menu

Games / Toplijsten en favorieten / Top 10 van 2016

zoeken in:
Plaats hier je favo games van 2016

Ik ben benieuwd wat jullie de toppers van afgelopen jaar vonden!

Hier mijn voorlopige top 10:

1. Forza Horizon 3 (4.5*)
2. Witcher 3 Blood & Wine (4.5*)
3. Destiny Rise of Iron (4*)
4. Fifa 17 (4*)
5. Steep ( nog niet becijferd )
6. Mario Maker 3DS ( nog niet becijferd )
7. Lego Star Wars The Force Awakens (3.5*)
8. Star Fox Zero (3.5*)
9. The Division (3*)
10. Doom (3*)

Remi
01. Dark Souls III
02. Uncharted 4: A Thief's End
03. DOOM
04. Deus Ex: Mankind Divided
05. Tom Clancy's The Division

ik speel nog even door, hopelijk heb ik na mijn USA trip nog even tijd wat te spelen, want momenteel is mijn lijst van 2016 spellen pover, zeker AAA titels (0).

Wat minder gespeeld dan voorgaande jaren en zodoende ook weinig actief geweest op gaming fora als deze. 2016 had een indrukwekkende lineup, maar was voor mij uiteindelijk het jaar van de teleurstellingen. Zodoende dit jaar een top 10 met véél lagere scores.

01. Rez Infinite (5*)
Was al één van de meest bijzondere games ooit, maar wat een ervaring in HD en in VR was dit me zeg, en dan met name Area X, welke speciaal voor VR gemaakt is. Dé killerapp voor PSVR op het moment die ik aan iedereen laat zien die interesse heeft in VR en op visite komt. Tevens ook op de traditionele manier speelbaar.

02. Dark Souls III (4*)
Niet zo indrukwekkend als het origineel en wel helemaal niet zo goed als Bloodborne het afgelopen jaar was, maar desondanks een puike iteratie voor één van de betere IP's van de afgelopen jaren.

03. Doom (4*)
Heerlijke adrenaline gevulde no-nonsense shooter die de beste elementen van klassieke en moderne shooters naadloos combineert. Voor mij de verrassing van het jaar, en vrijwel de enige titel die mijn verwachtingen overtrof.

04. Uncharted 4: A Thief's End (4*)
Een waardige afsluiter van de beste action-adventure serie van de afgelopen jaren. Voelde echter niet geheel als een Uncharted game en haalde nergens het niveau van het tweede deel. Zodoende goed dat dit de afsluiter was; Naughty Dog is duidelijk toe aan iets anders.

05. Planet Coaster (4*)
Het enige spel dat dichtbij de magie van de eerste twee delen van RCT komt. Enorm verslavend en enorm versatiel; helemaal als zijnde grafisch vormgever.

06. The Witcher 3: Wild Hunt - Blood and Wine (4*)
Wederom een indrukwekkend grote uitbreiding (40+ uur aan content) voor de beste AAA-titel van het voorgaande jaar. Main quest was wat minder interessant dan die van de vorige uitbreiding, maar het was leuk om te zien hoe CD Projekt Red om zou gaan met klassieke Westerse folklore t.o.v. Slavische

07. Civilization VI (4*)
Wederom een iteratie die meer van hetzelfde biedt en verder bouwt op de bestaande formule, maar nog altijd kan ik er niet genoeg krijgen.

08. Thumper (4*)
Naast Rez Infinite de killer launchtitel voor de PS VR; audiovisueel spektakel van de bovenste plank. Ook zeker de moeite waard zonder VR headset.

09. Ratchet & Clank (3,5*)
Een remaster die me deed me herinneren hoe leuk 3D platformers vroeger waren, en hopelijk één die andere developers inspireert om weer iets met het genre te doen.

10. RIGS: Mechanized Combat League (3,5*)
Het spel dat mij bewees dat een shooter in VR wél kan werken. Jammer dat velen er echter zo misselijk van worden en dat het vaak lastig is om fatsoenlijke tegenstanders te vinden online.

Dat alles gezegd hebbende, hieronder de waslijst aan titels waar ik dit jaar nog niet aan toe ben gekomen, maar waar ik hoge verwachtingen van heb:
- Owlboy
- INSIDE
- Titanfall 2
- Rise of the Tomb Raider
- Dishonored 2
- The Witness
- DIRT Rally
- Salt and Sanctuary
- Final Fantasy XV
- The Last Guardian
- Deus Ex: Mankind Divided
- Stardew Valley
- Orwell
- Forza Horizon 3
- Steins;Gate
- XCOM 2
- ABZU
- Hyper Light Drifter
- Hitman
- SUPERHOT

Heb 1 spel in 2016 aangeschaft. Release was eind 2015.
Dus geen lijst van mij.

horizon schreef:
Heb 1 spel in 2016 aangeschaft. Release was eind 2015.
Dus geen lijst van mij.

Ik heb ook alleen maar Deus Ex en Inside op mijn l2016 lijstje.

Mijn voorlopige lijst:

01. 4.75* N++: een walhalla voor liefhebbers van precisieplatformers, die haar voorgangers in alle opzichten voorbijstreeft: het heeft meer levels, meer kleur in de vormgeving en een sterke soundtrack. Maar buiten de niche waarvoor het bedoeld is zal het waarschijnlijk weinig mensen enthousiast maken.

02. 4.50* Blitz Breaker: idem. Een erg leuke, supersnelle en goedkope precisieplatformer met een energieke soundtrack, maar het publiek voor dit soort spellen is nu eenmaal niet bijzonder groot.

