menu

Games / Toplijsten en favorieten / Top 10 van 2015

zoeken in:
Haha ik dacht serieus even dat dat een link naar het Deense tijdschrift was en dacht wtf dude .

Winkelwagentje (moderator)
Mooie lijstjes hier. Staan toch wel een aantal games tussen die ook nog hoog op mijn verlanglijstje staan. Waaronder Undertale, Bloodborne, SOMA en Sunless Sea.

Ondanks enkele mooie releases voelt 2015 toch een beetje als een 'tussenjaar'. Als ik zie wat er volgend jaar allemaal aan zit te komen, dan bekruipt me het gevoel dat mijn top 10 van dit jaar daar moeilijk tegen op gaat kunnen.

10. Everybody's Gone to the Rapture

stem: 3,5* / PS4
Nog net een plaatsje voor in mijn toplijstje voor dit jaar. Zeer sfeervol bij momenten. Vooral het moment waarbij je voor de eerste maal naar buiten loopt en die enorme, indrukwekkende, sterrenhemel te zien krijgt. Beklijvende backstory ook. Maar daar staat dan weer tegen over dat de game erg traag is en je constant aan het backtracken bent als je ook maar even van het min-of-meer geijkte pad afwijkt.

9. IA/VT Colorful

stem 3,5* / Vita
De beste van de drie rhythm games die ik dit jaar op de Vita heb gespeeld (de andere zijn Persona 4D en Superbeat Xonic). Lekkere interface en enorm veel (uiteenlopende) nummers. Meer dan 60 geloof ik zelfs, en de soundtrack is over de gehele gewoon erg sterk. De algemene kritiek is dat de game wat te makkelijk is. En dat is 'ie - zeker in vergelijking met de twee bovenstaande - misschien ook wel, maar aangezien het niet mijn sterkste genré is heb ik daar weinig last mee, en weet ik me erg nog altijd goed mee te vermaken.

8. HyperDimension Neptunia Re;birth 3 - V Generation

stem 4,0* / Vita
Blijft een erg sterke reeks, ook al doet de game wat gameplay betreft precies wat de twee voorgaande games ook al deden, en verder niets nieuws. Maar de karakters als consoles en devs geportretteerd blijft erg lollig. Veel in-jokes en console-war referenties. Ook Re;birth 2 verscheen dit jaar op de Vita, maar dat is toch de minste van de drie.

7. Metal Gear Solid V

stem n.t.b. / PS4
Eigenlijk nog veel te weinig tijd ingestoken om een goede beoordeling te kunnen geven. Ik kan me moeiteloos aansluiten bij alle positieve kritieken. Dat de game mijn aandacht nog niet voor lange periode heeft kunnen vasthouden is eigenlijk het enige wat me weerhoudt deze bovenaan mijn top tien te plaatsen.

6. PixelJunk Nom Nom Galaxy

stem 4,0* / PS4
Eenvoudig af te doen als de zoveelste game die leentjebuur heeft gespeeld bij Minecraft / Terraria. Maar met een heerlijk simulatie element waarbij je je eigen soepfabriek moet uitbaten, en soepblikken in raketten naar hongerige planeetbewoners moet schieten. Vooral het zoeken naar nieuwe (moelijk bereikbare) ingrediënten, deze cultiveren en combineren om zo één alle soepcombinaties te ontdekken is erg verslavend en voldoenend. Leuke game met de kenmerkende PixelJunk sfeer. Vooral sterk in couch coöp!

5. Dungeon Travelers 2: The Royal Library & the Monster Seal

stem n.t.b. / Vita
Eén van de verassingen voor mij dit jaar. Waar ik een zoveelste middelmatige dungeon-crawler op de Vita verwachte. Sterke (en bij tijden moeilijke!) RPG welke zich vooral berust op het doorlevelen van karakterklassen en bijbehorende skills, om zo met de ideale combinatie aan partyleden op pad te gaan. Uitgebreide dungeons met veel secrets zorgen voor de nodige content. Presentatie en audio zijn bovengemiddeld goed voor de Vita. Verhaaltje stelt niets voor. Wel erg lewd overigens, Senran Kagura en Criminal Girls zijn er niks bij...

4. Danganronpa Another Episode: Ultra Despair Girls

Stem 4,0* / Vita
Zeer grote fan van de eerste twee visual novels! Deze ietswat vreemde spin-off stond me in eerste instantie dan ook wat tegen. Maar dit sloeg om naarmate de game vorderde. En hoewel deze zich zeker niet kan meten met de VN's, en ook wat gameplay betreft niet echt kan overtuigen, is het toch een smakelijke aanwinst waarbij nog genoeg te genieten viel.

3. Rocket League

stem 4,5* / PS4
Net als voor enkele anderen hier geldt ook voor mij dat dit mijn grootste verslaving dit jaar was. En dat zal ongetwijfeld ook komend jaar niet anders zijn, gezien de hoeveelheid gratis DLC en nieuwe content die beschikbaar komt. De online (en coöp) game voor mij dit jaar!

2. Life is Strange

stem 4,5* / PS4
https://media.giphy.com/media/335jPuN4AjNwk/giphy.gif

1. Steins;Gate

stem 4,5* / Vita
Wordt vaak genoeg genoemd in lijstjes van beste VN's, en daar kan ik nu ten volle inkomen. Eén van de meest interessante en intelligente game ervaringen / verhalen die ik sinds tijden gespeeld heb. En nu onlosmakelijk verbonden met mijn nieuwe voorliefde voor Dr. Pepper.

