menu

Games / Toplijsten en favorieten / Top 10 van 2012

zoeken in:
avatar van threeohthree
Ook 2012 zit er bijna weer op dus weer tijd voor de eindejaarslijstjes. Plaats hier dus je (voorlopige) top 5/10 games van het jaar 2012.

Mijn top 10 is al wel vrij duidelijk, en ik heb alle games gespeeld waarvan ik ook verwachtte dat ze in aanmerking zouden komen voor die top 10. Moet wel gezegd worden dat ik persoonlijk liever een top 5 hanteer.

01. Journey (2012) (5.0*)
02. Dear Esther (4.5*)
03. Dishonored (4.0*)

04. Mass Effect 3 (3.5*)
05. PlayStation All-Stars Battl... (3.0*)
06. Assassin's Creed III (3.0*)
07. FIFA 13 (3.0*)
08. Hitman: Absolution (2.5*)
09. Euro Truck Simulator 2 (2.5*)
10. LittleBigPlanet Karting (2.0*)

Kortom: Een fantastisch jaar wat gaming betreft. Voor mij persoonlijk een revolutionair jaar voor mijn top 10. Dear Esther was vooral dé verassing dit jaar, een unieke game ervaring dat erg gewaagd is maar bovenal de nadruk legt op wat games allemaal kunnen bieden.

Daarnaast uiteraard Journey, een game die eigenlijk een must-play is voor ieder die zich ook maar een gamer durft te noemen. Verwacht geen technische of complexe rpg elementen, verwacht geen verhaal van acht dimensies, maar verwacht een bovennatuurlijk maar vooral magische game-ervaring waar simplisme centraal staat.

Verder had 2012 ook games als Prototype 2, Max Payne 3, AC3, Hitman, en ME3. Eigenlijk vond ik enkel ME3 echt geslaagd, al was AC3 absoluut een verbetering van wat de reeks tot nu toe geboden heeft. Al met al games waar veel geld in is gepompt en daarom waarschijnlijk ook niet te missen waren in de schappen van de Freerecordshop of Bart Smit.

Ik hoop echter voor 2013, dat net als in 2012, er toch nog games te vinden zijn met het motto 'less is more' . Ik heb er in ieder geval vertrouwen in.

avatar van Brains
1. Borderlands 2 (4.0*)
2. Fez (4.0*)
3. Trials Evolution (3,5*)
4. Mass Effect 3 (3,0*)

Een wat mager jaar qua gamen voor mij. Niet veel tijd gehad en ook niet veel gekocht. Heb dan ook geen enkele topper gespeeld dit jaar. De game dat de topper van dit jaar had moeten zijn, Mass Effect 3, was een enorme teleurstelling.

Ik hoop dat ik de eventuele toppers die ik gemist heb nog krijg te spelen. Kleine inhaalslag volgt deze kerstvakantie, dus ik hoop nog een update te kunnen leveren .

avatar van Starmaster501
2012, het jaar dat ik mijn interesse in games verloor en er geen zin meer in had. Niet zoveel gegamed dus!

avatar van threeohthree
@Brains: Journey, botanicula & Knytt Underground niks voor jou? In principe allemaal vrij korte games ook, dus mocht je tijd te kort hebben, zijn dat zeker aanraders, maar dat wist je zelf waarschijnlijk ook al.

@Starmaster: Komt hopelijk niet door het gamesaanbod? want volgens mij was er voor ieder wat wils in 2012.

avatar van Brains
threeohthree schreef:
@Brains: Journey, botanicula & Knytt Underground niks voor jou? In principe allemaal vrij korte games ook, dus mocht je tijd te kort hebben, zijn dat zeker aanraders, maar dat wist je zelf waarschijnlijk ook al.


Botanicula heb ik natuurlijk al gespeeld, alleen nog niet uit. Journey leek me al geweldig en Knytt trok mijn aandacht ook toen 'ie hier op de voorpagina verscheen - maar geen Playstation 3 .

avatar van threeohthree
Ugh. Da's wel balen, leken me beiden wel iets voor jou. Dan maar even door steam scrollen voor wat onbekendere maar unieke game ervaringen.

