menu

Games / Toplijsten en favorieten / Final Fantasy top 5

zoeken in:
avatar van Brain Stew
Er zijn inmiddels 12 delen en enkele spin-offs van deze reeks door Square Soft uitgegeven. Ik denk dat veel users hier wel een top 5 uit kunnen samenstellen.
De mijne ziet er als volgt uit:

1. Final Fantasy VI

Prachtige wereld, mooi verhaal, veel Sidequests. perfect

2. Final Fantasy IX
Grijpt weer terug naar de wereld van VI en heeft dezelfde magie.

3. Final Fantasy VII
De meest algemeen gewaardeerde FF. Maar doet toch iets gedateerder aan dan FFVI.

4. Final Fantasy IV
De eerste FF voor de SNES, en meteen een schot in de roos. Goed verhaal. Alleen de graphics doen tegenwoordig erg basic aan.

5. Final Fantasy V
De aanloop naar het grote square meesterwerk FFVI. Verfrissend deel. Slechts 5 characters dit keer, met de mogelijkheid om van klasse te kunnen veranderen.

kiriyama
Top 3.

Final fantasy VI

Op dit moment aan het spelen op de GBA. Heerlijke gameplay, grappige characters en genoeg te doen. Moet het nog uitspelen maar moet raar lopen wordt dit niet m'n favoriet.

Final Fantasy IV

Ook dit spel is weer lekker uitgebreid maar de characters en het verhaal konden me niet veel schelen. Iets minder puur FF gevoel.

Final Fantasy X

M'n eerste echte FF ervaring en daarvoor alleen al top 5 waardig. Het leukste aan het spel is de sphere-grid. Prachtig systeem waar ik heel wat mee gerommeld heb.

Ook nog I, XII en X-2 gespeeld maar alle drie niet top waardig. Deel II, V, VII en VIII te weinig gespeeld voor een goed oordeel. Tactisch adavance beschouw ik niet als echt FF.

avatar van Tsjo-Wi
1. Final Fantasy X
Grootste pluspunten zijn denk ik de prachtige graphics en de uitstekende voice-acting, waardoor ik veel meer met dit deel mee leefde dan met welke andere RPG dan ook. Het verhaal is zeer vermakelijk en niet te ingewikkeld, de gevechten zijn ook top, en de soundtrack is meesterlijk.

2. Final Fantasy VII
Natuurlijk ook een prachtige wereld en een schitterend verhaal. Verder heeft dit deel de vetste FF characters (Cloud, Sephiroth)

3. Final Fantasy XII
Onlangs nog uitgespeeld en vond hem heel erg leuk. Het verhaal en de characters zijn helaas niet van het niveau van de voorgaande delen, maar de actie is wel heel vet en vernieuwend, en de omgevingen zijn hier nog mooier en groter

4. Final Fantasy VIII
De graphics waren voor die tijd zeer mooi en de actie is ook weer behoorlijk diepgaand. Het verhaal wist me alleen niet zo te trekken zoals bij andere delen wel het geval was

5. Final Fantasy IX
Ik moet wel zeggen dat ik niet heel ver ben gekomen in dit deel, maar wat ik gespeeld heb heeft wel veel indruk op mij gemaakt. Vond hem behoorlijk komisch met die grappige characters, en de muziek en omgevingen zijn ook weer top-notch.

Hierbij moet ik wel nog vermelden dat ik deel VI niet gespeeld heb, maar die zal ik binnenkort voor de GBA kopen.

avatar van Tsjo-Wi
ff een vraagje: Ik heb dus die dubbelgame op de GBA genaamd Final Fantasy I & II Dawn of Souls. Nou heb ik volgens mij ergens gelezen dat de telling bij ons anders is dan in Japan, dat de reeks in Europa bij een later deel is begonnen ofzo. Dus weet iemand welke delen dat nou echt zijn in die GBA game?

kiriyama
Gewoon 1 en 2, de advance spellen zijn wel in de goede volgorde.

avatar van Status Seeker
1. FF VII
2. IX
3. VI
4. X
5. VIII

avatar van Bahamut Zero
1. Final Fantasy VII
Het verhaal speelt hier gewoon een hele belangrijke rol in. Prima uitgewerkt en ook 1 van de weinige RPG's die echt op de achtergrond van elk character in gaat

2. Final Fantasy IX
Ook hier weer een ijzersterk verhaal waar dit maal de summons (Eidolon's) een grote rol in spelen. Erg leuk om te zien omdat in de andere FF's de summons altijd maar een 'onderdeel' van de battle's waren.

