Assassin's Creed IV: Black Flag (2013)

Nintendo Wii U / PC / PlayStation 3 / PlayStation 4 / Xbox 360 / Xbox One / Nintendo Switch
Adventure / Action

Ontwikkeld door Ubisoft
Uitgegeven door Ubisoft

Neem je zwaard en pistool ter handen en stap in de schoenen van kaper Edward Kenway. Edward is de grootvader van Connor, het hoofdpersonage uit het derde spel in de serie. Begeef je in de wereld van de zeeroverij en de piraterij, tussen de pracht van de Caraïbische eilanden. Als kaper krijg je vrij spel om schepen van vijandige naties aan te vallen en hun buit in beslag te nemen.

MikeMannuh schreef:
de Animus bullshit

Had ik het meeste schrik voor - zeker aangezien ik nooit eerder een Assassins Creed echt heb gespeeld (...komt wel nog aangezien ik ze sinds kort allemaal in huis heb). Maar het valt me 100% mee. De Animus stukjes zijn relatief kort en ik kan met die side-story best leven. Verder sluit ik me volledig aan bij hetgeen je schreef. Ik vind het spel geweldig - heb zo 32 uur nu op de teller en ik heb me geen seconde verveeld dankzij de talloze side-missions en activiteiten. Absoluut in mijn top 10 van 2013.

MikeMannuh
Inderdaad, ik had er misschien bij moeten zeggen dat het in deze game zeker heel erg mee viel. Die stukjes waren altijd erg kort en de gameplay, in de vorm van pc hacken etc., was nog best leuk. Echter in bv Brotherhood verziekte die stukjes als Desmond het echt helemaal voor me.

Ik hem vanavond uitgespeeld met ongeveer een 40tal uren op de teller. Geweldige game waar ik letterlijk iedere seconde van heb genoten, en nog van zal genieten - aangezien er best nog wel wat activiteiten zijn die ik nog niet gedaan heb (zo zijn er nog 2-3 forten die ik moet veroveren, moet ik de Legendary Ships nog neerhalen (dus eerst de Jackclaw maar eens volledig upgraden, heb ik nog wat naval & assassins contracts openstaan etc etc).

Het enige waar ik echt iets op aan te merken heb is het laatste uurtje van de story-missions. Plots lijkt het wel heel erg snel te gaan qua verhaal en bij de aanloop naar de laatste missie had ik nog niet eens het idee dat dit echt 'het einde' was. Of misschien is dat gewoon mijn gevoel en was ik nog niet toe aan het einde van Kenway & co's verhaal.

En de Animus gedeeltes waren inderdaad ERG kort - ik denk dat je letterlijk geen 20 minuten in deze gedeeltes doorbrengt (je kan het wel wat verlengen door meer computers te hacken en zo). En echt storen deed het me zoals ik al aangaf ook echt niet. Voor mij blijft het in in ieder geval een topper. Nu ben ik benieuwd naar de rest van de reeks.

Hier heb ik inmiddels best zin in, stiekem.

Inmiddels binnen met de PS4 en zoals inmiddels wel verwacht is de eerste indruk helemaal zo slecht nog niet. Edward is een lekker laconiek personage met een bepaalde charme die wel aan Ezio doet denken, dus in dat opzicht in ieder geval een grote verbetering op kleurloze knaap Connor. Sowieso was de hele setting van AC3 eigenlijk niet echt leuk en was die game gewoon een vreselijk koude douche, ik vond het maar een grauwe bedoening allemaal, dat slappe gezeik in Amerika.

Deze setting spreekt inmiddels wel voor zich en mag er natuurlijk zeker zijn. Grafisch is het overigens zoals verwacht niet wat je noemt een enorme stap voorwaarts maar wel de scherpe kantjes eraf en dat is wel prettig, bij AC3 op de PS3 vond ik het qua grafisch falen af en toe ook iets te gek worden, met kartelige schaduwen en dergelijke. Dat is nu wel verholpen gelukkig.