Mocht je het helemaal niet meer weten is dit nog wel een leuk (klein) uniek gamepje:

The Dream Machine

avatar van Tsjo-Wi
1. Dragon's Dogma
2. Journey
3. The Walking Dead
4. Chivalry: Medieval Warfare
5. Assassins Creed III
6. Max Payne 3
7. Kingdoms of Amalur: Reckoning

Voor het eerst dat ik niet aan 10 games kom, had het ook veel te druk dit jaar. Er zijn nog een aantal games die op mijn verlanglijstje staan, zoals Hitman Absolution en Dishonored, maar die moet ik doorschuiven naar volgend jaar. Grootste verrassing voor mij was Dragons Dogma, een fantastische middeleeuwse action rpg die echt voor mij gemaakt lijkt te zijn. Voor de rest deden de indie games het dit jaar voor mij beter dan de triple A games. Al met al wel een mooi gamejaar, alleen had ik gewild dat ik iets meer tijd had gehad.

kiriyama
01 - 4.5*- Asura's Wrath (360)
02 - 4.5*- Journey (PS3)
03 - 4.0*- Mass Effect 3 (360)
04 - 3.5*- Counter-Strike: Global Offensive (360)
05 - 3.5*- Fez (360)
06 - 3.5*- Max Payne 3 (360)
07 - 3.0*- Elder Scrolls V: Skyrim - Dawnguard, The (360)
08 - 3.0*- Alan Wake's American Nightmare (360)

Aardig jaar, maar 2013 lijkt me een stuk beter te worden.

avatar van Winkelwagentje
Winkelwagentje (moderator)
2012 was een geweldig gamejaar...

01 Tales of Graces ƒ - 5.0*
02 Journey - 4.5*
03 Gravity Rush - 4.5*
04 The Last Story - 4.5*
05 Zero Escape: Virtue's Last Reward - 4.5*
06 LittleBigPlanet - 4.0*
07 Sound Shapes - 4.0*
08 Velocity - 4.0*
09 Botanicula - 4.0*
10 Dyad - 4.0*
11 Atelier Meruru - (4.0*)
12 Final Fantasy XIII-2 - 4.0*
13 Uncharted: Golden Abyss - 4.0*
14 Super Stardust Delta - 4.0*
15 Metal Gear Solid HD Collection (Vita versie) - (4.0*)

Games die mijn lijstje net niet gehaald hebben, o.a: Pandora's Tower, Rayman Origins (Vita versie), Awesomenauts, Pandora's Tower, Hell Yeah! Wrath of the Dead Rabbit, Tales From Space: Mutant Blobs Attack, WipeOut 2048, Dishonored, Shank 2, Project Zero 2: Wii Edition, en een hele rits games waar ik nog aan moet beginnen...

De games waar ik veel van verwacht had maar die uiteindelijk het meeste tegenvielen:
- LolliPop Chainsaw: toch een 3.5* gegeven, maar het concept was vele malen leuker dan de game.
- LittleBigPlanet Karting 3.0*
- Asura's Wrath 2.5*
- Escape Plan 2.5*

Met terugwerkende kracht één van de beste games van 2011: Xenoblade Chronicles

avatar van Manny Calavera
Ik heb dit jaar schandalig weinig games gespeeld wegens omstandigheden (drukte en ook te weinig voor mij aansprekende games), dus ik kan slechts een top 7 neerleggen van gamejaar 2012:

4,5 Halo 4 (2012) (Xbox 360)
4,0 Rayman Jungle Run (2012) (Mobile)
3,5 FIFA 13 (2012) (Xbox 360)
3,0 Call of Duty: Black Ops II (2012) (Xbox 360)
3,0 Bad Piggies (2012) (Mobile)
3,0 Angry Birds Space (2012) (Mobile)
2,5 Medal of Honor: Warfighter (2012) (Xbox 360)

Wel een speciale vermelding voor Rainbow Six Vegas 2. Die heb ik dit jaar nog wel gespeeld en beloond met 4*, maar aangezien de game al 6 jaar oud is komt hij niet in mijn 2012 lijst.

Halo 4 heeft mijn gamejaar nog wel gered.

Ben nu nog wel met diverse games bezig, maar die moet ik nog uitspelen en dus geef ik ze nog geen cijfer. En in 2013 moet het genieten worden met games als Tomb Raider, Gears of War 4 en GTA V.

avatar van TonyTHorror
5.0* Asura's Wrath (2012)
4.5* The Darkness II (2012)
4.5* Lollipop Chainsaw (2012)
4.0* Spec Ops: The Line (2012)
3.0* Ninja Gaiden 3 (2012)
2.5* Battleship (2012)
2.5* Men in Black: Alien Crisis (2012)
2.0* Syndicate (2012)
2.0* Max Payne 3 (2012)

Echt een verschrikkelijke selectie gemaakt aan het begin van het jaar. Kansloze games.

Einde van het jaar redt álles! Met op dit moment Dishonored die een hoge plek zou verdienen (nog niet uitgespeeld) en met Halo 4 die nog klaar ligt. Verder moet ik nog Sleeping Dogs proberen, Hitman lijkt me briljant, Far Cry 3 moet ook nog... maar heb me vooral bezig gehouden met andere zaken. Dus het komt nog wel een keer.

avatar van CarealotCarrot
Maar 4 2012 games gespeeld, voornamelijk retro games gespeeld dit jaar.

