Half-Life (1998)

PC / PlayStation 2 / Macintosh
single player / multi player / online (verschilt per platform)

Ontwikkeld door Valve en Gearbox
Uitgegeven door Sierra en Valve

In een afgelegen militair laboratorium in New Mexico dat de naam ''Black Mesa Research Facility'' draagt, gaat er tijdens een experiment iets grondig fout. Wezens van een andere planeet dringen het complex binnen, en de speler, Gordon Freeman, moet zich een weg banen naar de oppervlakte om daar om hulp te gaan. Ondertussen zijn er mariniers op weg, die door de overheid gestuurd zijn om alles in de doofpot te stoppen...

YouTube - Half-Life in 20:41

Wat het al zegt, speed run in twintig minuten.

Het is wel grappig maar ik ben toch zo iemand die het net wat minder indrukwekkend vind als je ziet wat voor tricks ze gebruiken om dit mogelijk te maken.

avatar van SweetPoontang
Confusie schreef:
YouTube - Half-Life in 20:41

Wat het al zegt, speed run in twintig minuten.

Voor die tijd was het wel spectaculair en ver vooruit in de tijd maar als ik er naar kijk wil ik zo de orange box weer opstarten HL2 EP2 kan nog prima mee tussen alle shooters. Episch blijft het eindgevecht met de tripods brrrrr...

Ziet er wel karig uit zo achteraf ja. Ik was zelfs bijna geneigd om er een halfje af te halen.

Die run helemaal gekeken dus ook het eindstuk weer gezien, vreselijk was dat eigenlijk.

Confusie schreef:
Helemaal mee eens, ik snap dat hier veel werk ingestoken werd. Maar als je speciale mods nodig hebt, met save-games werkt en met verschillende mensen verschillende segmenten speelt stelt het allemaal toch wel een beetje teleur. In mijn ogen is een echte speedrun iets wat een enkele speler met het oiginele spel in een keer afspeelt. Maar ok, die hele "speed-run" scene heeft zo z'n eigen regels.

Het Mysterie van Half-Life - gamekings.nl

Geinig verhaal. Wel jammer dat die Emiel vrij vervelend is in video's, maar dat is mijn mening. Ieder geval wel leuk dat er eens wordt gespeculeerd over HL 3 en ook waarom deze franchise zo mythisch is.

avatar van JacoBaco
Ik heb het ook gekeken. Leuk item. Maar toen ik las: het mysterie van Half-Life, moest ik eigenlijk meteen aan G-Man denken...

avatar van The_CrY
Ach, Half-Life... wat was ik hier destijds onder de indruk van. Voor het eerst een sterk verhaal dat het geschiet vergezelde; ik weet nog goed dat ik het gevoel had in een sci-fi thriller te zitten. Ik was toch eens benieuwd of de game vandaag de dag nog steeds zo goed zou zijn. Nu is het natuurlijk grafisch enorm gedateerd, maar de gameplay en de sfeer blijft nog fier overeind.

Je bent Gordon Freeman, werkzaam bij Black Mesa en deelnemend aan een wetenschappelijk experiment... en daar gaat het gruwelijk mis. Alle apparatuur ontploft, buitenaardse wezens teleporteren naar het gebouwencomplex, en voor je het weet komen de militairen je bevrijden... of toch niet? Genoodzaakt om te overleven pak je een wapen op en begint het avontuur. Met een scala aan realistische en echte sci-fi wapens, je vertrouwde HEV-suit, en een aantal verwaarloosbare bewakers en wetenschappers, ga je het gevecht aan met de aliëns en doe je alles om hun invasie te stoppen. Oké, dat klinkt wel als een hele foute promo-tekst, maar dat is wel waar het eigenlijk om draait. In een serie ruimtelijke levels escaleert het verhaal op een hele mooie manier, en het fijne is dat niets aan je verteld wordt door cutscenes. Je moet zelf goed opletten en je maakt het zelf mee; een verteltechniek enkel gebruikt door Half-Life 2 en de Bioshock serie, bij mijn weten. En het is precies die mysterieuze sfeer en de sci-fi setting die dit spel zo ontieglijk onvergetelijk maken, nog steeds.