Mooi lijstje, Winkelwagentje! Had Steins;Gate ook willen spelen, maar heb nog steeds niet besloten of ik eerst de anime een keer wil kijken. Vorige maand was hij ook erg scherp geprijst op PSN maar hoorde ik het helaas pas achteraf.

Waar kijk jij in 2016 zoal naar uit? Voor mij staan Uncharted 4, Persona 5 en Dark Souls 3 bovenaan het lijstje.

Ik zal een dezer dagen ook eens mijn lijstje neerpennen.

Winkelwagentje (moderator)
Marcellussss schreef:
Waar kijk jij in 2016 zoal naar uit? Voor mij staan Uncharted 4, Persona 5 en Dark Souls 3 bovenaan het lijstje.

Staan ook bovenaan mijn lijstje. Net als Deus Ex, Mirror's Edge, Firewatch, No Man's Sky, NieR: Automata, Gravity Rush 2, Toukiden 2 (had Kiwami eigenlijk in m'n top 10 moeten zetten dit jaar, maar vergeten!) en Valkyria: Azure Revolution. Al verwacht ik die laatste eigenlijk pas in 2017 (in het Westen).

Ook enkele interessante indies op m'n radar voor komend jaar, zoals Rain World, Hyper Light Drifter, Manifold Garden, Cuphead en Myriad.

En als liefhebber van VN kijk ik ook uit naar drie sequels op m'n favoriete games binnen 't genre: Steins;Gate 0, Danganronpa V3 en Zero Escape 3.

Genoeg om naar uit te kijken dus. En waarschijnlijk vergeet ik er nog een aantal...

1. The Witcher 3: Wild Hunt + Hearts of Stone Expansion (5*)
CD Projekt Red brengt met het derde deel van The Witcher een einde aan het verhaal van Geralt of Rivia en zet in mijn ogen een nieuwe standaard voor alle RPGs met een open wereld. De developer weet de wereld van Andrzej Sapkowski perfect tot leven te brengen. De games vullen de boeken aan en omgekeerd. Dit spreekt van groot creatief talent bij de Poolse studio. Ik kan dan ook niet wachten op hun nieuwe game: Cyberpunk 2077.

2. Star Wars: Battlefront (4*)
Misschien was Battlefront voor veel mensen een tegenvaller, maar ik vermaak me er nog steeds prima mee. De game heeft inderdaad niet veel om het lijf en mist een singelplayer, maar in een wereld waar alle shooters meer, groter en explosiever worden, vind ik het een verademing. Daarnaast schreeuwt alles in de game Star Wars en de visuals zijn echt prachtig. Na het spelen van de bèta wist ik wat ik kon verwachten: een vermakelijke Star Wars-game met shooter elementen.

3. Rock Band 4 (4*)
De terugkeer van de plastic instrumenten op de huidige generatie consoles. Als groot fan van het 'speel super dikke rocknummers met plastic spul'-genre kan echt genieten van Rock Band 4. Toch mist de game wel wat functionaliteiten, maar ik heb er wel vertrouwen in dat Harmonix dit nog goedmaakt. Neemt niet weg dat het er natuurlijk al vanaf het begin in had moeten zitten, maar toch. Waarom geen Guitar Hero? Dat GHTV staat me zo tegen dat ik die maar heb overgeslagen.

4. Borderlands: The Handsome Collection (Borderlands 2: 4,5* & Borderlands: The Pre-Sequel!: 4*)
De grootste reden waarom ik deze collectie heb gekocht, is omdat Borderlands: The Pre-Sequel! erbij zat. Het was echter totaal geen straf om het geniale Borderlands 2 nogmaals te spelen. Knotsgekke humor, dikke guns en antiheld Handsome Jack zorgen voor een geweldige speelervaring in beide games die ik niet snel zal vergeten.

5. DmC: Devil May Cry Definitive Edition (4,5*)
Deze reboot staat op het gebied van gameplay als een paal boven water, maar verhaaltechnisch neemt het alles veel te serieus. Waarom ik hem dan toch hoger zet dan DMC4? Nou om het simpele feit dat de gameplay echt veel gestroomlijnder en strakker is dan deeltje vier uit de oude serie. Dit komt mede door de Resident Evil camera die daar wordt gebruikt. Dus voor de volgende DMC: Deze gameplay en de oude personages.

6. Devil May Cry 4 Special Edition (4*)
Toch wel de grootste verassing van het jaar voor mij. Wie had ooit gedacht dat de oude Dante ooit nog het daglicht zou zien? Voeg daar nog eens drie andere personages aan toe en je hebt weer een heerlijke action-game te pakken. Devil May Cry 4 Special Edition is voor mij dat sprankje hoop dat we ooit een vijfde deel in onze consoles kunnen proppen.

7. Gears of War: Ultimate Edition (4*)
We blijven nog even in de remake sfeer hangen, want ook deze game verdient een plekje. Met Gears of War 4 in aantocht wilde The Coalition terug naar de roots van de serie en dat is goed gelukt. De cutscenes brengen het verhaal nog beter over en de belichting is weer lekker spooky. Maar de game kent ook gebreken bij de multiplayer. Zo is de hit detection weer om te janken en zijn sommige maps gewoon echt niet tof. Nostalgie wint het echter van de minpunten.