1) Asura's Wrath
2) Nintendo Land
3) New Super Mario Bros. U
4) Diablo III

Diablo 3.0* gegeven, 2012 was dus niet slecht. Kijk wel meer uit naar 2013, met Ni no kuni en DmC EN God of War. Genoeg goede games dus . Daarnaast blijf ik natuurlijk nog retro spelen , ik geniet gewoon van elk jaar .

kiriyama
Leuk om Asura's Wrath meer bovenaan te zien.

avatar van Vincentvalentine
Ik vond Catherine en Mugen souls de leukste games van 2012.


avatar van Sinner
1. Mass Effect 3 (xbox 360)
2. The Walking Dead (PC)
3. Civilization V: Gods & Kings (PC)
4. Resident Evil Revelations (3DS)
5. Tekken Tag Tournament 2 (PS3)
6. Sonic All-Star Racing Transformed (WiiU)
7. Soul Calibur 2 (PS3)
8. ZombiiU (WiiU)
9. Dead or Alive V (PS3)
10. Guild Wars 2 (PC)
11. Kingdoms of Amalur: The Reckoning (PS3)
12. Tekken x Street Fighter (PS3)
13. New Super Mario Bros WiiU (WiiU)
14. Orcs Must Die 2 (PC)
15. Diablo 3 (PC)

Haalde de lijst net niet maar toch heel erg de moeite waard om te vermelden : Chivalry Medieval Warfare. Verder vond ik het met name voor de fighting games een heel erg sterk jaar.

Spellen die ik niet gespeeld heb maar wel nog altijd heel hoog op mijn verlanglijstje heb staan, en / of ergens in een hoek van de kast liggen te wachten: Darksiders 2, Dishonored, Torchlight 2, FTL:, Max Payne 3, Sleeping Dogs, Fallen Enchantress, X-Com Enemy Unknown, Shogun Total War 2 Fall of the Samurai, Legend of Grimrock, Borderlands 2 en Dragons Dogma.

...ik ga het wel wat rustiger aan doen met aankopen in 2013. Heb nog hopen zooi uit de vorige jaren liggen waar ik me niet doorheen heb gewerkt, diverse franchises die ik per se nog eens opnieuw wil spelen (Fallout New Vegas, Mass Effect, Elder Scrolls 3,4,5 .........), laat staan stapels retro games die ik graag wil (sommige opnieuw) spelen. Ik vermoed dat de WiiU dan ook de laatste console is die ik me heb aangeschaft voor de komende paar jaren. (...maar goed dat zeg ik steeds).

avatar van Grovonion
Sinner schreef:
(...maar goed dat zeg ik steeds).
Heb je de Vita al? Ikzelf kom maar nipt aan 10 spellen, ik speel namelijk niet vaak de laatste nieuwe spellen, nu bv. bezig met Uncharted 2 (met veel plezier!). Hier of daar betreft het een spel van 2011, maar eind 2011 telt nog wel, denk ik:

1. Super Mario 3D Land - 3DS (nov. 2011)
2. Catherine - PS3 (juli 2011)
3. Journey - PS3
4. Tiger Woods PGA Tour 13 - PS3
5. Mass Effect 3 - PS3 - toch wel een beetje een teleurstelling
6. Persona 2 - PSP (sept. 2011) - nog niet echt in geraakt.
7. Nintendo Land - WiiU - veel plezier mee gehad de laatste weken
8. Midway Arcade Origins - PS3
9. New Super Mario Bros. 2 - 3DS
10. Football Manager Handheld 2012 - PSP

avatar van Sinner
Grovonion schreef:
(quote)
Heb je de Vita al?


Nee En neen, ook die skip ik. Haal hem enkel in huis op het einde van zijn loopbaan als het ding en de games niets meer kosten Jij hebt hem ook nog niet, toch? Zag namelijk dat 'iemand anders' wel alweer PS Vita games in zijn achievement list heeft staan.

avatar van Grovonion
ha, ja typisch, zijn kerst-kado van z'n vrouw? maar begint qua prijs wel interessant te worden (189 eur).

avatar van Sinner
Ja lijkt me wel. Maar goed, net als het merendeel van zijn 150 games staan ook die nieuwe games nog altijd netjes op 0%

avatar van Grovonion
Update van mijn top 10 uit 2012:

01 Mass Effect 3
02 Everybody's Golf
03 Virtue's Last Reward
04 Journey
05 Theatrhythm Final Fantasy
06 Resistance: Burning Skies
07 Walking Dead, The
08 Wipeout 2048
09 Professor Layton and the Miracle Mask
10 Smart as…

Gast
geplaatst: vandaag om 14:22 uur

geplaatst: vandaag om 14:22 uur

Let op: In verband met copyright is het op GamesMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.