menu

Games / Toplijsten en favorieten / Top 10 7e generatie (Xbox 360, PS3, Wii)

zoeken in:
Met het eind van 2013 zijn wij tevens aan het einde gekomen van de zevende generatie consoles; de generatie van motion control, high definition, indie developers, online, en mobile gaming. Tevens ook de generatie waarmee het medium echt doorbrak tot het mainstream publiek (met name dankzij de Wii, smartphones en tablets).

Leek mij daarom leuk om toplijstjes samen te stellen. Vooral voor degenen zoals ik die van de nieuwe generatie nog niet erg enthousiast worden, en benieuwd zijn of ze van deze generatie nog iets over het hoofd gezien hebben.

Een game telt mee wanneer hij voldoet aan één van de volgende criteria:

- Een originele release op de PS3, Xbox 360 of Wii. (HD) re-releases tellen dus niet mee.
- Een originele release op de DS of PSP. Dus geen Final Fantasy remakes en dergelijke.
- PC en mobile games gereleased in de periode 2006 t/m 2013.

Hieronder mijn lijst. Mijn console was de PS3, maar heb ook een aantal games gespeeld op de Wii, PC en 360:

01. The Elder Scrolls V: Skyrim (5*)
02. Mass Effect 2 (5*)
03. Portal (5*)
04. Bioshock Infinite (5*)
05. Super Mario Galaxy (5*)
06. The Last of Us (5*)
07. Red Dead Redemption (4,5*)
08. Fallout 3 (4,5*)
09. Civilization V (4,5*)
10. Uncharted 2: Among Thieves (4,5*)

Top! Moet ik echter wel eens goed over nadenken. En eh...misschien uitbreiden tot 15 keuzes of zo...10 zijn er zo weinig.

Nou ik ben er uit. Je kan zeggen dat ik vals speel met mijn eerste keuze, maar ik kan de drie delen van de trilogie gewoon niet meer los van elkaar zien.

1. Mass Effect trilogie (xbox)
2. Dragon Age (pc)
3. Mario Galaxy (wii)
4. Civilization V (pc)
5. The witcher 2 (pc)
6. Super Streetfighter 4 (ps3)
7. Fallout New Vegas (xbox)
8. The Elder Scrolls : Skyrim (pc)
9. Bioshock (xbox)
10. Borderlands 2 (pc)

Moeilijk! Ik kom denk ik op dit uit:

1. Portal 2
2. Spelunky
3. Super Meat Boy
4. Left 4 Dead 2
5. Fallout 3
6. The Elder Scrolls V: Skyrim
7. The Walking Dead
8. Rayman Origins
9. Mass Effect 2
10. The Secret of Monkey Island: Special Edition

kiriyama
01 - Deadly Premonition
02 - The Orange Box
03 - Bayonetta
04 - Elder Scrolls V: Skyrim, The
05 - Dragon's Dogma
06 - Journey
07 - The Walking Dead
08 - Left 4 Dead 2
09 - Asura's Wrath
10 - Uncharted 2: Among Thieves

Toch een ietwat teleurstellend lijstje. De vorige generatie had duidelijk meer toppers.

1) Lost Odyssey
2) Tales of Vesperia
3) Valkyria Chronicals
4) Fallout 3
5) Resonance of Fate
6) Skyrim
7) Modern Warfare 2
8.) Bioshock
9) Mass Effect (1, 2 en 3)
10) The Walking Dead

Hmm, ik denk dat mijne er dan ongeveer zo uit zal zien:

1. Fallout 3 (2008)
2. Call of Duty 4: Modern Warfare (2007)
3. Mass Effect 2 (2010)
4. Gears of War (2006)
5. Dishonored (2012)
6. BioShock (2007)
7. Uncharted 3: Drake's Deception (2011)
8. Heavy Rain (2010)
9. The Last of Us (2013)
10. Call of Duty: Modern Warfare 2 (2009)

En kiriyama, dat jouw lijstje ietwat teleurstellend is komt doordat je gewoon de verkeerde games hebt gespeeld denk ik. Wat mij betreft heeft deze generatie toch een flink aantal toppers meegebracht. Had nog wel 10 spellen aan bovenstaande lijst kunnen toevoegen...

