menu

Games / Toplijsten en favorieten / Top 10 van 2015

zoeken in:
Just Cause 3 was de laatste grote release van dit jaar, en zodoende is het wederom tijd voor eindejaarslijstjes. Leuk om op het jaar terug te blikken, en wellicht ook een handige bron voor kerstaankopen gezien de vele aanbiedingen deze weken.

Mits je dit jaar niet zoveel hebt kunnen spelen post je gewoon een top 5 of top 3 of iets dergelijks, maar vergeet volgend jaar niet het een en ander in te halen. 2015 was naar mijn mening namelijk één van de sterkste jaren ooit voor dit medium; zo zou mijn nummer één van 2014 dit jaar op de zesde plaats eindigen, en zouden nummers twee en drie er maar net in voor komen.

Om te beginnen, hier is mijn top 10, met een korte uitleg bij elke titel:

01. Undertale (5*)
Dit jaar dacht ik weer eens een AAA-titel bovenaan te kunnen zetten, maar niets bleek minder waar. Het liefdeskind van Earthbound en WarioWare, met een vleugje Shin Megami Tensei. Een hilarische, charmante en meeslepende RPG dat uniek omgaat met het concept van player agency. Houdt je van Earthbound en vindt je het geweldig wanneer games reageren op jouw acties en daden als speler, dan is dit absoluut een must-play voor slechts €10 op Steam. Krijgt meer dan genoeg aandacht op internet, maar verdient veel meer aandacht op deze site.

02. The Witcher 3: The Wild Hunt (5*)
Bij uitstek de beste grote open-world game dit jaar. Briljante storytelling, graphics en art direction, en vooral fantastische gameplay voor een RPG zo groot als deze. TW3 verlegde de grenzen voor wat grote open-world RPGs kunnen doen door te bewijzen dat dergelijke titels vrijwel net zo gedetailleerd en meeslepend kunnen zijn als action adventure titels die slechts zo'n 15 uur duren. Is op het moment op meerdere plekken afgeprijsd (zowel digitaal als fysiek), dus wees er snel bij als je ook maar enigszins interesse hebt in action RPG's.

03. Bloodborne (4,5*)
Aan het begin dit jaar twijfelde ik er niet aan dat dit mijn favoriete spel van het jaar zou worden, gezien deze titel zó veel beter is dan alles uit het voorgaande jaar. De eerste echte system seller die niet van Nintendo afkomstig is. Bloodborne is op elk front een enorme verbetering op de Souls serie, maar met name de lore en de setting zijn vele malen gedetailleerder en interessanter en meer games zouden op deze manier hun verhaal moeten vertellen. Tweemaal uitgespeeld dit jaar, en een derde speelbeurt zal ongetwijfeld nog volgen.

04. Rocket League (4,5*)
Zonder meer de meest pure en verslavende spelervaring van het jaar, en nog steeds het spel wat ik oppik als ik iets wil spelen met vrienden of niet zoveel tijd ter beschikking heb. Rocket League bevat vrijwel alleen hetgeen wat een spel echt nodig heeft en focust zich daar volledig op, wat voor mij naast het veel grotere aantal spelers hét grote verschil was ten opzichte van voorganger SARPBC. Meer dan 70 uur op de teller inmiddels, voor een spel wat 5 minuten per wedstrijd duurt. Ruim 720 potjes gespeeld dus dit jaar...

05. Metal Gear Solid V: The Phantom Pain (4*)
Een spel waar ik gemixte gevoelens over heb. MGS:V is het toonbeeld van hoe het potentieel rondom één van de beste spellen aller tijden verpest kan worden door slecht management. Een overambitieus development-team wat eerst vrijwel volledige vrijheid krijgt, en vervolgens verplicht wordt om het spel op te splitsen in een groter en kleiner deel en het een jaar eerder uit te brengen. MGSV werd uiteindelijk een gepolijste alpha build van de ultieme MGS ervaring. Gelukkig is dit zo goed als niet te merken op gebied van gameplay en graphics en werden we losgelaten in één van de meest detailrijke open werelden ooit, maar helaas was het wel behoorlijk opvallend op het front waar Metal Gear met name om bekend staat: storytelling. Dit merkten we vooral toen het spel ineens over was en wanneer later bleek dat het laatste hoofdstuk simpelweg ontbrak.

Al met al is MGSV is een fantastische ervaring die ik velen kan aanraden, maar tegelijkertijd merk je ook regelmatig dat het spel lang niet zo goed is als het had kunnen zijn. En aangezien het waarschijnlijk de laatste échte Metal Gear is laat het spel daarmee een wat nare nasmaak achter.

