Oddworld: Abe's Exoddus (1998)

PC / PlayStation / PlayStation Portable / PlayStation 3 / PlayStation Vita / PlayStation 4 / PlayStation 5
Platform / Adventure

Ontwikkeld door Oddworld Inhabitants
Uitgegeven door GT

Nadat Abe zijn vrienden heeft gered van de ondergang, wordt hij bezocht door drie Mudokan geesten. Deze vertellen heb dat de Glukkons meer Mudokons gevangen hebben genomen om deze in hun mijnen en fabrieken te laten werken en SoulStorm Brew te laten produceren. Om het nog erger te maken verstoren de Glukkons zo ook de rust van de geesten van dode Mudokons. Het is wederom aan Abe om zijn vrienden te redden en te zorgen dat de geesten van de dode Mudokons in vrede kunnen rusten.

avatar van Shangri-la
Net zo geniaal als zijn voorganger, met dit keer enkele extra features zoals een ronddraaiend rad waar je in kunt lopen en over explosieven kunt rijden en exploderende scheten. Hoe verzin je het?

avatar van Tsjo-Wi
Inderdaad weer een geweldig spel, met genoeg vernieuwende dingen ten opzichte van deel 1. Vooral het feit dat je nu ook die Scrabs en Paramites kunt hypnotiseren en besturen vond ik heel vet. Verder weer een behoorlijk lastig spelletje.

avatar van psychonaatje
Helemaal eens met de andere heren. Normaal hangt er een beetje een negatieve klank aan de uitspraak 'never change a winning team' (waarschijnlijk omdat met 'winning team' vooral wordt gedacht aan een 'winstgevend team'), maar omdat Abe's Oddysee zo enorm goed in elkaar steekt, is de uitspraak hier van toepassing op de kwaliteit van de game. Dit is dus echt een opvolger van Abe's Oddysee. De graphics zijn nog beter (en die vond ik bij Abe's Oddysee al geweldig) en de extra functies die erin zitten, zijn allemaal leuk om mee te werken en dragen ook bij aan de game. Zo kan je hier (zoals Tsjo-Wi al zei) vijandjes hypnotiseren en ze dan besturen, maar ook kan je meer communiceren met soortgenoten. Gelukkig blijft het allemaal behapbaar (het is nooit teveel, zeker als je de voortganger hebt gespeeld). Oftewel: hoe een geniaal spel een nog genialere opvolger krijgt.

avatar van Brains
Binnenkort weer mee begonnen. De geniaalste platformer ooit naar mijn inzien.

De speler dient een kwaadaardige kracht achter een brouwerij te stoppen en op zijn weg zoveel mogelijk slaven te redden.
Dit redden gaat door middel van met de slaven communiceren, en ze naar een portaal te leiden. Dit is echter niet altijd even simpel.
Slaven kunnen in dit deel boos, verdrieting, dronken en high van het lachgas worden waardoor ze bijvoorbeeld niet met je mee willen of in het wild rond gaan rennen en alle bewakers wakker maken. Ook zijn er nu blinde slaven die niet uit zichzelf stoppen met lopen, met alle gevolgen van dien (Mijnen, afgronden, hakmolens, bewakers enzovoort).
Net als in het vorige deel kan je als spelers bewakers hypnotiseren en ze besturen, dit voegt heel wat toe aan de puzzels en bied de mogelijk tot vaak meerdere creatievere oplossingen. Ten opzichte van deel 1 is de variatie aan bewakers vergroot. Zo zijn er nu ook bewakers zonder benen en wapens, die dus niets kunnen (tot ze bij een Get-your-legs-here machine zijn gekomen) en bewakers die in plaats van mechanische benen een propellor hebben en dus vrij rond vliegen.
Ook kan je in dit deel de wilde Paramites en Scrabs besturen, wat erg tof is aangezien die onderling ook weer kunnen communiceren. Ook kan je nu hogere bazen overnemen, waarmee je dan bevelen kan opleggen aan de bewakers. Dit allemaal maakt het spel leuker en gevarieerder dan het vorige deel.
Dit gaat ook nog eens gepaard met prachtige graphics voor zijn tijd. Het zet echt een unieke sfeer neer voor de verschillende locaties waar je in het spel komt.

Kortom, Abe's Exoddus is een vooruitgang op zijn al briljante voorganger. De puzzels zijn leuk, uitdagend en bieden de mogelijkheid tot meerdere creatieve oplossingen. Het verhaal is meeslepend en humoristisch en leuk om te volgen. De sfeer is iets minder van het vorige deel, echter voegen de nieuwe functies zoveel extra's toe dat dit voor mij zeker een van de beste, origineelste spellen ooit maakt.

4,5* en een derde plaats in mijn top 10.

avatar van Dopa
Abe's Exoddus wordt hier ronduit de hemel in geprezen... en terecht.
Twaalf jaar na dato weer eens geïnstalleerd en ik moet zeggen: het heeft nog geen greintje aan speelplezier moeten inboeten. De tijdloze gameplay en de flinke dosis humor (zeker ook verwerkt in de geluidseffecten) zorgen voor een zeer verslavend spelletje dat ijzersterk in elkaar zit.

Een platform game op z'n best!

avatar van Musique
Playstation Network van Nederland is knap waardeloos. De meeste interessante releases qua demo's bijvoorbeeld releasen ze niet. Zo ook met Exodus. Waarom wel Oddyse maar geen Exodus terwijl in bijvoorbeeld in Amerika beide delen in een pakket en appart verkrijgbaar zijn.

avatar van LimeLou
Is kennis van Abe's Odyssee nodig om het verhaal van deze te begrijpen?

Ja, het is wel een direct vervolg, maar nee, 'nodig' is het niet, ook zit er aan het begin van deze een samenvatting van de gebeurtenissen in Oddysee. Wel een stuk leuker om ze in volgorde te spelen.

avatar van LimeLou
Thanks voor de info