03. 4.00* Hyper Light Drifter: "een goed 2D actie-avonturenspel waarin je een open wereld moet verkennen en met nieuwe vaardigheden toegang kunt krijgen tot nieuwe gebieden", heh. Vooral de sfeer van het spel is sterk: fijne pixel art, ondersteund door sfeervolle ambient. Niet briljant, wel een goede all-rounder.

04. 4.00* Lost Socks: Naughty Brothers: een spotgoedkope (99 cent) runner met een erg leuke, cartooneske stijl. De gameplay is weinig vernieuwd maar zit ook goed in elkaar. Leuk tijdverdrijf.

05. 4.00* On Rusty Trails: een goede platformer die niets verkeerd doet maar ook nergens in uitblinkt.

06. 3.50* Pony Island: een grappig klein meta-puzzelspel, vergelijkbaar met The Stanley Parable maar minder goed geschreven. Geen must play maar het tovert wel regelmatig een glimlach op je gezicht.

07. 3.50* Zombie Night Terror: een strategiespel (vergelijkbaar met Lemmings) waarin je de leiding hebt over een horde zombies wiens doel is om de mensheid uit te roeien. Komisch, maar ook nogal repetitief.

08. 3.50* Orwell: een spel waarin jij een onderzoeker bent voor een massasurveillanceprogramma. Best interessant, maar inhoudelijk gaat het zelden de diepte in en de gameplay is weinig interactief.

09. 3.25* RunGunJumpGun: een runner waarin je met je wapen door een level moet manoeuvreren (naar beneden schieten om omhoog te gaan, naar voren om obstakels weg te schieten). In het begin erg leuk, maar het keer op keer dood gaan en de vele trial and error wordt al snel repetitief.

Verder wil ik sowieso nog spelen: INSIDE, de spirituele opvolger van Limbo, Nekuia, een precisieplatformer, en Thumper, een ... psychedelische ritmespel? ClusterTruck, Furi en Superhot lijken me ook leuk. En dan zijn er nog enkele "grote" titels die mijn huidige laptop niet aankan: Dishonored 2, Doom, Mirror's Edge Catalyst, Rise of the Tomb Raider en Shadow Warrior 2. Nog genoeg te doen dus.

Animosh schreef:
"een goed 2D actie-avonturenspel waarin je een open wereld moet verkennen en met nieuwe vaardigheden toegang kunt krijgen tot nieuwe gebieden", heh.

...moet ik eens over gaan nadenken. Ik denk niet dat ik bizar veel nieuwe games gespeeld heb dit jaar.

..en nee hoor. Ik heb niet bizar veel nieuw games gespeeld dit jaar. Ik kom op zes stuks gereleased in 2016

1. Fire Emblem Fates (alle chapters - ik beschouw het makkelijkheidshalve als 1 volledig spel/verhaal. Niet uitgespeeld. Ik zit vast. Maar wel tientallen uren mee gespeeld dus alleszins mijn nr1)

2. Stardew Valley. Ja hoor. Een tiental uren in zitten tot nog toe en ik vermaak me uitstekend hiermee. Heerlijk gezapig met een mok koffie op de bank boertje spelen. Lekker relaxend.

3. Oxenfree. Kort maar wel krachtig. Uitstekend verhaal. En herspeelbaar in de toekomst.

4. Guilty Gear Xrd Revelator. Sowieso een geweldige beat 'm up reeks. Dit deel zou wel eens mijn favoriet uit de serie kunnen zijn.

5. Grim Dawn. Toch wel makkelijk een van de betere Diablo klonen die ik ooit gespeeld heb. Lekker sfeertje en verhaal.

6. Batman The Telltale Series. Tja...uitstekend verhaal. Zwaar kut qua technische mankementen. Laat me hopen dat Walking Dead Season 3 een betere start kent.

...ik heb wel nog hopen games die ik met regelmaat een uurtje gespeeld heb bij vrienden e.d die best op de lijst hadden gemogen. Echter bezit ik ze niet en heb ik er echt te weinig uren ingestoken om een rangschikking te kunnen maken. De volgende games staken er in mijn ogen wel boven uit en ze staan heel hoog op mijn wishlist.

Beholder
Civilization 6
Deus Ex Mankind Divided
Doom
The Dwarves
King of Fighters XIV
Kirby Planet Robobot
Layers of Fear
Mafia 3
Owlboy
Planet Coaster
Pokken Tournament
Shadow Tactics Blades of the Shogun
Shadow Warrior 2
Silence
Street Fighter V
Tokyo Mirage Sessions
Total War Warhammer

Sinner schreef:
Guilty Gear Xrd Revelator

Als ze Baiken releasen als DLC dan ga ik deze game kopen en helemaal kapotspelen. Die character is zo badass.
Voorlopig na heel wat jaren nu even gestopt met fighting games.

Sinner schreef:
..en nee hoor. Ik heb niet bizar veel nieuw games gespeeld dit jaar. Ik kom op zes stuks gereleased in 2016

Mijn lijst is nog meer beschamend! Één game:
- Pokémon Go

Heb wel Fire Emblem Conquest en Pokémon Sun. Maar die moet ik nog gaan spelen.

hey! Het jaar is nog niet om, er zijn nog drie weken!

Ik vermoed niet dat ik dit jaar nog een nieuwe game uit ga spelen, dus bij deze mijn lijst. Ik ben helaas niet aan 10 games gekomen en ik plaats hier sowieso alles wat ik dit jaar heb gespeeld, zitten ook titels van vorig jaar bij.

Zoals je aan mijn lijstje kan zien was het voor mij geen geweldig gamejaar, maar ik heb gelukkig wel 2 hele gave games kunnen spelen. Alles daarachter is minus Fifa 17 echt heel teleurstellend.
Komende maanden hoop ik weer meer te gaan spelen. Oa Battlefield One, South Park, Hitman (op disc) en Planet Coaster moet ik echt gaan spelen.