Voor mij is Half-Life dan ook zoveel fijner qua setting dan Half-Life 2. Het verhaal an sich is niet diep, maar de uitvoering, met drie verschillende facties die elkaar beschieten (of vijf, als je de uitbreiding Opposing Force speelt), met vrijwel geen uitleg, is heel sterk gedaan. Ook bevat dit eerste deel leukere wapens, zoals de hivehand, welke vliegende beestjes schiet, de tau cannon, en ook de gluon gun. Ook de vijanden vind ik veel interessanter; de Alien Grunt, Alien Controller of de Vortigaunt zijn een stuk veelzijdiger dan enkel de Combine, welke in wezen gewoon mensen zijn, en die hebben we ook in Half-Life 1. Noem het nostalgie, maar de eerste Half-Life, inclusief de twee uitbreidingen voor PC (Half-Life: Decay heb ik nooit kunnen spelen) bevat een van de fijnste gamewerelden die ik ken.

Gelukkig kunnen we voor een grafische update met de re-make Black Mesa vooruit (bijna compleet vernam ik), maar ik stoor me er niet aan.

Voor mij is dit een van de beste PS2 games die ik ooit gespeeld heb. En dat voor een PC port.
Met de uitbreiding Decay is het ook een van de weinige survival horror games die je met z'n tweeën kan spelen.

Berichten verplaatst naar Half-Life: Alyx (2020)

avatar van AfterKill
nostalgie beste game ooit gemaakt hier begon het allemaal mee

volgens mij begon het met Spacewar of zelfs Tennis for two, maar goed

Ik zou deze game nog wel eens weer willen spelen met een visuele laag erover die je anno 2021 mag verwachten. Of een mooi remake pakketje met HL 1 en 2.
Deel 1 blijft nog steeds waanzinnig intens, maar ziet er gewoon niet meer uit.

avatar van Maarten0402
Wat TonyTHorror zei. Black Mesa is een Half-Life remake in de Source Engine. Sinds 2012 is er tot vorig jaar aan gewerkt. Zo goed als compleet nu. Ik had hem in de alfa stage aangeschaft en was toen al erg goed. Heb hem sinds dien eerlijk gezegd niet meer aangeraakt, maar ben benieuwd hoe de staat nu is.

Zeker een aanrader!

Wel van gehoord, nooit gespeeld. Is dat een beetje naar grafische standaarden die er mee door kunnen?

En hoe of waar speel je dit? Ik zit echt helemaal niet in de mod-wereld.

Manny Calavera schreef:

En hoe of waar speel je dit? Ik zit echt helemaal niet in de mod-wereld.

Het is op Steam te krijgen. Grafische stijl is van de HL2 Engine. Overigens geen mod, maar als stand-alone.

Ik ga niet meer op de laptop. Jammer dat Valve niet zulke projecten adopteert en er consoleversies van maakt. Dat zou ik meteen spelen.

avatar van Maarten0402
Laptop...? Lol ok. Ik speelde ooit op een all-in-one computer. Dat nooit meer. Gewoon lekker een Game PC samenstellen of zelf bouwen. Consoles zijn ook tof voor de exclusives, maar dit soort games en zeker FPS games speel ik liever op een dikke PC.

avatar van Maarten0402
Overigens is Black Mesa niet van Valve maar van Crowbar Collective. Het is een fan-made Remake. Sommigen noemen het een remaster, maar gezien de HL2 engine vind ik het eerder een remake in die stijl. Uiteraard kan het altijd beter, maar nog steeds vind ik het de tand des tijds erg goed doorstaan. De source engine is gewoon erg goed.

avatar van drezic
Wauw. Staat deze even veel te laag in de top 250. Baanbrekend was dit. Ik heb vrijwel nooit meer een game gespeeld die zo'n indruk achterliet als deze.

Valve brengt update voor 25-jarig bestaan Half-Life uit | Power Unlimited - pu.nl

25 jaar oud alweer.

Tot en met 20 november is de game gratis te verkrijgen op Steam. Heb de game toch maar even geclaimed, ook al zie ik het mezelf niet zo snel weer spelen.