menu

Games / Toplijsten en favorieten / Top 10 van 2013

zoeken in:
kiriyama
Nog geen mogelijkheid om hier een top 10 voor dit jaar in te voeren, zoals wel het geval is bij Musicmeter en Moviemeter. Dan maar zo. Laat ik beginnen met m'n eigen lijst:

01 - 5.0*- Deadly Premonition: Director's Cut (PS3)
02 - 4.5*- State of Decay (360)
03 - 4.0*- Dragon's Dogma: Dark Arisen (PS3)
04 - 4.0*- Last of Us, The (PS3)
05 - 4.0*- The Wolf Among Us (360)
06 - 4.0*- Walking Dead: 400 Days, The (360)
07 - 4.0*- Tomb Raider (360)
08 - 4.0*- BioShock Infinite (360)
09 - 3.5*- Metal Gear Rising: Revengeance (360)
10 - 3.0*- Grand Theft Auto V (PS3)

Nummers 2, 5 en 10 heb ik nog niet uitgespeeld, maar lijken me niet veel meer te gaan stijgen of zakken.

avatar van Sinner
Ik heb nog niet op al mijn games gestemd - omdat ik bepaalde games ook nog niet volledig heb uitgespeeld maar qua rangorde weet ik ze wel ongeveer te plaatsen.

01 - Fire Emblem Awakening (3DS)
02 - The Last of Us (PS3)
03 - Rayman Legends (WiiU)
04 - Assassins Creed 4 Black Flag (Xbox360)
05 - Bioshock Infinite (PC)
06 - Beyond Two Souls (PS3)
07 - Injustice Gods Among Us (PS3)
08 - Legend of Zelda A Link to the Past (3DS)
09 - Might & Magic Duel of Heroes (PC)
10 - Outlast (PC)

Aangezien Heartstone nog in Beta is heb ik die er voorlopig maar uitgelaten maar anders zou die wel eens in de top 5 kunnen staan. Ook The Wolf Among Us heb ik er niet in geplaatst aangezien die nog niet 'af' is. En Borderlands 2 is natuurlijk van vorige jaar - anders had ik de GOTY editie hier ook zeker in geplaats.

Verder waren er behoorlijk wat runner-ups trouwens. Met name deze games krijgen een eervolle vermelding:

- The Wonderfull 101 (WiiU)
- Mario 3D World (WiiU)
- Luigi's Mansion 2 (3DS)
- Solforge (PC)
- Shadowrun Returns (PC)
- Zelda Wind Waker HD (WiiU)

avatar van Awake78
Ik denk dat ik nét aan 10 games (uit-)gespeeld heb dit jaar, en die waren niet allemaal dit jaar uitgekomen ook (bijvoorbeeld Dishonored en Skyrim).
Maar ook games die ik absoluut waardeloos vond en wél van dit jaar (zoals Far Cry 3 en BioShock: Infinite) maar die zou ik dan toch in mijn top-10 moeten plaatsen omdat ik anders niet aan de 10 games kom .....snap je?

Kunnen we anders niet een top-10 doen van games die je in 2013 gespeeld hebt? Of ben ik nu spelbreker

avatar van Winkelwagentje
Winkelwagentje (moderator)
Ja, je doorbreekt een jarenlange traditie

Heb niet het idee dat ik dit jaar aan een volwaardige top 10 kom. Veel games aan begonnen maar nog niet uitgespeeld, o.a. Soul Hackers, Tales of Xillia, Ni No Kuni en Deadly Premonition. En tevens veel games die ik van plan was bij de release te halen overgeslagen, o.a. Beyond, The Last of Us en Dragon's Crown.

