De Site / Algemeen / Multi-platform games
zoeken in:
0
geplaatst: 22 juni 2007, 10:14 uur
Inderdaad. In principe zijn de verschillende platforms dan gescheiden (aparte stemmen, aparte gemiddelden, dus aparte toplijsten per platform) maar de discussie is tenminste nog centraal.
Of je dan ook een aparte rij sterren maakt (hoewel ik daar persoonlijk nooit naar kijk, slechts naar het cijfer) voor elk platform, of alleen voor het oorspronkelijke platform zoals BoordAppel voorstelde is denk ik een kwestie van proberen.
Of je dan ook een aparte rij sterren maakt (hoewel ik daar persoonlijk nooit naar kijk, slechts naar het cijfer) voor elk platform, of alleen voor het oorspronkelijke platform zoals BoordAppel voorstelde is denk ik een kwestie van proberen.
0
geplaatst: 22 juni 2007, 15:07 uur
BoordAppel schreef:
Moet er inderdaad nog iets slims verzonnen worden voor het probleem dat Jordy aandroeg.
Moet er inderdaad nog iets slims verzonnen worden voor het probleem dat Jordy aandroeg.
Welk probleem precies? Ik vroeg me af of het scenario dat ik schetste duidelijk was.
0
geplaatst: 22 juni 2007, 15:14 uur
En wat betreft verschillen tussen Europese, Japanse en Amerikaanse release.... Soms zitten er verschillen in het spel, is de cover-art verschillend ed. Ik hoop dat die details in de wind geslagen worden...
0
geplaatst: 22 juni 2007, 16:45 uur
Ach, bij films of muziek wordt er ook wel eens wat gecensureerd in verschillende continenten. Daar moet je inderdaad niet te veel aandacht aan besteden.
0
geplaatst: 22 juni 2007, 17:16 uur
Jordy schreef:
Welk probleem precies? Ik vroeg me af of het scenario dat ik schetste duidelijk was.
(quote)
Welk probleem precies? Ik vroeg me af of het scenario dat ik schetste duidelijk was.
Het probleem met de gemiddeldes. Een bijkomend punt is natuurlijk dan weer de gemiddeldes. Een DS spel is zelden even goed als een PS3 game, om maar wat te noemen.
0
geplaatst: 22 juni 2007, 18:03 uur
Mischien dat het platform waar op de game word uitgebracht met het hoogste in de Lijst kan worden gepost, zo houd je de top lijst toch schoon en als je dan op de game klikt je alsnog er voor kan kiezen om op een andere console te klikken. Op deze manier houd je het wel wat netter maar moet je helaas nog steeds wel mischien wel 4x de zelfde game toevoegen.
0
geplaatst: 22 juni 2007, 18:03 uur
Jordy schreef:
Er moet dan wel wat slims bedacht worden wat betreft de gemiddelden.
Er moet dan wel wat slims bedacht worden wat betreft de gemiddelden.
Dit probleem waar je bericht van 0:05 vannacht over ging.
0
geplaatst: 22 juni 2007, 18:06 uur
Het kunnen stemmen per console lijkt mij persoonlijk de beste optie momenteel. Daarbij heeft een spel dus 1 "echt" gemiddelde (= het gemiddelde van al z'n versies), maar heeft het ook een gemiddelde per console.
0
geplaatst: 22 juni 2007, 18:13 uur
Jordy schreef:
Het kunnen stemmen per console lijkt mij persoonlijk de beste optie momenteel. Daarbij heeft een spel dus 1 "echt" gemiddelde (= het gemiddelde van al z'n versies), maar heeft het ook een gemiddelde per console.
Het kunnen stemmen per console lijkt mij persoonlijk de beste optie momenteel. Daarbij heeft een spel dus 1 "echt" gemiddelde (= het gemiddelde van al z'n versies), maar heeft het ook een gemiddelde per console.
Als je het zo zegt, ben ik meer dan content
0
geplaatst: 22 juni 2007, 18:16 uur
Betekent dat ook dat de algemene top 100/250 dan bestaat uit de "echte" gemiddeldes? Want een Nintendo DS versie van een grandioos X-Box 360 spel (hypothetisch he ) haalt het gemiddelde dan wel erg drastisch omlaag.