8. Fallout 4 (?*)
Ik weet nog niet zo goed wat ik van Fallout 4 moet vinden. Het kabbelt allemaal een beetje voort en is zeker niet slecht, maar ook niet bijster goed. Met name het gebruik van een handjevol voice actors, ontzettend beperkte companion dialog en houterige animaties zitten me nogal dwars. Eerst maar eens uitspelen en dan kan ik een complete mening geven.

9. Metal Gear Solid V: The Phantom Pain (?*)
De eerste kleine teleurstelling in deze lijst. Ten eerste wil ik even duidelijk maken dat The Phantom Pain op het gebied van gameplay echt heel goed is. Het schieten werkt goed, het sluipen werk heerlijk en de game ziet er prachtig uit. Het probleem is alleen dat het verhaal zo minimalistisch is. Vooral als je het vergelijkt met voorgaande delen. Het kon me zelfs zo weinig boeien dat ik geen noodzaak voel om door te spelen. Iets wat ik bij de vorige delen wel had.

10. Halo 5: Guardians (3,5*)
En dan de tweede teleurstelling van het jaar. Halo 5 is in alle opzichten een goede shooter, maar is in geen enkel opzicht een goede Halo-game. De bekende elementen zijn er, maar het voelt allemaal een beetje als opvulling tot de grote klapper die Halo 6 moet gaan heten. Heel erg jammer dit.

Al met al was het zeker geen slecht jaar. Ik heb in ieder geval al zin in 2016, waarin we weer een paar geweldige games kunnen spelen.

Edit: Fallout 4 helemaal vergeten in mijn lijst te zetten . Zegt ook wel iets over de indruk die hij tot nu toe achterlaat.

Om eerlijk te zijn vind ik 2015 een redelijk armzalig jaar in zijn geheel. Het leek wel alsof we overspoeld werden door sequels, re-makes, re-masters en onnodige next gen collections van last gen games, maar dat we flink achterbleven op het gebied van echt interessante nieuwe games of IP's. De innovatiefste en beste games kwamen (uitzonderingen daargelaten) wederom uit de Indie scene of van relatief kleine developers. Maar goed. Hier zijn mijn 10 games...

1. Fallout 4
Ondanks de kleine gebreken en het feit dat de game wat meer richting 'casual' is opgeschoven blijf ik toch nog steeds gefascineerd door het hele Fallout gebeuren en wereldje. Minder dan New Vegas of deel 2, maar zeker net zo vermakelijk als de derde naar mijn mening, en zeker een game waar ik in de toekomst nog heel wat uren ga uithalen, want ik ben (ondanks een eerste playthrough) nog zeker niet uitgedwaald in de wasteland.

2. The Witcher 3
Ware het niet voor Fallout dan was The Witcher 3 zeker mijn favoriete game van het jaar geweest. (het heeft echt niet veel gescheeld). Project Red heeft zichzelf in ieder geval overtroffen qua scope, verhaal en emoties en open world RPG's echt wel naar een hoger niveau getild. Ik kijk ontzettend uit naar de nieuwe DLC volgend jaar en tevens naar hun nieuwe game. Ze mogen dan wel hun tijd nemen, maar de resultaten zijn er ook altijd naar.

3. Pillars of Eternity
Old-school als fuck maar om eerlijk te zijn heb ik ook niets liever. Ik ben altijd een ontzettende fan van isometrische RPG's geweest en ben blij dat het genre zowaar een soort van heropleving beleefd dankzij dit, Wasteland 2 en Divine Divinity. Meer? Graag.

4. Hard West
Een van de grote verassingen van het jaar. Relatief onbekend en vrij nieuw maar absoluut de moeite om te spelen. Story-driven turn-based strategy in een occulte wild-west setting? Sign me up anyday. Absoluut de moeite voor de kleine 20 pleuro die het op Steam kost. Ben er nog niet helemaal mee klaar maar ik hoop absoluut op meer, of het nou in de vorm van DLC is of van een sequel.

5. Yoshi's Wooly World
Vrolijk, kleurijk en gewoon leuk om te spelen. Een 'typische Nintendo titel' laten we maar zeggen. Ik zou er haast een goed humeur van krijgen.

6. Bloodborne
Het enige spel in mijn lijst dat ik zelf niet bezit dankzij het ontbreken van een PS4. Ik heb meerdere uren meegekeken bij anderen en ook zelf best wel wat uurtjes kunnen spelen en ik ben er helemaal weg van. Overtreft zijn voorgangers voor mij volledig qua sfeer en creepyness. Waarschijnlijk een van de enige redenen waarom ik een nieuwe console zou kopen.

7. Tales from the Borderlands
Ik ben gek op het hele Borderlands gebeuren. Lekker gory en over-the-top met een hele reeks van kleurrijke en bizarre karakters, overgoten met heel wat humor, en Telltale slaagt er perfect in om dat allemaal te combineren in een geweldige package. Misschien wel beperkt qua gameplay maar qua entertainment scoort het absoluut. Een sequel ben ik zeker voor te vinden.

8. Mortal Kombat X
Gaat lekker verder waar zijn voortganger gebleven was qua gameplay. Een aantal geweldige nieuwe karakters, speelt vlot en ziet er uitstekend uit. Voor mij de beste fighter van het jaar...