3. Final Fantasy X
Ging nog net even verder waar deel IX gebleven was. Aeons spelen wederom een grote rol, ook de relatie's tussen de characters worden net als in FFVII hier zeer goed neer gezet.

4. Final Fantasy VIII
Een hele verandering t.o.v. zijn voorganger deel VII. Het spel heeft ook een hele andere opzet qua trainen en levelen. Soms verpest dit het spel maar het is zeker interessant in elkaar gezet. Prachtig verhaal ook weer:)

5. Final Fantasy VI
De laatste versie die uit kwam op de SNES. Erg leuk dit spel want echt elk mannetje had zijn of haar eigen specialiteit. Iets wat bij de opvolgende Final Fantasy's niet zo was waardoor je je hele team naar je eigen wensen kon ombuigen. Final Fantasy VI had dit concept niet en dat was toch fijn spelen. Final Fantasy V en IV hadden dit ook, die zouden mijn top 7 dan afmaken met deel IV net boven V:)

avatar van snakesonic
1. Final Fantasy VII
2. Final Fantasy X
3. Final Fantasy VI
4. Final Fantasy IV
5. Final Fantasy VIII

Ik ben nu bezig met deel IX. Is misschien wel top 5 waardig.

avatar van Naomi Watts
1. Final Fantasy X
2. Final Fantasy X-2
3. Final Fantasy VIII
4. Final Fantasy VII
5. Final Fantasy IX

avatar van snakesonic
@ Naomi Watts

Wat vind je zo goed aan Final Fantasy X-2??

avatar van Naomi Watts
Laat ik beginnen met het aanhaken op de magistrale verhaallijn van FFX, geen enkele verhaallijn heeft mij zo in zijn greep weten te houden. Ook het vervolg komt weer met een geweldige verhaallijn en de band tussen Yuna en Tidus is ook erg aandoenlijk. Welke X fanatic wilde nou geen vervolg op het verhaal.

Ook de character uitdieping vindt ik heel erg sterk. Daarbij komt ook nog eens dat Yuna mijn favoriete game character is uiteraard.

Daarnaast vind ik de game zeer verfrissend qua aanpak. Je weg is minder on-rails en je bepaalt zelf wat je doet. Je kan kiezen om je puur te focussen op missies die deel uitmaken van het verhaal (de zogenaamde hotspots) of je kan kiezen om ook de sidemissions te doen. Dat je zelf je route kan uitstippelen vind ik positief. Ook werkt het in mijn voordeel dat ik geen probleem heb met de girly lead characters.

Kort samengevat was het dus een waardig opvolger van mijn favoriete FF en favoriete game of all time.

avatar van Squall Lionheart
Squall Lionheart (moderator)
Heb alle FFs (uit)gegamed, behalve het online deel, XI.

1. VIII
2. VII
3. VI
4. IV
5. twijfel erg tussen IX (iets betere gameplay) en X (beter verhaal)

Vond X-2 ook wel leuk (vooral de vrijheid idd) en een erg vette aanvulling op X, maar voelde daarom (voor mij) toch ook iets minder groots.

avatar van Marcellussss
1. X. Beste game ooit wat mij betreft. Geweldige characters, voice-acting, gameplay met de sphere grid en niet te vergeten het overweldigende verhaal. Ik weet nog toen ik het spel had uitgespeeld na zo'n 10 pogingen tegen de eindbaas, en dat hij toen vastliep. Wat was ik toen blij met youtube zeg.

2. VII. Nostalgie. De eerste écht serieuze game die ik heb uitgespeeld. Cloud en Sephiroth

3. IX. Opnieuw geweldig verhaal en grappige characters.

4. VIII. De eerste FF die ik speelde, maar heb hem nooit uitgespeeld omdat ik later VII ontdekte.

Meer FF's heb ik niet gespeeld, vooral door de lange speelduur. Ben altijd bang om aan een FF te beginnen, omdat ik dan niet meer achter de tv vandaan kom. Ik heb net X-2 besteld, dus daar ga ik binnenkort aan beginnen.

avatar van Naomi Watts
Goede aankoop imo, ik wacht op je review. Je keert weer lekekr terug in het Spira universum.

Word eens tijd dat ik geen 'loner' ben die X-2 een pareltje vindt.

avatar van Rujar
Marcellussss schreef:
1. X. Beste game ooit wat mij betreft. Geweldige characters, voice-acting, gameplay met de sphere grid en niet te vergeten het overweldigende verhaal. Ik weet nog toen ik het spel had uitgespeeld na zo'n 10 pogingen tegen de eindbaas, en dat hij toen vastliep. Wat was ik toen blij met youtube zeg.