1. Rise of the Tomb Raider (2015, XBox One) - 4,5*

Absoluut de beste game die ik dit jaar heb gespeeld, met een simpel maar boeiend verhaal, maar vooral een game die me weer echt het gevoel gaf dat ik een avonturier speel in waanzinnige omgevingen, in een hoog tempo met een hele toffe hoofdpersonage. De nieuwe Lara is zoveel leuker dan de Lara uit de 90's. Ik vond de vele shoot outs alleen niet zo nodig, had al meer dan genoeg gehad aan het klimmen en puzzelen. Maar het knallen was wel een leuke bonus.

2. Gears of War 4 (2016, XBox One) - 4*

Een nieuw vervolg dat niet veel nieuws brengt, maar een al fantastische franchise wel een geweldig nieuw deel bezorgd. Gewoon alles goed doen wat de voorgangers ook goed deden. Het rennen, schuilen en schieten-principe verveelt gewoon niet. Fantastische graphics ook. Wel jammer dat we met een nieuwe groep spelen, ik vind de oude groep oneindig cooler.

3. Fifa 17 (2016, XBox One) - 3*

Speelt eindelijk weer lekker na een paar hele slechte jaren.

4. Trackmania Turbo (2016, XBox One) - 3*

Gaat mij te snel, daarvoor kent de game een enorme irritatiefactor en heb ik de game binnen enkele weken weer verkocht, maar het was wel effe tof. Zag er leuk uit en de banen waren erg creatief.

5. COD: Black Ops III (2015, XBox One) - 2,5*

Ik ben helemaal klaar met die futuristische robotshit. Geef me oorlog uit het verleden terug!

6. Rayman Adventures (2015, Android) - 2,5*

Zelfde principe als Jungle Run en Siesta Run, maar dan met een vermoeiende interface, in game transacties en veel te veel gedoe voor je weer eens een level aan het spelen bent. Op deze manier hoeft het voor mij niet. Beetje het Angry Birds principe, die hebben ze commercieel ook verknald door allerlei bijzaken.

7. Fifa 16 (2015, XBox One) - 2*

Speelt me een partij kut en wekt vooral irritatie op.

------------------------------------------------

That Dragon, Cancer (2016, PC) - 3,5*

Deze ''game'' zet ik niet in mijn toplijstje, omdat dit gewoon geen game maar een ervaring is. Gemaakt door een vader met computerskills die ons als ''spelers'' het lijdensverhaal van het gezin dat een kind aan kanker verliest in gamevorm toont. Enorm pijnlijk, maar wel fascinerend om eens te zien. Duurt een uurtje of 2, maar blijft wel even in je hoofd spoken, omdat dit geen fictieverhaal is. Dit was zijn manier van rouwverwerking. Heeft niks met entertainment te maken, maar games hoeven ook niet altijd te vermaken.

Zelf ook een pak minder games gespeeld dit jaar. Iets wat niets te maken heeft met de slechte kwaliteit van de releases dit jaar maar eerder andersom. I.p.v. kwantiteit is het dit jaar veel kwaliteit, al is dat helaas wel beperkt gebleven tot aantal titels. Het gevolg hiervan is dan ook dat er nog veel te veel titels op mijn 'to play' list staan om mijn lijst echt met overtuiging te kunnen delen, maar zal hieronder een kleine poging wagen:

01. Overwatch

Dagen achter elkaar gespeeld tot op het punt dat ik in slaap viel op mijn toetsenbord. Na lange tijd echt weer verslaafd aan een game geweest. Hoewel slecht voor de gezondheid, was het lang geleden dat ik zo veel plezier aan een game heb beleeft als bij Overwatch. Inmiddels is de verslaving ietwat gezakt maar speel nog bijna dagelijks omdat ik er nog steeds heel veel plezier aan beleef. Ik ga er ook van uit dat dit mijn nieuwe 'go to' game zal zijn de komende jaren. Los van het spel heeft Overwatch ook mijn liefde voor Blizzard nieuw leven is geblazen, want zoals ze hier met de community omgaan is fantastisch en daar mag elke developer een voorbeeld aan nemen imho. Wel aan te raden om zo veel mogelijk met vrienden te spelen want er loppen helaas wel veel trolletjes rond.

02. Darkest Dungeon

Technisch gezien in 2016 uitgekomen en gezien ik hem hiervoor nog niet gespeeld had absoluut een notering waard. Wel typisch, dit is de zoveelste Kickstarter game waar ik honderden Euro's tegen aan heb gesmeten en vervolgens lang niet meer naar heb omgekeken (Wasteland 2, en Banner saga bv ook). Komt toch een klein beetje doordat ik door de jaren wat sceptisch ben geworden tegenover Kickstarter games. Maar goed, zoals wel vaker weer volkomen onterecht want DD is een waar schot in de roos. Scheelt dat ik een zwak heb voor Shakespeare, renaissance, turn based combat, en rogue-lites, maar man wat is dit toch verslavend.

03. Dark Souls 3

Tja, als je mij in April vroeg wat mijn GOTY zou zijn was het absoluut Dark Souls 3 geweest. En hoewel hij alsnog gewoon de volle mep krijgt, en ik er met een goed en tevreden gevoel op terug kan kijken blijft het zonde dat het einde wat gerushed was. Verder door het fantastische gamejaar geen tijd gehad om een tweede playthrough op te starten maar wanneer de DLC daar is zal ik zeker nog een aantal playthrough's van genieten. Toch zeker nog steeds een van de beste games van het afgelopen jaar, en zeker een prima afsluiter van een fenomenale series.

