menu

Games / Toplijsten en favorieten / Beste Puzzel Spellen

zoeken in:
kiriyama
Nu ik fanatiek bezig ben met Echochrome leek het me wel eens leuk om een apart topic voor puzzelspellen te maken. Hier kan je je toplijstjes plaatsen, nieuwe puzzelspellen bespreken of tips geven. Ik moet eerlijk bekennen niet al te veel puzzelspellen in mijn leven te hebben gespeeld, maar ik krijg er wel steeds meer zin in.

Om dan maar eerst zelf eens met een lijstje te komen:

01 - Echochrome (PSP)
02 - Portal (PS3)
03 - Professor Layton and the Curious Village (DS)
04 - Tetris DS (DS)
05 - Lumines (PSP)

Alle vijf puzzelspellen, maar ook alle vijf erg verschillend. Bij Lumines en Tetris is het de bedoeling blokken zo goed mogelijk in elkaar te schuiven, maar een echte oplossing is niet nodig voor het behalen van de eindstreep/highscore. Prof. Layton laat dan weer allemaal verschillende puzzels zien, en haalt z'n kracht vooral uit antwoorden vinden op vragen en denkfouten. Portal en Echochrome gaan tot slot uit van een bepaald gegeven. Bij Portal de eindstreep behalen dmv portalen en bij Echochrome door middel van perspectief. Om deze reden is het puzzelgenre misschien ook wel het meest uitgebreide genre van allen.

Puzzelspellen die ik zeker nog wil spelen zijn:

- Fez
- Machinarium
- Portal 2
- Braid
- Limbo
- Catherine
- Echochrome 2

Ook in andere genre's zoals Shooters en RPG's komen puzzels veelvuldig voor. Denk maar aan spellen als 'Ico,' 'Half-life 2,' 'L.A. Noire' en 'Silent Hill 2.' Ook daar zijn ze (soms) totaal verschillend van elkaar. Ik ben benieuwd of andere, meer ervaren spelers hier nog wat over te melden hebben en eventueel nog tips weten.

avatar van Squall Lionheart
Squall Lionheart (moderator)
Mmm, puzzle spellen altijd een beetje geassocieerd met Tetris en Columns e.d., ben ik niet zo'n fan van, maar als je het zo breed neemt vallen alle adventure games er bijna onder .

Mijn Puzzle Lijstje:

1. Equinox (1993)
2. Gobliiins (1991)
3. Lemmings (1991)
4. Portal (2007)
5. Plants vs. Zombies (2009)

Equinox vond ik zelf erg cool, best moeilijk, maar hele aparte mix van puzzle en action rpg.

Nog een paar aparte puzzle games: Lost Vikings, The (1992), Crayon Physics (2009), Krusty's Fun House (1992), Sheep, Dog 'n' Wolf (2001). En Another World (1991) en Devil's Deception (1996) kunnen ook wel dan .

Puzzle Quest serie vond ik ook best lollig en ben nu bezig met Might & Magic: Clash of Heroes (2009), tot nu toe erg leuk. De Phoenix Wrights al eens geprobeerd? Niet veel puzzelen, maar wel erg lollig graphic adventure. Wat nieuwer: Ilomilo (2010) zag er leuk uit, wel alleen Xbox dacht ik...

avatar van JustMike
Ik vind van puzzle spellen, vooral echt Portal 2 en Portal 1 meesterlijk.
Maar Lemmings mag natuurlijk ook niet ontbreken.

avatar van Grovonion
1. Tetris DX - GB
2. Puzzle Quest: Challenge of the Warlords - PSP
3. Portal - PS3
4. Professor Layton and the Curious Village - DS
5. The Swapper - PSVita
6. World of Goo - iOs
7. Smart as... - PSVita
8. Threes! - iOs
9. Lumines - PSP
10. Pullblox - 3DS

All Seeing Fish
Het eerste dat even snel in me in me op komt, heerlijke games

1. Portal
2. The Talos Principle
3. Portal 2
4. The Lost Vikings
5 C.R.U.S.H. (PSP Versie)
6. The Adventures of Lolo 1tm3
7. Tetris
8. Catherine
9. P.Q. 1 en 2
10. Kickle Cubicle

avatar van Grovonion
Catherine hoort er bij mij ook bij. Om een of andere reden had ik dit niet als puzzle-spel in gedachten, maar gezien de andere spellen die hier in aanmerking komen is het dat zeker wel.

avatar van Grovonion
1. Tetris DX - GB
2. Puzzle Quest: Challenge of the Warlords - PSP
3. Portal - PS3
4. Catherine - PS3
5. Professor Layton and the Curious Village - DS
6. The Swapper - PSVita
7. World of Goo - iOs
8. Smart as... - PSVita
9. Threes! - iOs
10. Lumines - PSP

All Seeing Fish






Ik kom net deze game tegen op gamer.nl, ik denk dat de Portal fans hier eel van houden!

avatar van Sinner
...ik zag net dat ze eindelijk de sequel op een van mijn favoriete puzzel spelletjes allertijden hebben uitgebracht! Na maar liefst 25 jaar of zo...