En wat ik verder wel merk, AC blijft AC, dus de bekende opdrachten weer. Het afluisteren, schaduwen, achterna rennen. Dat komt dan wel weer vrij ongeïnspireerd op mij over, probeer eens iets anders te verzinnen. Je kan denken, bij een Mario weet je wat je altijd zult krijgen en zo is dat bij een AC dus ook. Al heb je het dan wel over een onsterfelijk concept tegenover een die eigenlijk nooit echt geweldig en meer gewoon een zwak excuus voor gameplay opvulling was, en is.

Ook blijft het jammer van een vrij zwakke combat en een vrij zwakke stealth, wat als zogeheten sluipmoordenaar eigenlijk best raar is, en blijft.

Blijft voor mij een serie met bedenkingen maar verder kijk ik er hoe dan wel naar uit om de open zeeën van deze game te gaan bevaren en zal het mij hoe dan ook een stuk beter bevallen dan de voorgaande, dat is al wel duidelijk.

Speel deze nu ook op de PS4. Ben het echt totaal eens met Confusie hierboven. Vooral de matige en gedateerde stealth vind ik zo ontzettend jammer.

Piraten sfeertje zit er wel lekker in zeg. Het intro muziekje kan ik al vrolijk van worden. Verder denk ik dat Edward best eens mijn favoriete personage tot nu toe zou kunnen zijn.

Is allemaal zeer goed te doen met leuke sfeervolle toevoegingen als zeemansliederen die je bemanning wel of niet kunnen zingen.

Het enige wat me nu nog echt stoort is en blijft de zwakke stealth die ons al vanaf dag 1 bij deze serie teistert. Het is bijna niet te doen om een target geruisloos als in en out operatie neer te leggen, dieptepunt werd onlangs bereikt toen ik werd gezien doordat ik niet eens even achter een muurtje kon bukken.

Met die focus op dat gras alleen komen we er niet.

Zo eindigt het bijna altijd in een groot gevecht en dat is gewoon jammer.

Vechtsysteem op zich is bij nader inzien nog best acceptabel en leent duidelijk van de Arkham serie met de nadruk op counters, al vond ik het bij de eerste delen volgens mij wel beter.

Als ze nou eens die bepaalde afgezaagd en eentonigheid en het stealth systeem aanpakken kan het best nog eens heel wat worden met deze reeks, waar we ongetwijfeld het laatste nog even niet van hebben gezien.

Zitten hier trouwens ook weer van die optionele objectives in een missie? Die vond ik altijd zo irritant, zeker in deel drie waar je soms een stuk of drie optionele objectives in een missie had.

Die zitten er ook in ja. Meestal een stuk of twee per missie. Maar echt irritant? Daarom zijn ze toch optioneel? En de meeste haal je meestal wel - iets als 'kill two guards from bushes' of 'disable the alarm bells' is niet het meest moeilijke om te doen.

Wat een heerlijke game is dit. En dan te bedenken dat ik hier alleen maar aan ben begonnen bij een gebrek aan geschikte launch titels met een gedachte van nou doe dan die maar.

Niet wetende dat dit wel degelijk iets is wat ik graag zou willen spelen.

Het freeroamen op zee zit heerlijk in elkaar, en heeft ook een bepaalde mate van originaliteit over zich. Laatste keer dat zoiets werd gedaan was volgens mij bij The Wind Waker en dan kan je toch wel zeggen dat het hier een zekere volwassenheid heeft bereikt.

Na een GTA 5 die natuurlijk ook erg geslaagd maar ergens misschien ook een beetje afgezaagd was is dit nou eens behoorlijk verfrissend qua sandbox gameplay.

Zoals gezegd is er inderdaad een bijna eindeloze verscheidenheid aan zij activiteiten die je gegarandeerd een lange tijd bezig zullen houden. Daarnaast kent het een erg voldoenend systeem waarbij dingen ook echt de moeite waard zijn met het zicht op schip verbetering en dergelijke.

Dat zit gewoon allemaal erg lekker in elkaar.

Zelfs die vloot manage mini game die doet denken aan het handelen van het vorige deel is deze keer best vermakelijk te noemen, in tegenstelling tot die van voorgaande dus, die bij mij geloof ik niet echt uit de verf kwam.