06. Her Story (4*)
Een unieke indie game die absoluut de moeite waard is als je één of twee avonden niets te doen hebt en op zoek bent naar een verfrissend tussendoortje. Door het puzzelen met videofragmenten ontrafel je een verhaal waaruit, door middel van jouw acties, wild verschillende doch even logische conclusies kunnen worden getrokken. Gezien het kleine prijskaartje (€6 op Steam) zeker de moeite waard.

07. Cities: Skylines (4*)
Vorig jaar installeerde ik na het installeren van SimCity meteen weer SimCity 4, en wanneer begin dit jaar het nieuws naar buiten kwam dat Maxis zou worden opgeheven, had ik nooit verwacht dat slechts een week later een citybuilder uit zou komen die vele malen beter is dan alles wat Maxis ooit gemaakt heeft. Fantastische modcommunity ook, waardoor het leuk blijft om eens in de zoveel tijd terug te komen en wat mods te installeren die het spel weer wat anders maken.

08. Downwell (4*)
Hét spel wat ik de afgelopen twee maanden constant speel tijdens plaspauzes en treinreizen. Enorm verslavende roguelite mobile game wat verbazingwekkend diepgaand blijkt te zijn naar mate je het blijft spelen. Absoluut die 3 euro waard als je vaak in de bus of trein zit en denkt dat het mobiele platform alleen over money making schemes als Clash of Clans en oude Flash game geïnspireerde titels als Angry Birds beschikt.

09. Splatoon (4*)
Het zou goed kunnen dat deze een stuk hoger was geëindigd als ik zelf een Wii U had en dit niet alleen bij een vriend thuis gespeeld had, maar als ik ooit mijn vriendin overhaal om een Wii U naast mijn PS4 neer te zetten, dan is Splatoon (en Bayonetta 2) waarschijnlijk het eerste spel wat ik erbij koop. Uiteraard is het weer Nintendo die vrijwel alle frustratie uit een genre haalt en er een pure, familievriendelijke spelervaring van weet te maken. Niet alleen dat, maar ze geven er een unieke twist aan en houden de spelerscommunity levend door ze niet meteen bakken vol content te geven, maar beetje bij beetje nieuwe features te introduceren zodat het spel interessant en actief blijft. Daar zou het management achter Titanfall en Star Wars: Battlefront van kunnen leren.

10. Life is Strange (4*)
Square Enix wilt mee profiteren van het succes van Telltale de laatste jaren, dacht ik toen deze serie werd aangekondigd. Ik was enorm verbaasd toen het de beste adventure serie sinds het eerste seizoen van The Walking Dead bleek te zijn. Erg benieuwd naar het tweede seizoen en of Telltale en Quantic Dream hier inspiratie uit kunnen halen.

Spellen die ik helaas niet kon spelen of niet aan toe ben gekomen:
Rise of the Tomb Raider
Xenoblade Chronicles X
Ori and the Blind Forest
Mortal Kombat X
Yoshi's Woolly World
Until Dawn
Wolfenstein: The Old Blood
Dying Light

Tag nog even mensen die in het topic van vorig jaar gepost hebben: -marco-, Animosh, Squall Lionheart, Winkelwagentje, Sinner, threeohthree, Grovonion, MikeMannuh, DES-Niels, Princess Piranha, All Seeing Fish, Grovonion, Brains, mrdig, Glacius, horizon, Ajax&Litmanen1, Shinobi, kiriyama, Ricxz92.

Voorlopig:

01. 4.25* Ori and the Blind Forest
02. 4.25* Hotline Miami 2
03. 4.00* Action Henk
04. 4.00* JumpJet Rex
05. 4.00* Crypt of the NecroDancer
06. 4.00* Color Guardians
07. 3.75* Shadow Blade: Reload
08. 3.75* Talos Principle: Road to Gehenna (DLC)
09. 3.50* Mute Crimson+
10. 3.00* Apotheon

Nog te spelen:
Beginner's Guide
Downwell
Hyperspace Invaders II
Nuclear Throne
Shovel Knight: Plague of Shadows (gratis DLC)
SOMA
Tinertia
Undertale
Velocity 2x

Een prima jaar kortom, zeker aangezien ik ook meerdere goede spellen uit eerdere jaren heb gespeeld - en er is nog meer dan genoeg om naar uit te kijken. Een aantal van de games in mijn lijst zijn vooral de moeite waard voor de platformerafficionado's onder ons (Action Henk, Color Guardians, JumpJet Rex en Shadow Blade: Reload), en Hotline Miami 2 is een aanrader voor liefhebbers van het eerste spel die meer van hetzelfde willen, maar een aantal games zou ik toch uit willen lichten voor een groter publiek:

- Over Ori and the Blind Forest is op GamesMeter al veel gezegd, en het spel verdient die aandacht absoluut: het ziet er prachtig uit, heeft solide en uitdagende, zij het weinig vernieuwende, gameplay, en heeft een zachte, sprookjesachtige sfeer die veel mensen ongetwijfeld zal aanspreken. Een aanrader.

