menu

Games / Toplijsten en favorieten / Top 10 van 2014

zoeken in:
avatar van -marco-
Laatste maand van het jaar en dus sluiten we weer een game jaar af, wat waren jou toppers? Afhankelijk van hoeveel je hebt gegamed dit jaar, plaats hier je eindejaars top 10, 5 of 3
Ik trap hem vast af:

1 - Mario Kart 8
2 - Super Smash Brothers Wii U
3 - Destiny
4 - Forza Horizon 2
5 - Donkey Kong Country Tropical Freeze
6 - Titanfall
7 - Fifa 15
8 - Monument Valley ( Ios )
9 - Shovel Knight
10- Trials Fusion

avatar van Animosh
Voorlopig:

1. 4.50* Fenix Rage
2. 4.00* Child of Light
3. 3.75* The Walking Dead: Season 2
4. 3.75* Slip
5. 3.50* Danmaku Unlimited 2
6. 3.50* Escape Goat 2
7. 3.25* Volt
8. 3.00* Kero Blaster
9. 2.50* 1001 Spikes

Verder kom ik nog niet. Maar ik moet er nog een aantal, dus het gaat nog wel iets veranderen denk ik.

avatar van Squall Lionheart
Squall Lionheart (moderator)
01. Dark Souls II - 4½*
02. South Park: The Stick of Truth - 4½*
03. Wasteland 2 - 4*
04. The Banner Saga - 4*
05. NEO Scavenger - 4*
06. Civilization: Beyond Earth - 4*
07. Divinity: Original Sin - 4*
08. Door Kickers - 4*
09. Broken Age - 3,5*
10. Child of Light - 3,5*

avatar van Winkelwagentje
Winkelwagentje (moderator)
01. 4.50* TxK (Vita)
02. 4.50* Velocity 2X (Vita)
03. 4.00* Danganronpa: Goodbye Despair (Vita)
04. 4.00* Danganronpa: Trigger Happy Havoc (Vita)
05. 4.00* Hyperdimension Neptunia Re;birth1 (Vita)
06. 4.00* The Walking Dead: Season 2 (Vita)
07. 4.00* Atelier Escha & Logy (PS3)
08. 3.50* Tales of Xillia 2 (PS3)
09. 3.50* Geometry Wars 3: Dimension (PS3)
10. 3.50* Pix the Cat (Vita)

Voorlopig kom ik hier op uit. Nog veel op m'n wishlist staan en om de plank liggen. The Wolf Among Us heb ik er niet in gezet, omdat ik die al in m'n top 10 van 2013 had staan.

avatar van Marcellussss
01. 4* South Park: Stick of Truth
02. 4* Mario Kart 8
03. 3,5* Bayonetta 2
04. 3,5* Dark Souls II
05. 3,5* Middle-earth: Shadow of Mordor

Verder ga ik maar niet, want 3* games in een toplijst vind ik ook zoiets. Behoorlijk teleurstellend jaar was dit, al moet ik Far Cry 4 en Dragon Age: Inquisition nog spelen.

avatar van Sinner
Uh. Daar moet ik toch ff over gaan denken. Ik vond 2014 persoonlijk een geweldig jaar. Kan wel al zeggen dat Nintendo als grote overwinnaar uit de bus gaat komen en waarschijnlijk de helft van mijn lijst in beslag gaat nemen. En daarbuiten waren er een paar ontzettend goede RPG's en strategische spellen.

avatar van threeohthree
2013 was al een geweldig gamejaar, maar 2014 heeft het voor mij glansrijk overtroffen. Daarom hier mijn top 15:

01. The Binding of Isaac: Rebirth (5*): Hij stond logischerwijs al op nummer 1 qua verwachtingen dit jaar en Edmund Mcmillen, Nicholas, en Spider, hebben hier een nóg betere game van gemaakt dan het origineel al was, en met een top 4 notering in mijn huidige top 10, is dat heel wat. Prachtige nieuwe layout, veel meer nieuwe bazen en enemies, maar ook beter boss en room design maakt deze game beter in vrijwel alle opzichten. Zelfs de moeilijkheidsgraad kan omhoog geschroefd worden voor doorgewinterde Isaac spelers. Absoluut game van het jaar, en gezien ik niet meer denk dat Mew-Genics het dit jaar gaat halen, zal dat waarschijnlijk wel zo blijven.

