Inkwell Isle III en heb daar geloof ik 2 bosses verslagen. De eerste twee eilandjes waren vrij makkelijk, maar ik merk dat de uitdaging nu begint te komen. Ik kijk dan ook uit naar de uitdaging om de game op expert uit te spelen en de pacifist run te doen. Ondanks dat ik hem nog niet uit heb kun je er niet omheen dat de stijl van deze game volkomen uniek is. De soundtrack is super en de gameplay voelt uitdagend maar fair aan. Normaal ben ik totaal niet van de 2D platform games, maar deze game (net als Ori) weet mij wel te overtuigen.

8. The Surge
Soulsborne games zijn mijn nieuwe verslaving. De gameplay mechanics in dit soort games blijven mij trekken. Ik vind het woord 'moeilijk' een beetje raar om te gebruiken, daar ik nog geen van deze games echt 'moeilijk' heb gevonden. Dat is natuurlijk ook iets persoonlijks. Voor mij zijn deze games uitdagend, maar over het algemeen heel fair. Ik kan dan ook niet wachten op de remake van Dark Souls. Ik heb elke mogelijke versie van de Dark Souls games op elk mogelijk Xbox platform gespeeld. Ik heb laatst Bloodborne kunnen spelen bij Squal en ik moest gewoon meer Soulsborne fix. Hoewel zowel Lords of the Fallen als The Surge niet kunnen tippen aan de stijl en setting van Dark Souls en in mindere mate Bloodborne, is het meestal toch de gameplay die ervoor zorgt dat mijn interesse en mijn gevoel van plezier blijft, ook al speel je met een nietszeggende botkop als Harkin (Lords of the Fallen) of in dit geval Warren. De uitdaging blijft leuk. Wat mij betreft zo ook in deze game.

9. Forza Motorsport
Race games zijn mijn ding. Ik heb een hele setup thuis. Chair, stuur, dure pedals etc. Forza Motorsport is de beste franchise voor racing naar mijn mening. Er zullen vast betere en meer realistische sim racers zijn en zelf kan ik me ook absoluut vermaken met de F1 game franchise, maar in deze game zit alles. Er is een F1 auto (de Renault uit 2017) gelicensed waar je vervolgens gewoon elke actuele skin via de storefront, gemaakt door users, op kan plakken. Daarnaast zitten er een legio van oude F1 auto's in, andere race klasses zoals V8 supercars, LMP , Touring Cars, GT, in combinatie met een legio aan tracks. Wat wil je nog meer dan in een moderne F1 bak over de Nordschleife racen. Deze game heeft alles in één.

10. Dishonored: Death of the Outsider
De Dishonored serie heeft mij nooit zo gegrepen als dat het wellicht zou moeten doen, gezien de connecties naar Deus Ex (mijn all time favoriet) en een gelijksoortige gameplay in vergelijking met Prey hierboven. Ik weet niet wat het is. Misschien de ietwat rare graphics. Misschien triggert deze universe me niet zo als bijvoorbeeld een fantasy of cyberpunk setting. Maar dit was een een must play na zowel 1 en 2 gespeeld te hebben. Prima conclusie voor het verhaal en gewoon een degelijke standalone uitbreiding eigenlijk.

MikeMannuh schreef:
1. Prey
Wat een game was dit. Nagenoeg onbegrijpelijk dat deze game zo stil is gekomen en ook zo stil weer is verdwenen. Lag na een paar weken al in de budgetbak.

Volledig met je eens. Heb hem zelf maar eventjes gespeeld maar net zoals The Surge een kwalitatief prima spel dat echt schromelijk over het hoofd gezien is door veel mensen. Absoluut eentje die ik de komende maanden nog aanschaf. Het deed me overigens ook wel aan Bioshock denken. Ook niet het minste spel om mee vergeleken te worden.

En ik blijf inderdaad ook erbij dat Mass Effect Andromeda de haat niet verdiend die het te verduren kreeg. Ik ben er met plezier doorheen gegaan. Ik denk dat alle drie bovenstaande games ergens de komende jaren wel 'herontdekt' gaan worden door de grote menigte.

Gast
geplaatst: vandaag om 15:36 uur

geplaatst: vandaag om 15:36 uur

Let op: In verband met copyright is het op GamesMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.