Op een of andere manier had ik totaal geen moiete er mee... was echt iets mafs. Dacht dat hij zich zelf eigenlijk vernietigde ...of zo iets.

avatar van Rujar
1. X
2. VII
3. IX
4. VIII
5. II (gameboy)

avatar van Marcellussss
Naomi Watts schreef:
Goede aankoop imo, ik wacht op je review. Je keert weer lekekr terug in het Spira universum.

Word eens tijd dat ik geen 'loner' ben die X-2 een pareltje vindt.

Als hij niet al te veel van X afwijkt kan het haast niet mis gaan. Ongelooflijk veel tijd heb ik daarin geïnvesteerd (300+ denk ik). Daarbij ben ik volgens mij ook één van de weinigen die Yuna niet irritant vind.

Rujar schreef:

Op een of andere manier had ik totaal geen moiete er mee... was echt iets mafs. Dacht dat hij zich zelf eigenlijk vernietigde ...of zo iets.

Ik bij de tweede keer ook niet. Bij de eerste keer was ik zo blij dat ik Auron had. Mooie top 4 trouwens.

avatar van Naomi Watts
Yuna is voor mij persoonlijk het meest memorabele personage in de gamegeschiedenis. Yuna maakt in deel 2 ook hele interessante ontwikkelingen door en ze groeit nog meer als char. Het zijn allemaal dezelfde levels die je gewend bent (van Besaid tot de thunder plains etc.).

Ik snap die mensen ook niet zo die haar een o zo irritant personage vinden.

avatar van wiehoe
Mijn Final Fantasy top 7 (meer heb ik er nog niet van gespeeld):

1. IX: Geweldige sfeer, leuke characters en geweldige locaties.

2. VII: Wonderbaarlijk dat het spel vanaf de eerste minuut een beklemmende sfeer creëert.

3. IV: Mijn eerste final fantasy.

4. XII: Deze heb ik zo'n 30 uur gespeeld waarna ik vervolgens met een ander spel begonnen ben. Hij staat dus op de lijst om snel weer overnieuw gespeeld te worden.

5. III: Ik heb hem een tijdje op de DS gespeeld, maar ik heb het gevoel dat er eigenlijk maar weinig gebeurd, het verhaal pakt me niet zo.

6. X: De manier van "verhaal vertellen" in dit deel ligt mij absoluut niet. Ik heb eens op internet gelezen dat de makers de storyboard deels hebben aangepast omdat ze gebruik gingen maken van voiceacting waardoor ze veel tekst en uitleg weggelaten hebben. Hierdoor heeft dit deel naar mijn gevoel maar een brak verhaal. Het gebrek aan achtergrondmuziek op sommige momenten en de slechte voice acting zorgt er voor dat het me gewoon niet pakt.

7. VIII: Het onlogische verhaal en de personages waar ik me niet bij kon inleven zorgden ervoor dat ik dit deel het minste vond.

Als ik het zo lees ben ik volgens mij een van de weinigen die de voice-acting echt slecht vond in final fantasy x

Ford KAduuk
1. Final Fantasy XII 3,0*
2. Final Fantasy X-2 2,0*

Andere delen heb ik niet (genoeg) gespeeld voor een beoordeling.

avatar van Marcellussss
Naomi Watts schreef:
Yuna is voor mij persoonlijk het meest memorabele personage in de gamegeschiedenis. Yuna maakt in deel 2 ook hele interessante ontwikkelingen door en ze groeit nog meer als char. Het zijn allemaal dezelfde levels die je gewend bent (van Besaid tot de thunder plains etc.).

Ik snap die mensen ook niet zo die haar een o zo irritant personage vinden.

Ik ook niet. Ik kan me eerder voorstellen dat je Tidus irritant vind. Voor mij blijft Cloud toch het beste personage.


wiehoe schreef:

Als ik het zo lees ben ik volgens mij een van de weinigen die de voice-acting echt slecht vond in final fantasy x

Klopt, ik vind het namelijk fantastisch gedaan en vooral een geweldige aanvulling.

avatar van Tsjo-Wi
wiehoe schreef:
Als ik het zo lees ben ik volgens mij een van de weinigen die de voice-acting echt slecht vond in final fantasy x


Maar hoezo dan. Vergelijk het eens met jouw nummer 1, Dragonquest, daarbij is de voice-acting toch ook een geweldige aanvulling? Het maakt de personages zoveel levendiger.