0
geplaatst: 22 juni 2007, 18:19 uur
Is dat onterecht dan? Die game is gemiddeld genomen dus minder goed dan wanneer die DS versie er nooit was geweest.
(overigens vraag ik me af of we een totaal andere DS game met toevallig dezelfde naam wel als hetzelfde spel moeten zien)
(overigens vraag ik me af of we een totaal andere DS game met toevallig dezelfde naam wel als hetzelfde spel moeten zien)
0
geplaatst: 22 juni 2007, 18:26 uur
Jordy schreef:
Is dat onterecht dan? Die game is gemiddeld genomen dus minder goed dan wanneer die DS versie er nooit was geweest.
Is dat onterecht dan? Die game is gemiddeld genomen dus minder goed dan wanneer die DS versie er nooit was geweest.
(even het DS vs X-Box voorbeeld daargelaten)
True, maar als een spel vanuit de developer gezien voor de PC is gemaakt, en 1 of andere winstgeile publisher ziet graag een halfgare port voor de massa mensen met een X-Box (of vice versa) dan voelt het toch een beetje wrang dat het gemiddelde van de PC van 4 naar 3 daalt omdat die X-Box port zo kut was met een 2 als gemiddelde.
Wat ik me ook afvraag: moet het aantal stemmen achter het gemiddelde per console ook geen invloed hebben? Anders kan een pc-versie met een gemiddelde van 4 op basis van 1000 stemmen zo naar 3 worden afwaardeerd door een of andere tweederangs port die een gemiddelde van 2 op basis van 50 stemmen heeft.
(overigens vraag ik me af of we een totaal andere DS game met toevallig dezelfde naam wel als hetzelfde spel moeten zien)
Daar zat ik ook al over te denken toen ik het postte. Het is zaak om daar een erg duidelijke grens te trekken, en ik vraag me af of die zo makkelijk te vinden is. Ik zou er in ieder geval geen weten, ben niet zo van de consoles (maar vind dit wel een interessant punt).
[edit]Nee, dat moet je niet zien als hetzelfde spel. Maar zo zien we versies van andere consoles met het tot nu toe geopperde systeem (gescheiden stemmen per console, centraal discussiepunt) toch ook niet, of mis ik nu iets?
0
geplaatst: 22 juni 2007, 18:31 uur
Phoenix schreef:
[
Wat ik me ook afvraag: moet het aantal stemmen achter het gemiddelde per console ook geen invloed hebben? Anders kan een pc-versie met een gemiddelde van 4 op basis van 1000 stemmen zo naar 3 worden afwaardeerd door een of andere tweederangs port die een gemiddelde van 2 op basis van 50 stemmen heeft.
[
Wat ik me ook afvraag: moet het aantal stemmen achter het gemiddelde per console ook geen invloed hebben? Anders kan een pc-versie met een gemiddelde van 4 op basis van 1000 stemmen zo naar 3 worden afwaardeerd door een of andere tweederangs port die een gemiddelde van 2 op basis van 50 stemmen heeft.
Natuurlijk, het is het gemiddelde van de stemmen, niet het gemiddelde van de gemiddeldes.
0
geplaatst: 22 juni 2007, 18:32 uur
Phoenix schreef:
Nee, dat moet je niet zien als hetzelfde spel. Maar zo zien we versies van andere consoles met het tot nu toe geopperde systeem (gescheiden stemmen per console, centraal discussiepunt) toch ook niet, of mis ik nu iets?
Nee, dat moet je niet zien als hetzelfde spel. Maar zo zien we versies van andere consoles met het tot nu toe geopperde systeem (gescheiden stemmen per console, centraal discussiepunt) toch ook niet, of mis ik nu iets?
Centrale discussie + naast de console gemiddeldes ook een "echt" gemiddelde impliceert toch meer samenhang dan alleen een gedeelde titel.
0
geplaatst: 22 juni 2007, 18:32 uur
Okay, dat scheelt al een hele slok, maar nog steeds kan een geweldig goed PC spel dan worden verneukt omdat men uit winstoogmerk zonodig een crappy port voor de console moest maken terwijl het voor sommige genres eigenlijk onmogelijk is.