04. XCOM 2

XCOM 2 doet eigenlijk alles beter dan Enemy Within op de laatste missie na. Dit laat helaas een klein beetje zure nasmaak over na een absoluut geweldig turn-based avontuur. De missies zijn erg uitgebreid en gevarieerd, character customization is naar een hoger niveau gebracht, het turn based systeem werkt soepel, base building vergt denkwerk, en 98% is nog steeds niet 100%. XCOM 2 doet heel veel goed, en is wat mij betreft, als we de laatste missie even vergeten, zelfs nog beter dan de vorige delen.

05. Rimworld *

Niet 'uitgespeeld' maar Rimworld heeft mij gecharmeerd met haar gameplay, strategie, en aankleding. Een spel met bijzonder veel diepgang (zeker voor een Early Access titel), een spel waar ik het allerminst van verwacht had, en absoluut een spel waar de dagen uren worden en de uren minuten worden. Aanrader voor zij die Prison architect leuk vonden maar opzoek zijn naar iets meer diepgang (op vrijwel elk vlak).

06. Ultimate Chicken Horse

Hilariteit met een petje op. UCH is zeker wanneer gespeeld met een groepje vrienden de hilariteit zelfde. Met enkel een begin punt en finish is het het doel om door zelf aangelegde traps de eindstreep te halen door te platformen van A naar B. Hoe meer traps hoe chaotischer en hilarischer de oversteek wordt. UCH gaat geen awards binnenslepen, maar voor zij die af en toe met een groepje vrienden spelen is het heerlijk.

07. The Binding of Isaac: Antibirth

Geen game, maar wel een van de meest uitgebreide mods in de Isaac wereld. Eigenlijk is dit een verbeterde versie van Afterbirth met meer items, nieuwe bosses, alternatieve vloeren e.d. Ik zat te twijfelen of ik het wel op mijn lijst moest zetten maar gezien ik Isaac vrijwel volledig achter me had gelaten heeft deze mod me toch weer in het wereldje gezogen. Bovendien is het een gratis mod dus een top 10 notering is toch wel het minste wat ik kan doen .

08. Firewatch

Gone Home 2.0, al zou dat impliceren dat het ook beter is kan ik er toch niet omheen. Nee Firewatch is zeker niet beter dan Gone Home, maar het raakt wel een aantal punten waar Gone Home niets te bieden had. Zo is er meer gameplay, meer wisselwerking tussen verschillende karakters, maar vooral meer bewegingsruimte in de letterlijke zin van het woord. Zeker in het begin is het mysterie erg interessant om te volgen, iets waarna de chemie van de twee personages die aandacht klakkeloos overneemt. Het is een kleine game die precies lang genoeg duurt, en voor wat het is, heeft het erg veel in huis.

09. DOOM

Zo heb ik mijn shooters graag en DOOM stelt niet telleur. Een heerlijk actievolle shooter met genoeg gore, wapens, en demonen om het interessant te houden. Uiteindelijk is het erg vermakelijk, maar niet per se meer dan dat. Wat mij betreft prima, wat ook dat heeft een gamer nodig.

10. The Turing Test

Puzzel plezier voor zij die eigenlijk opzoek zijn naar Portal 3. Het is allemaal iets serieuzer door de filosofische maar intrigerende ondertoon, maar de puzzels voelen een klein beetje Portal-esque aan. Ze zijn niet bijster moeilijk, maar vragen vaak wel een andere kijk op de situatie. Combineer dat met leuk innovatief level design en wat sterke voice-over en je hebt een vermakelijke puzzelgame die prima haar mannetje staat binnen het puzzelgenre.

Zoals altijd is het maar tijdelijk want ook ik heb dit jaar nog een hele hoop titels links laten liggen door gebrek aan tijd etc. Hier een lijst van alle games die nog niet gespeeld zijn en evt in aanmerking zouden komen voor een top 10 notering:

Planet Coaster
Hitman
Shadow Warrior 2
Dishonored 2
Inside
Abzu
Salt and Sanctuary
Civilization VI
Divinity: Original Sin 2
Tyranny
Shadow Tactics: Blades of the Shogun
Superhot
The Witness
We Happy Few
Banner Saga 2
Witcher 3: Blood & Wine

Vast nog een aantal titels die ik vergeet maar dat zijn de belangrijkste. Sommigen niet gespeeld omdat launch niet helemaal lekker verliep, sommige omdat ze nog net iets te duur zijn, sommige omdat ik liever nog even wacht, en sommige ook gewoon omdat Overwatch gewoon te verslavend is. Ik hoop dit jaar in ieder geval nog Abzu en Inside te spelen omdat deze relatief kort zijn, dus wie weet zal ik in deze dagen mijn lijstje nog aanpassen, maar voorlopig is het al een erg mooie lijst met een aantal verassingen zowel als waargemaakte verwachtingen. Hoe dan ook was 2016 weer een erg mooi game jaar!

Grovonion schreef:
hey! Het jaar is nog niet om, er zijn nog drie weken!

4 dagen...julie mogen wel eens opschieten!

Overigens grappig dat No Man's Sky hoge toppen scheert in de eindejaarslijstjes. Of althans die van grootste hype, grootste teleurstelling en slechtste spel.

tja, da's de gebeten hond. Ik vind zo kickstarter afzetterij als Mighty No.9 en Bloodstained veel erger.

Einde van het jaar is nu echt in zicht, dus tijd voor mijn top 10 van 2016:

1. Forza Horizon 3 - 4.5*
Fantastische (arcade) racegame en 1 v/d mooiste Xbox One games tot nu toe. Speelt heerlijk en er is verschrikkelijk veel te doen met exhibitions, champhionships, bucket lists en uiteraard nog een online gedeelte. Inmiddels 33 uur inzitten en verveelt nog steeds niet.