9. Xenoblade Chronicles
Helaas nog niet zo heel veel tijd ingestoken - maar ik ben tot nog toe wel heel tevreden. Of het niveau van de voorganger gehaald wordt betwijfel ik, maar het speelt lekker vlotjes, ziet er prima uit en weet me zeker te boeien qua verhaal en wereld. Enkel die verschrikkelijke soundtrack...In ieder geval wel eentje die de verwachtingen inlost tot nog toe en zeker groeipotentieel heeft naarmate ik er meer tijd in ga steken.

10. Darkest Dungeon
Ook hier weer - geweldige sfeertje en artstyle - en voor een relatief simpele rogue-like experience zonder al te veel verhaal weet het me erg te boeien (uitzonderlijk want ik ben niet zo'n 'clear the dungeon without any particular reason' type). Zeker iets waar ik in de toekomst meer uren in ga stoppen.

Resident Evil Revelations 2, Rocket League & Kirby vallen net buiten de boot.

Verder...de volgende games heb ik liggen of ga ik alleszins nog spelen: Ori & the Blind Forrest, Wolfenstein the Old Blood, Undertale, D4, Life is Strange, Transformers Devestation, Broken Age, Layers of Fear, Icy, Blues & Bullets, Perils of Man, Toren, Bedlam, Fran Bow, Anna's Quest, Soma & Stasis.

Wat ik verwacht van volgend jaar? Nou eh...ik denk dat ik nog wel even bezig ben met de vorige 10 jaar of zo. Maar vooral weer eens iets interessants voor de 3DS want ik vond 2015 helaas maar erg mager hiervoor. Komt echter zeker wel goed met Fire Emble en Bravely Second. Verder verwacht ik veel van de nieuwe Bard's Tale, verdere episodes van King's Quest en Torment Tide of Numenera. Daarnaast heb ik, om eerlijk te zijn, het hele gebeuren de laatste tijd niet echt zo heel erg meer gevolgd - dus ik laat me verassen.

Je mist dat ene spel dat de online shooter opnieuw uitvond. Dat spel is van een grote uitgever. Dat spel won ook game awards voor de:BF, CoD en Halo.
Het is ook nog eens een nieuwe IP en geen remake.

Dus gezien je inleiding mis ik Splatoon nogal in je lijst.

Yep. Can't help it. Ik ben echt niet van de online shooters. Meerdere mensen hebben me erop gewezen, zeker gezien mijn voorliefde voor Nintendo - maar er zijn gewoon steeds hopen solo games die prioriteit hebben.

Nooit behoefte om te gamen terwijl je er maar een uurtje tijd hebt? Daar zijn zulke spellen ideaal voor.

Zelfs half uurtje is genoeg voor Splatoon.

Sure. Maar eh...meestal heb ik wel meer tijd. En als dat niet het geval is grijp ik meestal terug naar Heartstone, Final Fantasy Theatrhytm of iets dergelijks.

Het kan nog altijd dat ik het spel vroeg of laat in huis haal, just not right now.

Misschien dat het helpt: ik speelde nooit online shooters. Nog steeds niet. Behalve Splatoon. Splatoon is awesome.

http://i.imgur.com/MHLICEL.jpg

Ik zal bij deze ook mijn top 10 van dit jaar noteren. Zoals bekend ben ik echter helaas niet heel veel aan gamen toegekomen, dus ik heb niet al het (niet)potentiële top 10 materiaal kunnen spelen. Hoe dan ook was 2015 voor mij een mooi game jaar met voor mij een nieuwe top 10 invoering, maar ook was 2015 voor mij het jaar van de AAA games; het is namelijk inmiddels alweer even geleden dat ik van meerdere AAA titels heb kunnen genieten in een jaar. Er staan helaas maar 2 in mijn top 10, maar dat heeft meer met de stevige concurrentie te maken dan met de kwaliteit van de games. Maar laten we beginnen...

01. Ori and the Blind Forest

Voor mij de complete verassing van dit jaar; ik had niks over de game gehoord of gezien voordat ik er aan begon, maar ik was vanaf de eerste milliseconde verkocht. Ori and the Blind Forest brengt ons een ongelofelijk simpel verhaaltje en verpakt het in messcherpe gameplay en design; de manier waarop de gameplay, de art style, en verhaal elkaar complimenteren is onbeschrijfelijk. Het was voor mij vooral het verhaal wat hierdoor sterk uit de hoek kwam, ja het blijft ongelofelijk simpel en bijna cliché, maar de presentie en de integratie in de gameplay maken van deze kleine parel een hartverwarmend en hartverscheurend avontuur.

02. The Witcher 3: The Wild Hunt

De derde game in een al ijzersterke serie, de verwachtingen waren hoog, maar The Witcher 3: The Wild Hunt heeft deze met gemak overtroffen en bovendien een nieuwe standaard gezet voor toekomstige RPG releases. Ook hier was voor mij het verhaal in combinatie met de gameplay weer een grote factor voor mijn aantrekkingskracht naar het bewilderde liefdes enigma van Gerald of Rivia. Het vrouwelijk schoon mag natuurlijk niet ontbreken, en wanneer overgecompliceerde romantiek in het leven van The Witcher je even te veel wordt staan er tal van fenomenale (side)quests, een prachtig vormgegeven wereld, en een ongelofelijk flexibele skill tree voor je klaar.
The Witcher 3 heeft werkelijk alles waar je als RPG fan maar over zou kunnen dromen, ik heb de DLC nog niet gespeeld, maar als dit een voorbode was voor wat er komen gaat wordt 2016 nog een heel mooi jaar.

