Folklore (2007)

Alternatieve titels: FolksSoul | Monster Kingdom: Unknown Realms | Unknown Realms

PlayStation 3
Action / RPG

Ontwikkeld door Game Republic

De game draait om het meisje Ellen. Jarenlang denkt zij dat haar moeder dood is. Echter, op een dag krijgt ze een mysterieuze brief waarin haar moeder vraagt of Ellen naar haar toe wil komen in Ierland. Ellen vertrekt onmiddelijk naar Ierland en eenmaal in Ierland aangekomen beginnen de problemen. Ellen treft haar moeder namelijk dood aan bovenop een heuvel. Ze gaat op onderzoek uit en komt terecht in een wat vreemd ogend dorpje. Ze ontmoet een geest die ervoor zorgt dat Ellen in een andere wereld terecht komt waar ze naar antwoorden moet gaan zoeken omtrent de dood van haar moeder.

avatar van jaspertje3
Vond de demo vies tegenvallen. Zulk soort spellen passen ook niet helemaal in mijn straatje. Voor de liefhebbers vast wel een toppertje.

Heb deze Trailer gezien. Valt wel mee, beetje druk op het einde maar voor de rest best mooi gemaakt. Het verhaal word alleen niet zo duidelijk gemaakt.

Overigens vind ik de Cover niet zo mooi. De letters wel maar de achtergrond niet.

Cover is gewijzigd

Ja, deze is veel mooier Jasper!

avatar van jaspertje3
Demo in de Playstation 3 Store (opnieuw) te downloaden. De eerste keer online was tijdelijk en werd toen weer weggehaald. Maar staat er nu wederom bij.

avatar van Naomi Watts
Ik had hem vanavond nog gezocht maar erg fijne info jaspertje. Folklore toch 1 van de games waar ik dit jaar erg naar uitkijk.

avatar van jaspertje3
Ik totaal niet, heb beide demo's gespeeld en het is écht geen spel voor mij. Werd in de demo's al sacherijnig van de manier waarop het verhaal vertelt wordt (de cutscene's, de personages met tekstwolkjes erboven die je vooruit kunt spoelen), dus laat staan het hele spel. Ik laat em lekker liggen in de winkel.

avatar van Justinx
Ik vind het wel een leuk sfeertje hebben allemaal. Gekke beesten die je moet vangen, daar ben ik wel voor te porren. De manier waarop je dat moet doen (wild met je controller op- en neer bewegen) is leuk gevonden, maar niet altijd even effectief uitgewerkt. Zo zat ik vaak als een achterlijke met die controller te schudden en had dan vaak dat beest nog niet te pakken. Zulke inspanning heb ik met games nooit hoeven doen, anders had ik wel een WII kunnen kopen. Ook vind ik Folklore erg lineair, een zwaar minpunt en wat mij tegenhoudt deze game in huis te halen.

ik heb het spel nu bijna al een week en moet zeggen dat het een aangename sfeer heeft.
Het is wel heel erg lineair en valt vaak in de herhaling maar het is toch zeker een spel om een keer te proberen;

avatar van Naomi Watts
Toch 1 van de ps3 toppers dit. Het was mijn grootste verwachting van 2007 en Folklore bewijst dat dat niet voor niks is.

De storytelling is origineel (comic vertelvorm gecombineerd met de rpg cgi sequences), de ierse sfeer is oo kzeer fijn en natuurlijk de art direction en uitvoering is adembenemend. Folklore heeft een zeer magische feel en 1 van dé fijnste fantasy games die een magische sfeer in de huiskamer weet te krijgen, sterk.

De graphics zijn goed maar Folklore haalt bij del ange na niet het maximale uit de ps3 maar de art direction zorgt ervoor dat het wel zo lijkt.

Het battle systeem is ook zwaar in orde. Koddige beestjes vangen die met bepaalde krachten hebben en die je per vijand aan moet passen. Lineair maar het verveelt nooit. Beetje Final Fantasy meets Pokémon deze Folklore.

Verwacht geen vrije ruimte, Folklore volgt een lijn en je kan daar zelf weinig invloed op hebben. Je speelt met twee personages, je mag zelf kiezen wanneer je met wie speelt maar je moet op een bepaald punt er wel voor zorgen dat hun perspectives samenkomen. Al moet je wel het geduld hebben om dezelfde levels te doorlopen met beiden personages.

De game heeft wel wat minpunten: laadtijden en de repetitieve levels (al is die laatste puur afhankelijk van de gamer). isAls je daar doorheen kan kijken en je geen gamer bent die adrenaline-geil is dan is dit zeker de moeite waard en een absolute aanrader.

De storytelling, de art-direction en sfeer, de koddige beestjes, de battle engine de muziek die perfect pastmet een dromerige surrealistische feel maken van Folklore een betoverende ervaring.

Ik stem nog niet, dat komt wel als ik meer uren onderweg ben.

avatar van Mega Man
Gister even bij een vriend bekeken en het eerste spel waar ik aan moest denken was Lost Kingdoms (Gamecube). Zelfs de mogelijkheid om direct met een monster te slaan en een ander type monster gewoon los te laten lopen leek echt uit Lost Kingdoms te komen. Niet dat dit afbraak doet op deze game, het viel me alleen op. En misschien ben ik één van de weinige aangezien Lost Kingsoms en Lost Kingdoms II geen overbekende spellen zijn. Any way, op zulke momenten is het wel weer jammer dat ik geen PS3 in bezit heb. Ik wacht al lang op een vervolg op LK en naar mijn mening is de Wii er erg geschikt voor: met de Wii-remote bepalen hoever je een kaart in het veld gooit. Folklore lijkt me een mooi alternatief...maar zonder die ene console begin ik niks. Ik vraag me dan ook af of er op 360 iets vergelijkbaars is te vinden. Any one?

Het is een wat oude game, maar deze recentelijk uitgespeeld (de DLC niet), maar het is wel een pareltje zeg.

Het leukste was misschien nog wel achteraf met mijn vrouw discussiëren over de ontologie van de wereld (ik wil niet teveel weggeven, eigenlijk).