BioShock (2007)

Apple iOS / Macintosh / Nintendo Switch / PC / PlayStation 3 / PlayStation 4 / Xbox 360 / Xbox One

Ontwikkeld door 2K en Feral
Uitgegeven door 2K

Het is het jaar 1960 en opeens crasht je vliegtuig in de oceaan. Midden in de zee tref je een vuurtoren aan. De vuurtoren blijkt de toegang te zijn tot een onderwaterstad. In deze vervallen stad, genaamd Rapture, begin je de zoektocht naar een uitweg. Deze zoektocht gaat gepaard met veel tegenstand en mysterieuze gebeurtenissen.

Naomi Watts schreef:

Fair. Al blijf ik 3* wel een vreemde waardering vinden voor een film waar je 'geen zak aan' vindt.

Ik zeg alleen maar dat je niet op basis van mijn lijstje een mening moet vormen. Ik kan er toch gewoon geen zak aan vinden.

En voortaan maar niet meer schoppen zou ik willen zeggen.

avatar van Naomi Watts
pkunk schreef:

Ik vorm geen mening, ik spreek een vermoeden uit. Je kan er geen zak aan vinden maar wat ik graag zou willen weten; door welk aspect(en) komt dat?

Naomi Watts schreef:

Ik zei al:
pkunk schreef:

Verhaal is zo linear als het maar kan en kon me totaal niet boeien. Veel te repetitief.

En dat betekend dus niet dat ik er 'geen zak aan vind', en wel dat ik het niet leuk genoeg vind om uit te spelen. En dat was een hele teleurstelling, want ik had er een hoop van verwacht na het spelen van de demo.

avatar van Naomi Watts
Overheen gelezen, my bad. Thanks iig, het is duidelijk nu.

avatar van rpger
Wederom een veel realistischer recentie van één van mijn favourite game sites. Deze mannen trekken zich niks aan van de hype en beschrijven Bioshock gewoon zoals het is:

"While BioShock ends up being more of a shooter than an RPG, it is a cut above the rest in atmosphere and gameplay. Don’t buy it expecting everything you’ve heard about it to be true (an advice that holds true for most games these days), but don’t fret about buying it if you’re looking for a cleverly crafted shooter and a visually stunning experience."

En alhoewel pkunk het wat bot zegt heeft hij gelijk, wat ook in de recentie als grootste punt van kritiek word genoemd, de game is extreem linear en bijna niet de moeite waard om herhaaldelijk opnieuw te spelen. En dit zeg ik toch ook met grote spijt gezien ik al enkele jaren halsrijkend naar deze game uitkeek.

avatar van Tha)Sven
Jij bent wel ontzettend kritisch .. Is er überhaupt een game van de aflopen jaren die jou had omver geblaasd?

avatar van Martijn
rpger schreef:

Realistisch? Dus die anderen 10.000 recensies die het spel wel super goed vonden zijn niet goed genoeg?

avatar van gemaster
Alsjeblieft mensen, het is recensie, niet recentie.

avatar van leroy*
De muziek is geweldig die kan je gratis en legaal downloaden

avatar van Dopa
Dit spel zou ik willen omschrijven als: "de verutopiseerde versie van Quake 2". Natuurlijk is het niet helemaal eerlijk om een prehistorisch spel als Quake 2 te vergelijken met dit ultramoderne spel, maar in grote lijnen komt het op hetzelfde neer.

Dezelfde soort spanning wordt teweeggebracht. Alsof je constant 'op je hoede' moet zijn. Geweldig. In BioShock lijkt alles perfect te zijn uitgevoerd, ik heb geen tegenvallend moment meegemaakt. En ook alle 'extra scenes' die voor het spelverloop niet extreem noodzakelijk zijn, waren stuk voor stuk meer dan de moeite waard.

De muziek is op een hele subtiele manier in het spelverloop aangebracht, voegt zeker iets toe. Soms een aankondiging en soms een absurde, plotse spanningstoename. Dankzij het sinistere karakter van de muziek en de manier waarop het in het spel is geïntegreerd, werkte het horroraspect nog veel meer 'shocking'.

Daarnaast ook nog eens het werkelijk fantastische uiterlijk van het spel. Ik heb vaak op bepaalde punten even stil gestaan om de omgeving te bewonderen. Vanaf de eerste minuten dat het verhaal begint, word je meegevoerd en verrast door de prachtige aanblikken.