02. South Park: The Stick of Truth (5*): Authentiek South Park met scherpe en onderbroeken humor, maar ook de vele referenties naar de series en een effectief simplistisch combat systeem. Maar uiteindelijk is het vooral de stortvloed aan creativiteit die deze game naar de tweede plaats in mijn top van dit jaar tilt.

03. Child of Light (5*) : Een prachtige kleine Ubisoft, dat vooral uitblinkt met haar art style en unieke storytelling. Verder ook een origineel combat systeem, dat niet heel dynamisch is, maar wel uniek genoeg om de gehele game te blijven boeien.

04. Transistor (4.5*): Nieuwe game van Supergiant, en ook deze game blinkt uit met zijn voice-over, verder ook een erg tof combat systeem en een mooi verhaal dat men een verlaten gevoel geeft in de goede zin van het woord. Deze stond ook al hoog op mijn verwachtingen lijst, en ook deze titel heeft het waargemaakt.

05. Dark Souls 2 (4.5*): Over het algemeen toch een pak minder beschouwd als haar voorgangers, maar zeker op PvP vlak, is het een geweldige game. PvE is af en toe best goedkoop, maar ach, het blijft Dark Souls.

06. The Banner Saga (4.5*) Heerlijk meeslepen narratief met een effectief turn-based combat systeem. Tegen het einde raakt de moeilijkheidsgraad wat uit balans, maar verder een erg mooi avontuur.

07. Wasteland 2 (4.5*): Een van de beste kickstarter games die ik tot nu toe gespeeld heb, de game is ongelofelijk uitgebreid en met perma-death en cause-effect vergt het het nodige van je strategische brein, al kan men natuurlijk niet echt falen. (naast het feit dat alle karakters dood kunnen natuurlijk) Ja, echt heerlijk om te struinen door de wastes. Verwachtingen waargemaakt!

08. Continue?987654321 (4.5*) Verlaten in gameland, een erg filosofische game dat een intrigerend perspectief biedt op game personages. Minimalistisch, meeslepend, en intrigerend zijn de juiste woorden. Uiteraard niet voor iedereen.

09. This War of Mine (4.0*) Zeer deprimerende survival sim die een hele nieuwe draai geeft aan het genre. Erg origineel, en hoeveel niet super dynamisch, is strategisch simuleren absoluut van belang, want alle benodigdheden zijn schaars, of dodelijk. Verder een enorm pluspunt dat veel aspecten proceduraly generated zijn, waardoor het 'opnieuw spelen van' absoluut aan de orde is, heck, bijna een must. Kan deze titel echt aan iedereen aanraden.

10. Donkey Kong Country: Tropical Freeze (4.0*): Onverwacht, maar een bom aan creativiteit, humor, en geweldig level design completeren deze top 10.

Verder nog

11. LittleBigPlanet 3 (4.0*)
12. Jazzpunk (4.0*)
13. Sid Meier's Civilization: Beyond Earth (4.0*): Veel een beetje tegen omdat de setting en de mechanics van de game voor mij niet helemaal werken met haar futuristische setting, en de game blijft eigenlijk weinig trouw aan het geweldige Alpha Centauri, maar ondanks dat toch zeker een geslaagde Civ.
14. Mario Kart 8 (4.0*)
15. Wolfenstein: The New Order (4.0*

Top 5 slechtste games van 2014:

01. Amazing Spider-Man 2 (1.0*
02. Betrayer (2.0*
03. Fifa 15 (2.5*)
04. NaissanceE (2.5*)
05. InFamous: Second Son (2.5*)

Maar als tegenvaller wil ook echt 'Never Alone' even vermeldden. (2.5*)

Games die ik nog moet spelen/niet aan toe gekomen ben, maar wel van plan ben dit jaar of begin volgend jaar te spelen:

Bayonetta 2 (eerst het origineel meer een spelen)
Divinity: Original Sin
Dragon Age: Inquisition (Ook hier het origineel maar eens spelen)
The Vanishing of Ether Carter (Met een nominatie voor game van het jaar, hoop ik dit in ieder geval dit jaar nog te spelen)
Legend of Grimrock 2 (Ook maar het origineel eens spelen)
Lifeless Planet
Tropico 5
Valiant Hearts: The Great War
Mind: Path to Thalamus