(Overigens kan het natuurlijk ook andersom)
(Overigens kan het natuurlijk ook andersom)
0
geplaatst: 22 juni 2007, 18:46 uur
Dat George Lucas of Francis Ford Coppola ineens hun klassiekers gaan verneuken kost Star Wars en Apocalypse Now ook sterren, maar ik denk toch dat we dat maar moeten accepteren. Hier kun je tenminste nog zien hoe de verhouding ligt over de versies.
0
geplaatst: 22 juni 2007, 19:07 uur
Met als nuance dat het daar wel binnen hetzelfde medium blijft. Een overstap van PC naar console, of van Wii naar Gamecube is nogal een grotere stap (gameplay, graphics kunnen een grote verandering ondergaan) dan een regisseur die wat aanvankelijk weggelaten scènes alsnog in zijn film stopt en hem opnieuw uitbrengt.
Maar ik lig er ook niet (zo erg ) wakker van (ik zal sowieso alleen interesse hebben in een PC-only toplijst (die komt er wel toch?)). ik zie alleen al die fanboys al aankomen die pissig worden omdat hun versie zo laag staat door toedoen van het andere "kamp" .
Hoe wilde je die verhouding trouwens duidelijk laten zien? Komen er meerdere rijen van sterren? Of alleen de numerieke gemiddeldes per console?
Maar ik lig er ook niet (zo erg ) wakker van (ik zal sowieso alleen interesse hebben in een PC-only toplijst (die komt er wel toch?)). ik zie alleen al die fanboys al aankomen die pissig worden omdat hun versie zo laag staat door toedoen van het andere "kamp" .
Hoe wilde je die verhouding trouwens duidelijk laten zien? Komen er meerdere rijen van sterren? Of alleen de numerieke gemiddeldes per console?
0
geplaatst: 29 juni 2007, 11:38 uur
In Games > PC > De Sims 2:
Naar aanleiding van een pm van BoordAppel, open ik hier dit topic.
Ik hoop dat hier nog meer Sims 2 spelers zijn. Bij het toevoegen van de Sims 2 stuitte ik op een klein probleempje. Zijn de console versies en de pc versie verschillende games of niet? Ik vind dat het wel verschillende games zijn om deze redenen:
- De console versies en de PC versie hebben verschillende covers
- De PC versie heeft helemaal geen verhaal, terwijl de console versies dat wel hebben. Iedereen die de Sims speelt kan denk ik wel zien dat dat een heel groot verschil is. Bij Sims op de PC maak je gewoon poppetjes en kun je zelf bepalen wat ze doen enzo, bij de console versies zit je v ast aan een verhaal. Die open-ended gameplay is juist de grote kracht van de Sims op de pc.
- De sims op de PC heeft een aantal uitbreidingen, de console versie geen. Sims pets voor de console is voor zover ik weet een opzich zelfstaand spel, terwijl Sims pets op de pc (samen met de andere 4 uitbreidingen) de basisversie van de Sims 2 nodig heeft om te kunnen spelen.
Ik hoop dat jullie een mening kunnen vormen
Naar aanleiding van een pm van BoordAppel, open ik hier dit topic.
Ik hoop dat hier nog meer Sims 2 spelers zijn. Bij het toevoegen van de Sims 2 stuitte ik op een klein probleempje. Zijn de console versies en de pc versie verschillende games of niet? Ik vind dat het wel verschillende games zijn om deze redenen:
- De console versies en de PC versie hebben verschillende covers
- De PC versie heeft helemaal geen verhaal, terwijl de console versies dat wel hebben. Iedereen die de Sims speelt kan denk ik wel zien dat dat een heel groot verschil is. Bij Sims op de PC maak je gewoon poppetjes en kun je zelf bepalen wat ze doen enzo, bij de console versies zit je v ast aan een verhaal. Die open-ended gameplay is juist de grote kracht van de Sims op de pc.
- De sims op de PC heeft een aantal uitbreidingen, de console versie geen. Sims pets voor de console is voor zover ik weet een opzich zelfstaand spel, terwijl Sims pets op de pc (samen met de andere 4 uitbreidingen) de basisversie van de Sims 2 nodig heeft om te kunnen spelen.