3. Bloodborne

Elk jaar staat er wel een From game in mijn lijst en dat is dit jaar niet anders. Met Bloodborne is From Software een hele nieuwe weg ingeslagen met het combat systeem, en ondanks dat ik een groot fan ben van de systemen in de souls series is de combat in Bloodborne vloeiender dan ooit te voren, en is bovendien erg gedurft en innovatief binnen een al bewezen succesvolle formule. Daarmee geeft From Software nog maar eens aan een geweldige developer te zijn die niet bang zijn om te innoveren en er alles aan doen om een fantastisch product af te leveren. De wereld van Bloodborne is mijn favoriete setting, en From weet deze setting tot in de puntjes te perfectioneren. Van het enemy design tot de bossfights en van sfeervolle belichting tot gameplay mechanics, het is een waar From spektakel zoals je alleen van hen verwacht.

04. Heroes of the Storm

Een van de meest populaire genres op deze planeet en een van de minst populaire genres op deze site. Allebei begrijpelijk want de charme van MoBa's is tegelijk het allergrootste nadeel: Er zit aan honderden uren speelplezier in. Maar goed, dat is natuurlijk niet de reden voor deze top 10 notering, dat zit hem vooral in de innovatieve uitwerking binnen het genre. Met het afschaffen van last-hitting en gold en het toevoegen van objectives is Heroes of the Storm een MoBa waar men altijd midden in de actie zit, teamgevechten zijn dan het middelpunt van deze game. Hierdoor wordt de game ongelofelijk fast-paced en duren matches vaak niet langer dan 20 minuten met als gevolg een dubbel flink portie vermaak waar lastig van af te blijven valt.

05. SOMA *

SOMA heb ik helaas nog niet uit kunnen spelen, maar ik ben al een even onderweg en het is werkelijk een horror genot voor iedereen. SOMA borduurt verder op de atmosfeer en presentatie van 'A Machine for Pigs' en dus is de horror ook niet de horror van The Dark Descent, maar meer een unieke combinatie van al het eerdere werk van Frictional. SOMA doet eigenlijk alles goed wat een horror game moet doen: Fantastisch sounddesign, soepel schrijfwerk, inventieve puzzels, en uitgesponnen exploratie. Maar wellicht nog veel belangrijker voor mij, filosofische en ethische vraagstukken welke onmogelijk zijn te beantwoordden, maar je wel continu bezighouden tijdens deze sci-fi horrotocht. Wat maakt een mens een mens, en wat is bewustzijn? Iets wat the Talos Principle al opperde in het vorige game-jaar borduurt SOMA op voort in een prachtig vormgegeven horrorjas.

06. Life is Strange *

Ik heb net episode 4 gespeeld en ben kapot. We zijn van een highschool drama naar WTF gegaan en we zijn van onschuldig naar emotioneel gebroken gegaan. Ik ben werkelijk sprakeloos, en wellicht zal ik na ep 5 nooit meer een woord op papier zetten. In tegenstelling tot elke andere game in mijn lijst houdt ik de uitleg kort, want uitleg is niet wat Life is Strange nodig heeft, het moet gespeeld worden, door iedereen.

07. Rocket League

Je moet het maar bedenken, auto's die voetballen tegen andere auto's. Vervolgens moet je ook maar bedenken dat ze vliegen, kapot kunnen knallen, en de bal in het net moeten schoppen zonder dat de game té chaotisch of overdreven wordt. Psyonix heeft wat mij betreft de multiplayer game van het jaar afgeleverd met dit simpele maar ontzettend dynamische concept; het is zo ontzettend bevredigend om met je auto de lucht in te gaan, een drie dubbele salto te doen omdat je je auto niet onder controle krijgt en vervolgens de bal zo te raken dat hij in de goal vliegt. En dat is maar 1 van de honderden scenario's uit Rocket League, man en dan is er nu ook nog een ijshockey mode. Next: Volleybal please!

08 Hand of Fate

Ook een game die voor mij redelijk uit het niets kwam, maar na het zien van een trailer was al wel duidelijk dat dit een geweldige game was; als fan van kaartspellen, RPG's, en Action games is Hand of Fate de ideale combinatie om even strategisch uit te rusten. Hoe het precies werkt is lastig uit te leggen, maar zie het als een kaartspel met Arkham-style action tussendoor. Maar de charme zit hem ook niet direct in wat voor game het is, het zit hem vooral in hoe het gepresenteerd en uitgewerkt wordt, de narrator is zeer overtuigend en de minimalistische setting complimenteert de gameplay en narrator dusdanig dat Hand of Fate een van de beste games van 2015 is.

09. Undertale

Toch nog kunnen spelen afgelopen week en ben niet teleurgesteld. Het is voor mij onbegrijpelijk dat Undertale niet met meer awards naar huis ging, want deze kleine RPG in werkelijk een pareltje in de overvolle zee aan RPG releases. Bewust of onbewust,de game deed me af en toe enorm denken aan Unepic. Het komt denk ik vooral door de wat minder serieuze ondertoon en de knipoog naar hoe vele RPG's tegenwoordig zijn opgebouwd. Undertale is schattig maar af en toe behoorlijk pittig, maar ook innovatief, en uniek. Een absolute aanrader, al is het enkel voor de innovatieve presentatie en technieken. Hier gaan we ongetwijfeld meer van zien de komende jaren.