2. Tom Clancy's The Division - 4*
Ik had niet gedacht dat dit een game voor mij zou zijn, maar op dringend verzoek van een aantal vrienden deze toch gehaald en uiteindelijk is dit met ca 150 uur de door mij meest gespeelde game van 2016. Ik ben meer een single player type of guy, en daarmee kun je je ook nog aardig vermaken met dit spel, maar de ware kracht en fun zit hem toch in de (co-op) multiplayer. Met 3 vrienden een Division whatsapp groepje, avond prikken, headsetje op en gaan, missies op hard of challenging doen, the underground afstruinen en continue discussieren over hoe je je karakter het beste kan upgraden. Zowaar ook fun gehad met random dudes (vooral Amerikanen). Ja dit spel is me uiteindelijk toch erg goed bevallen.

3. Gears of War 4 - 4*
Old school Gears vermaak in een nieuw jasje. Nieuwe karakters zijn wat plat en saai maar de comeback van enkele grote namen later in de game maakt een hoop goed.

4. Battlefield 1 - 4*
Allereerst: de mutli-player moet ik nog aanraken, maar de single player alleen al vind ik 4* sterren waard. De opzet van de war stories vind ik leuk gedaan, van een Britse piloot tot een bedoeïen die naast Lawrence of Arabia vecht in de woestijnen van het Midden Oosten. Ja eindelijk weer een goede war shooter, wel eentje die vrij makkelijk is overigens. Op hard vloog ik er nog vrij rap doorheen.

5. Inside - 4*
Het lang verwachte vervolg van Limbo, wederom een sfeervolle game, goede sound en creepy momenten. Het einde heeft een hoog WTF gehalte, weet nog steeds niet wat ik er precies mee moet.

6. Unravel - 4*
Zeer mooie puzzel platformer, goede muziek en een originele setting dankzij de hoofdrolspeler Yarn: een bolletje wol.

7. Fifa 17 - 3.5*
Na jaren eindelijk weer eens een goede Fifa, potjes zijn weer vermakelijk, zelfs tegen de CPU.

8. ReCore - 3.5*
Tijd terug gekocht in de aanbieding, best een mooie game maar ik moet nog de drive vinden om het echt uit te gaan spelen, ik ben best ver na zo'n 10 uur gameplay maar nu moet ik nog even bizar veel core's zien te vinden om verder te kunnen. Oftewel grinden en zoeken.

9. TurnOn - 3.5*
Kleine indie game, charmante en sfeervolle platformer. Niks mis mee.

10. Super Mario Run - 3*
Om de top 10 compleet te krijgen deze er maar bij. Tof dat Nintendo een game uitbrengt op andere platformen, hopelijk volgen er meer. Een mobile runner game zoals Rayman en anderen, speelt prima maar je bent er wel erg snel doorheen, nadat je 10 euro hebt neer moeten leggen. Het prijsmodel en ook het always online moeten zijn, is bij deze game dan ook een discussie-puntje.

Todo, beetje gespeeld, backlog 2016:
- Quantum Break
- Oxenfree
- Far Cry Primal
- Mirror's Edge Catalyst
- The Park
- Screencheat
- Ben Hur
- Fru

Winkelwagentje (moderator)
Ik heb heel wat games gespeeld dit jaar, maar volgens mij de verkeerde. Ik kom aan een aardige top 5/6,. maar een volwaardige top 10 is toch lastiger. Heb nog wel een aantal games gehaald welke ik nog niet voldoende heb kunnen checken, en misschien wel top 10 waardig zijn, zoals Overwatch, God Eater 2, FF XV, DQB en World of Final Fantasy.

Tevens een aantal games die gewoon tegen vielen en daarom niet in m'n top 10 staan, waaronder Mirror's Edge Catalyst en Firewatch. En natuurlijk nog een hoop games niet kunnen checken, zoals I Am Setsuna (alleen digitaal, en waarom zo duur! ), No Man's Sky, Planet Coaster en Shantae (mijn eerste game waar ik Kickstarter backer ben, en die ook daadwerkelijk het levenslicht ziet ).

Voorlopige top 10 lijstje voor 2016:

10. ABZÛ (stem: 3,5* / PS4)
Een beetje het tweelingzusje van Journey. Een soortgelijke ervaring, maar dan onder water. Het levert regelmatig zeer spectaculaire plaatjes op. Al evenaart de game het magische gevoel van Journey (tja sorry, de vergelijking is toch snel gemaakt) maar zelden. Maar name de laatste wereld is zeer bijzonder.

9. LEGO Star Wars: The Force Awakens (stem: 3,5* / Ps Vita)
Had niet verwacht nog eens een LEGO game in mijn eindejaarslijstje op te nemen. Maar The Force Awakens was een zeer aangename verassing. In mijn zo goed als complete Vita verzameling heb ik inmiddels zo'n dertien LEGO games op de plank liggen - en voor de Vita zijn ze over het algemeen toch van een bedenkelijk niveau (meer dan enkel het ontbreken van de multiplayer zijn het vooral vrij sobere ports). Maar deze game was een fijne trip naar het Star Wars universum. De missies waarin je de Falcon of een X-Wing mag besturen geven een serieuze nostalgische Rebel Assault vibe!

8. Superdimension Neptune Vs. Sega Hard Girls (stem 3,5* / Ps Vita)
De Neptunia reeks is inmiddels wel een zeer degelijke JRPG -reeks. Vooral vanwege de talloze humoristische verwijzingen naar videogame culture. De gameplay is wel iets op de schop gegaan, en niet noodzakelijk ten goede. En er is, net als in voorgaande delen, weer sprake van véél recyclage. Volgens mij telt dit deel slechts één nieuwe dungeon. Maar ondanks dat toch wederom zeer vermakelijk. En een leuke throwback naar de Sega Mega Drive / Game Gear / Genesis en Dreamcast -era.

