Sid Meier's Civilization: Beyond Earth (2014)

Alternatieve titel: Civilization: Beyond Earth

Macintosh / PC
Strategy

Ontwikkeld door Firaxis
Uitgegeven door 2K en Aspyr

Dit deel in de Civilization reeks heeft als thema science-fiction, en speelt zich af in de verre toekomst. Diverse rampzalige gebeurtenissen hebben het leven op aarde onmogelijk gemaakt. Als gevolg hiervan heeft de mensheid zich uitgespreid naar nieuwe kolonies, doorheen het universum. Jij maakt onderdeel uit van een expeditie, die op zoek moet naar een geschikte plaats om een nieuwe kolonie te starten.

%%%%%%
18 jaar en ouder ? Ik ben wel erg benieuwd naar een nieuw deel.

avatar van Futures
Cool! Heb er zin in

avatar van threeohthree
Na de eerste uurtjes gespeeld te hebben, ben ik weer helemaal verslaaft. Een verslaving die eigenlijk ook nooit weg is geweest, maar door Wasteland 2 en weinig vrije tijd, even op een laag pitje heeft gestaan, maar wat een heerlijk frisse en dynamische Civ game.

Werkelijk prachtige omgeving, en de transformatie van victory conditions naar affinities zorgt voor erg veel dynamiek en diversiteit. Hier en daar nog even wat zoeken, maar zal hier ook zeker de nodige uren in gaan steken de komende jaren.

Ik verbaas me erover dat er best wat negativiteit rond het spel hangt. Merk bij vrienden dat het een beetje wordt afgedaan als een goedkope cash-in dat ook best DLC of een mod had kunnen zijn en veel reacties op het internet (forum's en bvb Steam reviews - de pers was over het algemeen relatief lovend) zijn idem.

Heb er nog maar een paar uurtjes insteken (vijftal) maar vind het ook gewoon lekker verfrissend. Het ontdekken van die buitenaardse wereld, de nieuwe vijanden en terreinsoorten, technologieen en de affiniteiten geven het toch een heel andere (een beetje een avontuurlijkere) draai mee. Wel kan ik me erin vinden dat het net wat minder charme heeft - eg. de historische leiders / beschavingen zijn toch wat meer uitgesproken dan degene die in Beyond Earth ten tonele worden gedragen, maar tot nog toe ben ik er absoluut tevreden over. Het spel heeft zijn eigen identiteit en mag gerust 'langs' deel V staan.

avatar van Marcellussss
Komt denk ik omdat je er nog maar een paar uurtjes hebt ingestoken, aangezien de early game hier veruit het beste is en Civ V juist traag op gang komt. Die negativiteit komt ook niet zozeer doordat het een slecht spel is, maar omdat het meer weg heeft van een goede mod of DLC dan een spel wat op zichzelf staat. Na mijn tweede speelbeurt realiseerde ik mij ook dat vrijwel elke playthrough vrijwel hetzelfde is (en ik deed mijn best om het juist heel anders aan te pakken), en dat Civ V (zeker icm G&K en BNW) op vrijwel elk vlak superieur is.

Kortom, BE is leuk om één of twee keer te spelen, maar gaat in tegenstelling tot Civ V vrij snel vervelen.

Vergeleken met Civ V, met de uitbreidingen helemaal, is 'ie idd wat beperkter. Maar vond de change in setting en andere veranderingen toch wel genoeg om een aparte game te rechtvaardigen. Alien wildlife voelde best anders, cool ander sfeertje, wat snellere flow in deze vond ik wel prettig. Wel idd minder replay value, komt ook wel door de ervaring met andere civs, deel IV toch 't meest gedaan...

'Wat beperkter' inderdaad. Maar denkelijk toch iets waar ik mettertijd toch behoorlijk wat uren zal insteken. Ben nu aan mijn derde potje bezig en ben van mening dat ook deze toch behoorlijk van de vorige twee verschilt. Ik ben in ieder geval nog steeds van mening dat dit niet zomaar eventjes in een DLC en/of MOD had gemaakt kunnen worden. Daarvoor is de tech-tree toch weer wat te uitgebreid en de opties te verschillend (ook de alien-wildlife en de manieren waarop je ermee kan omgaan).

Overigens is er ook een DLC op komst, Rising Tide, met daarin nieuwe facties, een uitgebreider diplomatiek systeem, affinities en als voornaamst het spel op (en onder blijkbaar) de oceanen. Ben benieuwd.

Sinner schreef:
Overigens is er ook een DLC op komst, Rising Tide

Cool, had sowieso weer zin om 'm weer eens op te pakken, dit de perfect excuse . Oceanen colonizen wel een vette trwns, zal de flow behoorlijk beïnvloeden...

Hop: Sid Meier's Civilization: Beyond Earth - Rising Tide

En Starships komt er ook nog aan. En XCOM2... Firaxis gaat lekker!

avatar van threeohthree
Yup, wordt weer smullen.