10. Until Dawn

Hier had ook Her Story of Killing Floor 2 kunnen staan, maar ik na het stellen van de vraag: Waar heb ik me het meest mee vermaakt moest ik toch Until Dawn naar voren schuiven. Until Dawn is een keuze- gevolg game met een horrorsetting welke formule bekend is uit elke klassieke en moderne horrorfilm. De bak vol met cliché's is natuurlijk grotendeels ook de charme van dit genre, en draagt bovendien bij aan het ruime portie vermaak verstopt in Until Dawn. Ondanks dat 'game changing' keuzes redelijk non-existent zijn, is het keuze systeem en presentatie daarvan erg goed uitgewerkt en heb ik tot op de eindscredits genoten van dit binnen de game wereld unieke concept.

Dat was hem dan. Ik zal helaas niet heel veel games meer gaan spelen dus het lijstje zal volgend jaar waarschijnlijk pas weer een update krijgen, maar uiteindelijk erg tevreden met de huidige lijst. SOMA en Life is Strange zouden eventueel nog de volle pot kunnen krijgen, maar zal ze eerst even rustig uit moeten spelen. Games welke eventueel nog in aanmerking zouden kunnen komen voor de lijst maar ik dus helaas nog niet gespeeld heb: A Beginner's Guide, Invisible Inc, BEDLEM (Early Access), Darkest Dungeon (Early Access), The Magic Circle, Dream, Black Mesa (Early Access), Hotline Miami 2: Wrong Number, Transformers Devastation, D4: Dark Dreams Don't Die, en Offworld: Trading Company (Early Access). Verder moet ik nog Just Cause 3 en Metal Gear spelen, maar voorlopig is dit de conclusie van dit jaar. Op naar een fantastisch 2016!

* Nog niet uitgespeeld

Mooi verhaal. Jouw lovende woorden maken me nog nieuwsgieriger naar SOMA en Undertale.

Voor jou zijn Crypt of the NecroDancer, Nuclear Throne en Downwell trouwens misschien ook wel iets. Nuclear Throne heb ik zelf nog niet gespeeld, maar de andere twee zijn erg fijne roguelikes.

Absolute aanraders, en zeker ook games die je zo even tussen een paar grote release tussen kan prikken.

Ik ben overigens vorige week begonnen met Nuclear Throne, hij stond al een hele tijd op mijn lijstje maar door o.a. de release van Afterbirth weinig tijd voor een volgende roguelite/like. Tot nu toe bevalt Throne erg goed en ga me er nog zeker een hoop uren mee vermaken. Verder staat Crypt al een tijdje op mijn lijst, maar zoals wel vaker blijft het er maar een beetje bij, ik ga hem in ieder geval in de volgende Steam sales meenemen.

Downwell volledig langs mij heen gegaan maar ziet er tof uit, dank voor de tip!!

Tijd voor een eindconclusie over gamejaar 2015. Persoonlijk was ik dit jaar te druk om heel veel te spelen, daarom heb ik me beperkt tot een paar games waar ik wel veel tijd in heb gestoken. Tevens mijn eerste jaar dat ik geen nieuwe voetbalgame heb gekocht. Fifa 14 en 15 vielen zo tegen dat ik deel 2016 mooi links laat liggen. Misschien koop ik hem als hij voor 2 tientjes nog ergens te koop komt.

De game die ik wel heb gespeeld zijn er niet zo veel, maar ik heb me er goed mee vermaakt. De verrassing van het jaar is Ori, de meest vermakelijke een remake en verder ben ik nog bezig met Tomb Raider, maar daar moet ik nog een cijfer aan geven. Wordt wel een hoog cijfer. Ook GTA V, Halo Master Chief Collection en Rayman Adventures (mobiel) heb ik dit jaar gespeeld, maar ben er nog niet klaar mee. De singleplayer van GTA V heb ik op de Xbox 360 uitgespeeld, had er geen puf meer voor om dit op de One ook te doen, maar voor aankomend jaar heb ik daar wel zin in. Komende maanden heb ik toch geen nieuwe game op het oog. De gratis Gears of War downloads die ik dankzij de UE kreeg ga ik wel aandacht geven. Lekkere tripjes vol nostalgische gevoelens.

1. Gears of War: Ultimate Edition (Xbox One: 4,5*)

Zeer geslaagde remake. Tijdloze gameplay in combinatie met HD beelden anno nu. Ontzettend indrukwekkend. En Locusts afknallen of door midden zagen blijft leuk.

2. Ori and the blind forest (Xbox One: 4*)

Sfeer, sfeer, sfeer. De kleurrijke, creatieve levels, de tranentrekkende muziek, het mooie verhaal. Wat een game. De gameplay is bij vlagen wel gigantisch lastig. Maar complimenten dat dit soort onverwachte topgames nog gemaakt worden.

3. Batman: Arkham Knight (Xbox One: 3,5*)

Dit had mijn game of the year moeten zijn. Op alle vlakken perfect, maar die Batmobiel gameplay he. Het verpest bijna alles. Zo bloedirritant en niet leuk. Had de game toch 10 uur korter gemaakt zonder deze bullshit. Het kost de game een vol punt in de score. Jammer, want het is buiten dat een fenomenaal sterk eindproduct geworden. Maar ik ben wel streng, plezier boven kwaliteit.