Speelde vroeger het origineel op de C64 en vond hem geweldig! Kon mijn lol niet op toen ik dus vandaag zag dat ze zowel deel 2 als het origineel op Steam hebben. Verouderd, maar nog altijd geweldig.

All Seeing Fish
Sinner schreef:
...ik zag net dat ze eindelijk de sequel op een van mijn favoriete puzzel spelletjes allertijden hebben uitgebracht! Na maar liefst 25 jaar of zo...

Speelde vroeger het origineel op de C64 en vond hem geweldig! Kon mijn lol niet op toen ik dus vandaag zag dat ze zowel deel 2 als het origineel op Steam hebben. Verouderd, maar nog altijd geweldig.


Nu zijn we allemaal benieuwd naar de titel van die game.

avatar van Sinner
Oh haha helemaal vergeten in mijn excitement. Chip's Challenge.

avatar van Grovonion
Was dat niet de atari clone van soko-ban?

avatar van Sinner
Niet echt. Ik zou het zeker geen kloon noemen van Soko-ban aangezien het niet enkel draait om verschuiven van dozen. Wel een Atari-game, maar Chip's Challenge is toch een stuk uitgebreider en gevarieerder.

avatar van Grovonion
Ik heb de cartridge iig liggen voor de Atari Lynx, die ik nog niet bezit .

avatar van Squall Lionheart
Squall Lionheart (moderator)
Catherine kwam bij mij eigenlijk gelijk op nummer een binnen. Een 'echt' puzzelspel met vernieuwend concept, voldoende uitgewerkt en bovendien een verhaal, stijl en setting die ongekend is voor niet alleen dit, maar elk genre. M'n enige 5* puzzler.

AvMerode
Sinner schreef:
Oh haha helemaal vergeten in mijn excitement. Chip's Challenge.


Dat was ook direct de eerste puzzle game die ik in gedachten kreeg.
Had hem vroeger zelf voor de Atari Lynx (handcomputer)

Lijst:
Chip's Challenge
The Lost Vikings
Puzzle Quest: Challenge of the Warlords
Peggle
Nihilumbra
The Adventures of Lolo
World of Goo
Fluidity
Oddworld 1 en 2 (meer platform/puzzle)
Limbo (meer platform/puzzle)
Braid
Portal 1 en 2
Bejeweled 3
Toki Tori 1 en 2
Zuma's Revenge!
The Bridge
Gunpoint (ook weer zo'n puzzle/platform/action hybrid)
The Talos Principle
A Story About My Uncle (ook weer zo'n hybrid)
DeadCore (ook weer zo'n hybrid)
The Vanishing of Ethan Carter (ook weer zo'n hybrid)
Ether One (ook weer zo'n hybrid)
Antichamber
Kairo
Teslagrad
Mind: Path to Thalamus
Vessel
Chronology
Supaplex

Nu valt een point and click adventure ook onder een puzzle variant, maar dan zou mijn lijst te groot zijn. Hetzelfde geldt ook voor Hidden Object Games. (van die bigfish games)

All Seeing Fish
The Vanishing of Ethan Carter heb ik al een paar keer willen kopen, maar vraag me dan af of ik er wel zin in heb.

avatar van Sinner
Ik denk dat ik qua puzzle games een beetje in het verleden ben blijven hangen. Als ik er 5 moest opsommen? Dan zijn dat ongetwijfeld:

Chip's Challenge
Lemmings (onbetwiste nr 1. Ever)
Adventures of Lolo (alle 3. Extreem underrated)
Lost Vikings
Portal 2

Nou en als bonus wellicht Puzzle Quest en aanverwanten. Ook iets waar ik geen genoeg van krijg.

avatar van Sinner
Oh...en idd tellen adventure games (text, grafisch, point & click) technisch ook. Maar die bewaar ik dan toch liever voor een apart lijstje.

All Seeing Fish
Metal Gear: VR Missions en Pikmin vind ik ook twee toppers.

avatar van Grovonion
Telltale adventures tell ik trouwens niet tot puzzle-spellen, dat zijn adventures met puzzle-elementen, geen spellen waar het puzzlen in de focus staat, maar eerder het verhaal.

Gast
geplaatst: vandaag om 12:46 uur

geplaatst: vandaag om 12:46 uur

Let op: In verband met copyright is het op GamesMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.