Sinner schreef:
Nou ik ben er uit. Je kan zeggen dat ik vals speel met mijn eerste keuze, maar ik kan de drie delen van de trilogie gewoon niet meer los van elkaar zien.

Is je vergeven, al vind ik Mass Effect 2 toch het beste (en vooral het meest gebalanceerde) deel van de trilogie. Deel 1 had ook in mijn top 10 gestaan als de gameplay wat verfijnder was, maar had wel de beste verhaallijn en characters. Deel 3 had erin gestaan als de verhaallijn een stuk beter was, maar had wel de beste gameplay. Deel 2 zit er op elk gebied tussenin, en is daarom over het algemeen het beste imo. Wel verreweg de beste nieuwe IP van deze generatie.

Leuk lijstje verder trouwens. Heb Dragon Age hier nog liggen, maar helaas nooit aan toegekomen. Zelfde geld voor Dishonored, Xenoblade Chronicles en The Last Story.

kiriyama
Awake78 schreef:

En kiriyama, dat jouw lijstje ietwat teleurstellend is komt doordat je gewoon de verkeerde games hebt gespeeld denk ik. Wat mij betreft heeft deze generatie toch een flink aantal toppers meegebracht. Had nog wel 10 spellen aan bovenstaande lijst kunnen toevoegen...

Van de 360 en PS3 heb ik bijna alle spellen gespeeld die me echt aanspreken. Op de Wii is er ook niet zo veel dat me echt geweldig lijkt. Deze generatie heeft ook best een paar topspellen voortgebracht, maar in vergelijking met de vorige generatie is het allemaal wat karig. Ik zou waarschijnlijk een betere lijst kunnen maken van puur PS2 games.

Kiriyama, meer indie games spelen.

De zevende generatie was voor mij helemaal geweldig (blijkbaar), en zodoende hoef ik dus ook maar een paar wijzigingen te maken in mijn huidige top 10:

01. Demon's Souls (2009)
02. Deadly Premonition (2010)
03. The Binding of Isaac (2011)
04. Catherine (2011)
05. Journey (2012)
06. Amnesia: The Dark Descent (2010)
07. Fallout 3 (2008)
08. Spelunky (2008)
09. Portal (2007)
10. Dark Souls (2011)

Prachtige lijst en dus ook duidelijk mijn generatie dit. 4 (relatief) grote releases, de rest allemaal indie games. Niet zo gek ook natuurlijk, met vorig jaar Steam greenlight, de groeiende populariteit van kickstarter, en natuurlijk de stijgende vraag ernaar. Ik ben er in ieder geval blij mee. Al ben ik ook natuurlijk nog steeds zeer te spreken over de games van From, Valve, en Bethesda.

Volgende generatie staan namelijk al een paar heerlijke games van hun op het programma:
Evil Within, TES online, Dark Souls II, en allicht zelfs HL3? Who knows, ik kijk er in ieder geval naar uit

Ik zou waarschijnlijk een betere lijst kunnen maken van puur PS2 games.

Idem. Vorige generatie was ook voor mij veel interessanter, vooral dankzij de kleinere voetafdruk van online- en casual gaming, en series die constant in principe dezelfde games lanceren (Fifa, Call of Duty, Assassin's Creed). Tevens ook door de hype rond de Wii en later Kinect, waarvan iedereen destijds leek te denken dat dit de toekomst van gaming zou zijn. Move en Kinect waren beide eigenlijk al mosterd na de maaltijd wat dat betreft, en gelukkig waren de laatste jaren van deze generatie weer een stuk boeiender (vooral als PS3 gebruiker).

Maar goed, PS2 is dan ook wel mijn favoriete console samen met de SNES. Maak een topic voor top 10 PS2 games zou ik zeggen!

Marcellussss schreef:
Xenoblade Chronicles

...dat was trouwens mijn oorspronkelijke nummertje 10 - maar is op het laatste moment dan toch maar vervangen door Borderlands 2. Ik moet Chronicles overigens nog een keertje uitspelen.

Verder vond en vind (want ik ben er nog lang niet mee klaar) deze generatie net zo sterk als de vorige. Ik was (en ja...ben) dol op mijn ps2 en gamecube maar het wordt wel erg moeilijk om te gaan kiezen. Overigens zou een PS2 top 10 ook erg leuk zijn. Zelfde geld voor een Xbox 360 en PS3 en WII top 10 afzonderlijk. Ik vind het altijd wel geinig om te zien welke spellen bij wie een goede indruk hebben achtergelaten.