Dat is nog heel wat, dus het jaar kan eigenlijk alleen nog maar beter worden. Oh my god.

avatar van Sinner
^ Leuk zo'n uitgebreide lijst trouwens met een woordje uitleg bij alles. Altijd interessant. Dus als iemand zich geroepen voelt om ook op dergelijke manier iets neer te schrijven - zeker doen!

avatar van Grovonion
Mijn probleem met deze lijsten: ik loop altijd een jaar of 2 achter. Heb dit jaar net 4 spellen die in 2014 zijn uitgekomen met punten voorzien...

Eens met Sinner, zo'n uitgebreide becommentarieerde lijst als die van threeohthree is erg leuk.

avatar van Animosh
threeohthree schreef:
gezien ik niet meer denk dat Mew-Genics het dit jaar gaat halen, zal dat waarschijnlijk wel zo blijven.

De prioriteit ligt nu bij Super Meat Boy Forever, toch? Mew-Genics komt pas daarna uit. En SMBF komt volgend jaar pas uit, dus het is zelfs de vraag of Mew-Genics 2015 zal gaan halen.

avatar van Squall Lionheart
Squall Lionheart (moderator)
Twee games waar ik nog niet op heb gestemd, maar die absoluut in m'n lijstje van 2014 gaan komen:

Valkyria Chronicles (PC)
This War of Mine

avatar van threeohthree
Sinner & Grovonion: Thanks! Wou hem eigenlijk nog iets uitgebreider maken, met titels die ik dit jaar gespeeld heb, maar niet direct uit 2014 komen.

Animosh: Was ik al helemaal vergeten inderdaad. Maar klopt, zoiets dergelijks zij Ed ook in een interview op PAX volgens mij. Klein beetje balen, maar zoals ik al aangaf in mijn post heb ik nog genoeg moois te spelen, en hebben we uiteraard nog iets om naar uit te kijken.

MikeMannuh
1. Dark Souls 2 (x360)
2. South Park: Stick of Truth (x360)
3. Dragon Age: Inquisition (xbone)
4. Titanfall (PC)
5. Lords of the Fallen (xbone)
6. Forza Horizon 2 (xbone)

Ik ga hier dan ook maar stoppen. De rest van de games zou vallen onder de noemer 'goed maar niet geweldig'. Bayonetta 2 had hier ongetwijfeld ingestaan maar ik heb geen Wii U, verder zou hier Game of Thrones van Telltale in kunnen komen te staan.

avatar van DES-Niels
#1 The Walking Dead: Season 2: #4
#2 Dead Rising 3: 4*
#3 Fotonica: 4*
#4 Murdered: Soul Suspect: 3,5*
#5 Watch Dogs 3,5*

Heb ik maar nog te spelen:

Borderlands: the Pre-Sequel!
Farming Simulator 2015

Wishlist is teveel om op te noemen!

avatar van Sinner
Ook ik vond 2014 een extreem goed gamejaar. Het aantal titels dat ik beschouw als een must-have is dit jaar zodanig groot dat ik zelfs met mijn verzamelwoede het niet eens kon bijhouden. Groot winnaar is voor mij Nintendo zoals ik al vaker vermeld heb. Met een hele rits first-party exclusives blijft de WiiU de enige 'next-gen' console die de moeite is om aan te schaffen. En dan hebben we de 3DS nog - die naar vaste gewoonte ook weer sterk presteert. Overigens zijn er games in mijn lijstje die ik nog niet heb gescoord (wegens te lui / vergeetachtig) en ook die ik nog niet heb uitgespeeld, maar waar ik meer dan voldoende uren heb ingestoken om te kunnen zeggen dat het de plaats in de lijst verdiend. Maar goed mijn top 10 is:

1. Dragon Age Inquisition
Niet alleen de RPG van het jaar - maar mag zich zelfs meten met de beste games in het genre. Zit nu op een 60tal uur en ga langzaam richting het einde van het spel en zoals altijd bij Bioware games was het genieten van het begin tot het einde.