Dat alles tesamen zorgt voor een beleving die ik niet snel zal vergeten.

Sommige mensen klagen over de verhaallijn in het spel die te lineair zou zijn. Wat mij betreft is dat juist een uitkomst. Op die manier heb je nog meer het idee dat je in een film terecht bent gekomen. Alsof het script je gaandeweg beeldmatig wordt voorgehouden. Wanneer je als speler teveel vrijheid zou krijgen, zou dat wat mij betreft ten koste gaan van de intensieve spelbeleving. En zou willekeur er een onsamenhangend verhaal van maken.

Iedereen zijn eigen smaak natuurlijk. Ik vond het in ieder geval geweldig om te spelen. Sinds lange tijd weer eens een game die niet teleurstelde, maar die juist al mijn verwachtingen overtrof. Ik ben benieuwd hoe lang het gaat duren voordat ik wederom zo positief kan zijn over een game. Score: 4,5 volle punten.

Tha)Sven schreef:

Jazeker:

Kritisch is wel goed, de gamemarkt is ontzettend aan het vercommercialiseren momenteel. Hetzelfde gebeuren eind jaren 70 ook in de muziek, alle kunstvormen moeten dit process doorlopen. Games zie ik als een kunstvorm, in het begin is er echt heel veel kunst gemaakt (Zie mijn top 10) nu word het een beetje verdrukt door publishers die een steeds breder (en jonger) publiek willen bereiken, en de korte levensduur van Consoles en PC hardware, waardoor veel games met een redelijke korte termijn visie worden gemaakt. Allemaal een proces waar we helaas doorheen moeten.

Maar er zijn sprankjes hoop:

Bioshock was ook zo'n sprankje hoop, helaas niet verwacht wat ik dacht dat het zou worden.

In mijn ogen gewoon een shooter in een geweldige setting. Beide eindes vallen me zeer tegen. erg jammer.

avatar van Tha)Sven
Ík heb de muziek nu ook gedownload. Erg mooi en heerlijk om even te rusten.. Grappig dat je C & C zo goed vond dan. WoW is inderdaad ook een topper, Dreamfall ken ik eigenlijk niet eens ..
Van dragonage heb ik nog niet gehoord, dus ik zal de info eens doorspitten. Alan Wake ken ik wel en daar zit ik ook erg op te wachten.

Er zijn twee games waar ik meteen aan moet denken als ik BioShock speel, namelijk System Shock 2 en Condemned. SS2 omdat heel erg veel gameplay elementen rechtstreeks uit die game komen en Condemned door het uiterlijk en het gedrag van je vijanden. Ook allemaal gestoorde mismaakte figuren met maffe maskers die je (in het begin in ieder geval) vooral met melee wapens te lijf gaan. Net als in Condemned hoor je je vijanden ook de hele tijd tegen zichzelf praten, dat werkt in ieder goed sfeerverhogend, al is het niet zo eng als Condemned.

Die sfeer zit verder trouwens wel heel erg goed want wat ziet alles er schitterend uit zeg. Heerlijk uniek stijltje dat helemaal consequent doorgevoerd wordt. Van de menu's tot de game zelf. Grafisch absoluut top al kan er hier en daar wel wat op aangemerkt worden. Zo vind ik de physics niet heel erg goed, sommige objecten zijn gewoon veel te licht en lijken hebben nogal veel last van hun zenuwen.

Maar goed, definitief oordeel volgt nog, ik ga me er in ieder geval wel mee vermaken.

avatar van SilverGun
Schitterende aankleding en geslaagde realisatie van Rapture. De Big Daddies zijn prachtig ontworpen. Het spel snijdt erg boeiende thema's aan en doet z'n best om sophisticated over te komen. Er is genoeg potentie, maar de gescripte en repetitieve FPS gameplay staat in schril contrast met de aankleding en thematiek. Ook de plasmids brengen daar weinig verandering in en vormen niet veel meer dan een extra wapenset met beperkte mogelijkheden. Dit had veel meer een adventure moeten zijn i.p.v. de fraai aangeklede maar gameplay-technisch doorsnee shooter die het nu is. De groots aangekondigde morele keuzes bestaan uit een druk op de X of op de Y knop. Bovendien wordt al snel duidelijk dat er een 'juiste' keuze is. Een spel als Knights of the Old Republic doet dat veel beter.

