Chivalry: Medieval Warfare (2012)

PC / Macintosh / PlayStation 3 / PlayStation 4 / Xbox 360 / Xbox One
multi player / online

Ontwikkeld door Torn Banner
Uitgegeven door Torn Banner en Lace Mamba

Deze middeleeuwse combat game is gericht op online multiplayer, waarbij je het in verschillende spelmodi opneemt tegen tegenstanders. Zo is er onder meer een free-for-all modus en kun je kastelen belegeren en dorpen plunderen. Je krijgt de beschikking over een variatie aan middeleeuws wapentuig; van zwaarden en bogen tot katapulten en stormrammen.

Gdvrdomme...wat is me dit een verslavend spel. Wel aartsmoeilijk om onder de knie te krijgen maar wel gewoon ontzettend leuk. 'Battlefield' maar dan voornamelijk melee ipv snipen e.d Beter nog - mensen met afstandswapens zijn eerder in het nadeel hier - probeer maar eens doodleuk een kruisboog te laden of te mikken met een boog terwijl mensen als een razende op je af komen stormen om een knots of zwaard in je gezicht te rammen. Vreemd dat er niet eerder gedacht is om een dergelijke game volledig in de middeleeuwen te laten plaatsvinden - is weer eens iets nieuws ipv de zoveelste Battlefield of COD of hoe het ook heten mag (niet dat ik die overigens slecht vind of zo). Het vechtsysteem zit ook aardig in elkaar met een drietal verschillende aanvallen per wapen en het is vaak ook een kunst om slagen te kunnen afweren of het juiste wapen in de juiste situatie te gebruiken. In een 1 op 1 duel komt er vaak wat vaardigheid bij kijken maar vaak lopen er een man of 3-4 tegelijk om elkaar te cirkelen en dan is het al helemaal een chaos...maar heel erg onderhouden blijf het wel dus...

avatar van Tsjo-Wi
Inderdaad super verslavende game. Dit is de multiplayer game waar ik al mijn hele leven op zit te wachten. Heerlijke brute veldslagen met geweldige duels tussen spelers, waarbij vooral timing van je slagen en blocks echt levensbelangrijk is. Het is supermakkelijk om te leren maar vereist een hoop moeite om echt onder de knie te krijgen. Zou alleen leuk zijn als ze nu wat meer maps toevoegen.

avatar van Thomas83
Dit lijkt me wel echt iets speciaals. Inderdaad best raar dat nog nooit iemand eerder zo'n soort spel heeft uitgebracht. Die maps zien er ook zo mooi uit in filmpjes vind ik. Denk niet dat mijn PC dit kan draaien, anders zou ik het spel wel een keer kopen denk ik.

avatar van threeohthree
Deze plus de nieuwe uitbreiding 'Deadliest Warrior' maar aangeschaft als nieuwe online game, houdt er normaal gesproken niet zo van, dus heb mij tot op heden enkel beperkt tot Valve games als Hl2dm, Portal, en TF2, maar na een overtuigend betoog van een goede kennis, deze toch maar aangeschaft, zal kijken of ik mij er in het weekeind toe aan kan zetten.

avatar van threeohthree
Geweldige update. Fijn om te zien dat TB na de release van Dealiest Warrior nog steeds met veel updates komt voor de 'oude' Chivalry. Alles heeft een mooie grafische update gekregen die we eerder in DW hebben kunnen bewonderen. Hierdoor wordt het veel duidelijker en gaat ook het speelplezier nog weer een stuk omhoog.

Niet heel gek eigenlijk gezien Chivalry: Medieval Warfare nog steeds in de top 75 meest gespeelde spellen is op Steam, maar toch leuk.

Het spel is ook op de X-box 360 te spelen hoor Gamesmeter!
En nu te koop voor 5 euro maar ik weet niet of het iets voor mij is..
En of het nog wel veel online word gespeeld?

Op de PC wordt er alleszins nog online gespeeld, op de XBOX 360 weet ik niet, maar ergens waag ik het een beetje te betwijfelen. Ik heb de indruk dat heel veel online gamers wel de overstap naar de huidige generatie hebben gemaakt (merk ik heel erg op het gebied van de fighting games etc).