2. Mario Kart 8
Makkelijk de leukste multiplayer game dit jaar voor mij. Zoals altijd heel wat afgelachen op de bank met vrienden tijdens het spelen. Graphics en soundtrack zijn verder geweldig en zetten wat mij betreft de sterkere consoles behoorlijk te kijk.

3. Divinity Original Sin
Nog niet zo veel tijd in gestoken als ik eigenlijk wou maar het was voor mij al vroeg duidelijk dat dit absoluut een van de toppers van het jaar is. De omvang van de wereld is episch, ook hier vind ik de soundtrack ontzettend goed en (niet onbelangrijk voor mij) de combat is turn-based. Dat het ook nog eens van Belgische bodem is maakt het alleen nog maar indrukwekkender.

4. Wasteland 2
De Fallouts (met name de eerste 2) behoren tot mijn favoriete spellen ooit. Hier hoef ik dus niet veel bij te schrijven aangezien dit zowel grafisch als qua gameplay de spirituele opvolger daarvan is. Ook hier weer - nog niet genoeg uren ingestoken maar wel danig onder de indruk dat het gewoon niet mis kan gaan.

5. Super Smash Bros
Ook niet veel uitleg vereist lijkt me zo. Net zoals Mario Kart de ideale gangmaker voor parties, maar het blijft ook lekker overeind in je eentje. Het roster van beschikbare karakters is super en het design van de stages zelf is bijwijlen brilliant. Weer een epic victory voor Nintendo in 2014 dus.

6. The Banner Saga
Turn-based combat. Episch en vaak emotioneel verhaal. Grafisch knap. Geweldige sfeer. Ik heb hier ontzettend van genoten en kijk uit naar deel 2.

7. Final Fantasy Theatrhytm Curtain Call
Eerste deel destijds gemist maar deze kon ik niet laten liggen. Nu zijn rhytm games niet meteen mijn favoriete bezigheid maar deze steekt toch wel uitzonderlijk goed in elkaar. Sowieso is de muziek van Final Fantasy altijd geweldig - dus het is werkelijk heerlijk om zo een uitgebreide keuze aan songs te hebben, maar verder zijn er nog massas dingen om te unlocken en is het ideaal om tussendoor even 15 minuutjes te spelen (..en dan merk je dat je plots een uur of 2 verder zit).

8. Donkey Kong Country Tropical Freeze
Tja. Nintendo en 2D platformers. Kan niet mis gaan. Net zoals het vorige deel steekt het gewoon weer geweldig in elkaar. Ook hier vind ik de muziek overigens weer erg goed.

9. Bayonetta 2
Wat mij betreft de meest spectaculaire game van 2014. Combat is lekker vloeiend, verhaal stelt net zoals in deel 1 niets voor, Bayonetta zelf is weer heerlijk sexy en suggestief en de graphics en omgevingen / situaties waar je in terecht komt zijn brilliant over-the-top.

10. The Evil Within
Een van de beste en meest uitdagende survival horror games van de laatste jaren. Als fan van Silent Hill en Resident Evil ben ik hier gewoon ontzettend blij mee.

Runner-ups voor de lijst die het net niet gehaald hebben zijn Castlevania Lords of Shadow 2, Age of Wonders III, Fantasy Life, Mario Golf, Super Mario World 3d, Always Sometimes Monsters, Blackguards en Wolfenstein the New Order. Met name die laatste was ik aangenaam door verrast. Lekker ouderwetse shooter zonder al te veel poespas met nog eens een aardig verhaaltje eroverheen geplakt.

Verder heb ik Heartstone er niet in geplaats (weet niet meer of de beta nou dit jaar of verleden jaar geeindigd is). Spel is overigens gewoon buiten catogerie voor mij. Met de 300 uur die ik erin heb zitten zou hier qua spelplezier toch niets aan kunnen tippen. Ook Game of Thrones en Tales from the Borderlands heb ik nog maar even uitgelaten aangezien we hier pas een episode van hebben gehad, maar met name de tweede vind ik ronduit brilliant.

Ook qua remakes / HD updates was ik weer heel erg tevreden. Final Fantasy X, Tales of Symphonia en Kingdom Hearts 2.5 zijn klassiekers die ik in het geval de eerste graag opnieuw zal spelen, en in geval van de laatste 2 naar uitkijk om te spelen. Verder vind ik de Shadowgate remake erg geslaagd en kijk ik ernaar uit om Gabriel Knight te spelen.

