Unreal (1998)

PC / Macintosh
single player / online

Ontwikkeld door Epic en Digital Extremes
Uitgegeven door GT

Het ruimteschip waar je op gevangen wordt gehouden crasht op de planeet Na Pali. Meteen na de crash komen de boosaardige Skaarj aan boord van het schip en vermoorden iedereen die nog in leven is. Jij moet ontsnappen van het schip en een manier zien te vinden om weer thuis te komen.

Op Half-Life na de beste FPS wat mij betreft. Voor 1998 zeer mooie graphics, goede AI en een meesterlijke soundtrack zorgen voor een ongekende sfeer. Ik heb dit spel sinds het uitkwam continu op m'n PC gehad.

avatar van Maiky
Er zijn - voor mij persoonlijk althans - twee dingen die deze game zo bijzonder maken. Ten eerste zijn dat het levelontwerp en de graphics in het algemeen. Je bezoekt oeroude tempels, kleine dorpjes en hele grote kastelen. Een van de hoogtepunten is The Sunspire, een gigantische toren die midden in een meer van lava omhoog rijst en waar je via een rotsachtige weg - die eveneens hoog boven de lava uit torent - en uiteindelijk een smal, krakerig houten bruggetje kan betreden. Een van de laatste veilige thuishavens van de Nali, maar helaas ingenomen door de vijand. Binnen- en buitenlocaties wisselen elkaar af, waarbij de binnenlocaties zich voornamelijk afspelen in magazijnen, kastelen en techno-achtige ruimteschepen. Al deze levels worden ingekleurd met vele sfeervolle kleuren en lichteffecten. Dit is een feest voor het oog. Of tenminste, toentertijd in ieder geval zeker.

Het tweede wat me na al die jaren nog steeds is bijgebleven is de muziek. Van rustgevende ambient tot techno-achtige muziekstukken, de muziek past perfect bij de verschillende levels. Vooral in het kasteel van de Nali is de muziek een hoogtepunt en je waant je al heel snel in de duistere Middeleeuwen. De epische, filmische en grootschalige muziek van The Sunspire behoort ook tot een van de hoogtepuntjes, en ook al is dat heel anders van opzet, op een of andere manier past het perfect bij de game. Wat ook uniek was, was het feit dat de muziek zich aanpaste aan wat er in de game gebeurd; op strategisch geplaatste momenten veranderde de muziek van mooi naar dreigend, en voor je het door had werd je aangevallen. De unieke sound van Unreal wordt ook nog eens versterkt door de geluidseffecten. Het geruststellende en vriendelijke gemompel van de Nali wordt regelmatig afgewisseld met het diepe gegrom van de Skaarj en het gekrijs van het onbekende in de Toren. Het geluid van een Translator die je aanzet, het gestommel in de verte en de krakende geluiden van ruimteschepen zijn onlosmakelijk verbonden met de wereld die Epic voor ons ontworpen heeft.

Dit is echt een game die zo ontzettend sfeervol is, en ik denk ook wel tijdloos door de indrukwekkende graphics. Een voorbeeld hoe je een spel moet maken

avatar van bvonk
geweldig omschreven Maiky!
helemaal mee eens

avatar van sdr
sdr
Maiky, je beschrijft het geweldig. Jammer dat tegenwoordig alles om de multiplayer draait, er gaat niks maar dan ook niks boven een enorm uitgebreide singleplayer zoals Unreal heeft. De Skaarj gaven je vaak de stuipen op het lijf!

avatar van Maiky
Door de Unreal Tournament serie wordt deze eerste Unreal volledig onterecht ondergesneeuwd. Heel jammer. Ik heb het idee dat veel gamers (met uitzondering van de oudgedienden) niet eens weten dat er ooit nog eens een Unreal voor de Tournament-reeks is geweest.

avatar van sdr
sdr
Weet nog goed dat ik dit spel voor het eerst speelde. Dit was veruit het beste dat ik ooit gezien had, geweldige graphics voor de tijd!

Als je de plotomschrijving hier leest denk je misschien dat het niet een erg bijzonder verhaal is, en alhoewel het ook geen geweldig verhaal is, vind ik hem wel goed. Voordat ik begon te spelen opende ik het boekje waarin hoe het begint omschreven is, en daarna zat ik wel in et verhaal. Daarnaast heb je ook een Translator, waar je bijvoorbeeld informatie vandaan kan halen over hoe je medegevangen hier terecht gekomen zijn enzo. Erg leuk gedaan.

De spelomgevingen zijn zoals Maiky ook al aangaf eenorm gevarieerd. Van kleine donkere gangetjes in futuristische ruimteschepen, oude kastelen tot grote open omgevingen.

De meest voorkomende vijand is de Skaarj. Deze zien er erg mooi en angstaanjagend uit. Wat ik ook een mooie vijand vind is de Titan. Kolosale wezens die je in 1 klap zullen doden als je niet voorzichtig bent. Naast nog meer vijanden zijn er ook Nali aanwezig, die je af en toe zullen helpen.

Er zijn 10 zeer uiteenlopende wapens beschikbaar om je te verdedigen tegen de vijanden. Sommige van deze wapens zijn later ook gebruikt in de UT reeks, net als sommige multiplayer maps. De multiplayer maps vind ik trouwens ook zeer sterk, jammer dat ze niet allemaal hergebruikt zijn in UT.

Uiteraard 5*

avatar van The_CrY
Alles is eigenlijk al gezegd, maar wat een heerlijke FPS was dit. Die UE1 was toch een heerlijke engine om in te schieten. Jammer dat dit spel nooit een degelijke opvolger heeft gehad. Hele toffe monsters om in mekaar te schieten, hele inventieve wapens, die volgens mij ook allemaal terugkwamen bij UT99, en een uniek verhaalvertel systeem. Als je er niks om gaf kon je alles negeren, maar als je geïnteresseerd was kon je kijken wat de translator tegen je zei. Boss fights waren hier nog interessant. Gelukkig heb ik de uitbreiding nog ongespeeld liggen, moet ik me toch eens aan wagen nog.

Eén van de beste games ooit. Meermaals uitgespeeld; dit is ook werkelijk een knaller van een spel... gewoonweg onverslijtbaar : prachtige graphics, een spel die vrij rustig begint maar daarna steeds intenser en duisterder wordt. De verticale design van "The Sunspire" maakt dit level tot één van de beste die ik in een game heb gezien. Unreal II is te mijden echter.

Hellep... Weet iemand nog hoe je moet sprinten?? Ik raak absoluut niet voorbij die draaiende ventilator op het einde van Prajigar's Mine. Veeeel te lang niet meer gespeeld.