7. Uncharted 4: A Thief's End (stem 4,0* / PS4)
Uncharted is een zekerheidje voor kwalitatieve, actie-packed gameplay. Dat was het natuurlijk ook. Maar voor zolang ik er naar heb uitgezien viel de game eerlijk gezegd toch een tikkeltje tegen. Tussen de grootse setpieces door toch net even teveel klim- en klauterwerk, en open landschappen waar ik niet perse gelukkiger van wordt. En ik had gehoopt ook weer eens aan de multiplayer verslaafd te kunnen raken, zoals dat voor Uncharted 2 het geval was. Maar enkele belangrijke spelmodi, welke in Uncharted 3 al ontbraken, lijken wederom afwezig te zijn. Dus al met al is het bij één (geweldige) speelbeurt gebleven.

6. Deemo: The Last Recital (stem 4,0* / Ps Vita)
Zo'n beetje de eerste game die ik dit jaar op de Vita speelde, en direct één van de beste. Ik 'sneak' 'm in mij n top-10 lijstje, want hoewel de game al ouder is, verscheen de game pas dit jaar op de Vita. Sowieso binnen het genre ritmische-games wat mij betreft het beste wat de Vita te bieden heeft. Zeer simplistisch - maar juist daardoor zeer uitdagend. En verder een combinatie van een sprookjesachtige setting en oogstrelende cutscenes, en één van de beste soundtracks in een ritmische game. Voor iedereen die nieuwsgierig is, ook voor Android en Apple iOS te downloaden.

5. A.D.I.O.S. - Amazing Discroveries in Outer Space (stem 4,0* / PS4)
No Man's Sky light? Of misschien is dit juist wel wat No Man's Sky had moeten zijn.

Zeer vermakelijke rogue-like waarbij je in je koekenblikken ruimteschip je thuisplaneet moet zien te bereiken. Dit door in willekeurig gegenereerde sterrenstelsels genoeg ontdekkingen te doen om weer naar een volgend sterrenstelsel te kunnen 'jumpen'. Binnen een uurtje of anderhalf kun je een missie voltooien. Maar er zit steeds zeer veel uitdaging in, van het opsparen van je brandstof, jezelf in de juiste baan brengen om op een planeet te landen, tot aan het gevecht tegen alle elementen, van planeten met verschroeiende temperaturen tot inslaande meteorieten. Als (voorlopige?) PS4 exclusive volgens mij door velen gemist - maar zeker de moeite om te checken!

4. Zero Time Dilemma (stem 4,0* / Ps Vita)
Klein hoogtepuntje dit gamejaar is dat de Zero Escape -reeks met dit deel zijn verdiende afsluiter heeft gekregen. Daar heeft het lang niet naar uitgezien. En ondanks dat het niet de sterkste van de drie is, is het nog altijd een geweldige hybride van visual-novel en escape room-achtige puzzels.

3. Oxenfree (stem 4,5* / PS4)
Sleepy.Time.Gal. Escape.is.Impossible.

Heerlijke, mysterieuze, story-driven game! Verdeeld over twee avonden het verhaal in getrokken. De theme met soundtrack pronken nog steeds op mijn PS4. Voor mij de verassing van dit jaar!

2. Steins; Gate 0 (voorlopige stem 4.5* / Ps Vita)
Nog volop mee bezig. Maar ik zit inmiddels al voldoende in het verhaal om deze zorgeloos in mijn top 10 te plaatsen. Want de game is van hetzelfde niveau als het eerste deel (mijn nummer één in de top 10 van 2015). Ik denk een must voor iedereen die de eerste game heeft gespeeld of de anime heeft gezien (en ik denk dat één van beide eveneens is must is vooraleer deze game te spelen).

1. Deus Ex: Mankind Divided (stem 4,5* / PS4)
Meer van Deus Ex: Human Revolution - enkel nog beter. Veel te doen en veel te ontdekken. En een zeer fijne afwisseling van missies en locaties. Golem City was met name indrukwekkend. De DLC nog niet kunnen checken, maar dat is zeker iets wat ik snel ga proberen te doen.

Games waar ik naar uit kijk in 2017:

Danganronpa 3: Killing Harmony
Iconoclasts
Gravity Rush 2
Horizon: Zero Dawn
Manifold Garden
Myriad
Nex Machina
NieR: Automata
Ni no Kuni II
Nioh
Persona 5
Senran Kagura: Peach Beach Splash
Tales of Berseria

Grovonion schreef:
tja, da's de gebeten hond. Ik vind zo kickstarter afzetterij als Mighty No.9 en Bloodstained veel erger.

Bloodstained. Don't remind me. Ook nog gebackt voor een kleine $ 50 ofzoiets. Inmiddels al naar 2018 doorgeschoven.

Aan de andere kant, met kickstarter weet je ook waar je aan begint, met alle risico's. Bij No Man's Sky mag je voor je € 60 ook wel een product verwachten dat gewoon af is. En geen zaken die vooraf aangekondigd waren en (nog) niet in de game blijken te zitten.

Maar ik kan ook wel meevoelen met Hello Games, ze hebben het wel erg zwaar te verduren gekregen.

Allez dan, mijn top 10 gaat ook niet meer wijzigen dit jaar.
Zoals altijd, heb ik het erg moeilijk bij te blijven met spellen en speel ik zelden de nieuwste eerst,
met als gevolg dat mijn top 10 van 2016 er in 5 jaar helemaal anders gaat uitzien.

Ook heb ik sommige spellen niet uitgespeeld, misschien is dat valsspelen,
maar ik vind dat ik ze genoeg heb gespeeld om er een mening over te vormen.