Mijn 2014 lijstje van games die ik nog absoluut wil spelen:
Borderlands the pre-sequel
Broken Age
Child of Light
Civilization Beyond Earth
Legend of Grimrock 2
Might & Magic X
Southpark Stick of Truth
This War of Mine
Vanishing of Ethan Carter

...nog meer dan genoeg te doen dus, zowel in mijn top 10 als in mijn wishlist. Overduidelijke winnaars zijn dus voor mij Nintendo en de RPG spelers wereldwijd. En de oenen van het jaar zijn de mensen in mijn vriendenkring die nou al een jaar zijn aan het zeuren dat ik echt eens een nieuwe console moet gaan halen. Right. Want die heb ik dus echt nodig.

avatar van Princess Piranha
Bij dit soort lijstjes merk ik altijd dat ik verschrikkelijk weinig speel eigenlijk! Voor dit jaar heb ik enkel: Mario Kart 8,
Super Smash Bros. 3DS en
Super Smash Bros. WiiU.

Nu leen ik ook nog Professor Layton vs. Phoenix Wright van een vriend. Dat spel wil ik in de vakantie aan beginnen. Begin nu eindelijk wat vrije tijd te krijgen, extreem druk met mijn studie geweest. Ik denk dat ik ook meer ben van games inhalen die ik al op mijn lijst had staan en wil spelen. Ben nog steeds bezig met TLoZ : A Link Between Worlds, Phoenix Wright: Ace Attorney - Dual Destinies en Fire Emblem: Awakening.

(En hééél stiekem moet ik mijzelf ook nog kontschoppen om verder te gaan met The Last Story en Zelda: Skyward Swords!)

All Seeing Fish
De game die ik echt gespeelf heb dit jaar!

01. The Last of Us: Remastered PS4
02. Tomb Raider Definitive Edition Xone
03. Mario Kart 8 Wii U
04. Southpark Stick of Truth 360
05. Titanfall Xone

De rest van de games zoals Thief, GTA 5, Wolfenstein enz hadden niet mijn persoonlijke voorkeur en staan dus ook niet in mijn top lijstje.

avatar van Grovonion
Ik kom toch ook aan meer spellen van 2014 die ik gespeeld heb dan gedacht:

1. Hearthstone, deze mag hier zeker niet ontbreken, want een spel waar ik meer dan 400 uren heb ingestoken (da's 5% van alle dagen dit jaar, 7% als je 8 uren slaap per dag aftrekt!!) is titel "Persoonlijk spel van het jaar" meer dan waard.

2. Fantasy Life - 3DS op z'n best, fantasy levens-simulatie die heel erg onderhoudend is.

3. Steamworld Dig - download pareltje van het jaar.

4. Child of Light, erg sfeervol en gemakkelijk spel dat et je mogelijk maakt extra van het sprookjes-achtige verhaal te genieten, alleen het rijmen had wat minder gemogen.

5. Mario Kart 8 Wii U

6. Tales of Hearts R; al een uur of 7 ingestoken en speelt zich aardig weg, goed voor een uur spel plezier per dag. Heerlijke anime charakters die enkel in de herhalende toevalsgevechten een beetje vervelen.

7. Hatsune Miku: Project Diva f - na Theatrhythm (dat wel al een paar jaar oud is) het beste muziek-ritme spel dat ik gespeeld heb dit jaar, altijd vermakelijk als tussendoortje.

8. Murdered: Soul Suspect

Nog te spelen tijdens het komende kerst-verlof:
Banner saga, South Park: Stick of Truth, Wolf Among US, Walking Dead S2 etc.

avatar van Brains
Zoals ieder nieuw jaar weer een beetje minder nieuws gegamed, en weer een beetje meer ouds. Kom dus niet aan de 10 games. Een top 6 it is.

1. South Park: The Stick of Truth (PC) - Een must natuurlijk voor iedere South Park liefhebber. Het is alsof je in een aflevering stapt - en wat voor een!