01. The Wolf Among Us (PS3)
02. Muramasa Rebirth (Vita)
03. Tearaway (Vita)
04. Atelier Ayesha (PS3)
05. Black Rock Shooter (PSP)
06. Remember Me (PS3)
07. Asphalt 8: Airborne (Mob)
08. Guacamelee! (Vita)
09. Rayman Legends (Vita)
10. Persona 4 Arena (PS3)

Zal nog behoorlijk aan verandering onderhevig zijn als ik wat games heb ingehaald.

avatar van Brains
Voornamelijk oudere games herspeeld dit jaar, maar ik kan net een top 5 maken.

01. Spelunky (PC release dit jaar) - 5.0*
02. Rayman Legends - 4.5*
03. The Stanley Parable - 4.0*
04. The Walking Dead: 400 Days - 4.0*
05. Rogue Legacy - 3.5*

Nog bezig met Don't Starve (net begonnen).

avatar van Awake78
Ok sorry dan WW

Top 5 dan maar, net als Brains, dat lukt wel:

1. Metro: Last Light
2. The Last of Us
3. Beyond Two Souls
4. GTA V
5. Tomb Raider

AvMerode
2013 is het jaar van de indie games uiteindelijk.
Waren teveel games voor mij dit jaar en dus is mijn lijst groter dan een top10.
Nr. notering doe ik trouwens niet meer aan, dus gewoon ongesorteerd geplaatst.

Mijn favorieten van 2013:
- Valdis Story: Abyssal City (PC)
- Electronic Super Joy (PC)
- Super House of Dead Ninjas (PC)
- Spelunky HD (PC)
- Antichamber (PC)
- Brothers A Tale of Two Sons (PC)
- Rayman Legends (PC)
- The Inner World (PC)
- Pac-Man Championship Edition DX + (PC)
- Outlast (PC)
- Metro: Last Light (PC)
- Call of Juarez Gunslinger (PC)
- Guacamelee! Gold Edition (PC)
- The Last of Us (PS3)
- Metal Gear Rising: Revengeance (PS3)
- Far Cry 3: Blood Dragon (PC)
- The Stanley Parable (PC)
- Brutal Doom (Sergeant_Mark_IV) v0.19 (PC)
- GTA V (PS3)
- Tomb Raider (PC)
- Full Bore (PC)

Voor de rest alleen maar retro games gespeeld. Maar zoals je ziet kwam er zo nu en dan een leuke nieuwe game om de hoek kijken en dan vooral indie games. Overvloed aan goede indie games dit jaar, niet normaal.

avatar van threeohthree
Jullie zijn me voor. Was net van plan vanavond zo'n topic aan te maken. 2013 is voor mij een geweldig game jaar geweest waarin ik voor mijn gevoel heel veel games heb gespeeld, en ook veel games uit het jaar 2013.

Echter moeten er nog veel games gespeeld worden; Outlast, Planetary Annihilation, Eldritch, en uiteraard Starbound. Maar goed, er zijn nog wel 50 games die ik zou willen spelen met het label '2013', maar daar is de tijd helaas niet voor. Verder erg jammer dat Among The Sleep en Shadow of a Soul het jaar 2013 gaan halen, maar goed, er is nog genoeg te doen, dus vervelen zal ik me niet.

Dan hieronder maar mijn toplijst, met uiteraard als spreekwoordelijke GOTY, Deadly Premotion:


01. Gone Home

Heerlijk spannende, maar vooral mooie spinoff van het survival horror genre. Een intens verhaal met een prachtige climax. Kortom, echt een game voor mij!

02. The Wolf Among Us

De nieuwe, tevens geweldige game van Telltale, een heerlijk luguber sfeertje met de nodige humor. Fabels waren nog nooit zo fantastisch geweest.

03. Antichamber

Waar het op het oog een pure puzzelgame lijkt, is het psychedelische aspect absoluut even belangrijk, en is dan ook het geen wat voor mij deze game zo memorabel maakt.

04. Don't Starve

Aanvankelijk gedacht dat dit dé kandidaat zou zijn voor GOTY, maar met 45 uur op de klok is de verslaving er wel een beetje af, desalniettemin zonder twijfel de beste maar vooral meest sfeervolle sandbox survival game die ik gespeeld heb.