Alle spellen zijn in dit jaar uitgekomen, eventueel enkel op de console die ik heb gespeeld:

10. BOXBOXBOY!Leuk en simpel puzzle spel op de 3DS. Het feit dat deze hier staat en net Poemon GO, Mario Run en consoorten zegt veel over mijn instelling tov gaming on the go.

09. Fire Emblem: Birthright - misschien wel de grootste teleurstelling dit jaar. Ik kan de vinger niet precies op de wonde leggen, maar terwijl ik Awakening verslonden heb was het spelen van deze versie soms een sleur voor mij.

08. Gone Home - Mijn eerste walking sim ooit gespeeld en het beviel enorm.

07. Hyrule Warriors Legends - slechts 2 uur ingestoken, en lijkt me een motiverend musou-spel. Is het eerste van die aard dat ik gespeeld heb, en het verslaan van oneindig aantal tegenstanders is gelukkig slechts een facade.
Het spel brengt het feit dat het grootschalige battes zijn enorm goed over en je voelt je echt een aanvoerder in de strijd.

06. Table Top Racing: World Tour - ondanks zeer matige kritieken een race spel in de trant van micro-machines, dat ik van a tot z heb uitgespeeld. Geloof er niks van als wordt beweerd dat de besturing "wazig" is. Dit is gewoon een motiverende kleine racer.

05. Firewatch - ondanks een einde dat allesbehalve spectaculair is, heb ik er toch van genoten, vooral omdat het (bijna) tot het einde mysterieus bleef.

04. Oxenfree - heeft me enorm vermaakt gedurende de eerste playtrough, maar daarna niet genoeg motivate over om direct opnieuw te beginnen.

03. Rhythm Paradise Megamix - ik ben een sucker voor muziek-ritme spellen en deze heeft me dit jaar het meeste plezier gegeven.

02. Song of the Deep - verrukkelijke atmosfeer, leuke introductie van nieuwe spel-elementen, soms een beetje uitdagend zonder moeilijk te zijn en speelbaar zonder kleinste irritaties. Kortom, een kleine parel op de PS4.

01. Final Fantasy XV - heb hier slechts een 5-tal uur ingestoken, en dan vind ik het best controversieel deze al op nummer een te plaatsen, maar gezien gebrek aan echte concurrentie heb ik geen andere keuze.
Het echte beste spel dat ik dit jaar heb gespeeld is The Witcher III, en het spreekt voor FFXV dat het zelfs vergeleken met The Witcher noch voldoende kwaliteiten bezit om te blijven boeien.

Honorable mentions:

- Zero Time Dilemma - enorme fan van de reeks, hieraan begonnen en dan om een of andere reden niet aan verder gespeeld.
- Mini-NES classic edition
- Blood Bowl 2 - was dit ten tijden van de Amiga verschenen, ik had het waarschijnlijk kapot-gespeeld.
Maar in de tussentijd denk ik dat strategische spellen beter op de PC thuishoren.

Grovonion schreef:
09. Fire Emblem: Birthright - misschien wel de grootste teleurstelling dit jaar. Ik kan de vinger niet precies op de wonde leggen, maar terwijl ik Awakening verslonden heb was het spelen van deze versie soms een sleur voor mij.

Dat snap ik dus inderdaad ergens wel. Ik vind Birthright nog altijd geweldig, heb er een 40+ uur inzitten en heb nog tientallen uren te gaan (als ik daarbij nog eens Conquest en het DLC gedeelte bij ga doen al helemaal) maar ergens is de drive een stuk minder dan bij Awakening. Die stak imo qua verhaal en qua setting / sfeer gewoon beter in elkaar. Maar goed - zelfs een 'mindere' Fire Emblem blijft imo beter dan het merendeel van de strategy games.

Winkelwagentje schreef:
2. Steins; Gate 0 (voorlopige stem 4.5* / Ps Vita)
Nog volop mee bezig. Maar ik zit inmiddels al voldoende in het verhaal om deze zorgeloos in mijn top 10 te plaatsen. Want de game is van hetzelfde niveau als het eerste deel (mijn nummer één in de top 10 van 2015). Ik denk een must voor iedereen die de eerste game heeft gespeeld of de anime heeft gezien (en ik denk dat één van beide eveneens is must is vooraleer deze game te spelen).

Goed om te lezen! Ik ga gewoon op de anime wachten, maar ik heb wel zin in dit nieuwe deel. In welke opzichten verschilt het van Steins;Gate? is het donkerder? En blijft tijdreizen dit keer op de achtergrond en ligt de nadruk meer op karakterontwikkeling binnen één tijdlijn? Aan de ene kant lijkt het me lastig om de serie interessant te houden zonder de twist van tijdreizen - zo diep zijn de personages niet - maar aan de andere kant lees ik er veel goede berichten over. Hopelijk laat de anime niet te lang op zich wachten.

Heb eens geprobeerd een voorlopig top 10 overzicht te maken, na het tellen van de eerste 10 lijsten (10 punten voor eerste plaats, 9 voor 2de etc.):

1. Dark Souls 3 - 27 punten, 3 vermeldingen
2. Oxenfree - 23 punten, 3 vermeldingen
3. Uncharted 4 - 20 punten, 3 vermeldingen
3. Forza Horizon 3 - 20 punten, 2 vermeldingen
5. Fifa 17 - 19 punten, 3 vermeldingen
5. Doom - 19 punten, 4 vermeldingen
7. The Division - 17 punten, 3 vermeldingen
7. Deus Ex: Mankind Divided - 17 punten, 2 vermeldingen
7. Gears of War 4 - 17 punten, 2 vermeldingen
10. The Witcher III: Blood and Wine - 14 punten, 2 vermeldingen

Geen enkel spel uit mijn top 10 én geen enkele platformer.