2. The Last of Us: Remastered (PS4) - Een game die ik al langer wilde spelen en deels ook de reden dat ik uiteindelijk een PS4 heb gekocht. Het maakte een groot deel van mijn verwachtingen waar.

3. Binding of Isaac: Rebirth (PS4) - Yup, remake van een al erg leuke indie game doet er nog een schepje boven op. Naast betere graphics ook een hoop nieuwe content.

4. Broforce (PC) - Leuk, maar verder ook niet. Binnen luttele uurtjes uit te spelen maar is ook nog in early access.

5. Nidhogg (PC) - Aardige party game, kun je met een paar mensen prima een avond mee vermaken. Zeer leuk bedacht maar voor het prijskaartje te weinig.

6. Destiny (PS4) - Hoort niet in een toplijst thuis, maar ik heb te weinig games gespeeld.

Momenteel nog bezig met The Walking Dead: Season 2 en Child of Light heb ik klaarliggen.

avatar van mrdig
Niet zoveel titels van dit jaar gespeeld, ook aardig wat oudere xbox360 games gespeeld dit jaar die ik nog had liggen. En die moesten even weg gewerkt worden voordat de xbox one werd gehaald natuurlijk.

Mijn lijstje is dan ook kort en eigenlijk bizar weinig echt goede games.

1. Child of Light: 4.5*
Uitgespeeld in mei en ik heb me hier als casual rpg'er enorm mee vermaakt. Ik kon de game niet laten liggen, zaten een paar late avondjes bij. Schitterende art style en een mooie soundtrack. Absoluut de nr1 game van het jaar voor mij.

2. Wolfenstein, The New Order: 3.5*
Vermakelijke shooter, maar wist me niet super te bekoren. Ik liet het spel wel eens een weekje liggen en dat is vaak geen goed teken. Heb het spel inmiddels met een collega geruild voor Assassin's Creed Unity

3. Valiant Hearts, The Great War: 3.5*
Verrassende adventure/puzzle game die ik heb gespeeld na een tip van vriend. Een mooi meeslepend verhaal en een prima historische beschouwing van WW1. Een oorlog waar wij Nederlanders niet bijster veel van weten.

4. Never Alone: 3*
Net als threeohthree maakte deze game mijn verwachtingen niet waar, ondanks de technische mankementen wel aardig mee vermaakt.

5. Fifa 15: 2.5*
De 1e week dat ik dit speelde vond ik het helemaal geweldig, totdat ik online ging spelen. Man dat gaat nergens over en hoe langer ik het speelde hoe meer ik er van walg. Offline tegen vrienden spelen (2 vs 2) blijft overigens wel erg leuk.

En meer games uit 2014 heb ik niet gespeeld, wel wil ik Max: The Curse of Brotherhood (4*) nog noemen, die is eind december 2013 uitgebracht en is 1 van de 1e games die ik op mijn One speelde. Erg leuke innovatie platformer.

Ben nu wel met Far Cry 4 bezig en dat is wel een topgame, zal wel rond de 4 a 4.5* uitkomen. Maar goed het is nog maar de vraag of het me lukt om deze game dit jaar nog uit te spelen. Nog veel te doen!

avatar van -marco-
Child of light komt hier vaak voorbij, toch maar eens binnenhalen dan.

Raden jullie hem aan op Xbox-one of WiiU??

avatar van Grovonion
voor PSVita, hehe, is echt een fantastische versie, meer plezier dan op PS3 .

Maar om heel eerlijk te zijn, voor dit spel zal platform wel bijna niks uitmaken.

avatar van threeohthree
Als je maar wel onthoudt dat voor de PC-versie een controller een must is.

Child of Light absoluut een van de favorieten dit jaar. Om het alvast wat beter in kaart te brengen hieronder een top 5 van de gemiddelde beoordeling van de reeds geposte top lijsten.

Criteria en beoordeling: Voor het gemak enkel gebruik gemaakt van de top 5 (nummer 1 is 10 punten, nummer 2 is 8, nummer 3 is 5, nummer 4 is 3, en nummer 5 is 1) met als aanvullende eis dat hij minimaal 2x in een toplijst voorkomt.