Ik moet zeggen dat ik me er erg mee vermaakt heb destijds, maar ook alweer een jaartje of 2-3 niet meer aangeraakt heb. 5 euro is natuurlijk niet echt een dealbreaker, maar het is wel echt alleen online, dus...eerlijk? Ik zou het er niet op wagen momenteel en de 5 euro gewoon ergens anders in steken.

avatar van threeohthree
Gewoon doen is erg weinig voor zo'n super game, maar zou wel eerst ff op lage level servers spelen anders is de lol er snel af. Mocht je er niet uit komen, of wat tips/tricks willen leren kan je me overigens altijd een PM sturen.

Banjo schreef:
Het spel is ook op de X-box 360 te spelen hoor Gamesmeter!?

Ook voor de One en PS3/4 bljikbaar! Even aangepast...

Je kan voortaan ook zelf, met het knopje Corrigeren rechtsboven, een correctie doorgeven.

threeohthree schreef:

Aa dat is super Threeotrhree!
En Sinner... het is al te laat ik heb hem al gekocht .
Maar waarschijnlijk heb je wel gelijk vermoed ik, nou ja ik kijk wel even..
Het verhaal van Chivalry klinkt ook zo tof! en ik houd wel van spellen waarin je kastelen moet opbouwen of moet aanvallen. alles wat met kastelen en burchten te maken heeft daar heb ik wel een tik van.

avatar van Duke Nukem
Chivalry: Medieval Warfare is een heel origineel spel dat ik op de PS4 heb gespeeld. Het leuke is dat je niet zomaar op een knopje duwt en de computer doet zelf een indrukwekkende beweging, nee je moet het helemaal zelf doen. Er is dus geen stomme auto-aim! Er is enige vrijheid in hoe je slagen worden uitgevoerd (je kan drag gebruiken om te "slepen"), je kunt een slag annuleren of de andere kant op kijken om te voorkomen dat je teamgenoten raakt. Er zijn 4 soorten krijgers met hun eigen wapens en vechtstijl.

Het is wel jammer dat het enkel online te spelen is, er is dus geen storymode of gewoon zelf rondlopen en npc's doodslaan. Dat is jammer omdat er ten eerste tegenwoordig niet altijd spelers online te vinden zijn die klaar staan om elkaar de schedel in te kloppen, maar ook omdat online spelen soms vervelend kan zijn - bijvoorbeeld als je groepjes spelers tegenkomt die bevriend zijn en zich met z'n allen tegen jou keren. Ik heb zelfs meermaals spelers gezien die in mijn team zitten, maar toch de vijand meehelpen. Ze slaan dus hun eigen teamgenoten dood. Het idee dat je andere spelers kunt wegstemmen, klinkt goed omdat je op die manier trollen kunt wegsturen. Maar in de praktijk stemmen andere spelers je vaak weg, ook al heb je niets mispeutert maar gewoon omdat je niet tot hun kliekje behoort of als je te sterk bent en het spel van hen wint. Een ander probleem is dat pelers met een hoge "ping" (en dus een trage internetverbinding) het spel erg 'laggy' maken.

De graphics zijn niet erg mooi, maar het geluid van de zwaarden die tegen elkaar kletteren en het gebrul van de woeste krijgers is wel indrukwekkend te noemen. De gameplay van dit spel is uiterst leuk en het vereist een zekere behendigheid. Als je niet voortdurend vermoord wil worden, is het wel aangewezen om online wat tutorials te bestuderen. Sommige spelers gebruiken allerlei trucs en vreemde bewegingen die waarschijnlijk door de makers van dit spel niet eens bedoeld waren. Ze spinnen cirkels als een heuse ballerina. Het oogt niet alleen belachelijk, maar het kan je helemaal gek maken ook!

Ook leuk is dat de speler dit als een first person slasher kan spelen, en dus geen vaste third person view heeft zoals bijvoorbeeld For Honor. Ik vermoed dat het spel nu online niet meer ondersteund wordt, aangezien er een vervolg is gemaakt. Maar helemaal zeker ben ik dat niet. Ik heb het al een tijdje niet meer gespeeld (vanwege frustratie in verband met eerder genoemde problemen met dit spel))

Tsjo-Wi schreef:
Zou alleen leuk zijn als ze nu wat meer maps toevoegen.

Vier maps is inderdaad nogal weinig.

avatar van Duke Nukem
Kan Chivalry I eigenlijk nog online gespeeld worden (PS4), of is de online ondersteuning voor dat spel gestopt nu Chivalry II is uitgekomen? Telkens ik een game wil vinden staat er: "Failed to find a server to join."