Games / Toplijsten en favorieten / Beste Puzzel Spellen
zoeken in:
0
kiriyama
geplaatst: 12 oktober 2011, 23:26 uur
Nu ik fanatiek bezig ben met Echochrome leek het me wel eens leuk om een apart topic voor puzzelspellen te maken. Hier kan je je toplijstjes plaatsen, nieuwe puzzelspellen bespreken of tips geven. Ik moet eerlijk bekennen niet al te veel puzzelspellen in mijn leven te hebben gespeeld, maar ik krijg er wel steeds meer zin in.
Om dan maar eerst zelf eens met een lijstje te komen:
01 - Echochrome (PSP)
02 - Portal (PS3)
03 - Professor Layton and the Curious Village (DS)
04 - Tetris DS (DS)
05 - Lumines (PSP)
Alle vijf puzzelspellen, maar ook alle vijf erg verschillend. Bij Lumines en Tetris is het de bedoeling blokken zo goed mogelijk in elkaar te schuiven, maar een echte oplossing is niet nodig voor het behalen van de eindstreep/highscore. Prof. Layton laat dan weer allemaal verschillende puzzels zien, en haalt z'n kracht vooral uit antwoorden vinden op vragen en denkfouten. Portal en Echochrome gaan tot slot uit van een bepaald gegeven. Bij Portal de eindstreep behalen dmv portalen en bij Echochrome door middel van perspectief. Om deze reden is het puzzelgenre misschien ook wel het meest uitgebreide genre van allen.
Puzzelspellen die ik zeker nog wil spelen zijn:
- Fez
- Machinarium
- Portal 2
- Braid
- Limbo
- Catherine
- Echochrome 2
Ook in andere genre's zoals Shooters en RPG's komen puzzels veelvuldig voor. Denk maar aan spellen als 'Ico,' 'Half-life 2,' 'L.A. Noire' en 'Silent Hill 2.' Ook daar zijn ze (soms) totaal verschillend van elkaar. Ik ben benieuwd of andere, meer ervaren spelers hier nog wat over te melden hebben en eventueel nog tips weten.
Om dan maar eerst zelf eens met een lijstje te komen:
01 - Echochrome (PSP)
02 - Portal (PS3)
03 - Professor Layton and the Curious Village (DS)
04 - Tetris DS (DS)
05 - Lumines (PSP)
Alle vijf puzzelspellen, maar ook alle vijf erg verschillend. Bij Lumines en Tetris is het de bedoeling blokken zo goed mogelijk in elkaar te schuiven, maar een echte oplossing is niet nodig voor het behalen van de eindstreep/highscore. Prof. Layton laat dan weer allemaal verschillende puzzels zien, en haalt z'n kracht vooral uit antwoorden vinden op vragen en denkfouten. Portal en Echochrome gaan tot slot uit van een bepaald gegeven. Bij Portal de eindstreep behalen dmv portalen en bij Echochrome door middel van perspectief. Om deze reden is het puzzelgenre misschien ook wel het meest uitgebreide genre van allen.
Puzzelspellen die ik zeker nog wil spelen zijn:
- Fez
- Machinarium
- Portal 2
- Braid
- Limbo
- Catherine
- Echochrome 2
Ook in andere genre's zoals Shooters en RPG's komen puzzels veelvuldig voor. Denk maar aan spellen als 'Ico,' 'Half-life 2,' 'L.A. Noire' en 'Silent Hill 2.' Ook daar zijn ze (soms) totaal verschillend van elkaar. Ik ben benieuwd of andere, meer ervaren spelers hier nog wat over te melden hebben en eventueel nog tips weten.
0
Squall Lionheart (moderator)
geplaatst: 14 oktober 2011, 01:43 uur
Mmm, puzzle spellen altijd een beetje geassocieerd met Tetris en Columns e.d., ben ik niet zo'n fan van, maar als je het zo breed neemt vallen alle adventure games er bijna onder .
Mijn Puzzle Lijstje:
1. Equinox (1993)
2. Gobliiins (1991)
3. Lemmings (1991)
4. Portal (2007)
5. Plants vs. Zombies (2009)
Equinox vond ik zelf erg cool, best moeilijk, maar hele aparte mix van puzzle en action rpg.
Nog een paar aparte puzzle games: Lost Vikings, The (1992), Crayon Physics (2009), Krusty's Fun House (1992), Sheep, Dog 'n' Wolf (2001). En Another World (1991) en Devil's Deception (1996) kunnen ook wel dan .
Puzzle Quest serie vond ik ook best lollig en ben nu bezig met Might & Magic: Clash of Heroes (2009), tot nu toe erg leuk. De Phoenix Wrights al eens geprobeerd? Niet veel puzzelen, maar wel erg lollig graphic adventure. Wat nieuwer: Ilomilo (2010) zag er leuk uit, wel alleen Xbox dacht ik...