Gaf ik eerder al aan dat Edward waarschijnlijk mijn favoriete AC personage tot nu toe is, inmiddels denk ik dat dit voor het deel als geheel wel te zeggen is.

Geweldige game goeie grapics veel mogelijk heden. En de mogelijkheden op zee zijn zo groot en de schepen die jenkan bestrijden en beroven geweldig echt uitdagend vooral als je door verbode gebied moet met allemaal fergats en man o wars.

Mischien wel beter dan gta v

Assassin's Creed de gewilde top serie van Ubisoft kent toxh ook zijn dalen. Na een erg zwak eerste deel volgde een van de betere "sandbox triologie's" die ik ken (AC II AC Brotherhood en AC Revalations). Waar deze 3 games gedragen werden door een hoofdpersonage met inhoud (Ezio), een verhaal wat zeer vermakelijk was en 3 afwisselden en mooie settings. De 2 nadelen zaten hem in Desmond en "The Modern Age" ofzoiets, onnodig maar omheen te kijken. Hierop volgde AC III wat een erg matig verhaal had, een zwak hoofdpersonage (irritant zelfs) en een setting waar veel meer in zat.
De 2 dingen die AC voor mij typeren zijn het free runnen en de prschtige "oude" landschappen die nog steeds uit de PS3 geperst worden. Ik ben nu een uurtje of 4 onderweg in deel IV en het lijkt er toch op dat Ubisoft deel III ook snel wilt vergeten, hoofdpersonage is boeiend en de piratensetting is vernieuwend (in de serie). De wereld is open en leeft zoals altijd in AC, ik hoop dat het verhaal weer wat leuke wendingen neemt en dat er weer een "historisch" avontuur in zit. Het scheelt al dat Ubisoft afstand heeft genomen van Desmond, nu hopen dat deeltje 5 ook afstand neemt van het hele "Animus" gebeuren neemt. Echter ik heb na de eersten uren wel vertrouwen in Black Flag.

avatar van Martijn
De Animus zal altijd blijven lijkt me, het is een middel om het spel te maken zoals het is, het verklaart ook dat je dood kunt gaan en opnieuw moet beginnen en gebieden moet synchroniseren. Als dat eruit gehaald wordt haal je de hele basis uit het spel.

Lijkt me niet want het is mogelijk om in alle SP spellen dood te gaan en opnieuw te beginnen, eigenlijk maakt die Animus het extra vaag dat je uberhaupt dood gaat. Far cry 3 laat ook zien dat je gebieden moet verkennen door middel van het beklimmen van een toren om zo de map zichtbaar te houden. Nogmaals ik vind het een afbraak aan het verhaal van eigenlijk alle AC games. Maar het is Ubisoft te vergeven en in deze opzet al helemaal, echter vind ik het nog steeds onnodig en onzinnig.

Ik hou juist van die Animus stukken, al lijk ik wel zo'n beetje de enige te zijn, dit deel geeft weer een mooie aanzet tot een volgend avontuur, deel 3 van deze reeks enkel uitgespeeld om het Desmond verhaal, want deeltje 3 was erg matig. En het zit ook fantastisch in elkaar die verhalen over verloren beschavingen.

Maar ondanks de scepsis ten aanzien van dit deel heb ik er eigenlijk wel enorm van genoten, vanwege het piratenverhaal waren de steden niet heel belangrijk, maar Havana en Kingston hebben toch wel een fijne sfeer. Dat was wel 1 van de grootste minpunten aan het derde deel, leuk hoor die grote Amerikaanse steden, maar daar is nu geen ruk meer van over, zodat er nul herkenning aanwezig is, in tegenstelling tot alle voorgaande delen waar ik in Venetie en Rome zo de plaatsen kan vinden waar ik een biertje op een terras heb gedronken of zelf heb gelopen in het forum Romanum en de steden in deel 1 echt Middeleeuws aanvoelde.