Oh...en toch moet me ook nog even van het hart dat ik de WII nog altijd een zwaar onderschatte console vind. Ik weet dat veel mensen nog altijd in de veronderstelling verkeren dat er geen of nauwelijks goede games op te vinden waren maar de volgende franchises en games lagen me toch erg na aan het hart (runners up dus...): Red Steel 2, No More Heroes 1 & 2, Little King Story, Boom Blox, Donkey Kong Country Returns, Tatsunoko VS Capcom, Kirby's Dream Land & Kirby's Yarn, de Resident Evil 'Chronicles' serie, Rune Factory, Sin & Punishment 2, Sakura Wars, Muramasa, Fragile Dreams, New Super Mario Bros & Fire Emblem...

Ik vind dus gewoon dat iedereen ergens een goedkope tweedehandse Wii in huis moet halen en het ding een tweede kans moet geven...

10 zijn er net te weinig eerlijk gezegd.

01. BioShock
02. Dragon Age: Origins
03. Alan Wake
04. Civilization V
05. Dishonored
06. Mark Of The Ninja
07. Dark Messiah of Might and Magic
08. Journey
09. Torchlight II
10. Amnesia: The Dark Descent

Squall Lionheart (moderator)
01. Fallout 3
02. Dark Souls
03. Catherine
04. Minecraft
05. Resonance of Fate
06. Deus Ex: Human Revolution
07. Deadly Premonition
08. Final Fantasy XIII-2
09. The Elder Scrolls V: Skyrim
10. Batman: Arkham Asylum

Ook maar eens mijn lijstje. Zo is GM toch weer een handige site, even mijn 5* en 4,5* stemmen door gekeken. Mijn lijstje is erg shooter georiënteerd, niet zo gek aangezien ik die het liefste speel.

1. GTA V (Xbox 360, 2013) -> 5*
2. Batman: Arkham City (Xbox 360, 2011) -> 5*
3. GTA IV (Xbox 360, 2008) -> 5*
4. Gears of War (Xbox 360, 2006) -> 4,5*
5. Batman: Arkham Asylum (Xbox 360, 2009) -> 4,5*
6. Call of Duty: Modern Warfare 1 (PC, 2007) -> 4,5*
7. Halo 4 (Xbox 360, 2012) -> 4,5*
8. Tomb Raider (Xbox 360, 2013) -> 4,5*
9. Halo: Reach (Xbox 360, 2010) -> 4,5*
10. Gears of War 2 (Xbox 360, 2008) -> 4,5*

Net buiten de top 10: Fifa 2010 en GTA IV: The Ballad of Gay Tony

Ford KAduuk
01. The Last of Us
02. The Witcher 2: Assassins of Kings
03. Bayonetta
04. Hotline Miami
05. Mass Effect 2
06. Batman: Arkham Asylum
07. Metro: Last Light
08. Rayman Origins
09. God of War III
10. Red Dead Redemption

nog zo veel spellen van deze generatie die ik moet spelen (vooral DS en PSP), voorlopig:

1 Mass Effect 2 (PS3)
2 Ni No Kuni: Wrath of the White Witch (PS3)
3 Heavy Rain (PS3)
4 Uncharted 2 (PS3)
5 Puzzle Quest: Challenge of the Warlords (PSP)
6 Nine Hours, Nine Persons, Nine Doors (DS)
7 LittleBIGPlanet (PS3)
8 Mass Effect 3 (PS3)
9 Rock Band 3 (PS3)
10 Professor Layton and the Curious Village (DS)

Winkelwagentje (moderator)
01. Valkyria Chronicles (PS3 - 5.0*)
02. The World Ends with You (DS - 5.0*)
03. Tales of Graces (PS3 - 5.0*)
04. Journey (PS3 - 4.5*)
05. Nine Hours, Nine Persons, Nine Doors (DS - 4.5*)
06. LittleBigPlanet (PS3 - 4.5*)
07. Muramasa: The Demon Blade (Wii - 4.5*)
08. The Last Story (Wii - 4.5*)
09. Xenoblade Chronicles (Wii - 4.5*)
10. Resonance of Fate (PS3 - 4.5*)

Deus Ex Human Revolution
Lost Planet 2
Heavy Rain
Call of Duty 4: Modern Warfare
Battlefield: Bad Company 2
Batman: Arkham Asylum
The Orange Box
Gears of War 2
New Super Mario Bros
Metroid: other M

Nog heel veel games die ik moet spelen van afgelopen generatie, maar toch even een lijstje. Vooral meerdere delen van franchises gespeeld dus maak ik er even een top acht van.