Mijn Puzzle Lijstje:
1. Equinox (1993)
2. Gobliiins (1991)
3. Lemmings (1991)
4. Portal (2007)
5. Plants vs. Zombies (2009)
Equinox vond ik zelf erg cool, best moeilijk, maar hele aparte mix van puzzle en action rpg.
Nog een paar aparte puzzle games: Lost Vikings, The (1992), Crayon Physics (2009), Krusty's Fun House (1992), Sheep, Dog 'n' Wolf (2001). En Another World (1991) en Devil's Deception (1996) kunnen ook wel dan .
Puzzle Quest serie vond ik ook best lollig en ben nu bezig met Might & Magic: Clash of Heroes (2009), tot nu toe erg leuk. De Phoenix Wrights al eens geprobeerd? Niet veel puzzelen, maar wel erg lollig graphic adventure. Wat nieuwer: Ilomilo (2010) zag er leuk uit, wel alleen Xbox dacht ik...
0
geplaatst: 14 oktober 2011, 07:16 uur
Ik vind van puzzle spellen, vooral echt Portal 2 en Portal 1 meesterlijk.
Maar Lemmings mag natuurlijk ook niet ontbreken.
Maar Lemmings mag natuurlijk ook niet ontbreken.
0
geplaatst: 20 mei 2015, 21:34 uur
1. Tetris DX - GB
2. Puzzle Quest: Challenge of the Warlords - PSP
3. Portal - PS3
4. Professor Layton and the Curious Village - DS
5. The Swapper - PSVita
6. World of Goo - iOs
7. Smart as... - PSVita
8. Threes! - iOs
9. Lumines - PSP
10. Pullblox - 3DS
2. Puzzle Quest: Challenge of the Warlords - PSP
3. Portal - PS3
4. Professor Layton and the Curious Village - DS
5. The Swapper - PSVita
6. World of Goo - iOs
7. Smart as... - PSVita
8. Threes! - iOs
9. Lumines - PSP
10. Pullblox - 3DS
0
All Seeing Fish
geplaatst: 20 mei 2015, 21:51 uur
Het eerste dat even snel in me in me op komt, heerlijke games
1. Portal
2. The Talos Principle
3. Portal 2
4. The Lost Vikings
5 C.R.U.S.H. (PSP Versie)
6. The Adventures of Lolo 1tm3
7. Tetris
8. Catherine
9. P.Q. 1 en 2
10. Kickle Cubicle
1. Portal
2. The Talos Principle
3. Portal 2
4. The Lost Vikings
5 C.R.U.S.H. (PSP Versie)
6. The Adventures of Lolo 1tm3
7. Tetris
8. Catherine
9. P.Q. 1 en 2
10. Kickle Cubicle
0
geplaatst: 21 mei 2015, 07:49 uur
Catherine hoort er bij mij ook bij. Om een of andere reden had ik dit niet als puzzle-spel in gedachten, maar gezien de andere spellen die hier in aanmerking komen is het dat zeker wel.
0
geplaatst: 21 mei 2015, 15:16 uur
1. Tetris DX - GB
2. Puzzle Quest: Challenge of the Warlords - PSP
3. Portal - PS3
4. Catherine - PS3
5. Professor Layton and the Curious Village - DS
6. The Swapper - PSVita
7. World of Goo - iOs
8. Smart as... - PSVita
9. Threes! - iOs
10. Lumines - PSP
2. Puzzle Quest: Challenge of the Warlords - PSP
3. Portal - PS3
4. Catherine - PS3
5. Professor Layton and the Curious Village - DS
6. The Swapper - PSVita
7. World of Goo - iOs
8. Smart as... - PSVita
9. Threes! - iOs
10. Lumines - PSP
0
All Seeing Fish
geplaatst: 21 mei 2015, 18:50 uur
Ik kom net deze game tegen op gamer.nl, ik denk dat de Portal fans hier eel van houden!
0
geplaatst: 29 mei 2015, 00:23 uur
...ik zag net dat ze eindelijk de sequel op een van mijn favoriete puzzel spelletjes allertijden hebben uitgebracht! Na maar liefst 25 jaar of zo...
Speelde vroeger het origineel op de C64 en vond hem geweldig! Kon mijn lol niet op toen ik dus vandaag zag dat ze zowel deel 2 als het origineel op Steam hebben. Verouderd, maar nog altijd geweldig.
Speelde vroeger het origineel op de C64 en vond hem geweldig! Kon mijn lol niet op toen ik dus vandaag zag dat ze zowel deel 2 als het origineel op Steam hebben. Verouderd, maar nog altijd geweldig.
0
All Seeing Fish
geplaatst: 29 mei 2015, 09:25 uur
Sinner schreef:
...ik zag net dat ze eindelijk de sequel op een van mijn favoriete puzzel spelletjes allertijden hebben uitgebracht! Na maar liefst 25 jaar of zo...