Ik hoop dat jullie een mening kunnen vormen
0
Louis2703
geplaatst: 29 juni 2007, 19:13 uur
Ik ben het helemaal met je eens Caroline. Als dat waar is van die consoleversies dan vind ik toch dat je de games apart moet toevoegen.
Ik weet niet of bij de Xbox hetzelfde verhaal zit als op de PS2 of een andere console, maar anders kun je 2 versies toevoegen:
-De PC-versie (zonder verhaal)
-De console-versies (met verhaal)
Als de verhaallijnen allemaal totaal anders zijn, wordt het allemaal wat moeilijker en moet je naar mijn mening gewoon elke game toevoegen.
Ik weet niet of bij de Xbox hetzelfde verhaal zit als op de PS2 of een andere console, maar anders kun je 2 versies toevoegen:
-De PC-versie (zonder verhaal)
-De console-versies (met verhaal)
Als de verhaallijnen allemaal totaal anders zijn, wordt het allemaal wat moeilijker en moet je naar mijn mening gewoon elke game toevoegen.
0
geplaatst: 30 juni 2007, 00:14 uur
Dat is een dilemma, het zijn erg verschillende games, er zitten dan ook totaal verschillende ontwikkelteams achter, het "PC-team" van EA en het "Console team" werken allebei apart, dus de gameplay is ook anders. Ik denk dat dit een uitzondering mag zijn in de regelmaat.
0
geplaatst: 30 juni 2007, 11:16 uur
(Sims disussie hier heen verplaatst)
Ik denk dat we inderdaad moeten gaan nadenken over wanneer we iets als aparte game zien. Een heel ander developers team, andere platforms, andere gameplay... dat is natuurlijk gewoon een andere game, ondanks dat de titel misschien hetzelfde is.
Ik denk dat we inderdaad moeten gaan nadenken over wanneer we iets als aparte game zien. Een heel ander developers team, andere platforms, andere gameplay... dat is natuurlijk gewoon een andere game, ondanks dat de titel misschien hetzelfde is.
0
geplaatst: 30 juni 2007, 16:29 uur
Jordy schreef:
(Sims disussie hier heen verplaatst)
Ik denk dat we inderdaad moeten gaan nadenken over wanneer we iets als aparte game zien. Een heel ander developers team, andere platforms, andere gameplay... dat is natuurlijk gewoon een andere game, ondanks dat de titel misschien hetzelfde is.
(Sims disussie hier heen verplaatst)
Ik denk dat we inderdaad moeten gaan nadenken over wanneer we iets als aparte game zien. Een heel ander developers team, andere platforms, andere gameplay... dat is natuurlijk gewoon een andere game, ondanks dat de titel misschien hetzelfde is.
Ik vind inderdaad dat er een duidelijke grens moet worden getrokken in dit. Ik neem even het voorbeeld van Pokemon Blue en Red, dit zijn vrijwel identieke games het enige verschil is de pokemon die je tegen kunt komen. Hoewel deze als een andere game zijn uitgebracht, onder een andere titel zijn ze vrijwel identiek. Ik zou dan deze apart toevoegen omdat het ook een andere titel heeft. Maar er zijn genoeg voorbeelden te verzinnen waar de titels identiek zijn en er minieme verschillen. Deze zou ik dan ook gewoon als een game toevoegen. Want het feit dat je bij Platform X net een Map meer kunt bied geen andere game aan.
0
geplaatst: 30 juni 2007, 16:32 uur
Ervaring op de andere sites leert echter dat we dit soort dingen niet zomaar op gevoel kunnen doen (want dat levert veel discussies en veel werk voor de toevoegcrew op), dus benieuwd of we daar harde regels over kunnen verzinnen.
0
geplaatst: 30 juni 2007, 17:59 uur
Als het mogelijk lijkt me het beste spellen op verschillende platforms die geen duidelijke port zijn apart te behandelen. Dit is bv. te doen ahv (sommige hierboven opgesomde criteria):
- als er andere ontwikkelteams aan hebben gewerkt
- andere titel van het spel (behalve als het een regionaal verschil betreft).