1. Mass Effect ( de hele trilogie)
2. The Elder Scrolls (Oblivion en Skyrim)
3. Dragon Age ( Origins, Awakenings en 2)
4. Call of Duty 4: Modern Warfare ( alle andere delen waren toch beduidend minder)
5. Fallout 3 (2008)
6. Witcher 2: Assassins of Kings, The (2011) ( deeltje één eigenlijk ook)
7. Dishonored (2012)
8. Bioshock ( alle drie de delen)

Geen spannend lijstje aangezien mijn top 10 bijna alleen maar bestaat uit games van de 7e generatie. Ik kom uit op de volgende 10 games:

01 Portal 2
02 Mass Effect 2
03 The Witcher 2: Assassins of Kings
04 Batman: Arkham Asylum
05 Bioshock
06 Gears of War
07 Super Smash Bros. Brawl
08 Deus Ex: Human Revolution
09 Fire Emblem: Radiant Dawn
10 Uncharted 2: Among Thieves

Toch opvallend dat ik nergens de God of War games bij zie staan...

Begrijp ik eigenlijk best. Deel 1 en 2 voor de PS2 waren destijds pareltjes en invloedrijk voor een hele generatie. Deel 3 en 4 waren ook gewoon weer goed maar het was wel een beetje 'been there, done that'. Ik denk dat dit heel erg heeft meegespeeld.

Ford KAduuk
Toch opvallend dat ik nergens de God of War games bij zie staan...

Toch heb ik het idee dat God of War III in mijn lijstje staat (nummer 9)

01. The Elder Scrolls V: Skyrim (5*, PS3.. kun je nagaan!)
02. Deus Ex: Human Revolution (5*, PS3)
03. Dishonored (5*, PS3)
04. Super Mario Galaxy (5*, Wii)
05. Batman: Arkham City (5*, PS3)
06. The Legend of Zelda: Twilight Princess (4.5*, Wii)
07. Mass Effect 2 (4.5*, PS3)
08. Assassin's Creed II (4.5*, PS3)
09. ...
10. ...

Voor nummertje 9 en 10 ben ik zelf eigenlijk nog aan het twijfelen tussen twee van het volgende:

Dishonored: The Brigmore Witches, als dat telt (4.5*, PS3)
Darksiders II (4.5*, PS3)
Batman: Arkham Asylum (4.5*, PS3)
Far Cry 3 (4.5*, PS3)
Super Mario Galaxy 2 (4.5*, Wii)
Donkey Kong Country Returns (4.5*, Wii)
Borderlands 2 (4.5*, PS3)
Super Smash Bros. Brawl (4.5*, Wii)

Erg veel gen 7 games in mijn top 10 zie ik nu, waarschijnlijk omdat ik vrijwel heel gen 6 gemist heb.

Ford KAduuk schreef:
(quote)
Toch heb ik het idee dat God of War III in mijn lijstje staat (nummer 9)

Haha wijsneus Ok daar heb ik idd overheen gelezen.

Ook dacht ik dat God of War 2 niet meer voor de PS2 uitkwam maar alleen voor de PS3. Maar in dat geval zal het meespelen dat 3 en 4 een beetje gewoontjes werd....

Alles op de Xbox 360

1. Gears of War 1-2-3 (2006-2011) (Judgment is waardeloos)
2. Mass Effect 1-2-3 (2007-2012)
3. GTA V (2013)
4. Red Dead Redemption (2010)
5. Bioshock (2007)
6. Assassin's Creed: Brotherhood (2010)
7. Burnout Paradise (2008)
8. Borderlands 2 (2012)
9. Bioshock 2 (2010)
10. Saints Row 2 (2008)

Gast
geplaatst: vandaag om 02:12 uur

geplaatst: vandaag om 02:12 uur

Let op: In verband met copyright is het op GamesMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.