4. Halo 5: Guardians (Xbox One: 3,5*)

Teleurstelling. De game knalt heerlijk weg, maar is gewoon een matige Halo game. Ik miste het klassieke Halo gevoel. Alles zit er wel in, maar voelt geforceerd aan, alsof een hoop erin gepropt is zodat het van de Halo checklijst af kon. Het verhaal wist voor geen meter te boeien. Ze hebben Cortana verpest op een manier waar ik niet blij mee ben.

5. Far Cry 4 (Xbox One: 3*)

Oke, komt uit 2014, maar pas dit jaar klaar mee. Waarom? Het wist me niet te boeien. Die zaaddodende Ubisoft gameplay is iets waar ik helemaal klaar mee ben. Ik wil geen torentjes veroveren, ik wil geen spullen verzamelen. Ik wil een brute shooter met vrijheid en een goed verhaal. Ik wil gewoon lekker verkennen en knallen. Laatste keer dat ik erin ben getrapt.

Toch mooi dat van alle games die je gespeeld hebt je Ori toch hebt weten te spelen.

Ik wil overigens graag nog even vermeldden dat Crypt of the Necrodancer zonder twijfel mijn top 10 van 2015 heeft gehaald. Geweldige Roguelike welke zich zeker kan meten met grote jongens als Spelunky, Isaac, en FTL.

Verder nog even een kleine top 3 met grootste missers van dit jaar:

03. Evolve 2*
02. Star Wars: Battlefront 2*
01. Submerged 2*

Geen walgelijke bulgor gelukkig, maar uiteindelijk erg teleurgesteld in alle 3 de games. Maar goed, in vergelijking met andere jaren valt het prima mee, want zelf deze drie games hebben elk zo hun charme.

Opvallend overigens hoe Evolve zo geflopt is na zo gehyped te zijn. Battlefront heb je nog enigszins fans van (en ondanks dat het inderdaad een relatief bare-bones shooter is geworden ivm bvb Battlefront 2 en het ook nog gekocht heb kan ik zeggen dat het qua 'gevoel' en sfeer in ieder geval wel goed zit) maar over Evolve hoor je tegenwoordig letterlijk niemand nog praten. Alleszins niet in positieve zin.

Evolve zou na Depth voor mij een van de hoogtepunten van dit jaar moeten worden, maar inderdaad, ondanks de gigantische hype is de game vrijwel direct geflopt. Ik heb hem nog meer gespeeld dan ik wil toegeven, puur omdat ik hoopte de 'magie' te vinden. Beetje hetzelfde verhaal voor BF al waren de verwachtingen wat lager en blijft de game vooral trouw aan de authentieke Star Wars sfeer. Maar is het gewoon bijzonder jammer dat het qua shooter gewoon niet veel om het lijf heeft.

Also...een kleine toevoeging voor mijn 'lijst'. Eigenlijk had King's Quest er met gemak in kunnen staan - ik vond het een heerlijk spel dat een perfecte balans slaat tussen nostalgie en the huidige generatie van (graphic) adventures. Echter omdat het episodisch is en dus nog niet 'compleet', heb ik het maar even overgeslagen.

Voor mij was het weer een teleurstellend game jaar als het gaat om de "grote/dure budget" games.
Rise of the Tomb Raider had ik eerst wel een hoge score gegeven, al vond ik het uiteindelijk toch wat te gemakkelijk, dertien in een dozijn en generic.
Qua indie games was het weer een goed jaar.

1. Stasis (point and click adventure)
2. Ori and the Blind Forest (platformer)
3. Pillars of Eternity (RPG)
4. Anna’s Quest (point and click adventure)
5. Bloodborne (action RPG)
6. Super Cyborg (2d old school a la contra stijl arcade game)
7. The Book of Unwritten Tales 2 (point and click adventure)
8. SOMA (Horror)
9. Volume (stealth game)
10. Dead Synchronicity (point and click adventure)

Vroegere King's Quest helaas niet gespeeld, maar ga deze toch nog wel even aanschaffen in de sale. het kleine beetje gameplay dat ik gezien heb zag er erg leuk uit. Bovendien gezien de prijs ga ik hem absoluut een kans geven. '

AvMerode: Statis dus toch wel aan te raden dus? Had hem al een tijdje om mijn wishlist staan maar was toch niet 100% overtuigd.

threeohthree schreef:
Vroegere King's Quest helaas niet gespeeld, maar ga deze toch nog wel even aanschaffen in de sale. het kleine beetje gameplay dat ik gezien heb zag er erg leuk uit. Bovendien gezien de prijs ga ik hem absoluut een kans geven. '

AvMerode: Statis dus toch wel aan te raden dus? Had hem al een tijdje om mijn wishlist staan maar was toch niet 100% overtuigd.

De King's Quest classics had ik een paar jaar geleden via scummvm gespeeld, al nog nooit uitgespeeld. Heb nog wel alle delen dankzij de repacks van gog.com, dus zal ze weer eens opnieuw gaan spelen. De nieuwe King's Quest chapters heb ik nog niet gespeeld.

Ja Stasis vind ik persoonlijk geweldig. Heeft in ieder geval een geweldige sfeer en soundtrack.
Ik weet niet of je bekend bent met Sanitarium , maar daar lijkt het wat op.

Te weinig games uit 2015 gespeeld om echt een lijstje te maken, maar goed.

1. Fallout 4

In Fallout 4 heb ik sinds de release al meer dan 100 uur in gestopt, al ga ik nu wel - denk ik - naar het einde toewerken en uiteraard voor de Platinum.