- er een lange tijd tussen de release van de verschillende platforms liggen.
- andere spelmodes zijn toegevoegd
- handhelds versus consoles versus PC
Bv.:
- Pokemon Red/Blue = 2 aparte spellen
- Sims = 2 aparte spellen
- Oude PC spellen die ook op 68000 platforms verschenen = zelfde spel (het nuance verschil doet het 'm vandaag niet zo zeer).
- GTA IV = 2 aparte spellen omdat de PC versies andere spelmodes meekrijgt.
Eigenlijk denk ik dat er in het geval van twijfel gewoon 2 aparte versies moeten komen. Anders is de hele statistiek van de site warrig en incorrect.
- als er andere ontwikkelteams aan hebben gewerkt
- andere titel van het spel (behalve als het een regionaal verschil betreft).
- er een lange tijd tussen de release van de verschillende platforms liggen.
- andere spelmodes zijn toegevoegd
- handhelds versus consoles versus PC
Bv.:
- Pokemon Red/Blue = 2 aparte spellen
- Sims = 2 aparte spellen
- Oude PC spellen die ook op 68000 platforms verschenen = zelfde spel (het nuance verschil doet het 'm vandaag niet zo zeer).
- GTA IV = 2 aparte spellen omdat de PC versies andere spelmodes meekrijgt.
Eigenlijk denk ik dat er in het geval van twijfel gewoon 2 aparte versies moeten komen. Anders is de hele statistiek van de site warrig en incorrect.
0
geplaatst: 30 juni 2007, 18:21 uur
Mja.. wil nu simcity 2000 toevoegen, maar daar wacht ik nog maar even mee, het spel is in 1993 voor DOS verschenen, twee jaar later voor windows, in '96 voor de SNES, waar al flink wat in veranderd was, nog later ook voor de Playstation en de Nintendo 64 en in 2003 nog eens voor de gameboy advance, waar ook veel aan gesleuteld is. Hoe doe ik dit?
0
geplaatst: 30 juni 2007, 19:48 uur
Er zal iig geen sprake zijn van één duidelijke richtlijn dunkt me. Daar zijn er toch te veel mogelijke verschillen (groot en klein).
Misschien moeten we alle mogelijke nuances en verschillen van de platforms, met voorbeelden, op een rijtje zetten en dan per verschil beslissen hoe belangrijk het is om apart op de site te komen.
Zodoende kom je toch bij een soort grillige, maar wel gedetailleerde grens.
Het zal dan alleen wel een bitch zijn voor de toevoegmods om alle toevoegingen van users die de criteria niet volgen te behandelen.
Misschien moeten we alle mogelijke nuances en verschillen van de platforms, met voorbeelden, op een rijtje zetten en dan per verschil beslissen hoe belangrijk het is om apart op de site te komen.
Zodoende kom je toch bij een soort grillige, maar wel gedetailleerde grens.
Het zal dan alleen wel een bitch zijn voor de toevoegmods om alle toevoegingen van users die de criteria niet volgen te behandelen.
0
geplaatst: 3 augustus 2007, 17:20 uur
Top Spin 2: Een hele aardige game op de X360, maar een ongelovelijke kutgame op de DS. Nu haalt de DS-versie de 360 versie dusdanig naar beneden. Dit stoort mij heel erg en dat komt vooral doordat je eigenlijk spreekt over twee verschillende games die door twee verschillende teams zijn gemaakt op twee verschillende platformen, maar wel hetzelfde commerciele naampje krijgen. Ik denk dat hier per game naar gekeken moet worden, hoe groot de verschillen nou daadwerklijk zijn. In het bovenstaande voorbeeld ben ik echt voor twee aparte pagina's.
0
geplaatst: 3 augustus 2007, 17:35 uur
Ook zou ik graag gewoon twee stemmen uitbrengen als ik twee versies gespeeld heb. Bij bijvoorbeeld de Max Payne games is de kwaliteit van de versies namelijk een wereld van verschil. Nu kan ik maar 1 keer op 1 van de versies stemmen.
* denotes required fields.