Alleen voel ik er weinig voor om alle schatten van de zeebodem af te gaan schrapen of alle animusfragmenten te zoeken, te veel, naar alle waarschijnlijkheid te weinig beloning en sinds ik er bij het tweede deel achter was dat een game niet 100% uitgespeeld kon worden zonder extra geld uit te geven aan DLC was ik daar wel klaar mee.

Maar deeltje 4, fijn, hopelijk kan ik het volgende deel ook nog op mijn PS3 blijven spelen.

Hoe is de ps3 versie eigenlijk op grafisch vlak?

Ik vond AC3 op bepaalde punten behoorlijk ondermaats en vind het eigenlijk wel behoorlijk prettig dat alles er op de ps4 heerlijk scherp uitziet.

Ik game te weinig om dat te kunnen beoordelen. Vond deel 3 er wel prima uitzien, maar wel ontiegelijk veel glitches en bugs hebben, dat is er grotendeels uit, vond Black Flag er ontzettend fris uitzien en dacht eigenlijk dat ze hiervoor een nieuwe engine hadden gebruikt, dat blijkt echter niet het geval.

De bijgeleverde DLC met Aveline was ook nog best vermakelijk. Schrok even toen ik de saaie stem van Connor hoorde in de introductie maar kon er uiteindelijk zeker mee door.

avatar van Thorak
AC3 is ook op PC op grafisch vlak ondermaats. AC2 is aanzienlijk mooier dan dat AC3 is...

Inderdaad. De voorgaande delen oogden beduidend beter. Ze wilden teveel wat er voor het systeem gewoon niet inzat, daar lijkt het op. Ook zo bij Far Cry 3. Een nieuwe strakke Far Cry op de nieuwe gen zie ik dan ook graag tegemoet.

Of deze beter is dan GTA 5 weet ik overigens niet, maar hij komt zeker in de buurt. Heerlijk hoe ontzettend veel er te doen is en hoe dat is uitgewerkt. Elke keer nog start ik het op met een idee van wat zal ik nou eens gaan doen, en dan ben ik nog maar amper aan het hoofdverhaal toegekomen.

Dit gaat mij zeker nog even bezig houden, maar ik moet er wel bij zeggen ik ben niet zo'n snelle gamer. GTA 5 duurde bij mij ook een maand of twee. Soms leg ik het even een tijdje weg en dan begin ik weer. Wil het ook niet te snel allemaal aan me voorbij laten gaan, want als het klaar is dan is het ook echt klaar bij mij.

En soms is dat eigenlijk nog best jammer ook.

avatar van rustugan
Ik vond GTA V top. Maar ik AC Black Flag vind ik stiekem gewoon beter

Bied Ubisoft een mogelijkheid om je PS3 savegame over te zetten naar PS4. Ben nu aan het twijfelen of ik hem uitspeel op PS3 omdat ik niet echt zin heb om overnieuw te beginnen op de PS4.

spelfreak
Ja. Je kan je versie upgraden naar de PS4 versie voor een tientje.

Ik bedoelde de save game van PS3 naar PS4.

Nee, je save game kan je niet meenemen carlo.

avatar van PlayThaYard
Als je op alle fronten je schip volledig wilt upgraden, zie je: "Ontwerp - Elite kanonnen/romp benodigd." Waar en wanneer krijg je die?

Willen we niet weten en anders is er Google jong.

avatar van PlayThaYard
Google zegt dat Confusie niet begrijpt dat Gamesmeter juist hier voor is. Zo zie je maar weer.

Wie zegt dat GamesMeter voor loze vragen is die je ook makkelijk op Google op kan zoeken.

Zie je wel vaker op deze site en het lijkt me ook vrij omslachtig. Google lijkt me een snellere en meer doeltreffende methode dan de vraag hier stellen en dan wachten, als je al antwoord krijgt.

Ik had je het antwoord overigens best willen geven maar ik ben dus ook nog niet zo ver. En voor mij valt het op dit moment dan ook onder spoilers, en ik ben nou eenmaal allergisch voor ook maar het kleinste type spoiler.

Kan voor mij in sommige gevallen de motivatie om nog door te gaan bederven, en dat is erg jammerlijk.

Als dat gebeurt.