The Vanishing of Ethan Carter (2014)

PC / PlayStation 4 / Xbox One / Nintendo Switch

Ontwikkeld door The Astronauts
Uitgegeven door Nordic en The Adventure Company

Als detective met paranormale gaven krijg je vaak visies van de gruwelijkste moorden. Wanneer je hulp wordt ingeroepen bij de verdwijning van een jongen, reis je af naar een pittoresk dorpje in de bergen. De prachtige landschappen verbleken wanneer je het verminkte lichaam vindt van een van de kidnappers. Het is jouw taak het verhaal te ontrafelen en de volgende moord te voorkomen.

avatar van threeohthree
Mooie intrigerende game die helaas niet echt een keuze kan maken tussen je wel aan de hand te nemen of juist niet. Niet dat ik met een van de twee problemen zou hebben, maar ontving hier toch wel wat mixed signals waardoor soms de pacing niet helemaal klopt.

Geeft ook niet, hoe dan ook een prachtigame, zowel grafisch ( grafisch absoluut een van de mooiste games tot op heden gemaakt) als verhaaltechnisch (op het einde na) erg sterk. Ook de detective mechanics zijn erg interessant, intrigerend, en origineel.

Ja absoluut de moeite en centen waard, al kan ik eigenlijk de mensen die niet op max performance kunnen spelen én het geduld hebben, te wachten op de PS4 versie. Ikzelf was gedwongen om hem op low graphics te spelen, en heb daar achteraf wel spijt van. Zal volgend jaar zeker de PS4 versie eens opzetten.

Tip: Probeer tijdens de game zo min mogelijk gebruik te maken van de sprint knop!

avatar van Thomas83
Interessant spel dat terecht veel lof krijgt om zijn graphics. Ik koop hem ooit nog wel eens als ik wat minder nog niet aangeraakte spellen heb liggen.

Ik vond het bij-de-hand-nemen eigenlijk wel meevallen. Het eerste half uur - drie kwartier had ik niet meteen een idee wat ik precies moest doen. Had misschien ook te maken met het feit dat het er idd zodanig mooi en sfeervol uitziet dat ik meer tijd besteedde aan het me vergapen aan de prachtige uitzichten en wat rondwandelen dan echt 'spelen'. Eenmaal dat je de mechanics echter doorhebt zit je er helaas ook vrij snel doorheen - het verhaal is heerlijk meeslepend en het einde ... nou ja ... laten we maar zeggen 'apart'. In ieder geval zeker wel de moeite voor eens doorheen te wandelen. Al was het maar om de prachtige graphics.

Weer een fijne first person adventure, wat mij betreft veel meer in het mystery- dan horrorgenre, met de nadruk op verkenning en ontdekking maar ook iets meer puzzelelementen dan bijv Everybody’s Gone to the Rapture. Omdat ik dat spel hiervoor speelde maakte ik nogal wat vergelijkingen tussen die twee, waarbij Ethan Carter een net wat mindere indruk achter liet.

In een prachtige, verlaten omgeving probeer je hier als detective te achterhalen wat er met de jongen uit de titel is gebeurd, door op specifieke plaatsen mbv sporen en voorwerpen een klein aantal verhalende scènes uit het verleden te reconstrueren. Dit zijn korte, vermakelijke puzzels, die misschien iets meer uitleg hadden kunnen gebruiken: pas later in het spel kwam ik erachter dat je ook hints kunt krijgen en iedere puzzel bovendien een aparte slotscène heeft.

Niet dat ik niet gewaarschuwd was: “this game does not hold your hand”, zegt het spel al aan het begin, en dat merkte ik ook toen ik richting het einde echt niet meer wist waar ik naartoe moest. Ik bleek een nieuwe omgeving te kunnen openen door een pomp bij een dam dicht te draaien, maar de enige keer dat ik daar in de buurt was had ik gemist dat dit één van de weinige wél interactieve objecten in de wereld was. Vervolgens heb ik een nieuw duurrecord van uithoek naar uithoek door de open omgeving gesprint en uiteindelijk een walkthrough ter hand genomen – of beiden nu wel of niet in de rol van paranormaal begaafde detective passen staat open ter discussie.

Het verhaal en script van Ethan Carter leggen het wat mij betreft duidelijk af tegenover Rapture. Voor een deel komt dat doordat ik wel een beetje genoeg heb van occulte rituelen en bijbehorende clichés, maar ook doordat je in de loop van toch zo’n 6-7u speeltijd eigenlijk maar weinig over deze familie en omgeving te weten komt. Het einde leek mij vrij open, hoewel ik op internet al snel een interpretatie las die weinig te raden over laat.

Uiteindelijk heeft The Astronauts een prachtige wereld gecreëerd en expositie en puzzelen mooi verweven, maar nog niet helemaal het verhaal gevonden om vervolgens te vertellen. Ik kijk wel uit naar hun volgende werk. 3*

threeohthree schreef:

Dit herken ik wel - je denkt alles al te kunnen doen, maar je moet toch bepaalde dingen doen om verder te kunnen geraken op 'n gegeven moment. Daarbij heb ik een vrij essentiële game mechanic niet begrepen waardoor ik compleet vast zat. Ik heb een walkthrough gepakt waarmee ik erachter kwam.

Ik heb niet zoveel zeeën van tijd om te gamen en merk dat ik soms ongeduldig word als ik te lang niet een puzzel vind om te maken...De omgevingen, sfeer en puzzels an sich vind ik tot nu toe wel geweldig!

Hmmzz..En uitgespeeld...dat ging dan weer sneller dan verwacht! Vanaf de mijn was het eigenlijk een walk in the park, wanneer je eindelijk de mechanic doorhebt dat je moet rondkijken om rondzwevende woorden te centreren!

Een sfeervol adventure met aardig verhaal, waarbij de puzzels denk ik wat gevarieerder en moeilijker hadden gemogen. De moeilijkheid van deze game zit 'm vooral in dat er niets, maar dan ook helemaal niets uitgelegd wordt, niet in de puzzels an sich. Dat er niets wordt uitgelegd zorgt er ook voor dat je soms eindeloos rondbanjert door scenery, vooral in het begin. De focus (of niet-focus) van de game wordt je niet echt helder, waardoor hoofd- en bijzaken scheiden lastig is. Dat wordt na een poosje spelen wel beter overigens.

Ook in 2019 zijn de graphics (en het geluid) trouwens prachtig!