05. Amnesia: A Machine For Pigs

Van te voren veel meer van verwacht, maar ondanks dat die verwachtingen niet helemaal zijn waargemaakt, is het gewoon nog steeds een ijzersterke survival horror game. Fantastische sfeer ook. Met dank uiteraard aan Thechineseroom

06. DmC: Devil May Cry

Gewoon een ijzersterke comeback. Blijft een van de beste Beat em up Games die er is.

07. The Last of Us

Eerste ND game die mijn eindjaarslijstje haalt. Wat me nog vooral bijstaat van deze game zijn de schaduwen en de belichting. Subliem.

08. Europa Universalis IV

Op dit forum allicht niet zo populair, maar op het wereld wijde web is dit deel in de EU reeks, razend populair. En daar ben ik deze keer, zeker geen uitzondering op.

09. The Stanley Parable

Originele game die zijn gelijke niet kent. Natuurlijk leent het de insteek van de humor van Portal, maar an sich een volledig uniek project. Voor men die niet bekend ik met de game, download hier nu meteen (!) de demo:

The Stanley Parable | - stanleyparable.com

10. The Cave

Een game die zeker mijn definitieve eindejaarslijst niet zal halen, maar absoluut een game waar ik van genoten heb. Gelukkig weet het gros van GM waar ik het over heb.

Lijst is nog zeker niet af, maar de top 3 staat denk ik zo wel vast. Enige echt ontbrekende titel is
Chivalry: Deadliest Warrior, maar zal die eerst eens toe moeten voegen aleer ik daar iets over wil zeggen. (Game is bonkers btw). Enfin, misschien wel leuk om af te sluiten met de voor mij (voorlopige) flop top 3 van 2013:

01. Crysis 3

Heb het een uur volgehouden. Nuff said.

02. Deus Ex: The Fall

Bijna 3 uur volgehouden. Maar toch wel 's werelds slechtste Mobile game. Zeker deze prachtige (moderne) klassieker, verdient beter. Sfeer komt gewoon totaal niet tot zijn recht op de Iphone.

03. God of War: Ascension

Niet letterlijk de teleurstelling van het jaar, maar had hier toch wel meer van verwacht. Erg zoutloze beat m up, waar het enige pluspunt het 'verhaal' blijkt te zijn. Tja ...

Verder weinig nieuws, maar voor we het allemaal vergeten zijn kende 2013 ook games als:
SimCity, Saints Row IV, GTA V, Beyond: Two Souls, en Papers Please! GTA moet ik nog spelen, maar daar verwacht ik net als de stempel van de 'rest', dat hij behoorlijk middelmatig zal zijn.

avatar van threeohthree
Brains schreef:
Nog bezig met Don't Starve (net begonnen).


Eindelijk ..

Nu kan je straks allicht een top 6 (!) maken.

kiriyama
threeohthree schreef:


01. Crysis 3

Heb het een uur volgehouden. Nuff said.


Same here. Dacht al dat ik de enige was.

avatar van Tsjo-Wi
Voor mij was 2013 een beetje een rustig gamejaar. Is ook voor het eerst dat ik niet aan een top 10 kom. Dan maar een top 5:

1. Dragon's Dogma: Dark Arisen
- Hoewel ik de originele versie in 2012 al gespeeld heb blijft het toch de grootste verrassing van de agelopen tijd voor mij. Het is de perfecte combinatie tussen Skyrim en Dark Souls.
2. Hearthstone: Heroes of Warcraft
- Is natuurlijk nog in beta, maar dat dit in de basis één van de leukste en verslavendste games van dit jaar is staat vast.
3. Grand Theft Auto V
- Voor mij absoluut geen tegenvaller. Het is geen perfecte game maar hij doet alles beter dan zijn voorganger en heeft de hype zeker waar gemaakt in mijn ogen.
4. BioShock Infinite
- Fantastische wereld en een fantastisch verhaal, zo zie je ze maar weinig. Qua gameplay was het wel een beetje lafjes allemaal.
5. Amnesia: A Machine for Pigs
- Lang niet zo goed als zijn voorganger, maar alsnog een horrorgame die zeker de moeite waard is. Sublieme soundtrack en geluidseffecten, en weer een lekker luguber verhaal.