- The Talos Principle (vorig jaar uitgekomen, maar de DLC geeft een goed excuus!) is een filosofische first-person puzzle game die wat betreft gameplay amper onderdoet voor Portal, maar daarbovenop ook nog eens een diepgaand plot heeft vol prikkelende ideeën. En de speelduur is uitstekend voor een spel in dit genre (15-20 uur). Dit spel verdient meer dan vier stemmen. En ja, de DLC is ook de moeite waard.

- Crypt of the NecroDancer is als kleinschalige indie game niet voor iedereen weggelegd, maar als je kan genieten van games als The Binding of Isaac of Spelunky raad ik je dit spel van harte aan. Het heeft een lekker swingende sfeer, en ook de gameplay vind ik sterk (en erg toegankelijk voor een roguelike). Dit is de beste roguelike die ik heb gespeeld, dus voor fans van dat genre is het mijns inziens een must play.

In het kort:

1. Splatoon
2. Yoshi's Woolly World
3. Cpt. Toad
4. Super Mario Maker

Voor de rest?

The Talos Principle wil ik ook nog spelen inderdaad. Ik wacht echter nog even tot de prijs van de PS4 Deluxe Edition wat aantrekkelijker word.

Erh...nog even een paar daagjes wachten. Ik wil toch nog wat uren in Xenoblade en Hard West steken bvb.

Net zoals bij Animosh komt Ori and the Blind Forest zonder twijfel bij mij op nr1. De rest ff bepalen wanneer ik Rise of the Tombraider heb uitgespeeld...

Ik plaats mijn toplijst eind december. Ben nog druk met Tomb Raider bezig, Batman moet nog een review krijgen en ik zag vandaag dat Rayman Adventures (opvolger van Rayman Jungle Run en Rayman Fiesta) gratis te downloaden valt, dus die ga ik nog even mobiel spelen.

Vermoedelijk wordt Rise of the Tomb Raider mijn nr 1.

Mijn Top 1:
1. Rocket League

En verder heb ik niks gespeeld van 2015. ^_^' Er staan weliswaar een titels van dit jaar op mijn lijst van te spelen games, maar de backlog krijgt momenteel voorrang. Die wachten immers al een stuk langer.

voorlopig, want ik hoop nog een paar te kunnen spelen dit jaar:

1. Life is Strange - PS4
2. Rocket League - PS4
3. Persona 4: Dancing All Night - PSV
4. Trick Shot - iOS
5. Project Cars - PS4
6. SW: Battlefront - PS4
7. The Order 1886 - PS4
8. Super Mario Maker - WiiU

1. Witcher 3 (4,5)
2. Destiny TTK (4)
3. Yoshi wooly word (4)
4. Mario maker (4)
5. Forza 6 (4)
6. FIFA 16 (3,5)
7. Mortal kombat X ( 3,5)

Verder kom ik niet. Momenteel wel nog bezig met Halo 5, the Witcher HOS DLC en Rise of the Tomb Raider.

Squall Lionheart (moderator)
Thnx voor de headsup Marcellussss ! Voorlopige lijstje:

01. Resident Evil HD Remaster - 5,0*
02. Fallout 4 - 4,5*
03. The Witcher 3: Wild Hunt - 4,5 *
04. Life is Strange - 4,5*
05. Pillars of Eternity - 4,5*
06. Blood Bowl II - 4,0*
07. Darkest Dungeon - 4,0*
08. Broken Age - 3,5*
09. D4: Dark Dreams Don't Die - 3,5*
10. Undertale - 3,5*

Nog bezig met: Ori and the Blind Forest, Blues and Bullets, Sunless Sea en SOMA.

kiriyama
Ook eens een lijstje:

01 - 4.5*- Bloodborne
02 - 4.5*- Rocket League
03 - 4.5*- D4: Dark Dreams Don't Die (PC Versie)
04 - 4.0*- The Witcher 3: Wild Hunt
05 - 4.0*- Tales From the Borderlands (Voor 80% uit 2015)
06 - 4.0*- Fallout 4
07 - 4.0*- Until Dawn
08 - 4.0*- Resident Evil: Revelations 2
09 - 3.5*- Splatoon
10 - 3.5*- Transformers: Devastation

Nog bezig met Xenoblade Chronicles X. Volgende week komt nog FAST Racing Neo uit.

