Global Gladiators (1992)

Commodore Amiga / Sega Game Gear / Sega Master System / Sega Mega Drive/Genesis
Action / Platform

Ontwikkeld door Virgin
Uitgegeven door Virgin

Global Gladiators is een actie-platform game dat gebaseerd is op fastfoodketen McDonalds. In het spel bestuur je Mick of Mack en navigeer je door vier werelden: Slime World, Mystical Forest, Toxic-Town en Arctic World. Tijdens het avontuur wordt je begeleid door Ronald McDonald die in het begin en aan het eind van elk level verschijnt. Je wapen is een super soaker achtig geweer met slijmerige projectielen als munitie. Onderweg moet je gouden bogen vinden om door te kunnen naar het volgende level. Overwin de monsters en voltooi allevier de werelden.

Pastichio Rocker
Leuk spel. De levels waren ietwat saai maar er zit genoeg uitdaging in en de graphics zijn ook niet onaardig. De soundtrack is erg catchy.

Leuk om hier een reactie te zien, deze game had inderdaad een catchy soundtrack. De Sega versie even vergeleken met de Amiga versie. De Sega versie is beter qua achtergrond graphics en de Amiga versie heeft dan weer een betere volle sound.
De game op zich speelde lekker, dat de game overduidelijk werd gesponsord door mcdonalds mocht de pret niet drukken. Heb de game helaas nooit uit kunnen spelen, werd me op den duur te moeilijk. Uiteindelijk startte ik de game af en toe alleen maar voor de sound en om in het menu de grappige soundeffecten te beluisteren

ps, de intro muziek was alleen al erg de moeite waard:
YouTube - [Intro][Amiga] Global Gladiators

Pastichio Rocker
Ik vond dit nummer altijd super. Volgens mij is dit de muziek uit het eerste level:

YouTube - Mick & Mack Global Gladiators Music - Mc Rock

De Amiga versie viel hier gisteren via eBay op de mat, mooi boxed, handleiding en het mooiste: werkende floppies! Nu dan toch maar eens proberen om uberhaupt de 1e level te halen. Longplay er desnoods maar bij pakken.

Makers van deze game zijn trouwens ook verantwoordelijk voor Cool Spot en Aladdin (Virgin variant)

Cool. Heb nooit de Amiga versie gespeeld. Wel redelijk vaak de Game Gear versie. Die heb ikzelf nooit gehad, Mijn zuster moest er namelijk per se eentje hebben. Ik had tenslotte een Game Boy, dus zij zou en kreeg dan ook een handheld (ook al had ze 0 interesse) die groter was, in kleur EN licht had in het donker. Helaas verstopte ze dat ding gewoon in haar kamer dus ik kreeg het maar af en toe te pakken (ze speelde er amper op - getuige haar hele 4 spellen - deze, Sonic Chaos, Columns en Lion King). Maar ik vond dit ook best een vermakelijke platformer.

Mijn vader is momenteel langzaam aan het verhuizen en het huis aan het leeghalen dus ben heel erg benieuwd of ik dat ding nog terugkrijg. (mijn oude Gameboy is gesneuveld wegens uitlenen - kreeg ik indertijd terug met een scherm dat niet meer degelijk werkte en een 'huh, niks van gemerkt - en dat als 15-16 jarige van het desmalige 35jarige vriendje van een tante'. Was toen wel rond de tijd dat ik de overstap naar de GBA had gemaakt (ongeveer) dus het boeide me toen niet veel maar toch een beetje zuur.

Maar...dus...on-topic. Ik vond Global Gladiators best leuk om te spelen. Ook al was het best wel een moeilijk spel destijds - voornamelijk wat betreft de besturing. Als ik het me niet verkeerd herinner was springen best irritant (gewoon qua gevoel - je raakte eraan gewend) en was ook het gebruik van je pistool niet altijd een hit omdat je lichtjes naar achter werd geduwd bij ieder schot.

Lol Sinner, mooi verhaal mbt je zuster. Game Gear is natuurlijk ook jaloersmakend materiaal, heb ik altijd een tof ding gevonden. Zelf nooit 1 gehad maar ik zie ze wel eens op marktplaats voorbijkomen en dan krijg ik ergens kriebels, hmm misschien ooit eens halen. Benieuwd of je hem uiteindelijk nog gaat vinden en gaat krijgen! Laat je het dan wel je zus weten?

En mbt de game, wat je zegt klopt helemaal: leuk om te spelen, maar verdoemd moeilijk en dat komt niet eens zozeer door de besturing maar wel door de scrolling (op de Amiga dan), die is nogal schokkerig en wat onwennig/onnatuurlijk. En je gun heeft idd enorme force feedback, vind ik juist wel grappig en leuk gedaan. Verder zijn de animaties en sound/fx echt top.

mrdig schreef:
Laat je het dan wel je zus weten?

Laten we zeggen dat we al jaren niet op goede voet staan dus denkelijk zal dat niet gebeuren.