The Last of Us en Beyond Two Souls staan nog op mijn verlanglijstje voor de komende weken. Ik ben er zeker van dat die ook een hoge notering zouden krijgen.

avatar van -marco-
Waarom is er eigenlijk geen "officiële" top 10-2013 zoals op music en movie meter?

Iig hier mijn top 10 voor 2013.

Mijn nummer 1 heb ik nog niet eens uitgespeeld, maar dat zegt genoeg

1. Rayman Legends
2. GTA V
3. Tomb Raider
4. The Wolf Among Us
5. Rayman Fiesta Run (ios)
6. Killer Is Dead
7. Fifa 14
8. The Walking Dead: 400 Days
9. Bioshock Infinite
10. Year Walk (ios)

avatar van JustMike
-marco- schreef:
Waarom is er eigenlijk geen "officiële" top 10-2013 zoals op music en moviemeter

Ik denk omdat games langer duren / duurder zijn dan albums en films, en bijna niemand heeft 10 games van 2013 (uit)gespeeld. Dat zijn mijn redenen...

avatar van Vincentvalentine
2013 was voor mij het jaar van de retro games en ik heb ook bijna alleen oude games gekocht. Ni No kuni en Tales of Xillia zijn de enige games '2013' games die ik dit jaar heb gekocht volgens mij. Die heb ik ook nog amper gespeeld. Volgend jaar wil ik me meer gaan richten op recente games.

avatar van Sinner
Erh mijn lijstje is onder voorbehoud. Ik denk dat ik eind van de maand toch Bravely Default nog er in ga plaatsen. Ik ben er erg over te spreken!

avatar van Manny Calavera
Mijn top 11 van alle games die ik in 2013 heb gespeeld/beoordeeld:

1. GTA V - (5,0*)
2. Tomb Raider - (4,5*)
3. Battlefield 4 - (4,0*)
4. Gears of War 4: Judgement - (3,5*)
5. Call of Duty: Ghosts - (3,5*)
6. Hitman: Absolution - (3,5*)
7. Fifa 13 - (3,0*)
8. Far Cry 3 - (3,0*)
9. Sleeping Dogs - (3,0*)
10. Angry Birds: Star Wars - (3,0*)
11. Assassins Creed III - (2,5*)

Het was een vermakelijk gamejaar. Ik heb met GTA V de beste game van de laatste jaren gespeeld en met Tomb Raider was er nog een weergaloos sterk alternatief. Battlefield 4 was ook erg de moeite. Alles daarna was aardig en leuk, maar was gemiddeld. CoD Ghosts is best geinig, maar ik heb het wel een klein beetje weer daar mee gezien. Grootste tegenvaller was AC III. Langdradig, vervelende gameplay en niet mijn reeks. Ondergewaardeerd vind ik Gears 4. Die kreeg erg weinig aandacht in de pers. Sure, het is meer van hetzelfde, maar het is wel super vermakelijk om te spelen. Fifa stelde me dit jaar teleur. Een minder leuk deel vergeleken met de laatste edities.