Het gebrek aan achtergrondmuziek op sommige momenten

Dan moet je me toch echt uitleggen over welke momenten je het hebt. In mijn herinnering is er constant muziek tijdens de game, en de algehele soundtrack is mijn favoriete gamesoundtrack ooit.

avatar van wiehoe
Even voor de verduidelijking, ik praat hier over de Engelstalige versie.

Bij final fantasy zitten twee verschillende soorten cutscenes, gewoon mooi en heel mooi. De eerste in deze categorie wordt het beeld op een normale manier opgebouwd zoals het ook gebeurd wanneer je rond loopt in het spel. Wanneer er op dat moment de voice-over overheen komt, dan kan er nog wat aan de scene aangepast worden.

De tweede soort van cutscenes, die erg mooi gemaakt zijn, die hebben echter het probleem dat ze pre-rendered zijn, gemaakt op de japanse stemmen, waardoor je ineens lange wachttijden tussen pratende personen hebt. Dus als voorbeeld kan je zeggen (bedenk ik zo even ter plekke): De een geeft een komische opmerking.. dan is het 5 seconden stil.. en dan hoor je opeens "hahahaha". Dat vind ik erg jammer. Het klinkt er zo houterig door.

De voice acting van dragon quest viii is per stuk tekst onder in beeld. Als je dan lange wachttijden van 5 seconden wilt hebben, dan kan dat ook wel.. maar dan komt het gewoon omdat je niet doorklikt.

En wat betreft de achtergrondmuziek: Zolang je controle hebt over je character is er inderdaad muziek, maar tijdens cutscenes is dat dus niet het geval. Ik moet het uitleggen, dus ik geef maar een voorbeeld. Wanneer de groep in Luca aankomt. (Dat is volgens mij het moment dat Maester Seymour ook in beeld komt)

avatar van Tsjo-Wi
Ok dat er een kleine pauze zit tussen de zinnen is waar, maar 5 secondes is wat overdreven. Op bepaalde momenten voelt het misschien een beetje onnatuurlijk maar echt storend vond ik het niet. Het is nog altijd 10x beter dan alleen wat lapjes tekst die je door moet klikken. Bovendien was FFX volgens mij één van de eerste rpg's van zo'n groot formaat waarbij bijna alle tekst is ingesproken. Ik heb echt respect voor die voice-actors die iets van 10000 regels in moesten spreken...

avatar van wiehoe
Oke, 5 seconden is misschien wat veel, maarja ik vond het wel storend al hoewel ik wel het gevoel had dat het in het begin van het spel erger was dan als je al een aantal cutscenes had gezien.

En dat het een van de eerste rpg's met volledige voice-over is, dat zal best. Ik denk alleen dat ik meer plezier aan het deel had gehad als de voice-over vloeiender was. De battles, het toekennen van punten aan abilitys en de summons zijn namelijk wel geweldig in Final Fantasy 10.

En lapjes tekst doorklikken vind ik niet erg.

avatar van Marcellussss
Een paar pauzes tussen zinnen vind ik minder erg.

avatar van Naomi Watts
X, X-2 en VIII blijven toch van een buitenaards niveau wat bij mij in het nadeel werkt voor VI, VII en IX. Allemaal weer top notch Final Fantasy's maar eerder genoemde hebben een troef (die voor mij heel belangrijk is) die de laatst genoemde niet hebben. Uitgediepte karakters, een verhaal vol diepgang en een tragische en aandoenlijke lovestory. Dat mis ik toch wel bij al die andere FF's waardoor ik toch gedwongen was mijn top 10 ietsje over boord te gooien.

avatar van harm1985
FFX
FFVIII
FFXII
FFIX
FFX-2

FFX doet alles goed, ingesproken characters, mooie graphics, fijn levelling systeem, goed verhaal en voldoende side quests om je 200 uur bezig te houden. FFVIII was mijn eerste en die koester ik nog steeds, ondanks dat dat junction systeem me niet altijd aanstond. Verhaal ook erg goed en ik kon me goed identificeren met Squall.

Heb verder wel origins, chronicles, VI en VII gespeeld, maar nooit heel uitgebreid aan toegekomen.

avatar van harm1985
Update:

1. FFX
2. FFVIII
3. FFVII
4. FFXIII
5. FFXIII-2

Gast
geplaatst: vandaag om 00:24 uur

geplaatst: vandaag om 00:24 uur

Let op: In verband met copyright is het op GamesMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.