Vrij weinig gegamed dit jaar. Voornamelijk aan het begin van het jaar, maar dat waren nog titels uit 2014.

Ik kom slechts op een kleine top 3, maar wel alle drie waardige titels.

01. Bloodborne (4.5*)
02. Tales from the Borderlands (4.5*)
03. Fallout 4 (Stem komt nog, maar zal ook in de richting van de 4.0-4.5* zijn).

kiriyama schreef:

03 - 4.5*- D4: Dark Dreams Don't Die (PC Versie)

Graag hier een paar zinnetjes / woordjes uitleg over graag. Heb hem al een tijd op mijn lijstje staan maar nog niet 'gedurfd' om aan te schaffen.

Haha dit is echt beschamend. Mijn enorm grote lijst voor games uit 2015:
1) Yoshi's Woolly World
2) Splatoon.

Splatoon staat op 2 omdat ik die misschien een kwartier heb gespeeld. Altijd erg ironisch, doe je een game studie, heb je geen tijd meer om te gamen.

Maar als ik zo terugkijk ben ik wel bezig geweest met oudere games. Zo heb ik dit jaar Professor Layton vs. Phoenix Wright uitgespeeld, net zoals The Legend of Zelda: A Link Between Worlds. Ook speelde ik af en toe Resident Evil: The Darkside Chronicles met mijn vriend. Super tof om die oude games in arcade sfeer te beleven.

kiriyama
Sinner schreef:
(quote)

Graag hier een paar zinnetjes / woordjes uitleg over graag. Heb hem al een tijd op mijn lijstje staan maar nog niet 'gedurfd' om aan te schaffen.

Qua gameplay is het niet zoveel. Point & Click met een paar erg simpele puzzels. Ik raad je aan om op YT even wat korte stukjes van cutscenes ed. te bekijken. Bij dit spel gaat het er echt om of je de stijl en humor kunt waarderen of niet. Dat maakt of breekt de game voor je.

Remi
De games van 2015 die ik gespeeld heb;

01. Bloodborne
02. Mortal Kombat X
03. Metal Gear Solid V: The Phantom Pain
04. The Witcher 3: The Wild Hunt
05. Batman: Arkham Knight
06. Dying Light

Bedankt voor de head's up inderdaad Marcellussss!

Mooi om te zien dat Undertale en Her Story in je top 10 staan overigens. Des te schandaliger is het ook dat ik ze beide (!) nog niet gespeeld heb. Dit jaar door mijn nieuwe baan aanzienlijk minder tijd gehad voor het spelen van games, maar met ik hoop toch nog een aantal titels mee te pakken (o.a. Just Cause, Her Story, Undertale, Transformers, Life is Strange, en The Magic Circle), en bovendien natuurlijk Early Access titels als Darkest Dungeon en BADLEM. Hoe dan ook houden we nog een erg mooi lijstje over welke ik morgen even rustig uit ga pluizen.

Al staat de nummer 1 'Ori and the Blind Forest' natuurlijk al wel vast.

kiriyama schreef:

Qua gameplay is het niet zoveel. Point & Click met een paar erg simpele puzzels. Ik raad je aan om op YT even wat korte stukjes van cutscenes ed. te bekijken. Bij dit spel gaat het er echt om of je de stijl en humor kunt waarderen of niet. Dat maakt of breekt de game voor je.

Wel een soort van Telltale-achtige beleving (meerdere paden doorheen het verhaal? Of de illusie hiervan)? De humor lijkt me in ieder geval wel leuk - ik heb het op zich (met mate) wel voor dit soort offbeat gedoe. Alleen hoor ik her en der dat er geen echt einde aan het spel zit, terwijl de ander weer zegt van wel.

threeohthree schreef:
Mooi om te zien dat Undertale en Her Story in je top 10 staan overigens. Des te schandaliger is het ook dat ik ze beide (!) nog niet gespeeld heb. Dit jaar door mijn nieuwe baan aanzienlijk minder tijd gehad voor het spelen van games, maar met ik hoop toch nog een aantal titels mee te pakken (o.a. Just Cause, Her Story, Undertale, Transformers, Life is Strange, en The Magic Circle), en bovendien natuurlijk Early Access titels als Darkest Dungeon en BADLEM. Hoe dan ook houden we nog een erg mooi lijstje over welke ik morgen even rustig uit ga pluizen.