2. Rocket League

Rocket League is toch wel de meest verrassende game waar ik enorm veel plezier mee heb gehad dit jaar.

Nog niet alle games gespeeld/uitgespeeld die op mijn lijstje staan, maar hier is een top 3:

1. Tales From the Borderlands (5*)
Ook al kwam de eerste episode in 2014 uit, reken ik het spel als geheel toch uit 2015. Dit spel is voor mij het beste telltale spel dat ik gespeeld heb. De borderlands humor komt mooi samen met een groots verhaal en de vertelwijze zorgt voor veel afwisselingen en onverwachte momenten.

2. Rocket League (4.5*)
Voor mij de beste multiplayer van 2015. Een vreemd concept, maar toch is het verrassend verslavend. Ik speel dit het liefst met vrienden, zodat je tijdens de wedstrijden nog makkelijk kan communiceren, want de quick chat is fijn, maar het dekt zeker niet alles. De snow day was erg leuk en zorgde voor goede variatie.

3. Cities Skylines (4*)
De go-to city builder sim van nu, voor mij tenminste. Het werkt vrij simpel, maar ik blijf slecht in dit soort spellen en verlies dan snel mijn interesse. Daarom speel ik al een hele tijd met de unlimited money mod. Maar wat dit spel nou echt veel replaywaarde geeft is de geweldige community die hard werkt aan visuele mods.

Beetje verlaat maar alsnog even mijn complete lijst.

1. Ori and the Blind Forest - 5*
Al genoeg over gezegd, alles sprak me aan in deze game, de 2d setting, de metroidvania stijl, de moeilijksheidsgraad, het verhaal. Een juweeltje en inmiddels 2x uitgespeeld.

2. Rise of the Tombraider - ?? ws 4.5*
Ik zit nu op bijna 90% dus ik durf hem alvast op nr 2 te zetten. Gigantisch mooie game dit, ik maak zelfs af en toe screenshots of doe gewoon af en toe niks om van de landschappen of de setting te genieten. De vrijheid bevalt me ook, je kan kan de game rushen en alleen de main story volgen of zoals ik alles verkennen, alle optionele (en vaak erg gave) tombes bezoeken, collectibles verzamelen en optionele side missies doen (die soms wel wat vervelend zijn). De keuze die je hebt is goed gedaan, je kan a la Rocky de bad guys te lijf gaan of het op een meer tactische manier doen (en gebruik maken van je omgeving). De prima soundtrack maakt het plaatje compleet. Desalniettemin is dit gewoon een upgraded versie van de vorige Tombraider, vandaar dat deze niet op 1 komt.

3. Gears of War Ultimate Edition - 4*
Ook al genoeg over gemeld, meer dan prima remake en erg van genoten.

4. Assassin's Creed Chronicles China - 4*
Ik bladerde door mijn gameslog en zag dat ik deze game 4 sterren heb gegeven, daarmee laat deze game Halo 5 dus achter zich. Het is een kleine game, maar heb me er uitstekend mee vermaakt. Een verfrissende Assassin's Creed game, mooie 2d-stijl (wat ik altijd kan waarderen) en een leuke stealth game. Maar je kan ook voor een meer actie georienteerde aanpak kiezen. Doordat de game mij wist over te halen om hem nog een keer uit te spelen op het moeilijkste niveau komt deze uit op 4*

5. Halo 5 Guardians - 3.5*
Prima singleplayer maar veel minder episch dan zijn voorganger. Mutiplayer eventjes gespeeld en was best leuk maar ga ik ws niet meer doen.

6. FIFA 16 - 3.5*
Beter dan zijn voorganger, maar ook weer niet super. Speel het nog wel van tijd tot tijd.

7. Game of Thrones - ?? ws 3.5*
Nog 1 episode moet ik spelen in deze TellTale adventure. Als je van de serie houdt dan vermaak je je ook met deze game. Je ziet de wereld en de bekende karakters uit de serie vanuit een ander interessant perspectief. Toch stoor ik me altijd mateloos aan de verouderde TellTale engine, de stotteringen, haperingen, soms geluid issues, echt tenenkrommend af en toe. En deze glitches heb je in al hun games en al jarenlang, echt ergerlijk.

8. Spectra - 3*
Een indy game waarmee ik me een paar dagen heb vermaakt. Een razendsnelle arcade retro 8 bit racer. Moeilijk/uitdagend en een coole retro soundtrack.

1. Life Is Strange
2. Her Story
3. Witcher 3: Wild Hunt, The
4. Beginner's Guide, The
5. Divinity: Original Sin Enhanced Edition
6. Pillars of Eternity
7. Wreckfest
8. Cities: Skylines
9. Dirty Bomb
10. Saints Row: Gat out of Hell

1 The Witcher III: Wild Hunt
2 Life is Strange
3 Rocket League
4 Picross e6
5 The Legend of Heroes: Trails of Cold Steel
6 VVVVVV
7 Nova-111
8 Persona 4: Dancing All Night
9 Kirby and the Rainbow Paintbrush
10 You Must Build a Boat

Grovonion schreef:

5 The Legend of Heroes: Trails of Cold Steel

Chill. Die zat deze maand in de Humble Monthly bundle. Ben ik wel blij mee. Best wel veel mensen die hier positief over zijn dus zal ik me er ergens de komende maanden eens aan wagen.

Gast
geplaatst: vandaag om 05:57 uur

geplaatst: vandaag om 05:57 uur

Let op: In verband met copyright is het op GamesMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.