Voorlopige top 5:

01. South Park: The Stick of Truth (Obsidian, 2014) - 47 punten
02. Mario Kart 8 (Nintendo, 2014) - 42 punten
03. Child of Light (Ubisoft, 2014) - 26 punten
04. Dark Souls 2 (From, 2014) - 24 punten
05 The Walking Dead: Season 2 (Telltale, 2014) - 15 punten en een beetje

Net buiten de boot: Wasteland 2 en Dragon Age: Inquisition

Spannende race tussen South Park en Mario dus. Ik ga er vanuit dat er nog hier en daar wat games gespeeld gaan worden met als gevolg dat er onderin nog wat zal veranderen, maar Obsidian heeft begin dit jaar de kroon opgezet, en hoeft hem voorlopig nog niet af te staan.

Blijf het jammer vinden dat ik dit jaar Dragon Age: Inquisition niet heb kunnen spelen, verwacht erg veel van de reeks en dat blijkt ook wel uit de commentaren van een aantal prominente gamesmeter users. Maar goed, zoals gezegd wil ik echt eerst Origins spelen. Beetje sneu dat ik de komende weken vast zit aan The Witcher, maar ja, anders krijgen we hetzelfde probleem volgend jaar met The Wild Hunt.

Denk niet dat ik genoeg games heb gespeeld van dit jaar om een top 10 te maken. Evil Within is wel mijn absolute favoriet! Wolfenstein New Order op de 2e plek.

avatar van horizon
1. MK8.


avatar van Manny Calavera
Mijn gamejaar 2014 zit er wel op. Ik speel momenteel ook nog GTA V en Far Cry 4 op de Xbox One, maar ben nog niet ver genoeg om ze al een eindcijfer te geven (GTA V op de 360 heb ik vorig jaar uiteraard wel 5* gegeven), dus die 2 games komen helaas niet in mijn toplijst van dit jaar voor. Ik ben ook maar tot 8 games gekomen, al kan je de mobiele games ook niet heel serieus nemen als lang gespeelde games. Eigenlijk vond ik het een karig gamejaar, maar ik heb er ook te weinig tijd voor gehad moet ik eerlijk bekennen. Wel een One gekocht, maar je merkt goed dat die console nog in de beginfase zit, want er zijn nog geen exclusives uitgekomen die ik er perse op wil spelen. Gelukkig heb ik dankzij South Park: TSOT wel 1 absolute wereldgame dit jaar gespeeld die heel veel goed maakt.

1. South Park: The Stick of Truth (2014) (Xbox 360) 4,5*

Geweldig, gewoon geweldig. Als je een fan van deze legendarische serie bent, dan MOET je dit gewoon spelen. Je hebt gewoon 10 tot 20 uur een interactieve SP aflevering voor je waarin je werkelijk alles en iedereen uit de serie in je verhaal krijgt. Het is heerlijk bizar en grappig geworden. Ik ben alleen geen fan van het turn based vechtsysteem, moest hier erg aan wennen en zal het zal nooit mijn favoriet worden, maar het was wel heel divers uitgewerkt en met allerlei typische SP attributen alsnog heel erg geestig. Ga dit spelen als je de serie ook maar een beetje leuk vind.

(En daarna meteen het nieuwste seizoen kijken, die werkelijk briljant is geworden!)

2. Wolfenstein: The New Order (2014) (Xbox One) 3,5*

Erg vermakelijke old-school shooter, met een vrij sterk en emotioneel verhaal. En het blijft altijd genieten om Duitsers overhoop te poffen. Ook erg tof was het Wolfenstein 3D bonuslevel in de game. Jammer genoeg kent de game wel gedateerde graphics en duurde het me uiteindelijk te lang richting het slot om enorm boeiend te blijven. Maar wel een aanrader, zij het geen topgame.

3. Call of Duty: Advanced Warfare (2014) (Xbox One) 3,5*

Tof, hectisch, chaotisch en spectaculair, maar tegelijk ook voorspelbaar, lineair en te weinig vernieuwend buiten je exoskelet als hulpmiddel. De reeks is toe aan een totale make-over en sowieso hoeft er niet elk jaar wat van uit te komen, wat mij betreft.

4. Rayman Fiesta Run (2013) (Android) 3,5*

Net als de voorganger Jungle Run een lekker snel, simpel maar wel uitdagend mobiele gamepje waar ik me prima mee heb vermaak. Grafisch erg indrukwekkend met al die knappe achtergronden.