Nu ik GTA V heb gespeeld kijk ik niet echt enorm uit naar 1 bepaalde game in 2014. Het enige waar ik echt naar uit kijk is de Xbox One halen. Dat zal wel later in 2014 worden. Eerst gaan er wat andere dingen voor en ik kijk graag even de kat uit de boom. Ik lees graag of de console bij mensen voldoet aan de hoge eisen.

avatar van Marcellussss
Vind een top 10 wat teveel van het goede voor dit medium, maar een top 3 of 5 zou leuk zijn.
Ik houd het bij 5:

1. Bioshock Infinite (5*)
2. The Last of Us (5*)
3. The Stanley Parable (4,5*)
4. Brothers: A Tale of Two Sons (4,5*)
5. Rayman Legends (4,5*)

Top 10 lijstjes van de afgelopen generatie lijkt mij trouwens wel wat.

avatar van Manny Calavera
Marcellussss schreef:
Top 10 lijstjes van de afgelopen generatie lijkt mij trouwens wel wat.


Dat is ook wel erg leuk ja. Kan je op GM je stemmen ook ordenen op een platform van keuze?

avatar van Marcellussss
Nee, maar wel op jaar (hier jouw stemmen van 2013) dus daarmee kom je al een heel eind.

Heb er hier overigens een topic voor gemaakt.

avatar van threeohthree
Nou, het gamejaar 2013 zit er dan officieel op, en met betrekking tot mijn vorige lijstje zijn er hier en daar nog wat verschuivingen:


4.5* 01. (01) Gone Home
4.5* 02. (02) The Wolf Among Us
4.5* 03. (04) Don't Starve
4.5* 04. (03) Antichamber
4.0* 05. (05) Amnesia: A Machine For Pigs
4.0* 06. (---) Chivalry: Deadliest Warrior
4.0* 07. (---) Killzone: Shadow Fall
4.0* 08. (06) DmC: Devil May Cry
4.0* 09. (---) The Novelist
4.0* 10. (07) The Last of Us

Titel van Game of the Year gaat voorlopig naar Gone Home.

Gone Home stond al op mijn top 10 games waar ik het meeste naar uitkeek in 2013, en deze heeft die verwachtingen dubbel en dwars waargemaakt. Ik zeg voorlopig omdat The Wolf Among Us zeker de potentie heeft om daar voorbij te gaan, maar op basis van episode 1, heb ik deze voorlopig op de tweede plaats geparkeerd.

Don't Starve een plaatsje omhoog geschroefd doordat het me toch weer helemaal verslaaft heeft weten te maken zo aan het einde van het jaar. Verder zijn Chivalry, Killzone en The Novelist nieuw, en verdienen ook absoluut een plekje in mijn top 10 spellen van 2013.
Killzone blinkt vooral grafisch uit, Chivalry blaast nieuw leven in het door mij vooral vermeden multiplayer genre, en The Novelist schotelt de gamer loodzware keuzes voor, in een bekend maar zeer ontroerend verhaal.

Kortom, voor mij een prachtig gamejaar waarin ik zo'n pak hem beet 35 games uit 2013 heb gespeeld. (er moeten dus nog een paar toegevoegd worden) Helaas heb ik Outlast nog niet kunnen spelen, maar zoals wel vaker het probleem met survival horror, is de avond maar een paar uurtjes lang.

Overigens kan er met games als Rust, Wasteland 2, Ikerbal, en State of Decay zeker nog verandering in komen, maar voorlopig ben ik absoluut blij met deze 10.

avatar van Grovonion
2013 was achteraf gezien een enorm sterk jaar, waarbij ik blijkbaar veel tijd in mijn 3DS heb gestoken. MAar de absolute topper is en blijft Ni no Kuni.

Opvallend is dat ik nooit echt in The Last of US ben geraakt en dat GTA V op mijn hard-disk in slaap is gevallen.

01. Ni no Kuni: Wrath of the White Witch
02. Fire Emblem - Awakening
03. Legend of Zelda: A Link between Worlds
04. Mario & Luigi: Dream Team
05. Brothers: A Tale of Two Sons
06. Tearaway
07. Gran Turismo 6
08. The Last of Us
09. Sorcery Saga: Curse of the great curry god
10. Kickbeat

Gast
geplaatst: vandaag om 11:06 uur

geplaatst: vandaag om 11:06 uur

Let op: In verband met copyright is het op GamesMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.