Beide games heb je met een paar uur uitgespeeld en kosten bijna niets (zeker gezien ze zo bijzonder zijn), dus pak ze nog even mee zou ik zeggen. Verder had ik wegens mijn nieuwe baan juist meer tijd ervoor.

kiriyama
Sinner schreef:
(quote)

Wel een soort van Telltale-achtige beleving (meerdere paden doorheen het verhaal? Of de illusie hiervan)? De humor lijkt me in ieder geval wel leuk - ik heb het op zich (met mate) wel voor dit soort offbeat gedoe. Alleen hoor ik her en der dat er geen echt einde aan het spel zit, terwijl de ander weer zegt van wel.

Geen verschillende paden of eind. Er zouden origineel meer episodes komen, maar dat is nu erg onzeker dankzij tegenvallende verkoopcijfers. Als de humor je trekt blijft het het imo waard.

D4, Undertale, en Her Story direct aangeschaft. Ga ik me hopelijk het weekeind mooi mee vermaken! Bedankt voor de tips. Marcellussss: Nieuwe baan = meer game tijd? Ik heb duidelijk op de verkeerde baan gesolliciteerd zie ik wel.

Witcher 3 en Life is Strange zouden er sowieso in komen. Verder niet genoeg games van dit jaar gespeeld om een top 10 te maken.

MikeMannuh
Ik ben bang dat mijn top 10 voor nu ook erg kort gaat zijn. Ik heb dit jaar vooral oudere games gespeeld die ik gemist had, zoals bv Titanfall, Wolfenstein: New Order, Forza Horizon 2, Forza Motorsport 5, Assassin's Creed: Unity en MGS: Ground Zeroes, en dlc voor games die ik al had zoals DA:I: Jaws of Hakkon, The Descent & Trespasser, Lords of the Fallen: Ancient Labyrinth, Shadow of Mordor: Lord of the Hunt & Bright Lord etc.

1. The Witcher 3
2. Metal Gear Solid 5
3. Fallout 4

Nog te spelen: Batman: Arkham Knight, Rise of the Tomb Raider, Life is Strange, Transformers Devastation, Mortal Kombat X, Forza Motorsport 6, Divinity: Original Sin (Xbone), Ori and the Blind Forest etc.

Helaas zal ik Bloodborne niet kunnen spelen, terwijl deze game waarschijnlijk met gemak mijn top 10 had gehaald.

Wellicht moet ik mn lijstje t.z.t. even updaten. Er staan veel games op mn kerstlijstje

threeohthree schreef:
Marcellussss: Nieuwe baan = meer game tijd? Ik heb duidelijk op de verkeerde baan gesolliciteerd zie ik wel.
Ik schrijf om de zoveel weken een game review voor een buitenlands tijdschrift. Betaalt bijna niets (minimumloon zo'n beetje), maar ik krijg gratis games en wordt betaald om ze te spelen, dus het bevalt mij wel.

Daarnaast hebben we in de werknemerslounge van mijn full-time baan nog een PS4 en een Wii U staan. Ook hier heb ik Splatoon regelmatig kunnen spelen, en sinds vanochtend heeft iemand er FAST Racing Neo op gezet.

Verkeerde baan gesolliciteerd dus. Verdien zeker meer dan het minimum loon, maar zou dat stiekem toch wel opzeggen voor het spelen van meer (en bovendien gratis) games.

Gelukkig is het op project basis en heb ik straks weer voldoende vrije tijd om een inhaalslag te maken!

Haha het is meer geluk dan wijsheid hoor; oud studiegenootje werkt daar full-time namelijk en hij raadde mij aan. Verder moet je natuurlijk ook de mindere spellen spelen (Stairs, Grow Home), en zodra een speelervaring gebonden is aan een deadline is het ook een stuk minder leuk moet ik zeggen.

Maar nogmaals, ik mag zeker niet klagen.

Welk tijdschrift is het trouwens?

Dat houd ik liever privé. Het is Deens (heb daar vier jaar gewoond) dus waarschijnlijk zou je er ook weinig mee kunnen. Als het een goed spel betreft post ik meestal ook wat soortgelijks op dit forum, al is mijn Nederlands wel wat stroef geworden.

Gast
geplaatst: vandaag om 15:49 uur

geplaatst: vandaag om 15:49 uur

Let op: In verband met copyright is het op GamesMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.