5. FIFA World Cup: Brazil 2014 (2014) (Xbox 360) 3,0*

De zoveelste Fifa, maar het speelde best lekker en de World Cup vibe zat er heel erg in. Dat soort zaken heeft EA altijd prima voor elkaar.

6. FIFA 15 (2014) (Xbox One) 2,0*

Totaal mislukte Fifa die niet lekker speelt, veel te voorgeprogrammeerd aan voelt en erg als een Fifa 14,5 aanvoelt. EA heeft ook te maken met een ernstige inzinking. Er moet heel wat gebeuren wil ik Fifa 16 weer graag gaan spelen.

7. Forza Motorsport 5 (2013) (Xbox One) 2,0

Het is dat de game bij mijn One pakket zat, want ik heb weinig met racegames, laat staan met hele realistische. Ik vond het dan ook strontvervelend om te spelen. Zeker op die flauwe racecircuits met wat tribunes en wat gras is het zwaar eentonig.

8. Angry Birds Go! (2013) (Android) 1,0*

Gewoon kut. Vond voorheen deze franchise wel geinig, maar ook dat ging vervelen. Een racegame-versie is al helemaal treurig. Gaat nergens over.

avatar van horizon

Laten we op

2. Super Smash Brps.
3. Skylanders Trap Team
zetten

avatar van Shinobi
Mijn poging tot een lijstje dan maar. Ik heb op zich wel aardig wat games gespeeld in 2014, maar veelal niet uit dit jaar.

1. Dust: An Elysian Tail.

Fantastische ontdekking. Dit is nog eens indie op zijn best.

2. Grand Theft Auto V (remaster).

Het was het meer dan waard, omdat dit mijn eerste ervaring is met de game op de PS4. De graphics en extra content maken het ruimschoots goed.

3. Velocity 2X.

Hectische game zeg. De snelle gameplay is verslavend, mede door de besturing die nauwkeurig werkt.

4. Watch Dogs.

Teleurstellend te noemen, vooral als je op de dingen hoopte die je zag in de E3 trailer. Desondanks is de potentie te zien. Nu maar hopen dat deel twee een pak beter wordt.


Eigenlijk wil ik The Last of Us er nog bij zetten, maar dat zie ik echt als een 2013 release. Ook omdat ik 'm alleen op de PS3 heb gespeeld. Anders was die ongetwijfeld op nummer één beland.

avatar van Brains
Op de valreep nog even mijn lijstje aangepast.

Als mijn nieuwe nummer 1 zet ik Dragon Age: Inquisition. Hoewel ik 'm nog niet heb uitgespeeld heb ik al wel meer dan 60 uur opzitten en heb dus wel een goed beeld van wat de game te bieden heeft. En het is groots. Ik kan me dus ook niet voorstellen dat deze game voor mij uiteindelijk lager dan 4,5* scoort.

Verder heb ik ook nog seizoen 2 van The Walking Dead uitgespeeld.

Ik beperk het nu tot een top 5:

1. Dragon Age: Inquisition (PS4)
2. South Park: The Stick of Truth (PC)
3. The Last of Us: Remastered (PS4)
4. The Walking Dead: Season 2 (PS4)
5. Binding of Isaac: Rebirth (PS4)

kiriyama
Ook maar eens een lijstje, al kom ik niet aan de tien games. Heb dit jaar dan ook een stuk minder gegamed dan in 2013.

01 - 4.0*- South Park: The Stick of Truth (360)
02 - 4.0*- Bayonetta 2 (WiiU)
03 - 4.0*- Mario Kart 8 (WiiU)
04 - 4.0*- DayZ (PC)
05 - 3.5*- Destiny (PS3)
06 - 3.5*- Super Smash Bros. for Wii U (WiiU)
07 - 3.0*- Legend of Korra, The (PS3)

Geen Telltale. Season 2 van TWD en WAU begonnen al in 2013 en van TotB en GoT zijn pas een aflevering verschenen.

Gast
geplaatst: vandaag om 20:25 uur

geplaatst: vandaag om 20:25 uur

Let op: In verband met copyright is het op GamesMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.