Ultima Underworld: The Stygian Abyss (1992)

PC / PlayStation / Mobile

Ontwikkeld door BlueSky
Uitgegeven door ORIGIN

Ultima Underworld is een van de eerste RPGs in 3D waarbij de speler zich in vloeiende bewegingen kan voortbewegen. Het speelt zich, net als andere Ultima delen, af in het koninkrijk Brittania. Jij bent de avatar en je krijgt de schuld van de ontvoering van de dochter van de plaatselijke baron. Als straf word je in de Stygian Abyss geworpen om de dochter van de baron proberen te redden.

Dit is een van de eerste games die ik voor de PC gekocht heb. En zeker de eerste game waarvoor ik toentertijd een strategy guide aangeschaft heb. Niet omdat ik vast zat, maar omdat ik zeker wilde weten dat ik elk hoekje en gaatje uit de game ontdekt had.

Het was erg spannend om door de donkere gangen te lopen en als je in de verte een monster zag, betekende dit niet altijd een nieuw gevecht. Het kon ook best wel eens wezen dat je het gered had tot de volgende "vriendelijke" enclave. De spanning om weer een niveau dieper in de Abyss af te dalen kan ik me nog goed herinneren.

Ik heb altijd een voorliefde gehad voor CRPGs met een eerste-persoons perspectief. Op de een of andere manier kan ik me dan beter inleven in de game, dan bij een derde-persoons perspectief. Wel moet de game vloeiende bewegingen kennen en dit was een van de eerste games in dit genre die dit had. Geweldig!

Het tweede deel was trouwens ook erg goed.

Goeie review Jab, maar vergeet ook de muziek niet, die maakte het soms extra spannend! Soms liep je argeloos langs een riviertje of over een brug, en ineens begon het gevechts-melodietje omdat er een monster in het waren lag te loeren en naar je hapte! Dit spel had ook best unieke dingen voor een first-person avontuur, zoals kunnen vliegen en heel hoog springen enzo. Effe wat anders dan eye of the beholder of dungeon master!