Frappant dat Oxenfree zo hoog staat. Dat lijkt mij op zich ook wel een bijzonder spel - een stuk frisser dan die generieke Telltale-games in ieder geval - maar bovennatuurlijke elementen vind ik vaak een afknapper, en dat tieners de hoofdpersonen zijn maakt me ook niet direct enthousiast. Maar ik zal 'm onthouden.

(Ik was Pills4Skills trouwens nog vergeten in mijn lijstje: een platformer - jawel! - waarin je naast gewoon springen ook de wereld kunt draaien om je door een level te manoeuvreren, en pillen moet verzamelen die voor psychedelische effecten zorgen. Erg low budget, en aan de korte kant, maar goedkoop en aangenaam disoriënterend. En Nukeia heb ik ondertussen gespeeld, en da's ook een fijne precisie-platformer, met vooral razendsnelle gameplay. Ik hield er alleen regelmatig vermoeide polsen aan over.)

1. Inside
2. Uncharted 4: A Thief’s End
3. Pokémon Sun / Moon
4. Dead by Daylight
5. Layers of Fear
6. Hitman
7. Unravel
8. Hyper Light Drifter
9. Shadwen
10. The Flame in the Flood

11. The Walking Dead: Michonne
12. The Last Guardian
13. Ultimate Chicken Horse
14. Oxenfree
15. Reigns
16. ABZÛ
17. htoL#NiQ: The Firefly Diary
18. Pan-Pan
19. Owlboy
20. That Dragon, Cancer

Animosh schreef:
Goed om te lezen! Ik ga gewoon op de anime wachten, maar ik heb wel zin in dit nieuwe deel. In welke opzichten verschilt het van Steins;Gate? is het donkerder? En blijft tijdreizen dit keer op de achtergrond en ligt de nadruk meer op karakterontwikkeling binnen één tijdlijn? Aan de ene kant lijkt het me lastig om de serie interessant te houden zonder de twist van tijdreizen - zo diep zijn de personages niet - maar aan de andere kant lees ik er veel goede berichten over. Hopelijk laat de anime niet te lang op zich wachten.

Het tijdreizen speelt ook in dit deel weer een grote rol, want het is een direct vervolg op het voorgaande deel. Van wat ik er tot nu toe van heb gespeeld (uurtje of tien nog maar hoor) is de game zeker een stuk donkerder. Maar naast het tijdreizen speelt ook een andere 'uitvinding' een grote rol in deze game. Hoe dan ook een aanrader als deel één je goed is bevallen. Wil de anime daarvan trouwens ook graag nog eens zien...

Animosh schreef:
Frappant dat Oxenfree zo hoog staat. Dat lijkt mij op zich ook wel een bijzonder spel - een stuk frisser dan die generieke Telltale-games in ieder geval - maar bovennatuurlijke elementen vind ik vaak een afknapper, en dat tieners de hoofdpersonen zijn maakt me ook niet direct enthousiast. Maar ik zal 'm onthouden.

Hm, de triple AAA titels doen het inderdaad beter in de lijstjes hier dan de indies. Al is het wel zeer terecht dat Oxenfree hier een aantal keer genoemd wordt. Laat je niet teveel afschrikken door de bovennatuurlijke elementen en teenage drama - ik weet niet of je Life is Strange gespeeld hebt, maar als die je is bevallen dan is dit ook wel een safe bet. Game steekt gewoon zeer goed in elkaar - met voor een indie game een uitzondelijke goede cast aan voice-actors.

Winkelwagentje schreef:
Hoe dan ook een aanrader als deel één je goed is bevallen.

Mooi! De anime is zeker aan te bevelen. Mijn favoriete genre is het niet, maar het is zonder meer een hoogwaardige productie met zeer degelijke animatie en muziek en goede voice acting. Dank voor de info!

ik weet niet of je Life is Strange gespeeld hebt, maar als die je is bevallen dan is dit ook wel een safe bet. Game steekt gewoon zeer goed in elkaar - met voor een indie game een uitzondelijke goede cast aan voice-actors.

Life is Strange heb ik om ongeveer dezelfde redenen overgeslagen. Maar ik ga Oxenfree zeker in mijn achterhoofd houden. Voorlopig ga ik alleen eerst Three Kingdoms (2010) afkijken (een adapatie van The Romance of The Three Kingdoms). En die heeft 95 afleveringen, dus daar ben ik wel even mee zoet.

Nog even een paar andere gegevens van mijn persoonijke games-jaar:

- Ik heb in totaal 67 verschillende games gespeeld, op 11 verschillende platformen
- Ondanks drukke baan en een baby thuis toch een 415 uren gespeeld, natuurlijk ten koste van andere hobbies zoals lezen en films kijken.
- Mijn echte top van gespeelde spellen in 2016 is de volgende:

1. The Witcher III - PS4
2. Dragon Quest Heroes: Rocket Slime - DS
3. FF XV - PS4
4. Song of the Deep - PS4
5. The Legend of Heroes: Trails of Cold Steel - PSV

Grovonion schreef:

- Mijn echte top van gespeelde spellen in 2016 is de volgende:

Zou eigenlijk bijna een aparte thread mogen zijn. 'Top games die je gespeeld hebt' want ik heb de indruk dat de meeste mensen idd meer games van de afgelopen jaren hebben gespeeld dan games uit 2016.

Volgend jaar ook mijn tijden een beetje beter bijhouden! Ik gebruik wel raptr en steam maar mijn tijden op de consoles heb ik al een jaar of 2 niet meer bijgehouden. (blijft leuk dat de Wii en de 3DS dat zelf doen trouwens).

Gast
geplaatst: vandaag om 05:52 uur

geplaatst: vandaag om 05:52 uur

Let op: In verband met copyright is het op GamesMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.