King's Field (1995)

PlayStation
Action / RPG

Ontwikkeld door From
Uitgegeven door Agetec, From en ASCII

De grote koning Alfred verzet zich al jaren tegen de duistere krachten die het koningkrijk bedreigen. Als hij te horen krijgt dat er een mysterieus zwaard in het hart van het eiland Melenat rust, stuurt hij een groep van zijn beste mannen op verkenning. Het schip gaat echter door een hevige, haast magische, storm ten onder. Jij kruipt in de huid van Alexander, schijnbaar de enige overlevende van de schipbreuk. Aangespoeld op Melenat kom je tot bewustzijn en besef je dat, zelfs als de hele groep het gehaald zou hebben, dit eiland nog gevaarlijk zou zijn.

Erg vreemde game voor de psx, deels ouderwets, maar in sommige opzichten zijn tijd weer vooruit. Het is eigenlijk een soort Morrowind, maar dan ouder en kleiner en minder options en items, maar dezelfde gameplay eigenlijk. Je wordt in een grote wereld gedropt en verder zoek je het maar uit, nu duurt het hier ook nog eens minimaal een uur voordat je iemand tegenkomt die je iets uitlegt en een soort quest duidelijk maakt. Van de ene kant kaal en saai, maar aan de andere kant werkte dit perfect sfeerverhogend, als het soort isolatie gevoel in Mysts, maar dan met way more hostile omgeving. Je bent in het begin erg traag en je hakt en strafed zo sloom als de eerste slak vijanden, al snel merk je dat uplevellen en equipment en spells, wat lang duurt wel, ook echt verschil maakt in speelsnelheid, op level 10 speelt het ook 10x zo soepel als op level 1.

Door al die dingen heeft het een tijd geduurd voordat ik echt in het spel ben gerold, maar uiteindelijk nog veel meer tijd eraan blijven hangen, blijft erg moeilijk, omdat je voorzichtig moet spelen, je komt snel veel te sterke monsters tegen, die je in keer killen en er zijn erg weinig save plekken, wat het extra moeilijk maakt.

Toch een uniek spel (met vele, nooit gespeelde, vervolgen, tot op de ps2), net 4,5*

avatar van kevinsmit2
Was echt een toffe game joj!