X-COM: Terror from the Deep (1995)

PC / PlayStation
Strategy / Simulation

Ontwikkeld door MicroProse
Uitgegeven door MicroProse

2039. Het is inmiddels 30 jaar geleden dat de aliens van de aarde verdreven zijn. Niemand wist dat na de vernietiging van hun basis op Mars een tachyonstraal diep naar de zeebodem werd gestuurd. Langzaam, maar zeker ontwaakt een miljoenen jaren oude stad vol angstaanjagende aliens. Opnieuw is de aarde in gevaar en opnieuw is er maar één organisatie die de aliens kan bestrijden: X-COM.

avatar van Zelva
Beste spel ooit zou ik haast durven zeggen.

De gevechten zijn turn based waarbij je time units gebruikt. Saai zou je denken. Nou nee hoor. Geen enkel ander spel is in staat je zoveel hartkloppingen te bezorgen als je weer eens met je scheepje op de zeebodem landt en op elke hoek, achter elk zeewiertje, achter de deuren van het schip een nog onbekende alien kan zitten. Nooit zal ikOf wat te denken van een missie op een cruiseschip waar je elke millimeter moet uitkammen, voordat je weg kunt omdat anders de civilians vermoord worden.

Zo ziet de gameplay er ongeveer uit.

En altijd diezelfde soundtrack eronder. Nooit zal ik die muziek vergeten. Hier nog een voorbeeldje met muziek.

Als je dan ook nog eens bedenkt dat je het met heel weinig geld moet doen en je de aliens niet één enkel moment hun gang kunt laten gaan omdat het dan te laat kan zijn, dan is wat mij betreft dit de perfecte combinatie tussen strategie en actie.

Meesterlijk.

avatar van Phoenix
Ik vond deel 1 toch wel cooler. De aliens spraken iets meer tot de verbeelding, en verder vond ik dit niet heel veel toevoegen aan het grensverleggende eerste deel.

Natuurlijk zit er alsnog een pracht van een formule achter deze spellen en daarom kan ik dit niet lager dan 4* geven.

gerwinf
Zelva schreef:
Beste spel ooit zou ik haast durven zeggen.

Zo ziet de gameplay er ongeveer uit.

Meesterlijk.

Weinig aan toe te voegen, behalve dat ik nu de cd-rom stofvrij aan het maken ben en hem daarna ga installeren! 5 sterren.

Was behoorlijk fan van UFO, maar deze was klote omdat er een foutje in zat; de alien artefacts werden niet automatisch meegenomen dus er viel weinig te ontwikkelen. Die alienkwallen waren wel cool en de terrorsites op tankers en cruiseschepen ook, maar hb het uiteindelijk nooit uitgespeeld omdat ik te lui was om alle artefacts op te moeten rapen.

partymarty schreef:

Echt wel, behalve natuurlijk als je zo'n missie vroegtijdig verlaat.

nee hoor, als alle aliens dood waren eindigde de missie in UFO vanzelf mét de artefacts, hier zonder, maar misschien betrof het wel een slechte kopie, er zat denk ik een bug in oid?

avatar van Zelva
Moet haast wel een slechte kopie zijn dan, nooit last van gehad. Werkte gewoon precies hetzelfde als bij UFO.

Ben echt slecht in dit soort dingen, maar is hier nog aan te komen? En doet ie het dan goed op een moderne pc?

@Zelva, vanwaar het grote verschil tussen deze en UFO, eigenlijk?
(UFO 2,5* en deze 5*) Ik heb van allebij wel alleen de playstation versies gespeeld, maar ik vond ze toch erg op elkaar lijken, ik vind Deep ook net iets cooler, maar toch allebij 4*, niet genoeg verschil imo.

en @partymarty hetzelfde, maar dan andersom... (UFO 5* en deze 2,5*)

Zie eerdere berichten Lionheart!

Vanwege een bugje in jouw versie, dus gelijk de hele game de helft waard?

Moet zeggen dat ik het niet meer zeker weet, maar dacht idd dat de artifacts gewoon meegenomen werden bij completion, zal het nog eens checken...
Hier is 'ie te krijgen en er staat dat het loopt in DOSbox en er is een nieuw uitgebrachte Steam versie te krijgen met xp patch.

Verder kan ik het wel begrijpen als je zou zeggen niet vernieuwend genoeg, TftD is toch bijna gelijk aan UFO, meer expansion gevoel als nieuwe game en verdiend daarom mischien wel lagere score, maar ik vond toch de sfeer vetter in TftD.

Squall Lionheart schreef:
Vanwege een bugje in jouw versie, dus gelijk de hele game de helft waard?

Tuurlijk! Ik had daardoor geen zin om m uit te spelen. Ik beoordeel vooral op mijn spelplezier. Daarnaast is het idd een kopie in een nieuw jasje, weinig nieuws, maar daardoor zou ik normaal gesproken juist ongeveer dezelfde score hebben gegeven (zoals bijv bij doom en wolfenstein).