Speelde vroeger het origineel op de C64 en vond hem geweldig! Kon mijn lol niet op toen ik dus vandaag zag dat ze zowel deel 2 als het origineel op Steam hebben. Verouderd, maar nog altijd geweldig.
...ik zag net dat ze eindelijk de sequel op een van mijn favoriete puzzel spelletjes allertijden hebben uitgebracht! Na maar liefst 25 jaar of zo...
Speelde vroeger het origineel op de C64 en vond hem geweldig! Kon mijn lol niet op toen ik dus vandaag zag dat ze zowel deel 2 als het origineel op Steam hebben. Verouderd, maar nog altijd geweldig.
Nu zijn we allemaal benieuwd naar de titel van die game.
0
geplaatst: 29 mei 2015, 13:14 uur
Niet echt. Ik zou het zeker geen kloon noemen van Soko-ban aangezien het niet enkel draait om verschuiven van dozen. Wel een Atari-game, maar Chip's Challenge is toch een stuk uitgebreider en gevarieerder.
0
geplaatst: 29 mei 2015, 15:26 uur
Ik heb de cartridge iig liggen voor de Atari Lynx, die ik nog niet bezit .
0
Squall Lionheart (moderator)
geplaatst: 29 mei 2015, 20:53 uur
Catherine kwam bij mij eigenlijk gelijk op nummer een binnen. Een 'echt' puzzelspel met vernieuwend concept, voldoende uitgewerkt en bovendien een verhaal, stijl en setting die ongekend is voor niet alleen dit, maar elk genre. M'n enige 5* puzzler.
0
AvMerode
geplaatst: 29 mei 2015, 22:09 uur
Sinner schreef:
Oh haha helemaal vergeten in mijn excitement. Chip's Challenge.
Oh haha helemaal vergeten in mijn excitement. Chip's Challenge.
Dat was ook direct de eerste puzzle game die ik in gedachten kreeg.
Had hem vroeger zelf voor de Atari Lynx (handcomputer)
Lijst:
Chip's Challenge
The Lost Vikings
Puzzle Quest: Challenge of the Warlords
Peggle
Nihilumbra
The Adventures of Lolo
World of Goo
Fluidity
Oddworld 1 en 2 (meer platform/puzzle)
Limbo (meer platform/puzzle)
Braid
Portal 1 en 2
Bejeweled 3
Toki Tori 1 en 2
Zuma's Revenge!
The Bridge
Gunpoint (ook weer zo'n puzzle/platform/action hybrid)
The Talos Principle
A Story About My Uncle (ook weer zo'n hybrid)
DeadCore (ook weer zo'n hybrid)
The Vanishing of Ethan Carter (ook weer zo'n hybrid)
Ether One (ook weer zo'n hybrid)
Antichamber
Kairo
Teslagrad
Mind: Path to Thalamus
Vessel
Chronology
Supaplex
Nu valt een point and click adventure ook onder een puzzle variant, maar dan zou mijn lijst te groot zijn. Hetzelfde geldt ook voor Hidden Object Games. (van die bigfish games)
0
All Seeing Fish
geplaatst: 29 mei 2015, 22:17 uur
The Vanishing of Ethan Carter heb ik al een paar keer willen kopen, maar vraag me dan af of ik er wel zin in heb.
0
geplaatst: 30 mei 2015, 00:37 uur
Ik denk dat ik qua puzzle games een beetje in het verleden ben blijven hangen. Als ik er 5 moest opsommen? Dan zijn dat ongetwijfeld:
Chip's Challenge
Lemmings (onbetwiste nr 1. Ever)
Adventures of Lolo (alle 3. Extreem underrated)
Lost Vikings
Portal 2
Nou en als bonus wellicht Puzzle Quest en aanverwanten. Ook iets waar ik geen genoeg van krijg.
Chip's Challenge
Lemmings (onbetwiste nr 1. Ever)
Adventures of Lolo (alle 3. Extreem underrated)
Lost Vikings
Portal 2
Nou en als bonus wellicht Puzzle Quest en aanverwanten. Ook iets waar ik geen genoeg van krijg.
0
geplaatst: 30 mei 2015, 00:39 uur
Oh...en idd tellen adventure games (text, grafisch, point & click) technisch ook. Maar die bewaar ik dan toch liever voor een apart lijstje.
0
All Seeing Fish
geplaatst: 31 mei 2015, 22:41 uur
Metal Gear: VR Missions en Pikmin vind ik ook twee toppers.
0
geplaatst: 31 mei 2015, 23:28 uur
Telltale adventures tell ik trouwens niet tot puzzle-spellen, dat zijn adventures met puzzle-elementen, geen spellen waar het puzzlen in de focus staat, maar eerder het verhaal.
* denotes required fields.