Verre van een slechte game, maar zeker niet al die absurd hoge scores waard. Was alles maar zo sterk uitgevoerd als het eerste half uur speeltijd.

avatar van Deftones_JP
Inderdaad ik vind de hoge scores meer zeggen over de gemiddelde kwaliteit van de hedendaagse games dan over de kwaliteit van Bioshock. Het verhaal en de setting zijn erg goed maar dat zijn elementen die in (te) veel games te weinig aandacht krijgen. Neem bv. halo of topper Far Cry. Half-life 2 is nog zo'n game die je op het puntje van je stoel krijgt. Mar verder...

avatar van rpger
Hehe eindelijk mensen die het eens met me te zijn. Silvergun ik had het niet beter kunnen verwoorden.

Ik snap niet waarom jij zo negatief bent over deze game, rpger. SS2 staat in je top 10 en dit spel doet veel hetzelfde en veel dingen veel beter. Sommige kritiek van jou geldt trouwens net zo goed voor SS2:

doodgaan heeft geen penalty, je resurrect gewoon in de dichtsbijzijnde biochamber

avatar van Artifact
Hoezo is BioShock niet ontwikkeld door BioWare?

BoordAppel schreef:

Ik ben niet negatief over dit spel, maar het is niet zo goed als dat ik gehoopt had dat het zou zijn, en daar zijn vrijwel de meeste SS2 fans het over eens met mij.

rpger schreef:

Nou dat heeft niet perse met SS2 te maken hoor. Ik heb dat namelijk nooit gespeeld, maar ik vind Bioshock ook niet zo geweldig.
Maarja, misschien is het een beetje als met Elvis. Daar roepen ze ook altijd van "50 million fans can't be wrong". En toch vind ik dat ze geen gelijk hebben

BoordAppel schreef:

Jij hebt Doom II op nummer 1 in je top 10 staan, er zijn toch vandaag de dag wel betere shooters te verkrijgen niewaar? Je baseert dat waarschijnlijk op een stukje jeugdsentiment en originaliteit.

Een shooter zoals Doom is er geen tweede, dus nee, betere shooters zijn er niet gemaakt .

Ik speel dat spel nog steeds met veel plezier.

avatar van Test Drive
Geweldige shooter. Ook een prachtig verhaal. Ik heb me zeer vermaakt met deze game. De gameplay was ook echt prachtig. Vooral als je in het water keek , leek net of dat het echt was.

Bioshock zal hoogstwaarschijnlijk dé game van het jaar worden en ik had eigenlijk ook niet anders verwacht, maar deze game is dé perfecte reden om een Xbox 360 in huis te halen. De graphics zijn gewoonweg prachtig, de gameplay is best vernieuwend, want je moet af en toe sloten kraken, de muziek is bij momenten erg beangstigend, wat natuurlijk perfect past bij deze game. De vernieuwende setting kon mij best vermaken en de sfeer voelt ook beklemmend aan (rillingen gegarandeerd dus). Gears of War was eerst mijn echte favoriet op de Xbox 360, maar ondertussen zal het toch wel deze Bioshock wezen. Cijfer: 5*****!

Vernieuwend is het nergens, alles heb ik al in andere spellen teruggezien. Maar het doet alles wel erg goed. Ik wil het eerst nog uitspelen maar het zal wel een 4 of misschien een 4,5 worden.

avatar van SweetPoontang
Laat ik voorop stellen dat er nu weining vernieuwends nog te maken is het enigste wat nog zou kunnen verbeteren is de AI en de engines op het gebied van gameplay is er niet zoveel meer te verbeteren de beste games zijn die met een combi van alles .....

Deze Bioshock begon goed level1 t/m 3 maar daarna was het steeds hetzelfde en soms bleef je rondjes lopen, lijken doorzoeken,deurtjes openen, liftje gebruiken, slicers killen, fotootje maken, bdaddy omleggen, little sister killen of recueen enz enz.... en dat gaat na een tijdje vervelen totdat je de neiging krijgt om er mee te stoppen. zonde maar het natuurlijk een fps..

Wat wel echt top is ; het geluid (5.1 of 7.1 zet deze wat harder en je hoort in elk hoekje of gaatje wat) en natuurlijk het sfeertje.

avatar van Gaming 4 ever!
het water leik egt en het is schoon ge maakte ik geef er O,5 op

Bioshock volgens Zero Punctuation!

avatar van Foetsj_NL
Haha, geweldig !